Myggtäcke, myggmedel?

Philosophia

Trådstartare
Min äldsta whippet verkar lite känslig mot mygg. Hon blev myggbiten i onsdags kväll när vi var på träning och fick rätt stora bulor. Några av myggbetten är fortfarande som hårda svullna kulor under huden. Den yngsta blev nog biten mer än den äldsta men hon fick inga synliga myggbett alls.

Finns det något hyfsat giftfritt myggmedel för hund? Jag funderar annars på att sy ett myggtäcke. Fungerar mesh tror ni eller sticker myggorna genom det?

Sv: Myggtäcke, myggmedel?

Vet inte hur giftfritt det är men både barn o vuxna inkl.gravida,ammande kan använda Mygg off,finns som både våtservetter och spray,det funkar bra på mina frallor och även tidigare på mina dobbisar (+hästarna)

om man ska gå efter hur det funkar på människor så brukar myggbetten bli klart mindre efter att säsongens första har blivit avklarade. kanske kan du slippa kemikalier och sånt om du väntar och ser någon vecka eller så?

Jag har haft en hund som var oerhört känslig för mygg (hon var allergisk även mot andra saker) Det kändes som krisläge när hon blev anfallen av en hel svärm i skogen (hundkraken syntes inte under alla mygg - vi fick spricka därifrån !)
Hela hon blev bulig av myggbett, men konstigt nog verkade det aldrig klia. PÅ hennes sen började jag använda några streck MyggA över huvudet, magen och ryggen. Om det sedan är farligt eller inte vete tusan, men hon visade aldrig några reaktioner men blev i alla fall mindre biten av myggen. Även efterföljande hund fick lite myggstift påstruket då även hon blev biten (fast aldrig lika illa) och blev irriterad av myggorna.

Kan tänka mig att myggservetter är enklare och bara bildar en tunn hinna längst ut på hårstråna - och med det mildare att använda.

Ja, det finnst ett medel som alldeles nyligen blivit godkänt även för hund (tidigare endast för häst och människa) som innehåller icaridin, det heter Centaura och är en spray som har repellerande effekt mot mygg, flugor och till viss del även fästingar. Samma substans som i till exempel Autan.

Säkerligen går det att använda en del myggmedel som finns till människa även på hund, men det är inget annat som godkänts för hund och således inte heller blivit testat på hundar. Det får man alltså göra på egen risk.

Scalibor kan även hålla mygg borta.

Giftfria preparat som funkar brukar vara svårt att hitta.

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
2 001
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 023
Senast: Sleepy
·
Hästvård Mitt senaste tillskott, ett halvblodsto som jag köpte i oktober förra året, reaggerar väldigt mkt på myggen häruppe... Vet sedan...
Svar
3
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka