Mystiskt reaktion, Hjälp!

bigganl

Trådstartare
Håller på att prova ut en passande sadel till hästen. Idag provade jag en Globus Loke och kände att NU har vi hittat rätt. Den låg stilla, gled inte i sidled som de flesta sadlar gör på henne. (kunde till och med sitta upp från marken) Den var skön att sitta i och låg bra i linje med hennes rygg. När jag sadlade av kände jag att hon hade 2 små svullnader på slutet av manken. Precis på sidorna av ryggraden så att säga. Okej. På med sadeln igen för att se vad som kan ha irriterat och INGENTING finns där. Kanalen är väldigt bred på den sadeln och jag får in en knuten näve där de små bulorna satt. sadeln låg inte ens i närheten. En timme senare kollar jag hästen igen och då är bulorna helt borta. Vad 17 kan det varit???
Provade en annan sadel för ett par veckor sedan och fick precis samma reaktion. Bulor men ingenting som låg emot. Detta förstår jag inte. Någon annan som gör det?

Sv: Mystiskt reaktion, Hjälp!

Var hamnade tyngpunkten i sadeln i förhllande till ryggen?

Du fick väl inte samma reaktion av Wintecen? Vissa hästar får små bulor och då beror det ¨på att sadeln inte ligger bra, eller så kan det vara inflammation i svettkörtlarna (vilket det antagligen är om inget ligger emot var bulorna sitter)

Hon får inte den här reaktionen med andra sadlar. Bara denna och Weaversadeln jag provat tidigare. Den trivdes dock inte jag i så den var inget alternativ. Men bulorna är borta en stund efter sadeln är av. Om hon har någon form av inflammation skulle väl alla sadlar ge denna reaktionen. Jacson sadeln gav ingen reaktion och den är ändå mycket smalare i kanalen. (tyvärr för den sadeln har varit skönast för mig att sitta i)
Det är alltså de sadlar som legat allra bäst på hennes rygg som hon fått denna reaktion av. De som har haft störst bomvidd. Jag är som ett stort frågetecken.
Hon fick inte någon reaktion av Wintecen. Men den fick hon ont i ryggen av eftersom den var för svängd. Det försvann efter två dagar.
Nu tyckte jag att den här sadeln fördelade trycket väldigt bra. Det känndes lika mycket överallt. Likaså Jacson sadeln. (De har samma sväng på bommen) Men globusen har större bomvidd och betydligt bredare kanal så jag vill ju hellre ha den, men utan bulor på köpet förstås.

Senast ändrad:

Men är inte Globusen för bred då? Bara för att den har bred kanal betyder faktiskt inte att det är bättre... Så länge kanalen på Jacson sadeln är minst 3 fingrar längst bak så funkar det.

Hur stora är bulorna och exakt var är de placerade?
Reagerar hon om du trycker på do`? Är dom hårda/mjuka?

Ska försöka förklara var bulorna sitter. De kommer mot slutet av manken. inte mitt på men på var sin sida. Red i sadeln idag igen och kände efter när jag satt i den. Upptäckte en bula idag och kände ingenting som kunde komma emot. Hon fick bara en bula idag konstigt nog. Hon är inte direkt öm men reagerar lite när jag trycket på den. Idag tog jag och bytte till Jacsonsadeln direkt efter Globusen och satt i den 10 minuter. Bulan hamnar under bossan med den sadeln. När jag tog av sadeln var bulan borta.Globusen är i vidaste laget och ska prova med en padd under imorgon för att se om det blir skillnad. Hon kommer ju att muskla sig om ett tag och Jacson sadeln ligger ju precis nu, men kommer att vara för smal om hon musklar sig aldrig så lite till. Vill inte behöva byta sadel snart igen. Jacson sadeln finns inte hemma i en vidare bomvidd och det tar troligen 2-3 månader innan den kommer om jag ska beställa en sådan. 3 fingrar i bredd är det längst bak i kanalen på den, men det är något smalare på mitten. Globus sadelns kanal är en handsbredd hela vägen. Kan kanalen vara FÖR bred? Jag är ju van att rida i mina relativt gamla sadlar och de har inte någon direkt bred kanal någon av dem.
kan det vara så att Loke sadeln är byggd för riktigt breda hästar, typ nordisar? Min häst har visserligen en platt manke och är relativt bred, men nog har jag suttit på halvblod som varit minst lika breda.

På Jacson sadeln kanske kanalen är för smal och därför får hon inga bulor.. Man ska aldrig använda en sadel med en kanal som är smalare än 3 fingrar (5-6cm).
Vilken bomvidd är det på Loken?
Globus framställer riktigt breda sadlar, men det har ju inte med det att göra... Jag tror faktiskt att du bör ta din häst till veterinär om det fortsätter med en pad under. Är bulorna hårda eller mjuka? Har hon varit varm när du har tagit av sadeln?

Bomvidden är 36 på Globus sadeln. Bulorna är mjuka och känns inte varma, och idag var den enda bulan alltså borta 10 min efter jag tagit av sadeln (och bytt till den andra) Kanalen på Jacon sadeln är 3-4 fingrar bred utom på mitten där den är smalare. 3 fingrar får inte riktigt plats i bredd där. Har mätt avståndet mellan manke och framvalv när jag suttit en stund i sadlarna (på sadelmakarens inrådan) i Jacsonsadeln är det 6,5 cm och i globussadeln 6 cm. Det ska vara minst 5 cm sa hon.
(Bulorna sitter alltså i kanalen på Globus sadeln men inte med Jacson sadeln, då ligger kanten på bossan där.) Jag är frågande och varför fick hon 2 bulor igår och bara en idag??

Det är inte så att sadeln ifråga ligger emot hästens hud på något vis? Vet en häst som också fick liksom som små utslag precis vid manken, men de försvann lika kvickt som de kommit efter att man sadlat av. Det kom senare fram att hästen var överkänslig mot det läderfett ägaren blivit ombedd att smörja in sadeln med (som var ny). Efter att ägaren ifråga bytt läderfett försvann problemen helt och hållet.

Bulorna dyker upp i kanalen. Ingenting finns där som kan ligga emot. Det är det som är så konstigt.

Fast du ska inte heller gå efter att det ska vara x antal cm mellan framvalv och manke. På t.ex. min Globus har jag bara 3-4 fingrar men den är för smal. När den låg som bäst hade jag 2 fingrar emellan. Det beror på hur hög hennes manke är och hur högt framvalvet är på sadeln. Så länge du har minst 2 fingrar emellan när du sitter i sadeln är det bra.

Om du rider barbacka på henne, får hon liknande bulor då?

Nej, inga bulor vid barbackaridning. Hon har väldigt låg manke och jag får in 3 fingrar mellan manken och sadeln när jag rider.
Hon har bara fått bulor med de 2 sadlarna som legat bäst på ryggen, det är det som är mest underligt. Samtidigt är det de sadlarna som haft bredast kanal mellan bossorna. (och de som legat stilla på hennes rygg) Hon har gått med en alldeles för smal sadel innan jag köpte henne, som kanat rejält i sidled, men inte ens då har hon fått någon reaktion på ryggen. (hon hade den sadeln när jag provred och den gled över på sidan varje gång jag svängde med hästen)
Anledningen till att sadelmakaren ville att jag skulle mäta avståndet är ju att sadlarna är nya och man får räkna med att de sjunker en bra bit när sadeln är insutten. 2 fingrar emellan är ett avstånd som stämmer på en redan insutten sadel.

Det kan inte vara vojlocken/formen på bossorna som orsakar detta? Har haft så på en sadel jag provade på min häst. De bulorna var borta efter någon timme. Det kom olika många och var i slutet på manken. Inget låg emot där som skulle kunna ge dem trodde jag...

Det visade sig att vojlocken ihop med formen på bossorna gjorde detta. Tror att det var lymfkörtlarna som inte kunde transportera bort allt slagg för att det blev för skarp kant.

Så har såg tunneln ut på den sadeln __|^|__ ungefär. Vid vinklarna _| blev det liksom punkttryck av dem och vojlocken gjorde då det hela värre...

Titta och se om det kan vara orsaken.

Ja, det skulle kunna vara något sådant. Om jag tittar på din beskrivning av kanalen så uppkommer bulorna precis innanför vinklarna, i kanalen. Jag bytte vojlock igår och då dök bara en bula upp. Sadelmakaren sa idag att det kan vara så att hästen tidigare gått med en för smal sadel och därför blivit känslig. Nu vet jag ju att hästen gått med just en alldeles för smal sadel innan och kanske det i kombination med en helt ny sadel gör att bulorna dyker upp. Ska prova sadeln med ett underlägg idag och se vad som händer. Ska också ta med vojlock till sadelmakaren så hon får se avtrycken av båda sadlarna jag har provat.

Senast ändrad:

När stoppningen har satt sig sjunker den ungefär 1-2 cm, men det behöver inte vara så mkt. Lika bra att du köper en som är lite vid och rider med pad först och sedan fller du på med lite stoppning när hon har breddat sig såpass att hon inte kan ha pad under.

Vad märkligt att hon endast reagerar med de sadlarna då.... Du kanske ska rida några fler gånger, hon kanske inte är van vid en sadel som passar bara?

Nej, det var just det sadelmakaren menade. Hon kan vara så van att gå med för smal sadel att ryggen reagerar när sadeln passar. Vi får se vad som händer med pad under idag.
Jag återkommer med rapport.

jaha, igår red jag med först en tjock pad under sadeln. Det blev en liten, bula och den satt långt bak som vanligt men nästan på mitten. Provade med ett tunnare underlägg en stund. När jag tog av sadeln var bulan ännu mindre. Nu med underlägg som tar plats kan det givetvis vara så att vojlocken kommer åt, men sadeln är inte nära.

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 546
Senast: super
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 486
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 640
Senast: mackan
·
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och... 2
Svar
23
· Visningar
3 047
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Rehabtid dragna tänder