Myter om foder

Sv: Myter om foder

Idasagare skrev:
?? Försökte följa tråden. :smirk:
En uppsats gör väl inte att SLU ändrar sej? Hade inte alls med SLU att göra om jag förstår det rätt. Eler fattar jag fel? Forskning tar långt mer tid än 2 år.. iallafall den forskning jag mött.
H*n som hade gjort uppsatsen skrev att några på SLU tyckte att det verkade intressant och att de skulle forska vidare i ämnet och det jag menade var att eftersom SLU inte har ändrat sin ståndpunkt än så väljer jag att gå på den information som de ger ut just nu. Sen kan det ju självklart vara så att de inte är klara med denna eventuella forskning och att de sedan kommer att presentera ett resultat som skiljer sig från de rön som finns ute idag men fram tills dess så utgår jag ifrån som jag tidigare skrev att protein- och energivärdena är konstanta...

Idasagare skrev:
Tycker även att någras kommentarer om hur man tar proven måste göra sitt på resultatet. Hur vet man att det är gjort som säljaren säger? Hur vet jag att det ärjust det höet?

Vi tar vårat eget hö och det är jag som tar proverna så jag vet i väldigt hög grad att det är just det höet och att det är gjort på det sätt som jag har fått lära mig är det rätta! ;)

Roligaste tråden på länge - synd jag inte upptäckt den förrän nu - en pedagogisk guldgruva!!!

Kul inslag om att surt ensilage skulle kompenseras av att Ca mobiliserades från skelettet... visserligen vill kroppen upprätthålla ett konstant pH i blodet och en konstant Ca konc (i blodet) och att sura foderstater ger Ca mobilisering från skelettet - men sura fodermedel är havre och korn som har lite Na och K och mycket Cl och S! sistnämnda ämnen är sura - kom ihåg formeln för saltsyra HCl....

Dessutom fixar kolsyresystemet bort en hel del av överskottet av vätejoner om man utfodrar surt ensilage, mjölksyran i sig omsätts och bildar glukos...

den andra roliga myten är den om fjolårshö som tydligen är så bra - och som vi vet innehåller mindre vitaminer
Minskningar i proteinhalt har och göra med provtagning och bladförluster

fler myter på nedanstående länkar:
notera att myterna skiftar mellan länder!!!

http://www1.agric.gov.ab.ca/$department/deptdocs.nsf/all/hrs3243
http://www.shady-acres.com/susan/beetpulp.shtml
http://www.petalia.com.au/Templates/StoryTemplate_Process.cfm?specie=Horses&story_no=1283

Den allra värsta foder myten jag vet (och OFTA stöter på) är "min häst blir så het av havre!" ( det stämmer kanske på 3% av landets hästar... enl en av våra mest foderkunniga agronomer i det här landet)

Nåt som inte är en myt är att hästen är en gräsätare!
och större delen av foderstaten bör tillgodoses med grovfoder.

Loviza skrev:
Den allra värsta foder myten jag vet (och OFTA stöter på) är "min häst blir så het av havre!" ( det stämmer kanske på 3% av landets hästar... enl en av våra mest foderkunniga agronomer i det här landet)

Nåt som inte är en myt är att hästen är en gräsätare!
och större delen av foderstaten bör tillgodoses med grovfoder.

Tänk om den personen hade en häst som var en utav de 3 procenten då? :angel:

Jag vet flera hästar som reagerar på havren. Det finns väl iofs inga direkta bevis för att det är just havren som gör det men det har iaf blivit bättre när de har bytt från havre till t ex korn. så nån sanning tror iaf jag att det ligger i det!

Var och tittade på stallplats för nån månad sen. Stötte på ett original, när jag frågade honom om man kunde köpa till mer än de 10kg hö som ingick i hyran svarade han

"Men det finns väl ingen häst som äter mer än 10kg, jag har minsann hållit på med hästar hela mitt liv och alla har klarat sig på 10kg hö" Jag kunde väl inte riktigt hålla med. Men så tyckte han iof att personer under 18 inte skulle vistas i stall pga skaderisk, och att alla hästar tappar på sommarbete :o Behöver jag säga att jag inte tog den stallplatsen ;) och att jag sett att han annonserar fortfarande.

Myten att hästar är känsliga för snabba grovfoderbyten kan avlivas. Min häst kom från Tyskland till Sverige, stog en natt i Skåne, jag hämtade honom dagen efter...alltså 3grovfoderbyten på ett dygn. I Tyskland gick han på bete- i Skåne fick han hösilage och hos mig hö. Inte ett dugg dålig och åt med mycket god aptit :d

Så att EN häst klarar det gör att det är en myt. Skulle inte tro det.

Det värsta myten (eller påståendet), enligt mig, är: " jag har alltid fodrat alla mina hästar med si och så många kg hö och havre". Man kan väl inte dra alla hästar under en kam? Hövärdena är ju inte direkt lika varje år... :confused:

Min häst reagerar väldigt lite på foder byten(kan bli liiite dålig i magen och ibland äta lite sämer en period) men skulle hon ha varit med om det du beskriver så hade hon antagligen varit dålig i magen i mååååånga dagar efter.
Men jag har ägt en häst som man inte såg någon reaktion på vid foderbyten... hästar är individer och endel är jätte kännsliga medan andra "tål" mera. Men jag tror att dom som får en negativ reaktion vid foder byten är betydligt fler än de som inte reagerar alls..

Sock skrev:
Myten att hästar är känsliga för snabba grovfoderbyten kan avlivas. Min häst kom från Tyskland till Sverige, stog en natt i Skåne, jag hämtade honom dagen efter...alltså 3grovfoderbyten på ett dygn. I Tyskland gick han på bete- i Skåne fick han hösilage och hos mig hö. Inte ett dugg dålig och åt med mycket god aptit :d

Hur kan du veta hur microorganismerna i tarmen mår?
Det är ju svårt att "se " hur mkt näring han tar upp tex...

Anldningen till att man ej ska göra snabba grovfoderbyten är ju att microorganism floran ska få tid att ställa om sig...
...har inte mkt att göra med aptiten!

Du kanske bara hade tur. Eller hästen hade tur menar jag. Man ska inte laborera med en levande varelse på ett sånt sätt.

peter_lundin skrev:
Hittade vem som skrivit detta, en alternativare som säljer kalkstensmjöl för 120-200 kr/kg o kallar det för pH kalk vilken affärside.
PL

Vad du låter avig mot sk "alternativare"??? Hur kommer det sig? Finns det ingen sån som har bra idéer?? Bara undrar, ingen kritik, det var en sån föraktfull underton bara...:confused: :crazy:

Hera skrev:
Kom på en till:

Pelleterad mat kan vända magsäcken ut och in. Detta gäller även för hundar som inte äter uppblött mat.

(Påstås av en hunduppfödare med mångårig erfarenhet av både häst och hund. Samma person påstår att när hundvalpar hickar så har de mask)

Oj!! :eek: Illa med tanke på att min hund är uppe och snackar lite av de väldigt torra torrfoderkulor han har fri tillgång till;)

Elemmírë skrev:
Vad du låter avig mot sk "alternativare"??? Hur kommer det sig? Finns det ingen sån som har bra idéer?? Bara undrar, ingen kritik, det var en sån föraktfull underton bara...:confused: :crazy:

Nu vet jag att PL inte är så avig som det låter, mot "alternativare".
Men iden som åberopades är väl ändå minst sagt udda, och kan göra vem som helst avig.:rofl:

*lånar knapp*

En myt för mig är ofta sådant som följer efter "Jag har hållit på med hästar i hela mitt liv och har ALDRIG hört talas om..." :smirk:

Nu sist fullföljdes meningen med "... att en häst behöver mer protein än vad som finns i detta fodret".

MYT: Om man tvunget ska lägga tid på en foderstat, öka proteinet - det löser alla problem. Oavsett övriga "ingridienser" i foderstaten.

Det kom från en kraftfoderförsäljare som försökte övertyga mig om att just hans kraftfoder var det bästa, och att det fanns otroligt mycket protein i det. Visst fanns det protein över genomsnittet i fodret, men det fanns också en himla massa MJ, så det hjälpte inte mig eftersom vårt hö har en kvot på ca 4 och jag behövde ett kraftfoder med mycket protein och liiiite MJ.
Att räkna på förhållandet mellan protein och energi var hur fånigt som helst, tyckte han, för det hade han aldrig hört talas om. Och han jobbade ju faktiskt med foder.

Innan dess var det kommentaren "Jag har hållit på med hästar i hela mitt liv och har ALDRIG hört talas om... att man ska ge MER foder till en häst som ska bantas."

MYT: "Mindre mat till en häst som är tjock"

Detta kom från en i övrigt duktig hästmänniska i mina ögon, som kommenterade nya foderstaten till en tjock och slö kallblodsponny. Tidigare hade ponnyn gått på "noll och ingenting" under flera år och bara blivit tjock, bukig och slö (konstigt...). Nu räknades fram en bra foderstat, med rätt fodermängd, kvot och innehåll, vilket innebar framförallt mer grovfoder. Katastrof, muttrade denna hästmänniska. Ponnyn kommer bli ännu tjockare, och få fång. Säkert som amen i kyrkan.
I dag är ponnyn pigg, alert, och hur fin som helst. Ägaren är överlycklig.
Alltså: RÄTT mat till en häst som är tjock, och det KAN innebära MER mat...

Senast ändrad av en moderator:

Boj skrev:
Att protein ger hästen eksem, därför skall hästar med eksem gå på mycket proteinfattig kost.

Fast min häst fick massor med knoppiga utslag på halsen bara någon vecka efter att jag börjat med Proteinpellets, då sa veterinären att det var utslag pga proteinöverkänslighet, så kanske kan det stämma till viss del?

Men vi pratar om eksem, sådan som hästen får i man och svans. Detta är överlag en överkänslighet mot bitande insekter, det skall botas med mindre protein.

Det din häst fick var antagligen protein "bulor", det kommer sig ofta av att hästen får för mycket protein av kraftfodret i förhållande till grovfodret. Ambitionen är att grovfodret skall ge merparten, och sen skall man isåfall komplettera med kraftfoder.

Är folk inte helt med?? Jag undrar om hästarna verkligen klarade sig innan människan tog hand om dom??:confused:

Nää seriös hästen klarar sig ju lika bra med bra gräs som med alla fodersorter som finns

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 305
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30