Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Magsår eller magtarmirritation är inte speciellt ovanligt på föl och unghästar, speciellt i samband med avvänjning.
Och att två hästar har problem av flera tycker jag inte talar MOT magsår eg.
Var har du läst om det? Håller du på och utbildar dig till veterinär? Finns det på internet som man kan läsa? Är intresserad av att läsa så mycket som möjligt.Studier har ju visat att mååånga hästar har magsår, långt fler än som har symptom. Oftast är det inte direkt några tecken på magsår mer än störning från magtarm. Dvs inte mörkare avföring etc.
Man kan - och gör ganska ofta - symptombehandla magsår utan diagnos
gejsa skrev:Det frågade jag min veterinär om också och det sa han inte var vanligt.
Ska se om jag hittar studien, jag har läst den nånstans på nätet. Vad som dock var positivt med detta var att de unga ofta spontanläkte ut det av sig själva. Unga individer brukar enligt samma studie, visa tydligare symptom än vuxna.
Nu är det ju lite speciellt med mitt föl. Du kanske kommer ihåg att jag har berättat om honom förut? Stoet var så himla tjurig så hon tillät inte honom att ens smaka på maten när dom kom in på kvällen. Så han valde att själv gå in i sin egna box alldeles bredvid mammans när han bara var 3 månader gammal. Dom gick ihop på dagarna då han diade men inte på nätterna. Så han fick ju vänja sig tidigt att äta egen mat med hösilage. Så jag var ju orolig att hans mage inte hunnit vänja honom vid krafftfoder så tidigt.
JAG personligen tror inte det är någon fara, men det finns ju de som påstår att innan X ålder så kan fölet inte tillgodogöra sig maten, och att ålder X är ganska hög sett till när vi normalt avvänjer. Och att detta ger problem. vet att jag blev 'påhoppad' med det där argumentet när jag avvande mitt föl av medicinska orsaker nattetid vid 5 mån ålder och helt vid 6 månaders ålder, att hon skulle få problem för hennes mage minsann inte kunde tillgodogöra sig maten. Min dam är idag två år och har aldrig haft minsta magproblem *knock on wood* kanske ska tilläggas.
Magsår behöver inte bero på stress, kan ju bero på för långt mellan fodringar, för lite TS osv också. Ingen aning om det är tillämpbart i ert stall, men..Han är absolut inte stressad, tvärtom han är väldigt lugn och fin i jämförelse med min snart 3 åriga islänning. Så isf det kan ju vara inre stress eller att magen inte vandes av.
Jo, det tycker jag iaf. Eftersom ingen av dom är så speciellt nervösa eller så. Fjordingen är ju lugnet själv. Men som jag skrev förut så kan det ju vara inre stress.
Men jag är alltid noga med alla 4 mattiderna regelbundna tider,foderstater osv....
Det talar ju isf emot, men jag menade just att två har symptom och inte resten, just det tycker jag inte gör man kan utesluta magsår alt magtarmstörning. Däremot kan ju ANDRA saker utesluta det =) Iofs vet jag ett par hästar som lyckats få irriterad magslemhinna (förstadie till magsår tror jag veterinären kallade det?) trots fri tillgång på stråfoder och lösdrift. Där fanns det dock en rangordningsstress och dessa två (olika ägare, olika flockar) var längst ner i rang.
Var har du läst om det? Håller du på och utbildar dig till veterinär? Finns det på internet som man kan läsa? Är intresserad av att läsa så mycket som möjligt.
Nej, hålle rinte på och utbildar mig, men läser mycket och minns det ffa. Och fördjupade mig i magproblem med förra unghästen, dock mer tumörer än magsår men jag snubblade över förbluffande mycket, ffa uländsk, info om magsår och andra irritationer i magen.
Vi har diskuterat detta. Men han sa att det var väldigt dyrt och han trodde att det var onödigt. Vad är det för medicin du menar? Vet du vad det kostar?
