Mycket vätska med avföringen?

Sv: Mycket vätska med avföringen?

Jag tror jag förstår vad du menar. En sak är väl iaf säker, en sådan sjukdom är inte vanlig?! Stackars din häst, hon måste verkligen ha mått dåligt.

Man är ju lite orolig att min lilla ska ha någon sjukdom som ligger latent och bara väntar på att få bryta ut. Det här med magen på min tex. Men just nu mår han bra i magen men då får han ca 4 - 4 dl b-jäst per dag. Undrar jag om inte det är farligt att ge så länge som till betet? När jag ökade till så mycket så blev fjordinger lösare i magen i stället. Så i dag har jag trappat ner till henne till ca 2 - 2½ dl per dag.
Men min 2 åring som verkar må bra av detta får så mycket fortfarande.

gejsa skrev:
Jag tror jag förstår vad du menar. En sak är väl iaf säker, en sådan sjukdom är inte vanlig?! Stackars din häst, hon måste verkligen ha mått dåligt.

Man är ju lite orolig att min lilla ska ha någon sjukdom som ligger latent och bara väntar på att få bryta ut. Det här med magen på min tex. Men just nu mår han bra i magen men då får han ca 4 - 4 dl b-jäst per dag. Undrar jag om inte det är farligt att ge så länge som till betet? När jag ökade till så mycket så blev fjordinger lösare i magen i stället. Så i dag har jag trappat ner till henne till ca 2 - 2½ dl per dag.
Men min 2 åring som verkar må bra av detta får så mycket fortfarande.

Otroligt ovanlig sjukdom, tack och lov. Och jag hoppas verkligen jag slipper uppleva att ha en häst med et igen. Det tog ju bara tre veckor mellan första riktiga symptom och nödslakt, dvs det var bara tre veckor hon mådde dåligt, men de tre veckorna kändes som år och jag var hos henne nästan dygnet runt..

Ang B-jäst så sålänge hästen klarar proteinet kan jag inte se övht varf det skulle vara farligt, så du kan nog ge med gott samvete =)

Vad menar du med klarar proteinet? Du menar så att inte foderstaten blir fel eller?
Jo, är det så du menar så är det ju ingen fara. Eftersom mitt 2 åriga halvblod får på tok för lite i sin kvot nu. Har haft så i nästan 2 månader. Eftersom han bara får havre nu och inget annat. Han ska ju ha en helt annan kvot eg. Men han ska ju få vila sin mage och inte ha en massa annat också i maten. Förut gav jag ca 700g groov också,
lite betfor, soja, korn och mineraler. Men det har jag tagit bort.
Fjordingen får bara sitt hö och 1 dl groov så det är nog ingen fara med henne heller.*ler*
Men jag är lite orolig över deras hull. Vet du hur myket protein och mj b-jäst innehåller?

gejsa skrev:
Vad menar du med klarar proteinet? Du menar så att inte foderstaten blir fel eller?
Jo, är det så du menar så är det ju ingen fara. Eftersom mitt 2 åriga halvblod får på tok för lite i sin kvot nu. Har haft så i nästan 2 månader. Eftersom han bara får havre nu och inget annat. Han ska ju ha en helt annan kvot eg. Men han ska ju få vila sin mage och inte ha en massa annat också i maten. Förut gav jag ca 700g groov också,
lite betfor, soja, korn och mineraler. Men det har jag tagit bort.
Fjordingen får bara sitt hö och 1 dl groov så det är nog ingen fara med henne heller.*ler*
Men jag är lite orolig över deras hull. Vet du hur myket protein och mj b-jäst innehåller?

B-jäst är ju proteinrikt, och precis som du tolkade så ligger du högt innan i protein och hamnar väldigt högt med B-jästen kan en del hästar reagera. Men det är också enda faran.

Kan du inte ge lucern då för att höja kvoten, om magen ska vila. (Jag skulle förresten inte ge havre till en häst med magen i olag)

Kommer inte ihåg på rak arm hur mkt det innehåller, men någon annan minns säkert, kolla på foder annars *orkar inte kolla just nu *lat*

B-jäst är ju proteinrikt, och precis som du tolkade så ligger du högt innan i protein och hamnar väldigt högt med B-jästen kan en del hästar reagera. Men det är också enda faran.

Ok det var så du menade. Nej, men då är det ju ingen fara eftersom dom får för låg kvot nu båda två. :smirk:

Kan du inte ge lucern då för att höja kvoten, om magen ska vila.
Har haft det i foderstaten också. Hack och/eller lusern. Men jag tyckte inte att hans mage var så bra då heller.

(
Jag skulle förresten inte ge havre till en häst med magen i olag)
Jasså! Varför inte det då? Havre får både han och min 3 åriga islänning som har tendens att också bli lite pruttig i magen. Men med havre och lite, korn med betfor så mår han kanon.
Havre tycker jag mitt halvblod verkar må bäst av också.

Kommer inte ihåg på rak arm hur mkt det innehåller, men någon annan minns säkert, kolla på foder annars *orkar inte kolla just nu *lat
Jo, jag har det nog själv också i mitt foderstatsprogram. Var lite lat själv där. :angel:

Jasså! Varför inte det då? Havre får både han och min 3 åriga islänning som har tendens att också bli lite pruttig i magen. Men med havre och lite, korn med betfor så mår han kanon.
Havre tycker jag mitt halvblod verkar må bäst av också.

Eftersom det är så stärkelserikt. IOfs beror det ju på giva med, tänkte mer om du måste ge unghästen mycket havre för att rädda vad som räddas kan ang hullet.

Krafft Rehab gör underverk för hull och ska ju vara snällt mot magen..

Krafft Rehab har jag inte kollat några värden på. Men det är väl inte så bra att börja byta foder igen när han fungerar på detta just nu iaf?
Men förut fick han väldigt mycket korn också och det är ju mer stärkelserikt.
Vad menar du kan hända mer än att dom kan få gallor?

30 kr per kg (en påse är ett kilo) kostade ProEquo förr, jag hoppas det priset var med moms.

Nu har de dock (precis nu) bytt förpackning och istället för påsar är det nu bag-in-box förpackning. En låda är 5 kg. Jag vet inte vad en sån kostar, jag blir dock snart varse då jag var på kliniken och hämtade två lådor idag. Men receptionisten trodde att priset skulle vara ungefär som för påsarna, dvs 30 kr/kg någonstans. På kartongen står giva ½ - 1 kg beroende på häst och problem. Min valack är ju rek 1 kg/dag, förra unghästen var rek 2 kg/dag, det gör ju en viss del med priset.

För valacken blir det ett dagspris på ca 30 kr, i tio dagar ger 300 kr för en kur. Inte speciellt dyrt (jmf med t ex en kur Krafft Mag Tarm). Jmf man dock med en kur för förra unghästen (som skulle ha 2 kag/dag i en månad) blir det svindyrt.

Men jag tycker det är väl investerade pengar eftersom jag tycker ProEquo är överlägset alla andra preparat i samma kategori. Enda nackdelen är att det är svårt att ha hemma bara för att eftersom det är kylvara med begränsad hållbarhet.

Ok, tack! Men var köper man det då? Är det bara på kliniker som Strömsholm och så? Vet du det? Skulle kanske pröva på min fjording med detta medel.

gejsa skrev:
Ok, tack! Men var köper man det då? Är det bara på kliniker som Strömsholm och så? Vet du det? Skulle kanske pröva på min fjording med detta medel.

Via kliniker (alla har det inte men dålig koll på vilka kliniker som har, när jag köpt har jag köt av ATG Täby och Mälarkliniken sigtuna. Jag bor förresten mitt emellan Gävle och Uppsala). Men iaf förr kunde man köpa av tillverkaren direkt, och tillverkaren lär kunna ge en lista på återförsäljare med.

Fått räkningen nu och det kostar 30 kr per liter EXKLUSIVE moms, så 37.50 kr/liter med moms. Jag ger 1 l/dag så det blir 37.50 kr/dag.

15 dagar på Pro Equo (och en nattlig räd i lucerntunnan på dag 13 iofs) och valackens mage är i fin form igen :bump:

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 123
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
19 104
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31