Nackdel för vuxen häst som är född sent?

Emboella

Trådstartare
Nyfiken fråga som kan vara placerad fel...

En stor häst som är född sent på vintern i Sverige, finns det några nackdelar för dem som vuxna ur ett hälsoperspektiv? Jag förstår ju att det är svårare för dem som föl men om de fixar den tiden, har de några andra problem som vuxna?

Jag kanske bör förtydliga att det inte handlar om att jag ska avla, utan snarare är nyfiken på om en som spekulant bör undersöka när på året en häst är född.

Jag har en häst som är född sent på året (dock inte på vintern). Det har inte varit några problem relaterat till det alls. Köpte honom som 3,5 åring.

Kan inte se att det skulle vara några problem. Sålänge det då inte är en uppfödare som behåller stoet och fölet inne större delen av dygnet pga årstiden. Går dock fölet ute mycket och rör sig mycket kan jag inte se att det skulle vara någon skillnad.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 051
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 481
Senast: Wonna
·
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna... 2
Svar
32
· Visningar
5 811
Senast: lilith
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt... 2 3
Svar
59
· Visningar
12 451
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka