E
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hera skrev:Jag hörde senast häromdagen en väninna rekomendera sin kompis att ge mycket betfor, bara betfor, då hennes häst fallit ur:
-Det ger feta och fina hästar, jättebra för hullet!
(Tilläggas kan att hästen är nog den hetaste i kommunen)
Hörde även av en kompis mamma för några år sedan, när min häst var lite löddrig på halsen efter en lektion mitt i sommaren:
-Typiska betforsvettningar ! Du får inte ge honom så mkt betfor....
(Han fick ingen betfor )
anniequarters skrev:det är väl detta om syra-bas som spökar :smirk:
Eftersom ensilage är surt, så har jag hört att detta blir "för mycket" för hästen, som inte kan buffra, utan att syra-bas-balansen påverkas negativt. Vet inte om det finns belägg för detta, någon??
Blodets pH (syra/bas) måste ha en konstant nivå (balans). Äter man kost med för mycket syrebildning, drar kroppen baser från skelettet för att bibehålla blodets pH balans, vilket leder till benskörhet.
En försurad hästkropp läcker alkalierna kalcium, magnesium, kisel m fl liknande grundämnen i stora mängder ut via t ex urinet. Försurning sker främst genom stress, proteinöverätning, stillastående, inomhusvarande, tristess, kraftfoder, surt vatten m.m. Hästarna får då lätt (precis som de andra däggdjuren i skapelsen) retlighet (“surhet”), stelhet, mjölk-SYRA, syrebrist (precis som en t ex sur sjö eller gräsmatta/ängar), kramper, “skräp” i ögonen, illaluktande urin, otät päls, omtåliga hovar, skelettforändringar, låg tandstatus, ojämnheter i ögonvitorna, istadighet, överaktivitet, illojalitet, dålig kvalitet på manen/svansen - tagel, krångel med bindväv, lymfa, ådror samt dess klaffar, svanken samt vridet/snett skelett, vakenhet m m. pHt (syra/bas-balansen) är vitalt även för djur, natur och människor.
Mynta2 skrev:Kom på en sak till:
*Om man ger kli MÅSTE man ge kalk
Sedan spånar jag vidare på ovanstående inlägg om halm. en fd stallägare till mig berättade att hon en gång träffat en Shettis som var så himla perfekt i hullet, den snyggaste hon sett. Hon sa att: Ägaren hade fodrat shettisen helt rätt. Hur då sa jag. Jo, den hade ENBART fått havrehalm..Inget annat sa jag, typ hö/kraftfoder/ensilage osv ? Nej nej sa hon, bara havrehalm i flera år !!! Och det är ju så man ska fodra shettisar, annars blir dom så feta . Shettisen hade säkerligen en slimmad kropp, men kan ju ha haft noll muskulatur. enda riktiga proteinkällan den fick torde ju vart 1 gång/året i samband med betet.
**Lina** skrev:Kom på en annan vanlig:
*Proteinvärdena i höet sjunker under vintern. Det vet ju alla!
Faktum är att det är så mycket hästfolk som hävdar det så jag tänkte: jag måste ju ha läst fel att protein- och energivärdena är konstanta (om de inte angrips av baterier förstås) så jag var tvungen att leta lite fakta på SLU samt fråga här. Som tur var kom jag fram till att påståendet endast är en MYT!
Amateur skrev:Det är ingen myt. Det är visserligen inte alltid som preoteinvärdet sjunker men det händer. Speciellt viktigt nu när folk tror att det alltid är detsamma och blint litar på analyser. Proteinvärdet kan förändras vid lagring (spec om analysen tas vid skörd!). Det svaret fick jag av SLU, skriftligen, vid ett projektarbete på Högskolan. Svelab ställde upp med analyser så att vi testade ett antal hö/hösilage som analyserats vid skörd och sedan test i dec och mars. Höet hade försämrast mest medan hösilage klarade sej hyfsat. Dock var värdena så pass förändrade att de påverkade foderstaten.
Amateur skrev:Det är ingen myt. Det är visserligen inte alltid som preoteinvärdet sjunker men det händer. Speciellt viktigt nu när folk tror att det alltid är detsamma och blint litar på analyser. Proteinvärdet kan förändras vid lagring (spec om analysen tas vid skörd!). Det svaret fick jag av SLU, skriftligen, vid ett projektarbete på Högskolan. Svelab ställde upp med analyser så att vi testade ett antal hö/hösilage som analyserats vid skörd och sedan test i dec och mars. Höet hade försämrast mest medan hösilage klarade sej hyfsat. Dock var värdena så pass förändrade att de påverkade foderstaten.