Mycket vätska med avföringen?

Sv: Mycket vätska med avföringen?

Har ni kollat grovfodrets hygieniska kvalitet?

Hur menar du då? Det är analyserat iaf.
Och eftersom jag använt loppfrön i över en månad på båda två så är det väl inte så stor idé att kolla avföringen för mig, eller vad tycker ni?
Avmaskade är dom också i höstas på den äldre hästen och på julafton för den yngre igen.
Ja, jag fattar ärligt talat inte var felet ligger.

Min fjording tror jag är pga hösilaget. Men varför blir hon inte bra nu då när hon får torrt hö???
Dom är bättre när dom får 2dl b-jäst på morgonen och 2 dl på kvällen.

Ett grovfoder med bra näringsmässig kvalitet kan ha dålig hygienisk kvalitet, d.v.s. problem med mikroorganismtillväxt. Misstänker du att det kan vara kvalitetsfel på grovfodret går det att beställa hygienanalyser från samma ställen som gör näringsanalyser.

Halm, halm, halm. Är det som fungerar bäst enligt min uppfattning.
Strunta i alla kurer, effekten är ganska.. uteblivande. :devil: Möjligen slanga ner uppblaskad avföring från frisk häst (tillföra ny mikroflora), men detta är förstås ett (äckligt) göromål för veterinär.

Sandkolik, bandmask, blindtarmsförstoppning, antibiotika- el NSAIDbehandling, dålig hygieniska kvalitet på foder eller vatten, för mkt kraftfoder mm kan iofs orsaka "diarréer", detta bör uteslutas! I mitt svar utgår jag från att hästen lider av vad jag kallar idiopatisk buljongskit, dvs fasta bollar i bajsvatten utan känd orsak...

Jag har hört att hästar med sk buljongskit skulle kunna tillfriskna om man låter dem stå i stallet ett dygn. Låter skumt, men det nämndes på ett utfordingsseminarium.

Har också en sån där häst, det är nu andra året han har problemet. Han var också helt symptomfri under sommarhalvåret. Det är dock mycket lindrigare i år, kanske för att han endast får hö och mineraler. Om det är ojämn kvalitet på höet (taget från olika åkrar, ojämnt grönt i balen etc) reagerar han direkt. Likaså om han får för mycket hö en dag. Han har inte stått i stallet ett dygn, de skador som skulle uppkomma (företrädesvis på stallet, mitt psyke och hästens (läs gnagarens) tänder) är långt värre än den bruna svansen...

alpha skrev:
Ett grovfoder med bra näringsmässig kvalitet kan ha dålig hygienisk kvalitet, d.v.s. problem med mikroorganismtillväxt. Misstänker du att det kan vara kvalitetsfel på grovfodret går det att beställa hygienanalyser från samma ställen som gör näringsanalyser.

Jo men det kan det absolut inte vara något fel på. Eftersom det är 10 hästar som har ätit av samma hösilage. Det båder ser fint ut och luktar gott också.
Sedan är det ju inte första vintern som det blir samma sak med mina båda hästar, utan andra vintern. Ja, eg var det så för 3 vintrar sedan med min fjording också. Men det började sent på vintern då. Hon stod då i kallstall och jag trodde den vintern att det var pga isigt vatten som hon då drack eftersom det då var så kallt i stallet som hon stod i. Så hon fick då flytta till stallet där det inte blev några minusgrader på nätterna.

Men jag har ju fodrat henne med torrt hö alla åren utom då. För då fick mitt halvblod allergi han blev dammallergisk så jag gick över till hösilage. Så jag är nog nästan säker på att min fjording inte tål hösliage nu. Men det borde ju gå över nu när hon får bara torrt hö.

Båda mina reagerade ju så där efter ca 1 år på hösilage. Jag gick över på hö och ganska snabbt försvann det. Om du nu varken kan ge hö eller halm (reagerar verkligen K och V äter det?) så får du nog stå ut helt enkelt och hoppas på att magen inte rasar ihop totalt. Jag vet att vissa inte bryr sig och kör på fast det är väldig lös träck men jag gillar det inte och därför får mina äta hö.

Angående filmjölk (till dig som frågade) så har jag gett det förr innan alla "fina" preparat dök upp. Det som funkade bäst var Dofilus eller Bifilus. Jag gav 0,5 l per dag.

QUOTE]Halm, halm, halm. Är det som fungerar bäst enligt min uppfattning.
Strunta i alla kurer, effekten är ganska.. uteblivande. :devil: [/QUOTE]

Och halm, halm, halm kan jag inte ha =/ Iofs har min valack såvitt jag vet aldrig ätit halm (ens när jag VELAT), men som sagt, går inte ha halm.

Sandkolik, bandmask, blindtarmsförstoppning, antibiotika- el NSAIDbehandling, dålig hygieniska kvalitet på foder eller vatten, för mkt kraftfoder mm kan iofs orsaka "diarréer", detta bör uteslutas! I mitt svar utgår jag från att hästen lider av vad jag kallar idiopatisk buljongskit, dvs fasta bollar i bajsvatten utan känd orsak...

han HAR fått NASAID, dock fanns problemet redan innan och har vad jag kan se inte påverkats nämnvärt av det, men han har ätit NSAID. Dels i höstas, dels en period nu. Hmm, han KAN när jag tänker efter ha börjat efter NSAIDkuren i höstas. Jag är osäker p exakt när det här började, jag som brukars kriva upp allt har inte skrivit upp när det här började.

Jag har hört att hästar med sk buljongskit skulle kunna tillfriskna om man låter dem stå i stallet ett dygn. Låter skumt, men det nämndes på ett utfordingsseminarium.

Provat det, eller inte medvetet så, men de har stått heldag innen när det stormat och om han blev bättre av det ska vi låta vara osagt men problemet återkom isf.

Det finsn bättre dagar och sämre dagar kanske ska tilläggas.

QUOTE]Båda mina reagerade ju så där efter ca 1 år på hösilage. Jag gick över på hö och ganska snabbt försvann det. Om du nu varken kan ge hö eller halm (reagerar verkligen K och V äter det?) så får du nog stå ut helt enkelt och hoppas på att magen inte rasar ihop totalt.[/QUOTE]

Jag vet inte om K regarear bara för V äter hö, men jag vet att hon reagerar om hon äter hö så jag har ingen lust att prova. Sen brukar V VÄGRA hö om det finns hösilage i närheten så ska jag få i honom hö måste jag nog byta hela stallet. Men som sagt, jag vill verkligen inte testa om K 'tål' det om det inte är absolut nödvändigt. Och eftersom V ätit hösilage i många herrans år utan problem så vill jag inte än iaf anse att det är hösilagets fel. Han har fått buttakurer med, och även om han är känd för plåtmage så kan det ju blivit för mkt. T ex.

Skulle samma problem uppstå nästa år, eller han skulle bli sämre så får jag överväga om jag ska riskera K:s hälsa genom att testa, men det är ett av de sista jag vill prova.

Jag vet att vissa inte bryr sig och kör på fast det är väldig lös träck men jag gillar det inte och därför får mina äta hö.

TRÄCKEN är inte alls lös! Det är helt vanliga bollar (någon dag har de kanske varit lite lösare men fortfarande bollar, men normalt är det perfekta bollar), men det kommer bajsvatten med dem.

Jag tror att jag var en av dom som rekommenderade loppfrön (psylliumfrön) till dig i din egen tråd för ett tag sedan :smirk: .

Det du beskriver - att hästarna är dåliga (vattniga när de bajsar) under vinterhalvåret men blir bra så fort de kommer på bete - är så tydliga tecken på sand i magen. Vill inte snöa in helt på det. Det kan ju givetvis vara nåt annat också, men ska jag vara helt ärlig så tror jag inte det....inte efter vad du beskrivit i alla fall.

Förut när min häst var dålig i sin mage så provade jag att ge henne loppfrön men det verkade inte hjälpa nåt vidare, vilket resulterade i att jag efter en tids användande slutade att ge det. Av egen erfarenhet så har jag märkt att om hästen har mycket sand o dyl. i magen så får man ge loppfrön under en väldigt lång tid innnan man ser någon skillnad. Nu är det kanske inte sand och skit som spökar hos dina hästar med det var det hos min i alla fall. Det slutade på djursjukhuset och höll nästan på att bli buköppning och
allt.... :crazy:

Shettisen som jag har där hemma har också varit likadan i sin mage men han har aldrig fått kolik av det (peppar peppar). Det tog väldigt lång tid med loppfrön innan han började bajsa normalt.

Vad jag vill ha sagt är egentligen att de flesta ger upp med loppfröna rent för tidigt. Skam den som ger sig..... :)

Givetvis kan det ju vara nåt annat som gör att hästen är dålig i magen och om man nu misstänker det så tycker jag att man ska göra en utredning på klinik för så kan den ju inte ha det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att jag var en av dom som rekommenderade loppfrön (psylliumfrön) till dig i din egen tråd för ett tag sedan :smirk: .

Visst var det det. :D

Det du beskriver - att hästarna är dåliga (vattniga när de bajsar) under vinterhalvåret men blir bra så fort de kommer på bete - är så tydliga tecken på sand i magen. Vill inte snöa in helt på det. Det kan ju givetvis vara nåt annat också, men ska jag vara helt ärlig så tror jag inte det....inte efter vad du beskrivit i alla fall.

Men hur kommer det sig att det blir lite bättre av 4 dl b-jäst varje dag? Blev dina det?
Av egen erfarenhet så har jag märkt att om hästen har mycket sand o dyl. i magen så får man ge loppfrön under en väldigt lång tid innnan man ser någon skillnad

Men hur lång tid då? Jag höll nog på i 5-6 veckor inte en månad som jag nog skrev.

Givetvis kan det ju vara nåt annat som gör att hästen är dålig i magen och om man nu misstänker det så tycker jag att man ska göra en utredning på klinik för så kan den ju inte ha det

Vad kan kliniken göra i jämförelse med veterinär som kommer till stallet? Jag har ju ständig kontakt med vet.

Senast ändrad:

Jag är själv lite tveksam till teorin, just eftersom det är fler hästar som äter av samma parti. Olika individer kan dock vara olika känsliga, så innan man börjar ge sig på dyra utredningar av hästen skulle jag ta en rejäl funderare på en hygienanalys ändå.

gejsa skrev:
Vad kan kliniken göra i jämförelse med veterinär som kommer till stallet? Jag har ju ständig kontakt med vet.

En gastroskopi, där de går ner i magen med kamera och kan se hur det ser ut i magen, magsår etc.

gejsa skrev:
Men hur kommer det sig att det blir lite bättre av 4 dl b-jäst varje dag? Blev dina det?

Jag har provat allt mellan himmel och jord. Fiberplex, Protexin, A-fil, Proviva, bakjäst och gud vet allt. Allting har verkat funka precis i början för att sedan återgå till den lösa avföringen igen. Så ingenting annat har verkat hjälpa. Men om dina hästar blir BRA av det (inte bara bättre) så tycker jag att du ska köra på det. Men om det återgår till den lösa avföringen så hade jag kört igång en utredning.

gejsa skrev:
Men hur lång tid då? Jag höll nog på i 5-6 veckor inte en månad som jag nog skrev.

Jag vet egentligen inte hur lång tid men på för shettisen tog det flera månader att bli bättre. Vet inte om det ska vara så men så var det i alla fall. Min stora häst blev inte bättre förrän hon blev behandlad på djursjukhus.

gejsa skrev:

På klinik så har man ju mer resurser till att undersöka hästarna mer noggrant. De har ju tex röntgen där de kan se om det är sand eller annat i hästen. Som Alexandra skrev så utför dom gastroskopier om så är nödvändigt. Det finns nog en hel del saker som dom kan göra som inte en vanlig veterinär har möjlighet till.

