Nackdel att binda lån

Jag band just halva mitt huslån på fem år till 1,29. Good enough. Har också förhållandevis litet lån men just med boendekostnader tar jag gärna det säkra före det osäkra.
 
Jag brukar oftast har i alla fall halva lånet bundet och band mitt lån (hela) i januari och då just till 1,19 på två år - detta hos Danske Bank. Vet dock att SEB ska ha en drive gällande bolån just nu så kan värt att kolla även SEB. Nu vet jag dock inte vilken bank du har utan detta var bara lite tips 🙂.
 
En fördel till med rörlig ränta är att lättare kunna ändra amorteringsbeloppet. Jag bytte jobb vilket gav löneförhöjning och då ville jag amortera mer på bostadslånen. Nope, gick inte att ändra eftersom jag hade båda lånen bundna just då.

Ahaaaa så man kan inte amortera extra om räntan är bunden?
 
Jag har ett skapligt blygsamt lån. Men så bor jag i en landsända där husen inte var så dyra när jag köpte.

Jag har amorterat så mycket jag vågat under fem år. Nu är jag arbetslös och inte så frisk längre. Så jag har precis tagit ner amorteringen till nästan försumbar. Det frigör mängder (för mig) pengar.

Men målet är uppnått. Hade jag fortsatt amoretera i tidigare takt hade lånet varit nere på noll på 14 år efter att jag tecknade det.
 
Just nu har jag allt rörligt, dvs 3-månaders.
Men det börjar bli dags att dela upp det i tre lika stora delar, en på 5-års-ränta, en på 2-års-ränta - och den sista kvar på rörligt, dvs 3-månaders.

Det får den goda effekten att de fasta räntorna omsätts vid olika tidpunkter, samt att jag fortfarande kan amortera närhelst jag vill på det sista korta lånet.
 
Just nu har jag allt rörligt, dvs 3-månaders.
Men det börjar bli dags att dela upp det i tre lika stora delar, en på 5-års-ränta, en på 2-års-ränta - och den sista kvar på rörligt, dvs 3-månaders.

Det får den goda effekten att de fasta räntorna omsätts vid olika tidpunkter, samt att jag fortfarande kan amortera närhelst jag vill på det sista korta lånet.

Det får också den goda effekten för din bank att det blir halvt omöjligt (eller iaf dyrt) för dig att byta bank.
 
Det får också den goda effekten för din bank att det blir halvt omöjligt (eller iaf dyrt) för dig att byta bank.
Många "orkar inte" byta bank alls. Även om det kanske inte är det mest ekonomiska. Jag har en bankkvinna jag litar på tex, så då kan jag binda på 3 och 5 år utan problem.
Då jag har ett lite större lån uppdelad i fyra-fem bitar så känns det som att jag har bättre säkerhet med delvis bundet.
 
Många "orkar inte" byta bank alls. Även om det kanske inte är det mest ekonomiska. Jag har en bankkvinna jag litar på tex, så då kan jag binda på 3 och 5 år utan problem.
Då jag har ett lite större lån uppdelad i fyra-fem bitar så känns det som att jag har bättre säkerhet med delvis bundet.

Det är sjukt jobbigt att byta bank, men värt det när man räknar ut hur mycket man kan spara. För oss blev det nästan 12000 kr om året som vi sparade in när vi bytte bank senast. Ser man det så kan det ändå kännas värt besväret 😊
 
Har man suttit med ett obundet topplån på 300.000 där räntan som värst låg på 21 %, då är man ganska benägen binda sin lån :cool:
 
Det är sjukt jobbigt att byta bank, men värt det när man räknar ut hur mycket man kan spara. För oss blev det nästan 12000 kr om året som vi sparade in när vi bytte bank senast. Ser man det så kan det ändå kännas värt besväret 😊
Absolut! Nu har vi dock en bankkvinna som har ansträngt sig rätt mycket för att vi ska få bra pris osv. Och min gamla bankkvinna som numer har gått i pension kan jag ringa ändå om jag undrar något + att hon hjälpte oss jättemycket när vi köpte huset. Så det är värt ganska mycket också. :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
Svar
19
· Visningar
1 089
Juridik & Ekonomi Men det är inte på något sätt en beklagansvärd situation stt ha ett csn-lån att betala på. Så är det bara, förde flesta av oss som har...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
6 853
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi En anhörig ska sälja en fastighet som är skuldfri, lånen betalades av på 90-talet. Mäklaren efterfrågar skuldbrev trots att denne...
2
Svar
34
· Visningar
2 331
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
196
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp