A
alpha
Sv: Mycket vätska med avföringen?
Har ni kollat grovfodrets hygieniska kvalitet?
Har ni kollat grovfodrets hygieniska kvalitet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
alpha skrev:Ett grovfoder med bra näringsmässig kvalitet kan ha dålig hygienisk kvalitet, d.v.s. problem med mikroorganismtillväxt. Misstänker du att det kan vara kvalitetsfel på grovfodret går det att beställa hygienanalyser från samma ställen som gör näringsanalyser.
Sandkolik, bandmask, blindtarmsförstoppning, antibiotika- el NSAIDbehandling, dålig hygieniska kvalitet på foder eller vatten, för mkt kraftfoder mm kan iofs orsaka "diarréer", detta bör uteslutas! I mitt svar utgår jag från att hästen lider av vad jag kallar idiopatisk buljongskit, dvs fasta bollar i bajsvatten utan känd orsak...
Jag har hört att hästar med sk buljongskit skulle kunna tillfriskna om man låter dem stå i stallet ett dygn. Låter skumt, men det nämndes på ett utfordingsseminarium.
Jag vet att vissa inte bryr sig och kör på fast det är väldig lös träck men jag gillar det inte och därför får mina äta hö.
Jag tror att jag var en av dom som rekommenderade loppfrön (psylliumfrön) till dig i din egen tråd för ett tag sedan :smirk: .
Det du beskriver - att hästarna är dåliga (vattniga när de bajsar) under vinterhalvåret men blir bra så fort de kommer på bete - är så tydliga tecken på sand i magen. Vill inte snöa in helt på det. Det kan ju givetvis vara nåt annat också, men ska jag vara helt ärlig så tror jag inte det....inte efter vad du beskrivit i alla fall.
Av egen erfarenhet så har jag märkt att om hästen har mycket sand o dyl. i magen så får man ge loppfrön under en väldigt lång tid innnan man ser någon skillnad
Givetvis kan det ju vara nåt annat som gör att hästen är dålig i magen och om man nu misstänker det så tycker jag att man ska göra en utredning på klinik för så kan den ju inte ha det
gejsa skrev:Vad kan kliniken göra i jämförelse med veterinär som kommer till stallet? Jag har ju ständig kontakt med vet.
gejsa skrev:Men hur kommer det sig att det blir lite bättre av 4 dl b-jäst varje dag? Blev dina det?
gejsa skrev:Men hur lång tid då? Jag höll nog på i 5-6 veckor inte en månad som jag nog skrev.
gejsa skrev:Vad kan kliniken göra i jämförelse med veterinär som kommer till stallet? Jag har ju ständig kontakt med vet.
zesel skrev:Jag tycker du ska göra ett "sandtest" också. Ta ca 6 st träckbollar och lös upp dem i vatten. På botten samlas sand om sådan finns i träcken, om det finns ca 1 msk är det mycket. Då kan man ge loppfrö för att hjälpa sanden ut.
gejsa skrev:Men detta kan min veterinär göra här i stallet också. Vi har diskuterat detta. Men vi båda är rätt så överens att magsår är uteslutet. Eftersom det är två hästar som är likadana. Och en unghäst som är det också. Han var alltså bara ca 8 mån förra vintern när det började för honom.
Sedan om det skulle vara magsår så brukar väl avföringen vara mörkare. Eller det kanske bara är när det är blödande magsår. :smirk:
Nåja, titta i magen ska dom nog få göra senare. Men som jag skrev förut så är ju förhoppningen att det ska växa bort på iaf unghästen.
Precis som du skriver, så är problemet med sand att det är svårt att få den att följa med ut. Oftast kommer ändå litegrann med ut, och då kan man se det med ovan beskrivna test.LillaMy84 skrev:måste bara fråga, (nyfiken å lite förvirrad )men är inte problemet med sand just det att det är för tungt för att följa med ut ur kroppen?? Följer det då alltså ändå med lite åt gången, men tarmarna inte kan få ut allt??
När man gör detta testet... hur mycket vatten bör man använda?? en hel hink? mer, mindre? eller hur gör man för att se igenom till botten??
men om det inte är så mkt sand då?? kan det tänkas orsaka problem ändå eller ska man börja leta efter andra orsaker??Om man hittar sand - ca 1 msk per ca 6 bollar träck eller mer - så vet man att det är så mycket sand att hästen kan ha problem av det.