Mystisk sjukdom... HJÄLP/TIPS?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nyfiken_Anonym
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 536
N

Nyfiken_Anonym

Vill vara anonym nu då jag vill slippa tråkiga komentarer MEN jag vill ha ERA åsikter och vad ni hade gjort.

Fallet är följande

En hingst född 07 pigg o kry inga problem tills våren 09. Han var iväg på bete tillsammans med en annan hingst och hagarna var super bra. stora och fina ytor och lite kuperat med träd + ligghall.

En dag så såg markägaren att hästen i fråga ramlar och är almänt väldigt vinglig bak. Hon tar in honom och kollar av hela hästen tempar och märker inget. Jag fick förklarat att vet var ute men inte hitta ngt och boxvila blev de ordinierat. Dock är ja osäker på om de kom ut ngn vet (inte markägarens fel utan ägarens).

Hästen va som nyvaken ur en narkos och hela bakpartiet vinglade, han visade dock ingen smärta eller obehag. självklart fick han några småsår av fallen.

Ägaren hämtade hem honom i de dagarna och han släptes ut i en större hage med en ponny, sprang gärnet och levde livet som ughäst dock med vinglig rumpa.

Under tiden som gick blev han mindre och mindre vinglig. Stod han inne över natten så såg man att han va jätte vinglig men fick han rört på sig va de som borta (inte helt man såg en hel klart förbättring).

i vintras fick hästen en liten dip och blev lite vingligare (jag tror de va pga av att han fick stå inne 24h/7.

under våren blev han bätter och i somras började jag jobba lätt med han. Mkt bommar och teräng. Han blir bättre och bättre och de syns lite just nu.

känner man igenom hästen så känner man typ följande, mkt stel hals fin rygg och rumpa dock en stelhet vid svansroten och ca 15cm upp benen är jämna och fina ingen gallighet eller värme. fin och jämn temp.

så nu är min fråga till er! Vad hade ni misstänkt och vad hade ni gjort? kommer ev kunna lägg ut en film på när han travar dock vill ja redigera den lite så att de inte syns då ja inte vill skada ngn.

Sv: Mystisk sjukdom... HJÄLP/TIPS?

Togs det några blodprov när vet var ute? Det finns flera sjukdomar som kan ge dom symptom du beskriver, wobbler, slinger, korsförlamning och herpesvirus. Att han är stel i nacken och ung skulle kunna tyda på wobbler.

Jag skulle kollat upp hästen på klinik.

Tyvärr troligen skador eller förträngningar i halskotpelaren. Röntga nacken blir tyvärr förvånad om ni inte hittar något där.

Elain: Wobbler och slinger är de inte, vet sa att de är näst intil omöjligt att hästen blir bra av sig själv när detta händer och de blir bara värre och värre vid de sjukdommarna. Korsförlamning fick ja även förlkarat för mig att de skulle se på ett annat sätt men bra idee?! Herpesvirus ska ja kolla på symptomer TACK för tips =)

Gylle: detta har även varit på tavlan och har även hört mig för och detta är vanligt vid hingstar, de växer fort och de kan bli trångt vilket leder till nerver kommer i kläm osv. vet om de stämmer men de ska tydligen "växa ur de" med. Kanske är de han gör. men klinik är tanken, frågan är bara vad man skall röntga. har även funderat på värmekamera för å se spänningar.

Förträngningar på halskotpelaren ger slinger... Min nyinköpta 3-åring blev utdömd för det förra veckan. Han går lite upp och ner, men det blir bara sämre generellt. Ska bara reda ut det sista med försäkringsbolaget innan han tas bort.
Vet inte var du bor, men vi röntgade honom på Ultuna, vi blev remitterade dit då vår veterinär tycker att de har absolut bäst/starkast röntgen och bästa radiologerna. Vår häst röntgades från öron till svansrot, då han han också visade stelhet längre bak i kroppen. Han hade förträngningar mellan C3-C4 (tror jag det var) och även artroser i halskotpelaren.

Han var hingst fram tills dess jag köpte honom, känns som att allt detta började med att han kastrerades och sen fick komma ut i stora hagar m jämnåriga kompisar...

För några år sedan drabbades min vänninas hingst av typ exakt samma symtom .. Röntgen visade en liiten förträngning men inget som skulle / borde framkalla vinglighet och allt annat olustigt som var med i bilden.

Någon påstod att ekollon som fanns i hagen kunde förorsaka en sots långvarig förgiftning osv ..

Väninnan väntade på vetrinärens inrådan ut hästen och det hela gick över .. Hästen blev valack och tävlar nu på rätt hög nivå ..

En häst på min ridskola för 15 år sen hade problem med balansen, och ett år senare visade det sig att det var borrelia. Minns inte exakt vilka symptomen var, var ju som sagt 15 år sen.... Men kanske värt att kolla?

Är det alltså ingen som på de här åren har tagit in hästen till klinik?

Jag vill inte avslöja för mkt för att ägaren inte ska få skit eller jag för att ja bryr mig, då jag bara är ute efter råd. Men vi kan säga att h*n inte tar så jätte bra hand om sina hästar. De står typ ute i grushage ibland utan vatten och ibland utan vatten. längre perioder. Därför tror ja inte heller att vet var ute då de hände. H*n påstår dock att vet har varit där och kontrolerat och inte hittat ngt.

Jag vill ta prov för både borelia och ekollon (eller andra giftiga växter). Sedan är det även rölntga rygg + baknän som står på min "vill göra lista".

Prata även idag med en tjej som va ostopat lr liknande (jättefint namn) hon sa att de kunde även vara så att när hingstar växer fort så är de inte bara närver längs ryggraden som kan komma i kläm utan även bak knäna. hon skall komma och klämma på honom är de nu vart fall inplanerat.

Åk till veterinärklinik...varför hålla på med hokus pokus? åk och kolla upp det och håll inte på att jobba häststackarn om den inte är friskförklarad..
Korsförlamning i 1 1/2 år känns synnerligen ovanligt.

Det är framförallt halskotpelaren du skall se till att få röntgad, den uppvisar ju tydliga tecken på skador där.

Håller med Evale, det där är inget som någon knackare hemma på hemmaplan ska hålla på och mecka med - in till klinik med den är vad som gäller, inget annat.

För några år sedan drabbades min vänninas hingst av typ exakt samma symtom .. Röntgen visade en liiten förträngning men inget som skulle / borde framkalla vinglighet och allt annat olustigt som var med i bilden.

Någon påstod att ekollon som fanns i hagen kunde förorsaka en sots långvarig förgiftning osv ..

Väninnan väntade på vetrinärens inrådan ut hästen och det hela gick över .. Hästen blev valack och tävlar nu på rätt hög nivå ..

För oss vart tyvärr veterinärens inrådan, Icke behandlingsbart och inget att göra, försök inte rida på honom då han inte har någon koll på sin bakdel... så det var nog mer än en liten förträngning för vår del, tyvärr:cry:

Hej!

Jag skulle säja åk in med hästen till klinik.
Är det nåt allvarligt (vilket det låter som) är det definitivt dags att ta reda på det.

Sen skulle jag vara försiktig med en alternativare som "kommer ut och känner" utan att hästen är kollad av vet först. Ordningen ska vara veterinär, sen alternativ, INTE alternativmedicin och sen (till slut när det ofta är försent att göra nåt) veterinär..

/Lavinia

Det är ju solklart att hästen ska till klinik om den haft neurologiska symptom i 1,5 år!? En alternativbehandlare får öht inte röra hästen eftersom den uppenbarligen är sjuk.

Skulle också gissa på förträngning i kotpelare alt skadat bäcken. Du ska inte jobba med hästen förrän du vet om träning kan göra skadan värre eller innebär smärta för hästen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 788
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 460
Senast: Stergo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 454
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 023
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Budget samt tid för hund
  • Valp 2025