Vet inte vad medicinen heter, vet man behandlat med Losec, men tror det finns en annan, bättre medicin nu? Men DYRT är det ja, tyvärr. Jag 'glömmer' ofta tänka på medicinkostnader, blir så när försäkringen ersätter även de, man bryr sig inte om det är dyr medicin eller ej Men det är dyrt ja, riktigt dyrt. Vet inte exakt hur mkt men vet jag ryste lite när bekantingen berättade vad det kostade. Hennes häst symptombehandlades, och blev bra, men det kostade. Och har man inga tillräcklig indikationer kan det ju kanske inte vara det första man gör iom kostnaden.
Vad som dock var positivt med detta var att de unga ofta spontanläkte ut det av sig själva.
JAG personligen tror inte det är någon fara, men det finns ju de som påstår att innan X ålder så kan fölet inte tillgodogöra sig maten, och att ålder X är ganska hög sett till när vi normalt avvänjer. Och att detta ger problem. vet att jag blev 'påhoppad' med det där argumentet när jag avvande mitt föl av medicinska orsaker nattetid vid 5 mån ålder och helt vid 6 månaders ålder, att hon skulle få problem för hennes mage minsann inte kunde tillgodogöra sig maten
Magsår behöver inte bero på stress, kan ju bero på för långt mellan fodringar, för lite TS osv också. Ingen aning om det är tillämpbart i ert stall, men..
Fjordingen går i en egen hage bredvid dom andra. Så ingen tar henne mat. Däremot är nog halvblodet lägs i rang. Men dom har aldrig skuffat bort honom utan dom äter fråna samma hög, min islänning och halvblodet som är 21 år och min lilla snart 2 åring. Men för några veckor sedan började jag ju med torrt hö till 2 åringen och fjordingen. Så jag stänger in 2 åringen i ett hörn med elsnöre så att han får äta sitt torra hö i fred. Lite jobbigt är det. Man får ju vänta ca 45-50 min sedan gå och öppna åt honom igen. Men vad gör man inte för dom små liven.Där fanns det dock en rangordningsstress och dessa två (olika ägare, olika flockar) var längst ner i rang.
Vet inte vad medicinen heter, vet man behandlat med Losec
Nej, jag vill ju vara säker först. Har nu provat en massa saker utan att det har fungerat helt.Och har man inga tillräcklig indikationer kan det ju kanske inte vara det första man gör iom kostnaden
hästmyran skrev:Det verksamma ämnet är väl Omeprazol precis som i Losec bara det att det har kommit en medicin anpassad till hästar men med samma verksamma substans - omeprazol. GastroGard finns det en som heter och är skitdyr! Skaffade en massa info om magsår hos häst under en veterinärmässa på Ultuna. Finns säkert en hel del intressant att läsa på medicinens hemsida. Fast nu var det kanske inte du som var intresserad i första hand utan personen med de två andra hästarna med problem...
gejsa skrev:Ok! Vad kostar detta ProEquo? Var köper man det? Är det receptbelagt?
gejsa skrev:Ok återkom gärna med svar. Om jag inte hinner ringa min veterinär innan dess. *ler*
Så farligt dyrt var det väl inte. Men hur länge ska dom äta det? Räcker det med en påse per häst per dag?
gejsa skrev:Jo, det blir ju dyrt om du både åker och hämtar påsarna och ger 2 om dagen. Men jag tänkte på loppfröna dom gick ju på ca 500 kr för mina båda så....
Men varför var du tvungen att avliva din unghäst? Var det för att den hade diarré?
gejsa skrev:Usch det låter otäckt! Hade hon tumörer i magen? Började det med kolik eller vad? Vet inte vad som menas med autoimmun sjukdom?
Nu blev man ju nästan lite rädd när man läser om din häst. Min är ju snart 2 år ju.
Men kolik har han aldrig haft.