Myter om foder

E

Egonson

Alla dessa myter och knasiga påståenden om foder, det verkar ju finnas hur mycket som helst! Så jag tänkte att det är väl värt en egen tråd :angel:

Så, skriv gärna här vad ni fått höra för mystiska påståenden om just foder till hästar :idea:

Sv: Myter om foder

*Hästar i träning måste äta kraftfoder, annars blir de slöa.
*Det står på säcken att man ska ge så mycket/lite, så då gör jag det!
*Alla ponnyer får fång om man ger dem proteintillskott. (Oavsett vad det gör för totalfoderstaten...)
*Mängder av extremt proteinfattigt hö är en ypperlig bantningskur för en fet häst.
*Jag vill inte ge mer än 0,5 liter lucernhack, säcken tar ju slut så fort annars.
*Ger man hösilage måste man ge halm till, det blir för surt i magen annars. (pH-mässigt, alltså...)

Jag återkommer med flera om jag kommer på några! :rofl:

pinky skrev:
*Hästar i träning måste äta kraftfoder, annars blir de slöa.
*Det står på säcken att man ska ge så mycket/lite, så då gör jag det!
*Alla ponnyer får fång om man ger dem proteintillskott. (Oavsett vad det gör för totalfoderstaten...)
*Mängder av extremt proteinfattigt hö är en ypperlig bantningskur för en fet häst.
*Jag vill inte ge mer än 0,5 liter lucernhack, säcken tar ju slut så fort annars.
*Ger man hösilage måste man ge halm till, det blir för surt i magen annars. (pH-mässigt, alltså...)

Jag återkommer med flera om jag kommer på några! :rofl:

Ojoj.. Jag säger då det :rofl:
Vissa människor kan vränga till saker något otroligt :eek: :angel:

Jag kom på en:
*Fångponnyer ska ha fjolårshö och därmed basta! (eftersom det skulle vara näringsfattigare då..)

Annat svar på ensilaget= *Ger man ensilage MÅSTE man ge hö eller halm emellan åt för att *torka upp* magarna på hästarna.

*Pelletrerat foder innehåller klister

*Mineraler är ett *måste* på betet

Sedan kom jag inte på mera, men det dyker nog upp mer snart ;)

* Alla hästar är individuella.
(Ja, det är dom. Men att ge knappt 400 kg häst 3-4 kg hö/ dygn är ändå klent. Ingen halm el övrigt grovfoder, stod på spån).
* Fodrar man med ett färdigfoder får hästarna i sig allt de behöver.
Svar kanske - om produkten är avpassad efter det hö man har och man ger rätt mängd i förhållande till grovfoder. Det sker liksom inte per automatik ...
* Ni har många timmar på dagen utan att fodra på vintern?
Ja, men mängden som bärs ut justerar ju detta ... Och samma person är orolig över 12 h utan givor på natten?

Det finns nog flera ...

Har några till:
* Soja ger man bara när man ska få hästen att muskla sig, och då bara någon dl.
* Pellets får absolut inte ligga i blöt, det är farligt! (h*n har aldrig kunnat säga VARFÖR det skulle vara farligt.. :crazy: )

"Hästar är inte gjorda för att äta ensilage, de är gjorda för att äta hö."

Stackars alla hästar innan människan uppfann lien och kunde göra hö åt dem, då fick de ju klara sig med gräs....

Men vänta lite, ensilage och hö/gräs är väl ändå inte samma?
Hö är ju bara torkat gräs, dvs man tar bort vatten ur gräset.
Men ensilage är ju faktiskt en jäsningsprocess:

Ensilering är en naturlig jäsningsprocess. På växande gröda förekommer naturliga bakterier med mjölksyraproducerande
egenskaper. I syrefri miljö omvandlar bakterierna enkla sockerarter till mjölksyra som sänker pH-värdet och konserverar fodret.

Det betyder att ensilage har lågt ph. Detta påverkar bas-syra balansen i hästens matsmältning och i hästens kropp. Det är kanske därför vissa tycker att hästen inte ska ha ensilage, utan hö eller hösilage som inte har samma jäsningsprocess.??

Möjligtvis kan det påverka pH i mage tunntarm men knappast i kroppen. Dessutom får hästar oftast hösilage med en vädigt beränsad syrajäsning/pH-sänkning. I ensilage jäses en del av det mest lättillgängliga sockret till mjölksyra. I övre delen av hästens magsäck jäses en del av det mest lättillgängliga sockret till mjölksyra. Till en del jämnar det ut sig. Sen jäses alla smältbara fibrer till olika syror i grovtarmen.
PL

Senast ändrad:

det är väl detta om syra-bas som spökar :smirk:

Eftersom ensilage är surt, så har jag hört att detta blir "för mycket" för hästen, som inte kan buffra, utan att syra-bas-balansen påverkas negativt. Vet inte om det finns belägg för detta, någon??

Blodets pH (syra/bas) måste ha en konstant nivå (balans). Äter man kost med för mycket syrebildning, drar kroppen baser från skelettet för att bibehålla blodets pH balans, vilket leder till benskörhet.

En försurad hästkropp läcker alkalierna kalcium, magnesium, kisel m fl liknande grundämnen i stora mängder ut via t ex urinet. Försurning sker främst genom stress, proteinöverätning, stillastående, inomhusvarande, tristess, kraftfoder, surt vatten m.m. Hästarna får då lätt (precis som de andra däggdjuren i skapelsen) retlighet (“surhet”), stelhet, mjölk-SYRA, syrebrist (precis som en t ex sur sjö eller gräsmatta/ängar), kramper, “skräp” i ögonen, illaluktande urin, otät päls, omtåliga hovar, skelettforändringar, låg tandstatus, ojämnheter i ögonvitorna, istadighet, överaktivitet, illojalitet, dålig kvalitet på manen/svansen - tagel, krångel med bindväv, lymfa, ådror samt dess klaffar, svanken samt vridet/snett skelett, vakenhet m m. pHt (syra/bas-balansen) är vitalt även för djur, natur och människor.

Alla hästar som tävlar och tränar mår bäst och går bäst med minst tre kilo kraftfoder :eek:

Banta hästen med mindre hö. (Men gärna stå kvar på samma kraftfoderstat)

Vad jag främst menade var påståendet att hästar är gjorda för att äta hö. Sen är det ju så att pH-värdet i ett lågfermenterat ensilage ("hösilage") inte behöver vara så mycket lägre än i gräset, plus att hästar har en ganska bra buffringskapacitet i sin saliv (och ett pH på 2-3 i magsäcken...) så fodrets pH spelar kanske mindre roll än man tror...

*Korn bränner sönder magen på hästen.

Vad det skulle vara som bränner har jag ingen aning om, detta var ett påstående som jag fick när jag började ge min häst korn.

Jag hörde senast häromdagen en väninna rekomendera sin kompis att ge mycket betfor, bara betfor, då hennes häst fallit ur:
-Det ger feta och fina hästar, jättebra för hullet!
(Tilläggas kan att hästen är nog den hetaste i kommunen)

Hörde även av en kompis mamma för några år sedan, när min häst var lite löddrig på halsen efter en lektion mitt i sommaren:
-Typiska betforsvettningar ! Du får inte ge honom så mkt betfor....
(Han fick ingen betfor :D )

Senast ändrad:

Kom på en till:

Pelleterad mat kan vända magsäcken ut och in. Detta gäller även för hundar som inte äter uppblött mat.

(Påstås av en hunduppfödare med mångårig erfarenhet av både häst och hund. Samma person påstår att när hundvalpar hickar så har de mask)

Om hästarna blir lösa i magen, så ge dom torr betfor så torkar det upp?? :confused:

Hera skrev:
Jag hörde senast häromdagen en väninna rekomendera sin kompis att ge mycket betfor, bara betfor, då hennes häst fallit ur:
-Det ger feta och fina hästar, jättebra för hullet!
(Tilläggas kan att hästen är nog den hetaste i kommunen)

Hörde även av en kompis mamma för några år sedan, när min häst var lite löddrig på halsen efter en lektion mitt i sommaren:
-Typiska betforsvettningar ! Du får inte ge honom så mkt betfor....
(Han fick ingen betfor :D )

Betforsvettningar? Oh jösses :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 305
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30