Jag band just halva mitt huslån på fem år till 1,29. Good enough. Har också förhållandevis litet lån men just med boendekostnader tar jag gärna det säkra före det osäkra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag brukar oftast har i alla fall halva lånet bundet och band mitt lån (hela) i januari och då just till 1,19 på två år - detta hos Danske Bank. Vet dock att SEB ska ha en drive gällande bolån just nu så kan värt att kolla även SEB. Nu vet jag dock inte vilken bank du har utan detta var bara lite tips .Hur länge?
En fördel till med rörlig ränta är att lättare kunna ändra amorteringsbeloppet. Jag bytte jobb vilket gav löneförhöjning och då ville jag amortera mer på bostadslånen. Nope, gick inte att ändra eftersom jag hade båda lånen bundna just då.
Du kan absolut ändra amorteringsbeloppet när du binder lånet, dvs vid den tidpunkten. Under tiden lånet är bundet är det docl vissa begränsningar att ändra beloppet, åtminstone hos Danske Bank.Ahaaaa så man kan inte amortera extra om räntan är bunden?
Nix. Man sätter pengarna på ett räntebärande konto och pytsar in en lite större summa när det är dags att lägga om lånet.Ahaaaa så man kan inte amortera extra om räntan är bunden?
Just nu har jag allt rörligt, dvs 3-månaders.
Men det börjar bli dags att dela upp det i tre lika stora delar, en på 5-års-ränta, en på 2-års-ränta - och den sista kvar på rörligt, dvs 3-månaders.
Det får den goda effekten att de fasta räntorna omsätts vid olika tidpunkter, samt att jag fortfarande kan amortera närhelst jag vill på det sista korta lånet.
Många "orkar inte" byta bank alls. Även om det kanske inte är det mest ekonomiska. Jag har en bankkvinna jag litar på tex, så då kan jag binda på 3 och 5 år utan problem.Det får också den goda effekten för din bank att det blir halvt omöjligt (eller iaf dyrt) för dig att byta bank.
Många "orkar inte" byta bank alls. Även om det kanske inte är det mest ekonomiska. Jag har en bankkvinna jag litar på tex, så då kan jag binda på 3 och 5 år utan problem.
Då jag har ett lite större lån uppdelad i fyra-fem bitar så känns det som att jag har bättre säkerhet med delvis bundet.
Berätta mer om hur smidigt du byter bank om du har ett enda lån låst på fem år.Det får också den goda effekten för din bank att det blir halvt omöjligt (eller iaf dyrt) för dig att byta bank.
Absolut! Nu har vi dock en bankkvinna som har ansträngt sig rätt mycket för att vi ska få bra pris osv. Och min gamla bankkvinna som numer har gått i pension kan jag ringa ändå om jag undrar något + att hon hjälpte oss jättemycket när vi köpte huset. Så det är värt ganska mycket också.Det är sjukt jobbigt att byta bank, men värt det när man räknar ut hur mycket man kan spara. För oss blev det nästan 12000 kr om året som vi sparade in när vi bytte bank senast. Ser man det så kan det ändå kännas värt besväret