Eftersom detta har pågått för fjordingen 2 ½ år (se vintrar) så kan det ju inte vara fel på hö resp hösilage. Det är ju taget olika år och från olika leverantörer. Så att det är dåligt hygiensikt är helt uteslutet för min del. Men tack ändå för din rekomendation. ;)

Men detta kan min veterinär göra här i stallet också. Vi har diskuterat detta. Men vi båda är rätt så överens att magsår är uteslutet. Eftersom det är två hästar som är likadana. Och en unghäst som är det också. Han var alltså bara ca 8 mån förra vintern när det började för honom.
Sedan om det skulle vara magsår så brukar väl avföringen vara mörkare. Eller det kanske bara är när det är blödande magsår. :smirk:
Nåja, titta i magen ska dom nog få göra senare. Men som jag skrev förut så är ju förhoppningen att det ska växa bort på iaf unghästen.

zesel skrev:
Jag tycker du ska göra ett "sandtest" också. Ta ca 6 st träckbollar och lös upp dem i vatten. På botten samlas sand om sådan finns i träcken, om det finns ca 1 msk är det mycket. Då kan man ge loppfrö för att hjälpa sanden ut.

måste bara fråga, (nyfiken å lite förvirrad ;) )men är inte problemet med sand just det att det är för tungt för att följa med ut ur kroppen?? Följer det då alltså ändå med lite åt gången, men tarmarna inte kan få ut allt??
När man gör detta testet... hur mycket vatten bör man använda?? en hel hink? mer, mindre? eller hur gör man för att se igenom till botten?? :p

gejsa skrev:
Men detta kan min veterinär göra här i stallet också. Vi har diskuterat detta. Men vi båda är rätt så överens att magsår är uteslutet. Eftersom det är två hästar som är likadana. Och en unghäst som är det också. Han var alltså bara ca 8 mån förra vintern när det började för honom.
Sedan om det skulle vara magsår så brukar väl avföringen vara mörkare. Eller det kanske bara är när det är blödande magsår. :smirk:
Nåja, titta i magen ska dom nog få göra senare. Men som jag skrev förut så är ju förhoppningen att det ska växa bort på iaf unghästen.

Magsår eller magtarmirritation är inte speciellt ovanligt på föl och unghästar, speciellt i samband med avvänjning.

Och att två hästar har problem av flera tycker jag inte talar MOT magsår eg. Studier har ju visat att mååånga hästar har magsår, långt fler än som har symptom. Oftast är det inte direkt några tecken på magsår mer än störning från magtarm. Dvs inte mörkare avföring etc.

Man kan - och gör ganska ofta - symptombehandla magsår utan diagnos.

LillaMy84 skrev:
måste bara fråga, (nyfiken å lite förvirrad ;) )men är inte problemet med sand just det att det är för tungt för att följa med ut ur kroppen?? Följer det då alltså ändå med lite åt gången, men tarmarna inte kan få ut allt??
När man gör detta testet... hur mycket vatten bör man använda?? en hel hink? mer, mindre? eller hur gör man för att se igenom till botten?? :p
Precis som du skriver, så är problemet med sand att det är svårt att få den att följa med ut. Oftast kommer ändå litegrann med ut, och då kan man se det med ovan beskrivna test.

Alltså, bara för att ingen sand ses i testet kan man inte med 100% säkerhet säga att det inte finns för mycket sand i tarmarna, men det kommer oftast lite sand med.

Om man hittar sand - ca 1 msk per ca 6 bollar träck eller mer - så vet man att det är så mycket sand att hästen kan ha problem av det.

Man behöver inte så väldigt mycket vatten, huvudsaken att alla bollar löses upp ordentligt. Låt stå helst nå´n timme så att det sedimenterar ordentligt. Sanden sjunker till botten, och antingen häller man/skopar av det vattnet och den upplösta träcken försiktigt eller så kan man göra testet i genomskinlig hink eller tät plastpåse - typ större fryspåse.

ah tusen tack för svar! :bow:
Det var den biten med hur man ser sanden i botten som fick mig lite fundersam... eftersom det blir så brunt vattnet :D men att göra det i plastpåse, eller att man kan skopa bort vattnet slog mig aldrig :angel: :p ....

Om man hittar sand - ca 1 msk per ca 6 bollar träck eller mer - så vet man att det är så mycket sand att hästen kan ha problem av det.
men om det inte är så mkt sand då?? kan det tänkas orsaka problem ändå eller ska man börja leta efter andra orsaker??

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 123
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
19 104
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31