Mycket vätska med avföringen?

Alexandra_W

Trådstartare
Valacken har till och från hela vintern haft mycket vätska ihop med avföringen, vissa dagar lite lösare avföring än normalt, dock aldrig diarré eller lös.

Verkar må prima i övrigt, inga underligheter i foderstaten förutom att han får betydligt mindre kraftfoder än han fått tidigare år.

Synpunkter vad det kan bero på, och tips vad man gör åt det? (Gett bakteriebalans utan skillnad). Han har fått en buttakur, men det var likadant innan och blev inte sämre efteråt.

Mer TS

Min erfarenhet är att de behöver mer TS för att få rätt på magen igen om det strulat till - även om de tidigare funkat på bara hösilage.

Så - prova att ge lite hö också - något kg till varje mål mat.

Sv: Mer TS

Dobben skrev:
Min erfarenhet är att de behöver mer TS för att få rätt på magen igen om det strulat till - även om de tidigare funkat på bara hösilage.

Så - prova att ge lite hö också - något kg till varje mål mat.

Går inte. Dels har jag inte hö, dels har jag inga planer på att ta in hö i stallet ens för valacken bara. Unghästen är ju dammkänslig. (1 kg per mål blir också ogörligt, de har fri tillgång, men skulle ju gått att ge halva nattgivan hö och halva hösilage t ex, men soms agt, inget hö och vill inte ha in heller)

Däremot har jag funderat på att byta hans blygsamma (0.2 kg) lucerngiva som han får mest för att blanda ut pulver i mot lucernhack. Och ge betfor eller ngt annat att blanda pulver i.

Så vi är ju lite inne på samma spår i alla fall =)

Har dock btw inte sett någon skillnad när jag 'förtorkat' hösilage åt honom, men det blir ju inte samma TS som hö ändå, så kanske gör susen med lite mer TS. Frågan är hur mycket lucern man kan peta i honom, med tanke på hullet.

Sv: Mycket vätska med avföringen?

Frågan är hur mycket lucern man kan peta i honom, med tanke på hullet.

Du kanske skulle kunna ge lite lusern mix?? Det innehåller ju liiite mindre energi & en hel del mindre protein än vad lusern hacket gör, lusern mix är ju ungefär som 'ett bra hö', det kanske inte gör någon större skillnad i hans hull med något kg av lusern mix?? :idea: Eller är han jätte tjock nu?? :D

Eller du kanske skulle kunna ge honom lite fin halm att tugga på, det är ju aldrig fel?? :idea: Om han inte ha det redan som strö förstås?? Fast om din unghäst är dammkänslig så kanske du inte har det eller vill ha det?? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Min nordis hade sådär förut,och det blev bättre när han gick ut på bete .men efter många vetrinär besök och div prover så kom man fram till att han inte tålde hösilaget. Böt då till hö och det gick 2månader och nu är allt bara bra, med han :bump:

moondance skrev:
Du kanske skulle kunna ge lite lusern mix?? Det innehåller ju liiite mindre energi & en hel del mindre protein än vad lusern hacket gör, lusern mix är ju ungefär som 'ett bra hö', det kanske inte gör någon större skillnad i hans hull med något kg av lusern mix?? :idea: Eller är han jätte tjock nu?? :D

Eller du kanske skulle kunna ge honom lite fin halm att tugga på, det är ju aldrig fel?? :idea: Om han inte ha det redan som strö förstås?? Fast om din unghäst är dammkänslig så kanske du inte har det eller vill ha det?? ;)

Han är för trind redan nu, men han lär inte explodera av lucern, tänkte mer på att om jags kulel kunna gett hö så skulle han ju ha fått kanskr fyra kg hö, och SÅ mkt lucern ska han inte ha. Men mizen tänkte jag inte på, det gör ju liiite skillnad iaf =)

Samm problem med halmen som med höet, ja =/

Men ska prova med lucern mix får vi se, när jag kan ta mig iväg till affären, vi är en aning insnöade för dagen *sucka*

Raffe skrev:
Min nordis hade sådär förut,och det blev bättre när han gick ut på bete .men efter många vetrinär besök och div prover så kom man fram till att han inte tålde hösilaget. Böt då till hö och det gick 2månader och nu är allt bara bra, med han :bump:

Jag kan som sagt inte byta till hö.

Sen tror jag inte det är att han inte tål hösilaget, han har ätit hösilage i många år. Däremot kan han ju fått magen i olag och som Dobben skrev så krävs det en period med mer TS för att få ordning på det. De har ju knaprat en massa i hagen tidigare i vinter somd e normalt inte knaprar, iom att det varit lerigt och dant den här vintern.

MIn häst har haft så 3 vintrar i rad (från jan/feb- mars/april; normalt bajs men det rann som brunt vatten efter bajset och när han fes. Veterinären gav oss nån bakteriekultur som skulle ge de goda tarmbakterierna tillbaka, men det hjälpte inte. Efter ett par månader gick det över och allt blev som vanligt igen. Han åt samma mat både när det rann och efteråt. Stod i två olika stall och det var lika dant på båda ställena; han stod på halm och på torv och på spån men det var lika ändå. Sen ett år kom det inte och sedan dess (4 år) så har han inte haft så... Vet. sa att vissa hästar får så och att man inte riktigt vet varför... han verkade inte lida av det, det var mest äckligt för mig att göra rent honom eftersom det var som bruna istappar i svans och hovskägg och längs hela bakbenen och det skvätte rätt bra när han viftade med svansen...

Han är för trind redan nu, men han lär inte explodera av lucern, tänkte mer på att om jags kulel kunna gett hö så skulle han ju ha fått kanskr fyra kg hö, och SÅ mkt lucern ska han inte ha. Men mizen tänkte jag inte på, det gör ju liiite skillnad iaf =)

Samm problem med halmen som med höet, ja =/

Men ska prova med lucern mix får vi se, när jag kan ta mig iväg till affären, vi är en aning insnöade för dagen *sucka*

Jo, 4 kg lusern kanske blir lite väl bra om han redan nu är rund om magen. :D Men du kan ju prova att ge något kg av lusern mixen till att börja med & se hur han reagerar på det. ;)

Hoppas att du kommer fram i snön & att hästen blir helt bra i magen!! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker du ska göra ett "sandtest" också. Ta ca 6 st träckbollar och lös upp dem i vatten. På botten samlas sand om sådan finns i träcken, om det finns ca 1 msk är det mycket. Då kan man ge loppfrö för att hjälpa sanden ut.

Bandmaskangrepp är ett annat alternativ där man ibland kan se detta symtom. Kolla vid nästa träckprov.

Jag har också hört om ett par hästar som fått dessa problem när de fått grovfoder med för grov struktur.

Annars är den vanligaste anledningen som många redan skrivit för lite grovfoder.

Ibland hjälper bakteriekulturer men inte alltid.

Lusern-mix är nog inte så dumt att prova, då det har en bra struktur.

Jag tycker du ska göra ett "sandtest" också. Ta ca 6 st träckbollar och lös upp dem i vatten. På botten samlas sand om sådan finns i träcken, om det finns ca 1 msk är det mycket. Då kan man ge loppfrö för att hjälpa sanden ut.

Det här är Uppland med berömd Upplandslera, ingen sand i sikte.

Bandmaskangrepp är ett annat alternativ där man ibland kan se detta symtom. Kolla vid nästa träckprov.
Jag avmaskar rutinmässigt mot bandmask så det är knappast troligt, dessutom har herrn haft noll, noll och åter noll vad gäller masks enaste 'hundra åren'..

Jag har också hört om ett par hästar som fått dessa problem när de fått grovfoder med för grov struktur.

Annars är den vanligaste anledningen som många redan skrivit för lite grovfoder.

Fri tillgång på hösilage. Däremot kan han ha fått en störning i magen som inte är så allvarlig att det blir värre, men som inte ger sig utan ökad TS heller (mer än vad som finns i hösilaget)

Alexandra_W skrev:
Det här är Uppland med berömd Upplandslera, ingen sand i sikte.
Gör testet ändå ;) även lera kan följa ner i hästmagen. Dessutom är det ju alldeles gratis att testa. Jag har sett sand i magen hos Upplandshäst med baaaara tung lera i hagen.

Hoppas problemet försvinner när du ökar på torrsubstansen, skulle det bli värre eller inte försvinna så får du återkomma - då levererar jag nästa teori om möjlig orsak :D .

zesel skrev:
Gör testet ändå ;) även lera kan följa ner i hästmagen. Dessutom är det ju alldeles gratis att testa. Jag har sett sand i magen hos Upplandshäst med baaaara tung lera i hagen.

Hoppas problemet försvinner när du ökar på torrsubstansen, skulle det bli värre eller inte försvinna så får du återkomma - då levererar jag nästa teori om möjlig orsak :D .

Ska testa, återkommer med resultat =)

Frågan är ju om 1 kg lucernmix gör någon skillnad, men vi får väl se. Ska ffa komma iväg och köpa det först, men idag ger jag mig INTE ut.. SNö överallt och kors och tvärs =/

Jag har haft/har precis som du beskriver. Har haft en liknande tråd uppe. Då rekomenderade dom phylliseumfrön (stavas nog fel där). Men det fungerade inte. Jag har prövat att ge hälften hösilage hälften hö. Vetekli, mag- tarm balans, b-jäst, protexin och nu bara torrt hö och lite havre och massor av b-jäst. Det fungerar vissa dagar, ibland är dom bara lite kladdiga under svansen och ibland måste jag tvätta dom innan jag släpper ut dom. Jag har en fjording på 11 år och ett halvblod som blir 2 år. Båda är likadana. Det står 8 hästar till här som inte är dåliga. Så det kan inte vara vattnet heller. Förra vintern var det samma sak med båda. När betet började gick det över på båda. Efter en månads installning på hösten så börjar det. Samma denna vinter.

Min veterinär fattar ingenting. Han har sagt att det finns olika saker vi kan testa. Gå ner i magen och tarmarna och titta. Kollektur eller vad det heter, kostar ca 1000 kr per häst. Eller kortison en vecka men han vill inte gärna ge det. Vi skulle pröva det nästa höst. Hans och min förhoppning är ju att iaf halvblodet ska växa ifrån det.

Är det någon som har ytterligare förslag?
Har hört ytterligare en häst här i stan som har likadant. Hon får protexin varje dag hela vintern och a-fil tror jag det var. Det fungerar också något så när. Så fort betet kommer så går det över på denna häst också.

Glömde förresten, om jag erbjuder valacken både blötare hösilage och torrare hösilage så väljer han det blötare. Han verkar alltså inte själv 'känna av' att han behöver mer TS.

När jag stod och mockade idag kom jag att tänka på om Pronutrin skulle kunna vara något, eller om det är att kasta pengar i sjön? Har ju gett bakteriebalans utan skillnad, men har hört mkt gott om pronutrin. Ska ju till klinik med lilldamen på fredag och tänkte höra med vet om hon har några teorier kring valackens mage (han brukar fö ha PLÅTMAGE och det har aldrig blivit såhär någon vinter förr), och jag vet att kliniken både säljer och rekommenderar Pronutrin.

Kom bara på: Är det någon som testat A-fil för sina hästars dåliga magar? Jag var lite inne på det tidigare men ville inte börja mixtra i onödan då han blev bättre för en period. I övrigt är min kille är precis som trådskaparens .

Men skillnaden för min häst är han står på halm, äter helt vanligt fint hö, endast korn/havre och går i gräs/ snö-hage. Jag har slutit mig till att när det gäller min häst är det bara för att han är så förbaskat känslig i överlag. Minsta lilla att man inte rider ordentligt eller rider för mycket så blir han en aning lös i magen. Men jag vet också bevisligen att han inte tål vare sig hösilage eller betfor.

Barret skrev:
Kom bara på: Är det någon som testat A-fil för sina hästars dåliga magar? Jag var lite inne på det tidigare men ville inte börja mixtra i onödan då han blev bättre för en period. I övrigt är min kille är precis som trådskaparens .

Men skillnaden för min häst är han står på halm, äter helt vanligt fint hö, endast korn/havre och går i gräs/ snö-hage. Jag har slutit mig till att när det gäller min häst är det bara för att han är så förbaskat känslig i överlag. Minsta lilla att man inte rider ordentligt eller rider för mycket så blir han en aning lös i magen. Men jag vet också bevisligen att han inte tål vare sig hösilage eller betfor.

Man ska hälla i dem massor med fil för att det ska funka, så det blir himla dyrt och meckigt. och fil funkar sällan bättre än magtarmpreparat för häst.

Det som funkar är ProEquo, som är ensilerad havre med goda bakterier isolerad ur frisk hästtarm. Dyrt, men ruggigt effektivt. Ser ut som och smakar som helhavre i filmjölk förresten.

Ang snö i hagen så dethar inte blivit någon skillnad när vi haft snö heller, men är det en störnings om kommer fårn hösten eller lertiden kan det ju vara lite knivigt att komma tillrätta med ändå.

Skönt att man inte är ensam iaf =)

provade a-fil och annan dyrare fil med goda bakterier i till min häst när han var sån, men det vart ingen skillnad. Vet inte hur mkt man ska ge för att det ska ge resultat, men jag antar att de 2 dl jag gav/dag inte gjorde nån större skillnad åt nåt håll iallafall...

pimy skrev:
provade a-fil och annan dyrare fil med goda bakterier i till min häst när han var sån, men det vart ingen skillnad. Vet inte hur mkt man ska ge för att det ska ge resultat, men jag antar att de 2 dl jag gav/dag inte gjorde nån större skillnad åt nåt håll iallafall...

Minst en liter/dag måste man ge för att få någon viots med det. Både bökigare och dyrare än att ge specialpreparat

Håller med zesel - gör ett sandtest för säkerhets skull. Leran lägger sig som betong i magen och det där med att det rinner lite när han bajsar låter precis som att han har för mycket sand/lera/grus i sin lilla mage. Sen behöver det ju inte vara så men man kan ju alltid prova.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 123
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
19 104
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31