Mycket vätska med avföringen?

Sv: Mycket vätska med avföringen?

Det kan tänkas orsaka problem ändå, men man bör samtidigt titta efter andra möjliga orsaker. Hittar man inget annat skadar inte en loppfrökur. :)

hehe har faktiskt satt päronen på att köpa det åt mig... (japp är lat, och dom handlar ofta i en affär där det finns så :angel: ) tänkte göra ett litet test idag faktiskt... eftersom pållen blitt lite rinnig igen efter avslutad loppkur...

Magsår eller magtarmirritation är inte speciellt ovanligt på föl och unghästar, speciellt i samband med avvänjning.

Det frågade jag min veterinär om också och det sa han inte var vanligt. Nu är det ju lite speciellt med mitt föl. Du kanske kommer ihåg att jag har berättat om honom förut? Stoet var så himla tjurig så hon tillät inte honom att ens smaka på maten när dom kom in på kvällen. Så han valde att själv gå in i sin egna box alldeles bredvid mammans när han bara var 3 månader gammal. Dom gick ihop på dagarna då han diade men inte på nätterna. Så han fick ju vänja sig tidigt att äta egen mat med hösilage. Så jag var ju orolig att hans mage inte hunnit vänja honom vid krafftfoder så tidigt.
Han är absolut inte stressad, tvärtom han är väldigt lugn och fin i jämförelse med min snart 3 åriga islänning. Så isf det kan ju vara inre stress eller att magen inte vandes av.
Och att två hästar har problem av flera tycker jag inte talar MOT magsår eg.

Jo, det tycker jag iaf. Eftersom ingen av dom är så speciellt nervösa eller så. Fjordingen är ju lugnet själv. Men som jag skrev förut så kan det ju vara inre stress.
Men jag är alltid noga med alla 4 mattiderna regelbundna tider,foderstater osv....

Studier har ju visat att mååånga hästar har magsår, långt fler än som har symptom. Oftast är det inte direkt några tecken på magsår mer än störning från magtarm. Dvs inte mörkare avföring etc.
Var har du läst om det? Håller du på och utbildar dig till veterinär? Finns det på internet som man kan läsa? Är intresserad av att läsa så mycket som möjligt.
Man kan - och gör ganska ofta - symptombehandla magsår utan diagnos

Vi har diskuterat detta. Men han sa att det var väldigt dyrt och han trodde att det var onödigt. Vad är det för medicin du menar? Vet du vad det kostar?

Senast ändrad:

gejsa skrev:
Det frågade jag min veterinär om också och det sa han inte var vanligt.

Ska se om jag hittar studien, jag har läst den nånstans på nätet. Vad som dock var positivt med detta var att de unga ofta spontanläkte ut det av sig själva. Unga individer brukar enligt samma studie, visa tydligare symptom än vuxna.

Nu är det ju lite speciellt med mitt föl. Du kanske kommer ihåg att jag har berättat om honom förut? Stoet var så himla tjurig så hon tillät inte honom att ens smaka på maten när dom kom in på kvällen. Så han valde att själv gå in i sin egna box alldeles bredvid mammans när han bara var 3 månader gammal. Dom gick ihop på dagarna då han diade men inte på nätterna. Så han fick ju vänja sig tidigt att äta egen mat med hösilage. Så jag var ju orolig att hans mage inte hunnit vänja honom vid krafftfoder så tidigt.

JAG personligen tror inte det är någon fara, men det finns ju de som påstår att innan X ålder så kan fölet inte tillgodogöra sig maten, och att ålder X är ganska hög sett till när vi normalt avvänjer. Och att detta ger problem. vet att jag blev 'påhoppad' med det där argumentet när jag avvande mitt föl av medicinska orsaker nattetid vid 5 mån ålder och helt vid 6 månaders ålder, att hon skulle få problem för hennes mage minsann inte kunde tillgodogöra sig maten. Min dam är idag två år och har aldrig haft minsta magproblem *knock on wood* kanske ska tilläggas.

Han är absolut inte stressad, tvärtom han är väldigt lugn och fin i jämförelse med min snart 3 åriga islänning. Så isf det kan ju vara inre stress eller att magen inte vandes av.
Magsår behöver inte bero på stress, kan ju bero på för långt mellan fodringar, för lite TS osv också. Ingen aning om det är tillämpbart i ert stall, men..

Jo, det tycker jag iaf. Eftersom ingen av dom är så speciellt nervösa eller så. Fjordingen är ju lugnet själv. Men som jag skrev förut så kan det ju vara inre stress.
Men jag är alltid noga med alla 4 mattiderna regelbundna tider,foderstater osv....

Det talar ju isf emot, men jag menade just att två har symptom och inte resten, just det tycker jag inte gör man kan utesluta magsår alt magtarmstörning. Däremot kan ju ANDRA saker utesluta det =) Iofs vet jag ett par hästar som lyckats få irriterad magslemhinna (förstadie till magsår tror jag veterinären kallade det?) trots fri tillgång på stråfoder och lösdrift. Där fanns det dock en rangordningsstress och dessa två (olika ägare, olika flockar) var längst ner i rang.

Var har du läst om det? Håller du på och utbildar dig till veterinär? Finns det på internet som man kan läsa? Är intresserad av att läsa så mycket som möjligt.

Nej, hålle rinte på och utbildar mig, men läser mycket och minns det ffa. Och fördjupade mig i magproblem med förra unghästen, dock mer tumörer än magsår men jag snubblade över förbluffande mycket, ffa uländsk, info om magsår och andra irritationer i magen.

Vi har diskuterat detta. Men han sa att det var väldigt dyrt och han trodde att det var onödigt. Vad är det för medicin du menar? Vet du vad det kostar?

Vet inte vad medicinen heter, vet man behandlat med Losec, men tror det finns en annan, bättre medicin nu? Men DYRT är det ja, tyvärr. Jag 'glömmer' ofta tänka på medicinkostnader, blir så när försäkringen ersätter även de, man bryr sig inte om det är dyr medicin eller ej :o Men det är dyrt ja, riktigt dyrt. Vet inte exakt hur mkt men vet jag ryste lite när bekantingen berättade vad det kostade. Hennes häst symptombehandlades, och blev bra, men det kostade. Och har man inga tillräcklig indikationer kan det ju kanske inte vara det första man gör iom kostnaden.

Det verksamma ämnet är väl Omeprazol precis som i Losec bara det att det har kommit en medicin anpassad till hästar men med samma verksamma substans - omeprazol. GastroGard finns det en som heter och är skitdyr! Skaffade en massa info om magsår hos häst under en veterinärmässa på Ultuna. Finns säkert en hel del intressant att läsa på medicinens hemsida. Fast nu var det kanske inte du som var intresserad i första hand utan personen med de två andra hästarna med problem...

Köp loppfrön! (kanske är samma som psyallisfrön eller nåt...)
Köpte det till vår häst som haft problem med det jättelänge. efter tre dagar var hon bra igen! Du behöver inte blöta upp dem utan bara l'ägga dem ovanpå ex. betfor om han får det innan han får komma in... Superbra!

Vad som dock var positivt med detta var att de unga ofta spontanläkte ut det av sig själva.

Ok! Det var nog det min veterinär menade att han trodde att det skull förhoppningsvis växa bort.
JAG personligen tror inte det är någon fara, men det finns ju de som påstår att innan X ålder så kan fölet inte tillgodogöra sig maten, och att ålder X är ganska hög sett till när vi normalt avvänjer. Och att detta ger problem. vet att jag blev 'påhoppad' med det där argumentet när jag avvande mitt föl av medicinska orsaker nattetid vid 5 mån ålder och helt vid 6 månaders ålder, att hon skulle få problem för hennes mage minsann inte kunde tillgodogöra sig maten

Jo, jag kommer ihåg denna tråd. Blev ju väldigt orolig för min då också. :smirk: Men han blev ju inte avvand förrens han var 8 månader gammal. För då sålde vi hans mamma.

Magsår behöver inte bero på stress, kan ju bero på för långt mellan fodringar, för lite TS osv också. Ingen aning om det är tillämpbart i ert stall, men..

Nej, det tror jag inte. Det är ju mitt stall och jag bestämmer fordringstider. Jag är ju så noga med alla tider. Dom får frukost kl 7. lunch kl 12. eftermiddagshö kl 16 sedan insläpp med mat kl 21. Så dom tiderna tycker jag är rätt så bra. Sedan har ju fölet haft tillgång till hö hela natten. Så för lite TS tror jag nog inte. Ev att fjordingen har fått det men minimum förra året var 7 kg hösilage men då var det torrt på 76 % så det är nog inte troligt för henne heller. Sedan gör jag ju foderstater.
Men du ska ju till veterinär i morgon om jag inte minns fel. Du skulle ju fråga lite då. Skriv det du fick höra här i morgon så får vi höra. :D

Där fanns det dock en rangordningsstress och dessa två (olika ägare, olika flockar) var längst ner i rang.
Fjordingen går i en egen hage bredvid dom andra. Så ingen tar henne mat. Däremot är nog halvblodet lägs i rang. Men dom har aldrig skuffat bort honom utan dom äter fråna samma hög, min islänning och halvblodet som är 21 år och min lilla snart 2 åring. Men för några veckor sedan började jag ju med torrt hö till 2 åringen och fjordingen. Så jag stänger in 2 åringen i ett hörn med elsnöre så att han får äta sitt torra hö i fred. Lite jobbigt är det. Man får ju vänta ca 45-50 min sedan gå och öppna åt honom igen. Men vad gör man inte för dom små liven. :)

Vet inte vad medicinen heter, vet man behandlat med Losec

Ja, det var Losec han menade min veterinär.

Och har man inga tillräcklig indikationer kan det ju kanske inte vara det första man gör iom kostnaden
Nej, jag vill ju vara säker först. Har nu provat en massa saker utan att det har fungerat helt.

Senast ändrad:

Men jag har använt loppfrön i 6 veckor ca. Jag har skrivit det här. Fungerade inte alls.

hästmyran skrev:
Det verksamma ämnet är väl Omeprazol precis som i Losec bara det att det har kommit en medicin anpassad till hästar men med samma verksamma substans - omeprazol. GastroGard finns det en som heter och är skitdyr! Skaffade en massa info om magsår hos häst under en veterinärmässa på Ultuna. Finns säkert en hel del intressant att läsa på medicinens hemsida. Fast nu var det kanske inte du som var intresserad i första hand utan personen med de två andra hästarna med problem...

GastroGuard var det jag tänkte på ja! Danke.

Vet sa att det KAN vara så att han reagerar på hösilaget. Det KAN också vara så att plåtmagen reagerar på vinterns två buttakurer.

Eftersom jag har unghästen med, som är dammkänslig/dammallergiker så provar vi behandla först (istället för att prova ge hö först) så nu ska han få ProEquo i 10 dagar får vi se.

Veterinären tyckte ang ge för magen så Probimin eller ProEquo men ansåg (liksom jag) att ProEquo är överlägset bäst (och betydligt dyrare). Men jag gillar också ProEquo, så det blir det i 10 dagar (han kommer hata mig, häststackaren).

För er som inte vet vad ProEquo är så är det ensilerad havre med 'snälla' bakterier isolerade från frisk hästtarm. Ser ut som, luktar som och smakar som hel havre i filmjölk. Kommer i påsform, och är kylvara med begränsad hållbarhet. Och dyrt. Men RUSKIGT effektivt! (Använt det på en annan häst förr)

hoppas de löser sej med magen..hade jätte lös mage i 2 veckor på min madam.. då löste de sig med hö... va inna på pronuktrin jag med men då ville dom ha in henne till kliniken först vilket var omöjligt...

Ok! Vad kostar detta ProEquo? Var köper man det? Är det receptbelagt?

gejsa skrev:
Ok! Vad kostar detta ProEquo? Var köper man det? Är det receptbelagt?

Kan återkomma på onsdag med vad det kostar, vet inte just nu, men sist (för tre år sen) kostade det typ 25 kr/påse, det går minst en påse/dag.

Man köper det på kliniker/via vet som säljer det och det är receptfritt. Förr kunde man köpa av tillverkaren direkt med, går säkert nu med.

Ok återkom gärna med svar. Om jag inte hinner ringa min veterinär innan dess. *ler*
Så farligt dyrt var det väl inte. Men hur länge ska dom äta det? Räcker det med en påse per häst per dag?

gejsa skrev:
Ok återkom gärna med svar. Om jag inte hinner ringa min veterinär innan dess. *ler*
Så farligt dyrt var det väl inte. Men hur länge ska dom äta det? Räcker det med en påse per häst per dag?

Beror nog på problem och storlek både hur mkt de ska ha och hur länge.

Min förra unghäst skulle ha 2 påsar/dag i en månad (hon hann inte så långt, hon togs bort fem dagar in i kuren). Då kan du ju räkna ut priset, då kostade det typ 25 kr/påse *60 (30 dagar * 2 påsar) = 1500 kr, så nog är det dyrt.

Men valacken ska ha en påse/dag i 10 dagar (till att börja med iaf) och då blir det ju om de fortfarande kostar 25 kr/påse och jag INTE räknar med bensinpengar för 24 mil att hämta det, 250 kr för en kur och det är ju 'normaldyrt'.

Förra unghästen och valacken är i samma viktklass, men med helt olika problem och VÄLDIGT olika 'allvarlighetsgrad', och således helt olika rek med. Och kostnad.

Jo, det blir ju dyrt om du både åker och hämtar påsarna och ger 2 om dagen. Men jag tänkte på loppfröna dom gick ju på ca 500 kr för mina båda så....
Men varför var du tvungen att avliva din unghäst? Var det för att den hade diarré?

gejsa skrev:
Jo, det blir ju dyrt om du både åker och hämtar påsarna och ger 2 om dagen. Men jag tänkte på loppfröna dom gick ju på ca 500 kr för mina båda så....
Men varför var du tvungen att avliva din unghäst? Var det för att den hade diarré?

Fast även om man inte åker och hämtar så blir 2 om dagen dyrt, det är/var 50 kr/dag..

Förra unghästen ja.. Hon hade autoimmun sjukdom och det var därför hon tyvärr fick avlivas två år gammal. Tog tre veckor från första symptom tills nödslakt, och under dessa veckor gick det bara utför. Hon fick dessutom problem med magen efter två veckor, om det var för hon reagerade på medicineringen, om det var för den autoimmuna sjukdomen slagit sig på magen eller för att den gett utrymme för tumörer i magen vet vi inte då hon inte obducerades. Men det var i samband med magproblemen hon fick magmedicin. Det var inte magen som 'tog livet av' henne alltså, men den bakomliggande sjukdomen som gav BLAND ANNAT magproblem (dock var det inte huvudsymptom). Dock var det magen som gjorde läget AKUT.. Hopplöst var det eg innan men vi ville iaf försöka rädda henne, men när magen pajade så bad jag att vi skulle ge upp. Och både min och försäkringsbolaget var eniga, så det gavs omedelbart tillstånd till nödslakt över telefon, så akut var det. Men hon hade inte en chans även om vi lyckats få ordning på magen iigen, utan den vara bara det som gjorde att det blev "NU är det dags att ge upp".

Hon hade fö ingen diarre eller något, men väldigt tät, väldigt otäck och väldigt atypisk koliks om inte svarade alls på behandling.

Usch det låter otäckt! Hade hon tumörer i magen? Började det med kolik eller vad? Vet inte vad som menas med autoimmun sjukdom?
Nu blev man ju nästan lite rädd när man läser om din häst. Min är ju snart 2 år ju.
Men kolik har han aldrig haft.

gejsa skrev:
Usch det låter otäckt! Hade hon tumörer i magen? Började det med kolik eller vad? Vet inte vad som menas med autoimmun sjukdom?
Nu blev man ju nästan lite rädd när man läser om din häst. Min är ju snart 2 år ju.
Men kolik har han aldrig haft.

Förenklat så är autoimmun sjukdom när immunförsvaret får spel och misslyckas med att känna igen kroppens egna vävnader. Immunförsvaret börjar registrera hästens (eller människans, eller hundens eller, ja du fattar) egna kropp som en fiende och försöker bryta ner den.

Ingen aning vad som felades hennes mage, hon obducerades aldrig (tyvärr). Men det finns tre scenarion ang just magen:

1. Den specifika autoimmuna sjukdom hon hade, så drabbades hon av en typ av (finns olika typer av samma sjukdom) den som även ger uttalade magproblem/'slår sig på magen'

2. Magen slogs ut av den tunga, starka och hgdosade medicinering hon fick för sjukdomen

3. Den autoimmuna sjukdomen och den immunförsvarsnedsättande behandling hon fick för den gav utrymme för tumörer att få fäste i magen, och vi hade två allvarliga, dödliga men separata problem.

Vilket det var vet jag inte, men något av dem. Vilket det var spelar eg ingen roll. Hon var dödsdömd redan innan magen pajade för henne. Den damen levde sitt alldeles för korta liv på lånad tid, hon var en tickande bomb.

Så magen var eg bara ett av många symptom på den underliggande sjukdomen som gjorde att jag sa att nu fick det räcka. De hade kanske kunnat fixa magen, men även med magen UA var prognosen nattsvart.

Glömde - nej, det började inte med kolik, det började långt innan koliken. Första symptomet kom eg ett år innan men vi förstod det inte då, första 'riktiga' symptomet kom tre veckor innan hon togs bort. Koliken kom 5 dagar innan hon togs bort. Och hon var ruskigt sjuk redan innan hon fick koliken.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 123
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
19 104
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31