Myter om foder

Sv: Myter om foder

Den var ju fin den :angel: ett skrämmande exempel på dumhet

Huu ja :eek: Tänk att en sådan människa lär ut sådana saker till någon oerfaren tex någon som skall skaffa häst för första gången.
Då kan man behöva lite råd och ris.
Bävar vid tanken...Brrrr. :mad:

Hera skrev:
Jag hörde senast häromdagen en väninna rekomendera sin kompis att ge mycket betfor, bara betfor, då hennes häst fallit ur:
-Det ger feta och fina hästar, jättebra för hullet!
(Tilläggas kan att hästen är nog den hetaste i kommunen)

Hörde även av en kompis mamma för några år sedan, när min häst var lite löddrig på halsen efter en lektion mitt i sommaren:
-Typiska betforsvettningar ! Du får inte ge honom så mkt betfor....
(Han fick ingen betfor :D )

:rofl: :rofl: :D :rofl: :rofl:

Betforsvettningar..... :D
Den har jag inte hört tidigare... :rofl:

Mycket ska man höra innan öronen trillar av... :rofl: :rofl:

Första citatet
http://www.mimersbrunn.se/arbeten/3188.asp

andra citatet

http://www.phbalans.com/koposalj/prodklick.asp?id=63

Har talat med SLU. Det finns inget forskningsmaterial, men Agr. doktor menar att ph-halten i ensilage troligen inte har någon negativ påverkan. Fick vi det utklarat.

Sedan kanske det finns andra forskare som säger annorlunda i andra länder. Det är bara att vänja sig, att det finns ingen absolut sanning, utan hästarna är individer, vissa är mer känsliga för vissa faktorer än andra, precis som vi människor. :D

anniequarters skrev:
det är väl detta om syra-bas som spökar :smirk:

Eftersom ensilage är surt, så har jag hört att detta blir "för mycket" för hästen, som inte kan buffra, utan att syra-bas-balansen påverkas negativt. Vet inte om det finns belägg för detta, någon??

Blodets pH (syra/bas) måste ha en konstant nivå (balans). Äter man kost med för mycket syrebildning, drar kroppen baser från skelettet för att bibehålla blodets pH balans, vilket leder till benskörhet.

En försurad hästkropp läcker alkalierna kalcium, magnesium, kisel m fl liknande grundämnen i stora mängder ut via t ex urinet. Försurning sker främst genom stress, proteinöverätning, stillastående, inomhusvarande, tristess, kraftfoder, surt vatten m.m. Hästarna får då lätt (precis som de andra däggdjuren i skapelsen) retlighet (“surhet”), stelhet, mjölk-SYRA, syrebrist (precis som en t ex sur sjö eller gräsmatta/ängar), kramper, “skräp” i ögonen, illaluktande urin, otät päls, omtåliga hovar, skelettforändringar, låg tandstatus, ojämnheter i ögonvitorna, istadighet, överaktivitet, illojalitet, dålig kvalitet på manen/svansen - tagel, krångel med bindväv, lymfa, ådror samt dess klaffar, svanken samt vridet/snett skelett, vakenhet m m. pHt (syra/bas-balansen) är vitalt även för djur, natur och människor.

Hittade vem som skrivit detta, en alternativare som säljer kalkstensmjöl för 120-200 kr/kg o kallar det för pH kalk vilken affärside.
PL

-Shetlandsponnyer får inte äta annat än hö (utan analys)
- De måste dessutom alltid ha extra kalk (Utan analys)
- De är MYCKET känsligare än ALLA andra hästar att utveckla hosta osv av dammigt hö men klarar sig med bara snö att dricka på vintern.
- Om hästen faller ur ska den ha extra halm att äta, mycket halm. Och ska den banta ska den ha nästan bara halm.( påstods av en känd kusk med mångårig erfarenhet, när jag nämde analys tittade han på mig som om jag pratade hebreiska)

Kom på en sak till:

*Om man ger kli MÅSTE man ge kalk

Sedan spånar jag vidare på ovanstående inlägg om halm. en fd stallägare till mig berättade att hon en gång träffat en Shettis som var så himla perfekt i hullet, den snyggaste hon sett. Hon sa att: Ägaren hade fodrat shettisen helt rätt. Hur då sa jag. Jo, den hade ENBART fått havrehalm..Inget annat sa jag, typ hö/kraftfoder/ensilage osv ? Nej nej sa hon, bara havrehalm i flera år !!! Och det är ju så man ska fodra shettisar, annars blir dom så feta :(. Shettisen hade säkerligen en slimmad kropp, men kan ju ha haft noll muskulatur. enda riktiga proteinkällan den fick torde ju vart 1 gång/året i samband med betet.

Senast ändrad:

Kom på en grej jag hörde för ca 20 år sedan:

Akta dig för att ge föl/unghästar för mycket kalk
för då växer mularna :eek: Var då nybliven ägare till
ett föl och jag var ung, tänkte på detta varje gång jag fodrade
och hoppades att det var "lagom"med kalk hon fick :D

*Att hästar inte kan bygga muskler av en foderstat baserad på mycket hö och liiiiite kraftfoder.
Vill man att hästen ska bygga muskler ska man ge mindre hö och mera kraftfoder.

*Hästar blir feta av hö.

*Bukighet och fetma är typ samma sak.

Hästar får foderstrupsförstoppning av FÖR blöt mat.
det är alltså livsfarligt att låta hästen dricka vatten oxå? man kanske ska fodra med isbitar?

Det är alltid kraftfodret som gör hästen fet, oavsett hur grovfodret ser ut.
jasså, så grovfoder mes 16 g protein i gör hästen mer slimmad då eller? speciellt när man inte rider något?:smirk:

Jag har ägt många hästar under många år, så jag kan det här bättre än dig. Och jag har gått en kurs om foder, det har inte du.
jasså, sedan när får man direktuppkoppling i hjärnan till en häst-encyklopedi för att man har ett papper där det står att man äger en häst? jag känner att jag lär mig mer när jag faktiskt svara på foderfrågor själv och tar reda på svaren är när det bara babblas framför näsan på mig utan att jag ens frågat om fakta..

* Islandshästar klarar sig på bara snö och is att dricka under vintertid. (Läste ovan om ett likadant påstående fast med shettisar, lata hästägare månne..? ;))

*Har hästen någongång haft fång får den aldrig mer äta ett endaste grässtrå och den får inte äta annat än fjolårshö.

Den översta är väl egentligen inte en myt utan snarare ett citat från en inkompetent hästägare! :D

Man får ju verkligen hoppas att det inte finns nybörjare i dessa människors stall som eventuellt lyssnar på dessa råd! :crazy:

Kom på en annan vanlig:
*Proteinvärdena i höet sjunker under vintern. Det vet ju alla! :rofl:

Faktum är att det är så mycket hästfolk som hävdar det så jag tänkte: jag måste ju ha läst fel att protein- och energivärdena är konstanta (om de inte angrips av baterier förstås) så jag var tvungen att leta lite fakta på SLU samt fråga här. Som tur var kom jag fram till att påståendet endast är en MYT!

Senast ändrad av en moderator:

Mynta2 skrev:
Kom på en sak till:

*Om man ger kli MÅSTE man ge kalk

Sedan spånar jag vidare på ovanstående inlägg om halm. en fd stallägare till mig berättade att hon en gång träffat en Shettis som var så himla perfekt i hullet, den snyggaste hon sett. Hon sa att: Ägaren hade fodrat shettisen helt rätt. Hur då sa jag. Jo, den hade ENBART fått havrehalm..Inget annat sa jag, typ hö/kraftfoder/ensilage osv ? Nej nej sa hon, bara havrehalm i flera år !!! Och det är ju så man ska fodra shettisar, annars blir dom så feta :(. Shettisen hade säkerligen en slimmad kropp, men kan ju ha haft noll muskulatur. enda riktiga proteinkällan den fick torde ju vart 1 gång/året i samband med betet.

Fast i havrehalmen kan finnas mycket rester av vippan och även havrekorn med. Det är inte heller ovanligt med gräs i havrehalmen också det kanske var det som hästägaren visste men inte "stallägaren". Vissa shettisar behöver ju inte särskilt mycket kraftfoder och går de då ute mycket så är det ju bara när det är snö som de inte hittar något alls ute.

**Lina** skrev:
Kom på en annan vanlig:
*Proteinvärdena i höet sjunker under vintern. Det vet ju alla! :rofl:

Faktum är att det är så mycket hästfolk som hävdar det så jag tänkte: jag måste ju ha läst fel att protein- och energivärdena är konstanta (om de inte angrips av baterier förstås) så jag var tvungen att leta lite fakta på SLU samt fråga här. Som tur var kom jag fram till att påståendet endast är en MYT!

Det är ingen myt. Det är visserligen inte alltid som preoteinvärdet sjunker men det händer. Speciellt viktigt nu när folk tror att det alltid är detsamma och blint litar på analyser. Proteinvärdet kan förändras vid lagring (spec om analysen tas vid skörd!). Det svaret fick jag av SLU, skriftligen, vid ett projektarbete på Högskolan. Svelab ställde upp med analyser så att vi testade ett antal hö/hösilage som analyserats vid skörd och sedan test i dec och mars. Höet hade försämrast mest medan hösilage klarade sej hyfsat. Dock var värdena så pass förändrade att de påverkade foderstaten.

Så nu vet jag att det inte är en myt längre! :smirk:

Vet också att en forskare på SLU avfärdade vårt arbete med en axelryckning och sa att det var strunt medan en annan ansåg den korrekt och skulle forska vidare.

Mitt tips är att testa en gång i januari. Då slipper ni tro det ena eller det andra!

Att protein ger hästen eksem, därför skall hästar med eksem gå på mycket proteinfattig kost.

Ingen myt kanske men ett korkat påstående; Jag skulle bli inackordering i ett nytt stall och frågade om de hade analycerat höet, ingick i hyran. Och får kommentaren; "Det behövs inte, titta bara så fin våran fölunge är!"

Aha?!

Eller den trångsyntheten att kan man inget om hästar och foder så kan man alltid köpa sig en islänning, för de har så låga krav på mat och knappt att de behöver vatten heller. (Som tidigare nämt)

Amateur skrev:
Det är ingen myt. Det är visserligen inte alltid som preoteinvärdet sjunker men det händer. Speciellt viktigt nu när folk tror att det alltid är detsamma och blint litar på analyser. Proteinvärdet kan förändras vid lagring (spec om analysen tas vid skörd!). Det svaret fick jag av SLU, skriftligen, vid ett projektarbete på Högskolan. Svelab ställde upp med analyser så att vi testade ett antal hö/hösilage som analyserats vid skörd och sedan test i dec och mars. Höet hade försämrast mest medan hösilage klarade sej hyfsat. Dock var värdena så pass förändrade att de påverkade foderstaten.

Var proverna tagna på samma sätt och med lika stor mängd blad? Kan det vara så att proverna tagna senare under året hade tappat mer blad? Hur togs proverna?

För att något sådant skulle ha någon som helst relevans så tar man ett stort prov vid skörd, blandar rejält, delar upp i 3 högar som skickas på analys i 3 omgångar under året.

Att analysen är ett medelvärde och helt beror på hur representativt provet är är ju inget nytt.

Amateur skrev:

Var proverna tagna på samma sätt och med lika stor mängd blad? Kan det vara så att proverna tagna senare under året hade tappat mer blad? Hur togs proverna?

För att något sådant skulle ha någon som helst relevans så tar man ett stort prov vid skörd, blandar rejält, delar upp i 3 högar som skickas på analys i 3 omgångar under året.

Att analysen är ett medelvärde och helt beror på hur representativt provet är är ju inget nytt.

Jag hoppas verkligen att den forskare som tog itu med det redovisar sina upptäckter å det snaraste. En riktig forskare vet nämligen att det finns vissa regler att följa för att man ska kunna dra vissa slutsatser.

Från skörd till färdig torkning händer det saker, sedan är förlusterna beroende på lagringsförhållanden. Om man tar ett prov vid skörd o ett senare när höet är torrt blir det dessutom svårare att undvika bladförluster på det senare provet.
SLU har ännu inte gått ut o ändrat sin åsikt om att förlusterna vid bra lagring är små.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 305
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar