Myslifoder.

C

carina 58

Hjälp, vilket myslifoder är bäst. Har testat Hestekraft, men funderar nu på att testa Mustang. Tycker att min Nordsvensksto tappar ihull och form när hon inte får något extra, förutom havre, betfor och mineraler. Vad tycker ni, är det någon som erfarenheter av myslifodrena?:confused:

Sv: Myslifoder.

Jag använder Hestekraft nu och har gjort det i ett par år, provade förut med andra typer av musli men detta är vad som funkar bäst för oss.

eggermanns är toppen, dock var jag tvungen att sluta med de pga. resan blev för långt till foderhandlaren.

Fodrar nu med Lympos, jätte nöjd med resultatet. Jag ger lympos sport, havre och befor till mitt fullblod som håller sin vikt underbart (varit tunn alltid annars) fast den har vi fruktansvärt bra hö i stallet också.

Vad har du för värden på ditt hö?

Vilket foder som är "bäst" styrs ju av hästens behov och innehållet i det grovfoder du ger. Det finns nog inget foder som passar alla vid alla tillfällen!:idea:

Jag gillar mustangs müsli..Lätt att få tag i och smakligt för hästen..
Finns i olika sorter. Orginal, Active och någon mer tror jag..Innehåller det mesta av mineraler och vitaminer.

Jo faktiskt, Hestekraft kan du kombinera med i princip vilket grovfoder du vill. Orsaken är att grunden på detta muslifoder är lucern, sen är det naturligtvis lite annat innehåll. Men man kan lätt kombinera Hestekraft med havre, korn, krafft pellets osv.

*kl*
har just börjat fodra med hestkraft oxå, och hon i butiken sade att jag skulle ligga på va 3 kg om dagen?
5 årig val 170..
låter det som en rimlig giva? eller för mkt?
några i stallet tycket de lät på tok för mycket, så tänkte höra efter med er kloka bukefalister ;)

vet så klart att de beror på mitt grovfoder, och jag har ett bra hösilge som är analyserat och han borde klara sig rätt bra utan krafta lls, men han rasar i vikt nu :(
växer plus antar att de ör lite päls problem nu, så vill hjälpa honom med ett bättre kraftfoder än de han åt innan.
då fick han havre, korn å betfor å lucern hack ( gillar inte hacket men i hestekraften äter han upp det ;) ) men han håller inte vikten på bara det. äter oxå 14 kg hösilage..

så åter till frågan, låter 3 kg som en rimlig giva?
3 kg enligt min våg i stallet är 6 liter?

tacksam för lite hjälp ;)

Senast ändrad:

*kl*
har just börjat fodra med hestkraft oxå, och hon i butiken sade att jag skulle ligga på va 3 kg om dagen?
5 årig val 170..
låter det som en rimlig giva? eller för mkt?
några i stallet tycket de lät på tok för mycket, så tänkte höra efter med er kloka bukefalister ;)

vet så klart att de beror på mitt grovfoder, och jag har ett bra hösilge som är analyserat och han borde klara sig rätt bra utan krafta lls, men han rasar i vikt nu :(
växer plus antar att de ör lite päls problem nu, så vill hjälpa honom med ett bättre kraftfoder än de han åt innan.
då fick han havre, korn å betfor å lucern hack ( gillar inte hacket men i hestekraften äter han upp det ;) ) men han håller inte vikten på bara det. äter oxå 14 kg hösilage..

så åter till frågan, låter 3 kg som en rimlig giva?
3 kg enligt min våg i stallet är 6 liter?

tacksam för lite hjälp ;)

Vad är det för värden i höt då?

Om han rasar i vikt är det ju något som fattas.

:) tack. så 1-2 kg låter mera rimligt då?
vilken olja skall ja ge tycker du?

ger du själv hestekreft?
vet iten om min våg är tillförlitlig, enligt den är ju 2 kg hestekraft 4 liter? låter de rimligt?

tack :)

2,2 liter motsvarar ca 1 kg Hestekraft, gå in på www.freefarm.se och prova med en foderstat till att börja med. Börja med att sätta den foderstat som hästen hade från början, och sätt sedan en ny så kan du även se skillnaderna i värden. Sen får man hoppas att du ser skillnad på hästen också.;)

hej.
jag vet att jag haft uppe frågan om min foderstat innan :(
men nu när jag fylelr i på freefarm så får jag fram att han inte skall äta mer än 12 kg hösilage å 1 kg korn å 1 kg betfor..

å det funkar ju inte?
den valde inte ens alternativet hestekraft :S de kansek är jag som gör helt galet?

Det som begränsar hur mkt Hestekraft man kan ge är stärkelsemängden. 1 kg innehåller ca 250 gram stärkelse dvs ca hälften så mkt som ett kg genomsnittsligt korn t ex. Samma regel gäller för alla blandfoder med spannmål. Tyvärr är sällan stärkelsemängden angiven utan man får uppskatta själv utifrån råvaruförteckningen.

Om man ger max 2 gram stärkelse per kg häst och mål så har man en bra säkerhetsmarginal. Åt en 500 kg häst skulle man alltså kunna ge 1 kg stärkelse per mål vilket motsvarar 4 kg hestekraft eller 2 kg korn eller 2,5 kg havre om man tar några genomsnittsvärden.

Vad du i praktiken ska ge beror ju på vad din häst behöver!

Som ett exempel kan jag nämna att mina 400 kg hästar ibland kan behöva 2-3 kg hestekraft tillsammans med ett medelmåttigt grovfoder när de tränas och tävlar. HH

Senast ändrad av en moderator:

tack :)

så en giva på 3 kg hestekraft är alltså inte helt galet.

räknade lite på hippocampus, för freefarm å jag går inte ihop :( och där fick jag fram att de han får nu låter som en rimlig giva.

3 liter hestekraft, 2 liter korn, 1 liter havre (hel), 0,5 liter betfor och 12-14 kg hösilage
låter denna foderstaten helt galen tile n 5 åring som växer och går 6 dagar i veckan (väldigt blandad träning) 55o kg ca 170 mkh helt galen?

ni som ger hestekraft kompliterar ni med extra selen? mineraler?

Nu blandar även jag mig in i diskussionen :0)

Jag har ett halvblod på 176cm - 13år. Han tränas inte just nu utan "vilar". Har varit smal så jag har kämpat i 1 år med att få upp honom i hull. Har testat både Hippo musli och hestekraft och hestekraft i hop med havre har varit finemang. Har nu äntligen hittat en foderstat som han lägger på sig fint på. OBS att foderstaten är då han "vilar".

13kg hö (värden:34gr smpr / 7,8 gr MJ per kg foder)
0,5kg hestekraft
1 kg hel havre
0,4kg sojapellets
0,2kg betfor
1 pumpslag chevinal
i dosmått biomineral

Nu när han är i fin form hullmässigt - håller jag på att gå över till

13kg hö (värden:34gr smpr / 7,8 gr MJ per kg foder)
0,5kg hestekraft
0,5kg krossat korn
0,4kg sojapellets
0,2kg betfor
1 pumpslag chevinal
ev magnesiumtillskott

Detta för att du ska ha något att jämföra med...
Är som sagt väldigt nöjd med hestekraften!!!

Varför inte ge med hösilage? Tänk på att det är mkt vatten i det så 13 kg motsvara ju bara 9kg hö. Min i samma storlek dock 7 år får 13kg hö. 0,4kg kornkross och 0,5kg mustang.

Du har ju en bra protein/MJ kvot så varför inte ge mer hös och mindra kraft?
Snällt åt plånboken iaf=)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • FÅRtråden
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar