Det här tycker jag är en sämre metod, som går ut på att hästen ger upp trots att den fortfarande tycker det man gör är obehagligt. (Inte bara ditt förslag @TheRedLightning, det finns ju fler exempel i tråden.) Man får ju jobbet gjort så att säga, men om man väljer att jobba med positiv förstärkning så får man en häst som känner att den har kontroll i situationen och kan vara genuint avslappnad.
Som exempel (flugspray slipper vi oftast här pga bor i ett blåshål!) har jag en ponny som tycker det är obehagligt att få ett täcke på ryggen. Inte själva täcket, utan att det kommer upp och över är det han reagerar på. Vi har inte tränat direkt med täcket, men jobbar med klicker och positiv förstärkning i allt vi gör, och idag när jag kom ut i hagen med täcket kom han själv fram från långt håll, valde att kika på täcket och stod still lös medan jag tog på det. Helt avspänd. Han hade kunnat gå därifrån om han ville.
Jag hade inte sprayat med hästen fastsatt. Jag hade sett det som ett kvitto på att hästen var avslappnad med det jag gör om den står kvar fast den är lös. Gör den inte det får vi backa och träna mer, och då göra det lättare så att hästen accepterar det. Och avancera sakta.
Det är inte att ha hästen lös som är målet förstås, utan att hästen får ha en röst i det vi gör med den. Mina hästar är också uppbundna i olika situationer. Jag för min del tycker klickerträning är helt outstanding i vardagshanteringen, och använder startknappar till i stort sett allt i enkel tappning.
(Som exemplet med täcket: när hästen duttar min hand med mulen är det en startknapp för att det är okej att lägga täcket på ryggen. Jag inväntar det, och sedan är det lugnt.)
Jag använder inte klicker, startknappar eller tränar belöningsbaserat men är helt med dig i tankesättet!
Vill bara bredda lite, det är så synd att "ni" med klicker osv lätt bli "något helt annat" man väljer eller väljer bort. Det går ju att plocka in så mycket mer hästvänlig syn utifrån deras psykologi utan att det är något konstigt alls för en helt vanlig hästmänniska.
Jag är övertygad om att de flesta vi alla uppfattar som har bra hand med hästar gör det helt per automatik men att den kunskapen är mindre vidarebefordrad bara typ.