Mycoråtta...

R

rattalskare

Ja som ni alla säkert vet så har jag ju en så kallad Mycoråtta.....Som nu blivit två.....

Så nu till frågan båda Rosslar en hel del ibland låter det som om de ska kvävas... svårt att sova om nätterna för mig p.g.a att de rosslar.
När är det dags för det värsta beslutet om avlivning? De leker fortfarande och äter dricker springer och mår nästan som förut men det är det där med rosslandet jag hakat upp mig på.... går det att göra något åt??? vet räknade med att vi skulle få lov att göra oss av med dem innan jul=Dålig julklapp...

Sv: Mycoråtta...

Är det inte bättre att avliva dom nu innan dom börjar må riktigt dåligt? Jobbigt beslut visserligen men som måste tas. När dom börjat lida är det försent.

Man måste först och främst tänka på djuren i det här fallet. Men eftersom du har svårt att sova etc måste du ju även tänka på dig själv och dina andra djur. Du kommer inte orka ta hand om dina andra djur på bästa vis om du själv är trött och mår dåligt.

Det är väldigt svårt att avliva ett djur och sorgen är stor även om det " bara" rör sig om två råttisar. Deras värde och ego är ju lika stort och fint som tex på ett större mer ekonomiskt värdefullt djur.

/KT

Okej...fick tårar i ögonen när du skrev sådär men javisst det är ju bara sanning... Mamma säger också att det vore bäst... men jag vill inte att hon avlivar dem utan jag vill avliva dem hos en veterinär... villket är bäst?

Hm

Om din mamma är van att avliva råttor så tror jag nog att hon kan göra det, men om hon inte är det så ska du gå till en veterinär och göra det.

När vi avlivade tuppen som jag hade när jag var liten lät vi en kille göra det som jobbade i ett hönseri bla med avlivningar. Veterinären sade att det var mycket snabbare än att göra det med sprutor. Men då gällde det höns. Och killen hade flera års vana att avliva höns.

/KT

ps jag står på samma som du just nu med en gammal häst(32), vi väntar bara på när killen med grävmaskinen kommer och gräver graven. Jobbigt men hellre nu än när han lider av sin ålder. Så jag vet precis vad som snurrar i din hjärna nu.

Hon har avlivat en gerbil som var svårt sjuk genom att snabbt och hårt demma den ner i asfalten men det är väl inte rätt?

Ajajajdå :cry: vi står visst i samma fas...

Om du ändå har tänkt avliva dem hos veterinären,
så kan du gå dit och få dem undersökt och prova
en antibiotikakur om de inte är alltför gamla och
dåliga.
Vad är en Mycoråtta?

Har redan varit till vet och fått medicin men det funkade inte.....

Mycoråtta= Mycoplasma råtta

Kan du inte prova någon annan medicin? vad jag har hört ska terramycin inte fungera bra på myco, men baytril och vibramycin fungerar bättre, sen om de skulle kombineras för bästa effekt minns jag inte.
Annars tycker jag att det är svårt att säga såhär, det beror på råttorna lite tycker jag... har de viljan att leva skulle jag nog låta de leva ett tag till iaf om de inte lider av mycon. Men jag har aldrig haft myco här och har aldrig behövt avliva ngt djur öht så jag vet inte...

Stoppard: Råtta med mycoplasma

Om du mår psykiskt dåligt av att se dem lida så tycker jag absolut inte du behöver ha dåligt samvete för att avliva dem. Det är ju ändå bara en tidsfråga innan det blir nödvändigt. Men att avliva ett så stort djur som en tamråtta själv skulle jag INTE rekommendera. En gerbil väger 75 gram en tamråtta åtminstone 500. Uppfödarna avlivar råttorna med eter/kloroform (kommer inte ihåg vilket det är) i en hink, men för detta krävs tillstånd vad jag vet.
Det ÄR surt att betala säkert 500 spänn för att avliva båda hos vet. men är man inte beredd att lägga ner såpass med pengar för ett värdigt slut för sina små, så ska man inte ha djur.

Mycoplasma är inte det en sjukdom? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jo det är klart du har rätt...

Och nej jag mår inte psykisktdåligt men mamma säger att de måste bort innan jul.... :cry: Och väntar man för länge går det inte att gräva ner dem :cry:

Vid villken temperatur trivs råttor med eller utan Myco bäst?

Lejonflicka tack så jätte mycket för att du svarade! :love:

Hej!

Jag har tyvärr haft oturen att alla mina råttor haft mycoplasma (o det är ganska många över åren..). De som inte självdött av annan anledning har avlivats för mycoplasma. Med undantag för mitt första gäng som var råttor som var rescueobjects från djurförsöksanläggning :angel: Mycofria men med gener att utveckla tumörer... Ett otal operationer gjordes för att ta bort tumörerna, men de kom bara nya...

Jag rekommenderar dig att avliva innan de blir för dåliga. Man skäms så fruktansvärt när det går för långt o de inte ens orkar vara ute o leka längre. Mitt sista gäng som fick sluta livet förra vintern, de var jätteglada o pigga som sjutton, men när de lekt ett tag så "föll de ihop" o bara låg o flämtade. Orkade inget under en stund för att sedan vara jätteglada o vandalisera min lägenhet igen. Man blev helt förvirrad o jag försökte väl hålla lite på det. De verkade ju så pigga o glada! Men när Blixten hoppade upp i min säng en natt o var helt panikslagen, för att en stund senare dö flämtande i min famn- då fick det vara nog. Med tungt hjärta fick hans tre bröder somna in några dagar senare. Då var dom två år ungefär. Rosslade inte jämt, men när de rosslade så var det svårt för dom. Alla fick "panikattacker" de sista veckorna, något jag inte skulle önska någon råttägare att behöva uppleva! Gud så man skäms... :(

Liknande trådar

Hundhälsa Varulven äter för tillfället Onsior men jag är inte nöjd, är Librea så mycket bättre? Jag hade tänkt ta bort honom nu i höst, men det är...
Svar
12
· Visningar
1 070
Senast: Hgfy
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 815
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 307
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar