mygg o knott

F

Folly

Hur gör ni för att skydda era hästar mot sommarens plågor?
Jag använder flugluva + nån spray från hööks, men jag var inte nöjd med sprayen.
Några suveräna tips på annat man kan använda? Allt från egna hemkok till dyra sprayer :-)

Sv: mygg o knott

VITLÖK de kan ja råda dig till, har aldrig haft problem på sommarn, de
kör ja med året om, ett litet mått om dagen! Ingen fästing mmm, pröva!:idea:

VITLÖK de kan ja råda dig till, har aldrig haft problem på sommarn, de
kör ja med året om, ett litet mått om dagen! Ingen fästing mmm, pröva!:idea:

Har aldrig funkat här, körde med vitlök för många år sedan, men det funkade aldrig och fästingar fick det ändå:crazy:

Nu har forskarna kommit på att det t.o.m är skadligt med vitlök till hästar:eek:

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=405&infogrp_id=38

Varför är lök farligt för våra hästar

Lök – vitlök innehåller ett näringssalt, thiousulfat, som hästarna inte kan bryta ned.
Hästarna får förändringar i de röda blodkropparna, de spricker och hästen kan drabbas av
blodbrist och låga blodvärden.
Syreupptagning i blodet påverkas negativt genom att hemoglobin (vars viktigaste uppgift
är att transportera syre och koldioxid) omvandlas till metahemoglobin, det här sker fort
redan efter några minuter från lök intaget.
Döda blodkroppar transporters till njurarna vilket kan innebära att hästen drabbas av
njursvikt.
Mjälten påverkas negativt.

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=400&infogrp_id=38

Det finns ett bra medel som jag använt i många år mot fästingar och knott, det heter Flusa det köper du på lantmännen el apoteket...Det tar även löss..;)

Tror vi provade alla tänkbara dyra sprajer och salvor :crazy: innan vi kom på det enda som funkade för våra hästar.

*Äppelcidervinäger i en glasburk.
*Stoppa i vitlöksklyftor (ej pressade, det sätter sig i sprajflaskan sen) som du tryckt på med ex. en kniv så att saften har lättare att komma ut.
*Ställ burken i solljus, gärna minst en vecka.

Det härsknar och luktar skit men fungerar bra. Och det är billigt :) Tyvärr för att det ska hjälpa måste man ju spraya minst en gång om dan.

Har även använt Nylanders vid extra utsatta områden ex. skap och bringa och tyckte det funkade bra.

Har frågat massa veterinärer och ingen säger att vitlök ska va farligt
så ja kör de och ja har aldrig haft problem ;)

ja kör Pulver, kan du köpa på hööks eller lantmännen
även hööks säger att de är ingen fara att ge vitlök

Har frågat massa veterinärer och ingen säger att vitlök ska va farligt
så ja kör de och ja har aldrig haft problem ;)

ja kör Pulver, kan du köpa på hööks eller lantmännen
även hööks säger att de är ingen fara att ge vitlök

Du gör som du vill, det är ditt djur, säger bara sanningen om forskningen....har du missat den

Att vitlökspulver gör så att hästar inte få fästingar på sig är en myt:D

Senast ändrad av en moderator:

Har oxå jocksat ihop blandningar med bla äppelsidervinäger mm, men det har bara funkat i någon timme:crazy:

Du gör som du vill, det är ditt djur, säger bara sanningen om forskningen....har du missat den

Att vitlökspulver gör så att hästar inte få fästingar på sig är en myt:D

Jag har också testat vitlök.. Men jag började försent så det kom inte in i blodet, men jag ska snart börja ge det. Men jag tror absolut på vitlöken

Jag använder flughuva med öron. På kroppen brukar jag använda insektsspray som jag köper, har testat lite olika men har inte hittat något som funkar sådär superbra. har inte testat några hopkok (än). Tycker att det enda som verkligen hjälper är att ta in dem när det är som värst. Vitlök är jag lite skeptisk till att mata hästarna med, dock inte om man har det "utanpå" hästen.

Jag använder oxå vitlök på sommarhalvåret.
Ingen av hästarna har några fästingar på sommaren.
Förr hade jag stora problem med dessa kryp men vitlökspulvret gör susen.

Min häst har fått vitlök i fodret (pullver eller flingor) men det hjälper aldrig!
Dessa värdelösa sprayer, krämer & gegg som finns fungerar inte heller! Att ha honom inne på dagarna och ute på nätterna fungerar inte heller! Min häst ser ut som en härjad krigssoldat på sommaren!
Kan knappt rida ut med honom utan att folk tror att jag misshandlar honom! Han kliar bort skinnet, och ser för hemsk ut.
I somras köpte jag ett flugtäcke som skulle täcka magen/halsen... ja typ hela hästen men det fick sönder på en gång. När han betade så åkte täcket ner och gjorde ingen nytta alls! Bortkastade pengar!

Iår måste jag köpa ett typ exemtäcke från boett, som isisar brukar ha... Kostar över 2000 spänn! *usch* Det är nog det sista alternativet. Annars får han flytta till grönland eller nått! *hihi*

Han är en fjordhäst som annars aldrig har nått problem med något.. en del har bara förbaskad otur :-(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 896
Senast: mamman
·
Hästhantering Hur får man hästen att spänna av när man sprayar med tex pälsglans? Om jag ska ha pälsglans i svansen kan jag smyga in i boxen och ha...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 060
Senast: nullo-modo
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 745
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka