Myter om foder

Sv: Myter om foder

Magdalena skrev:
Jag hoppas verkligen att den forskare som tog itu med det redovisar sina upptäckter å det snaraste. En riktig forskare vet nämligen att det finns vissa regler att följa för att man ska kunna dra vissa slutsatser.

Det hoppas jag med! Då jag är en vetgirig men ej så kunnig hästägare vill man ju gärna veta vad som stämmer! :confused:

Amateur: Hur gick det till när ni gjorde erat projekt? Hur tog ni proverna? Är lite nyfiken för att jag ska kunna bilda mig en egen uppfattning eftersom det tydligen inte finns ngt klart svar!

mirjada skrev:
*Att hästar inte kan bygga muskler av en foderstat baserad på mycket hö och liiiiite kraftfoder.
Vill man att hästen ska bygga muskler ska man ge mindre hö och mera kraftfoder.

*Hästar blir feta av hö.

*Bukighet och fetma är typ samma sak.

Håller med - dessa är bland de värsta myterna.

tillägg:
"Jag har en tävlingshäst , 1,75 cm hög, och den ska stå på 5 kg kraftfoder och max 4 kg hö för att prestera. Den har en massa problem med magen och matsmältningen så därför får den en massa foderjäst tillsammans med kraftfodret som ska åtgärda problemen."

:angel:

peter_lundin skrev:
En annan myt är att hästar inte blir feta av hö!
PL

Ok, det förklara varför våra blev feta på fri tillgång. 26-28 kg per häst och dygn gav runt 140 Mj och 875 smrp, dast det skulle dom inte kunna bli. Tack för att du avlivade den myten.

peter_lundin skrev:
En annan myt är att hästar inte blir feta av hö!
PL

Nja jag uttryckte mig generellt och klumpigt.
Självklart fattar jag att en lättfödd häst inte kan stå på ett bra hö och bli fodrad 15 kg/dag. Å andra sidan ser du sällan rent sjukt övergödda hästar som går på lösdrift med fri tillgång - men visst, undantag finns. Är ju trots allt som med människor, vi är individer med olika läggning.

uttryckte mig klumpigt i det att mitt inlägg var menat att vara direkt relaterat till den alltför ofta praktiserade åsikten bland annars rutinerade och kunniga ryttare, att hästen kommer bli tjock om den står på mer än 5 kg hö, trots att det är en STOR tävlingshäst som tränas och rids massor. Dvs min quote var menad som en länk till mitt tillägg, att jag tycker det är väldigt många ryttare som minimerar stråfoder och maximerar kraft, och sen undrar varför sin häst har problem med mage/matsmältning....

Nu en följd fråga av nyfikenhet som väckts efter jag läst ditt och även Bojs inlägg:
Vad är GENERELLT en "medel mängd" hö en lösdrifts häst (om vi pratar stor häst, inte ponny) smäller i sig under ett dygn? det måste ju finnas nån sån uträkning.
27-28 kg som Boj skrev låter JÄTTE mycket - är det så mycket en lösdrifts häst faktiskt äter medelmätt sett?

Senast ändrad:

*korn = korsförlamning på vbltravarston

aha undrar varför min inte fick det när hon åt korn.. :smirk:

Senast ändrad:

Det finns kanske islänningar som klarat sig med bara snö att "dricka" på vintern. Att en häst klarar sig och att den mår bra är ju inte samma sak, man kan ju säga att en häst klarar sig på fjolårsgräs och hull under vintern (eftersom det är vad de måste göra när de inte har något annat i det fria)...

Magdalena skrev:
Var proverna tagna på samma sätt och med lika stor mängd blad? Kan det vara så att proverna tagna senare under året hade tappat mer blad? Hur togs proverna? För att något sådant skulle ha någon som helst relevans så tar man ett stort prov vid skörd, blandar rejält, delar upp i 3 högar som skickas på analys i 3 omgångar under året.
Fast det räcker inte, enligt SLU. Det är en del av det men pressningen måste ju också in. Först togs prover i strängar och sedan vid pressning. En del lagrades löst för senare provtagning. Sammanlagt togs 24 prover. (På en 2 ha stor vall. :angel: )

Magdalena skrev:
Att analysen är ett medelvärde och helt beror på hur representativt provet är är ju inget nytt.
Nä. Det torde väl många av oss ha klart för oss men samtidigt inser man snabb tnär man diskuterar att det är många som inte ser det så. Man är helt nöjd med ett prov, tagit ur en bal. Alldeles för vanlig, enligt Svelab.

Magdalena skrev:
Jag hoppas verkligen att den forskare som tog itu med det redovisar sina upptäckter å det snaraste. En riktig forskare vet nämligen att det finns vissa regler att följa för att man ska kunna dra vissa slutsatser.
Självklart. Det finns vissa regler att följa om man vill ha sin uppsats godkänd också. :idea: (Uppsatsen skrev 2003.)
Det man glömmer många gånger är att lagringsförhållandena inte är så optimala som t.ex SLU utgår ifrån.

Mina åt på fri tillgång 30 kg ensilage/häst (40% TS), motsvarande för hö låg på ca 12 kg/häst. D.v.s. mellan 10 och 12 kg TS/dag/häst. Hästarna är ett halvblod och ett kallblod, rids akademiskt/skogsridning 3-4 ggr/veckan + markarbete.

Luna10 skrev:
Mina åt på fri tillgång 30 kg ensilage/häst (40% TS), motsvarande för hö låg på ca 12 kg/häst. D.v.s. mellan 10 och 12 kg TS/dag/häst. Hästarna är ett halvblod och ett kallblod, rids akademiskt/skogsridning 3-4 ggr/veckan + markarbete.

Vad har du för värden på ditt ensilage? Enbart nyfiken, för jag sitter och räknar och funderar på hur jag ska lägga upp hästarnas foderstat. :)

Kommer inte ihåg exakt, det här var ju förra året, men har för mig att MJ låg på 7 ungefär och smrp på 45 per kg TS. En kvot på 6.4 alltså. Kallblodet klarade sig bra på enbart ensilaget, halvblodet (21 år) behövde lite tillskott på havre och Pluss Grön för att hålla hullet.

Luna10 skrev:

tack. då fattar jag. Boj pratar om silage också, då så stora kg mängder nämns.... tack!

Vi gjorde ett prov en gång med .

Ur samma tre balar tog vi prover, fler ur varje bal, nerklippt osv enligt konstens alla regler, skördesommaren plus sommaren efter, och skickade in för analys (inte vitamin-extra).

Andra analysen var en kopia av den första! Inget hade alltså hänt på ett år. Fast det var under dom goda åren, när vädret betedde sig som det ska. Inget skull-mögel etc.

LIA

Amateur skrev:
Fast det räcker inte, enligt SLU. Det är en del av det men pressningen måste ju också in. Först togs prover i strängar och sedan vid pressning. En del lagrades löst för senare provtagning. Sammanlagt togs 24 prover. (På en 2 ha stor vall. :angel: )
Men det jag menar är att för att provet ska vara rättvist då man ska undersöka om proteinvärdena sjunker är att då måste det ju vara exakt samma prov som man skickar in alla tre gånger annars är det klart att värdena skiljer sig!

Amateur skrev:
Självklart. Det finns vissa regler att följa om man vill ha sin uppsats godkänd också. :idea: (Uppsatsen skrev 2003.)
Det man glömmer många gånger är att lagringsförhållandena inte är så optimala som t.ex SLU utgår ifrån.

Uppsatsen gjordes år 2003 och SLU har iaf inte än ändrat sin ståndpunkt i ämnet så jag utgår ifrån att OM man lagrar sitt hö på rätt sätt, om det inte blir bakterietillväxt i höet, om det inte blir ett stort bortfall av blad osv. så är protein- och energivärdena konstanta...

Den hunduppfödaren skulle behöva lära sig ett och annat..
Skulle inte vela köpa hund av henne/honom.

Jag fick för ca 2 veckor sedan höra att min häst (som hostat samanlagt 10 ggr på 3 månader ) fått hosta pga att han får foderjäst.
Till saken hör att han då fått foderjäst i ca 1 vecka.
Dessutom har han i ca 3 månader innan blivit fodrad men förra årets hö som hönsen båda ruvat och skitit i.
Undrar vad hästen reagerar mest på..

Jag berättade det hela för veterinären som ändå var ute förra veckan för att vaccinera.
Hon kollade hästen och hittade inget fel på honom..
Så där hoppas jag att jag avlivade myten om att hästar får hosta av foderjäst!!

Jag frågade i affären efter e vitamin, Biofarmab. Ja ha du ska ha den e vitaminen som hästen bygger muskler gratis av utan att den behöver arbetas. Fick jag till svar.

**Lina** skrev:
Uppsatsen gjordes år 2003 och SLU har iaf inte än ändrat sin ståndpunkt i ämnet så jag utgår ifrån att OM man lagrar sitt hö på rätt sätt, om det inte blir bakterietillväxt i höet, om det inte blir ett stort bortfall av blad osv. så är protein- och energivärdena konstanta...

?? Försökte följa tråden. :smirk:
En uppsats gör väl inte att SLU ändrar sej? Hade inte alls med SLU att göra om jag förstår det rätt. Eler fattar jag fel? Forskning tar långt mer tid än 2 år.. iallafall den forskning jag mött.

Tror att du har rätt i lagringen men hur vet man att man har ideala lagringsförhållanden? Hur och vad påverkar? Hur mycket påverkar det?

Tycker även att någras kommentarer om hur man tar proven måste göra sitt på resultatet. Hur vet man att det är gjort som säljaren säger? Hur vet jag att det ärjust det höet?

Analysera men använd resultatet med förnuft! :idea:
Använd ögat och "känn efter" att din häst mår bra också.
Jag analyser numera alltid inköpt hö. Finns en anledning till det.

Stallkatten skrev:
Jag fick för ca 2 veckor sedan höra att min häst (som hostat samanlagt 10 ggr på 3 månader ) fått hosta pga att han får foderjäst.
Till saken hör att han då fått foderjäst i ca 1 vecka.
Dessutom har han i ca 3 månader innan blivit fodrad men förra årets hö som hönsen båda ruvat och skitit i.
Undrar vad hästen reagerar mest på..

Jag berättade det hela för veterinären som ändå var ute förra veckan för att vaccinera.
Hon kollade hästen och hittade inget fel på honom..
Så där hoppas jag att jag avlivade myten om att hästar får hosta av foderjäst!!

Hrm Hästar kan få hosta av jäst foder. Förmodar att det blandats samman... Jäst foder och foderjäst :crazy:

Idasagare skrev:
Hrm Hästar kan få hosta av jäst foder. Förmodar att det blandats samman... Jäst foder och foderjäst :crazy:
Nej, personen i fråga hade inte blandat ihop begreppen utan pratade defintivt om just foderjäst :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 305
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30