Turali

Trådstartare
Min tik löper just nu, och om två månader kommer mjölken spruta ur juvren :crazy:
Mer än en gång har jag hört folk prata om att om man ökar på motionen och ger dem väldigt lite mat så blir skendräktighetssymtomen mindre. Jag tycker det låter lustigt att något jag gör nu har inverkan om två månader. Någon här som har hört samma sak och som vet om det bara är ett påhitt eller om det verkligen stämmer?

Sv: Myt?

Ja, det hjälper men då måste man såklart motionera mer och mata mindre under hela tiden. Det fungerar inte att bara göra det nu. Anleningen till att det fungerar är att skendräktigheten inträder direkt hunden går ur höglöp, men symptomen syns först då det vore dags att valpa.

Mycket motion och lite käk minskar dräktighetshormonerna och ger därmed mindre symptom. Såsom alla hormoner tar de lite tid på sig att sjunka så det är lika bra att börja nu. Dock brukar de flesta bara ägna sig åt motionerande/minskad mat under själva "valpningen", men har man en jobbig tik kan det vara läge att förebygga.

Hur mycket mer ska man öka motionen samt minska maten tycker du?
Jag har gått från 8dl/dag till 4dl. Är det lagom, eller för mycket?
Är inte risken om de får lite mat och mycket motion at de ser ut som vandrande skelett sedan?

Har hon problem med sken dräktighet?
Annars är det bara tokigheter att hålla på och dribbla med maten.

Att mjölken sprutar låter som definitiva problem.

TS:
Hur mycket mer motion och mindre mat är så individuellt. De flesta tikar som blir väldigt skendräktiga vill inte röra på sig så motionen kan du maxa. De är så sega att en runda på en mil blir som en halvmil. Maten är jag mer försiktig med. Jag skulle kanske inte halvera den, men så är min hund inte direkt lättfödd. Den andre som lufsar runt här skulle lätt bara kunna få halva givan (om han nu vore tik).

Hon brukar bli ganska slö. Senaste gången var det åtminstone en vecka som hon låg på sängen och var allmänt osocial- med hennes valp i form av ett glasögonfodral. Hon brukar ha mjölk i juvren och i samband med det gå upp i vikt.
När jag köpte henne hade hon var i juvren, som behandlades med galastop. Senaste gången var det dock inget utan det var bara mjölk i dem.

Bort med valpen och ut och motionera hunden. De ska inte tillåtas ligga och jäsa när de är skendräktiga. Det gör saken värre.

Säger som Jadzia, ut och motionera henne istället för hon ska låtsas vara mamma.

Jadzia, jag undrade om hon hade problem, vissa tikar mår inte dåligt av att vara skendräktiga. Mjölk kan komma,viktuppgång osv,men fortfarande lika pigga och glada.Därav fråga om hon hade problem. (du behöver inte bita ifrån direkt!)

Jag låter henne inte ligga och gotta sig heller. Jag brukar försöka ta ut henne i största möjliga mån för att hon ska tänka på annat. Några valpar får hon inte heller ha, men även om jag tar ifrån henne sakerna och lägger undan dem kan man ge sig sjutton på att hon får tag på dem alt. hittar något annat.
Men tack för svaren i alla fall. Då ligger det något bakom påståendet i alla fall.

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka