Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@super
Jag hade ALDRIG gett mig på att specialsy en sadel till en häst som din.
Knappt på annan häst heller såvida du inte är gjord av pengar, obegränsat med tid och resurser att då justera/fixa, göra om osv.
Din häst har etablerat haft stora problem, ni har inte riktigt trots femhundraarton utredningar osv lyckats fastställa något vad det är/varför , osv osv.
Vet att det inte är svaret du önskar , men ändå utifrån att du själv (klokt) tvekar att måttsy/bygga en sadel som aldrig provats /finns så skriver jag det .
Funkar inte förbygel? Om sadeln ligger bra i övrigt?Fick godkänt att börja rida idag så provred Antaresen på i stort sett hängande tyglar. Gick jätte bra första varven men sedan åkte den bak lite och då sa hästen upp sig fullständigt.. SUCK!!
Jag blir galen allt ligger i bakvikt eller åker bak!!
Detta är en dagsaktuell bild! Några förslag??
Visa bifogad fil 32974
Jag tror inte det och sedan tror jag det är bogarna som knuffar bak sadeln för att dom inte får plats och då känns det grymt att tvinga kvar den sas. Men kan absolut prova på söndag.Funkar inte förbygel? Om sadeln ligger bra i övrigt?
Ok. Tänkte mest att om han trivdes när den låg där den skulle så kunde det fungera. Känner ju att i väntan på den perfekta sadeln får man kanske köra en sadel som fungerar istället, om du förstår hur jag menar?Jag tror inte det och sedan tror jag det är bogarna som knuffar bak sadeln för att dom inte får plats och då känns det grymt att tvinga kvar den sas. Men kan absolut prova på söndag.
Jag förstår din tanke och ska faktiskt prova.Ok. Tänkte mest att om han trivdes när den låg där den skulle så kunde det fungera. Känner ju att i väntan på den perfekta sadeln får man kanske köra en sadel som fungerar istället, om du förstår hur jag menar?
Han är bara sporadiskt riden sedan i höstas. Beställde ny sadel i december och den kom i början på februari, var felsydd så lämnade till sadelmakare, fick tillbaka i slutet på februari. Red ett pass och hästen hatade den. Skickade tillbaka den då jag tyckte att den fortfarande var felsydd. Företaget håller med så sydde upp en ny. Under tiden fick jag låna en provsadel att rida i mitten på mars. Hästen var nöjd första gångerna men blev efter några pass surare och surare. Provade att padda den lite bak då jag tyckte den låg ngt i bakvikt. Hästen blev nöjdare igen. Red mest ut i skogen. Fick den nya sadeln i slutet på maj, red 5 gånger i den innan hästen sa upp sig fullständigt. Åkte till vet som konstaterade att hästen var inflammerad i ryggen och dömde ut sadlarna. Vet så att jag fick rida efter två veckor bara jag hittade en sadel som passade. Har provridit två sadlar med flera veckors mellanrum, ca 10 min per gång efter det... Så tycker inte att han borde ha gamla irritationer kvar!Kan du inte ge hästen en längre vila innan du provar ny sadel. Den kanske har ont i gamla skador/problem som behövs läkas ut ordentligt. Kanske är det så att någon av de sadlar du har provat faktiskt fungerar men det ligger gammalt groll som spökar.
Bara en tanke...
jag sydde upp en ideal, krävde också bred kanal, första sadel som kom va jag inte nöjd med, så dom gjorde en ny och då blev det som jag ville, den va runt 11-12 i kanalen. Det va också den enda sadel hästen riktigt trivdes i av alla vi testade.Han är bara sporadiskt riden sedan i höstas. Beställde ny sadel i december och den kom i början på februari, var felsydd så lämnade till sadelmakare, fick tillbaka i slutet på februari. Red ett pass och hästen hatade den. Skickade tillbaka den då jag tyckte att den fortfarande var felsydd. Företaget håller med så sydde upp en ny. Under tiden fick jag låna en provsadel att rida i mitten på mars. Hästen var nöjd första gångerna men blev efter några pass surare och surare. Provade att padda den lite bak då jag tyckte den låg ngt i bakvikt. Hästen blev nöjdare igen. Red mest ut i skogen. Fick den nya sadeln i slutet på maj, red 5 gånger i den innan hästen sa upp sig fullständigt. Åkte till vet som konstaterade att hästen var inflammerad i ryggen och dömde ut sadlarna. Vet så att jag fick rida efter två veckor bara jag hittade en sadel som passade. Har provridit två sadlar med flera veckors mellanrum, ca 10 min per gång efter det... Så tycker inte att han borde ha gamla irritationer kvar!
Jag tror tyvärr dom engelska sadlarna är för platta i bommen för min häst. Tänkte annars tanken oxå.jag sydde upp en ideal, krävde också bred kanal, första sadel som kom va jag inte nöjd med, så dom gjorde en ny och då blev det som jag ville, den va runt 11-12 i kanalen. Det va också den enda sadel hästen riktigt trivdes i av alla vi testade.
Jag testade och det fungerade tyvärr inte för Mr pipig..Ok. Tänkte mest att om han trivdes när den låg där den skulle så kunde det fungera. Känner ju att i väntan på den perfekta sadeln får man kanske köra en sadel som fungerar istället, om du förstår hur jag menar?
Kan absolut vara ngt att testa. Har provat att rida med barbackapadd och hästen uppskattade det mycket. Tyvärr klarade inte mina höfter det istället. Men kanske kan försöka hitta någon billig hoppsadel om Forestieren nu verkar fungera för då får jag faktiskt lite pengar över.. Visserligen finns det många fickor att stoppa dom i men kanske kan vara ngt att fundera över ändå.En jag känner som har häst med knepigt sadelläge varierar mellan några sadlar som ligger ok och även regelbunden barbackaridning för att hästen ska trivas och inte få ont av sadel. Det funkar för den hästen i brist på den perfekta sadeln. Kan det vara en idé?
Kan absolut vara ngt att testa. Har provat att rida med barbackapadd och hästen uppskattade det mycket. Tyvärr klarade inte mina höfter det istället. Men kanske kan försöka hitta någon billig hoppsadel om Forestieren nu verkar fungera för då får jag faktiskt lite pengar över.. Visserligen finns det många fickor att stoppa dom i men kanske kan vara ngt att fundera över ändå.