Mycket svårböjd ponny åt höger, tips?

H

HoneysEmma

Min ponny är J*vligt svårböjd mot höger, hon har varit det sedan vi köpte henne.
Hon är rätt stel, och har nu stått i 3 månader pga. skada, så nu behöver jag tips, när vi ska börja träna på allvar igen, vi är annars hopparem me dressyren är ju inte mindre viktig för det :angel:

I skritt får jag henne OK böjd, traven är rätt svår, galoppen emot omöjlig.. :smirk:

i Vänster varv böjer hon sig dock fint :)

Tips på övningar som lösgör henne lite?

Sv: Mycket svårböjd ponny åt höger, tips?

det kom visst dubbelt, kan ngn moderator elr nått ta bort denna ? :angel:

Ta ut ET/kiropraktor/massör och gå igenom hästen. Hon är antagligen väldigt sned.

ja, kan bra hända, ska göra det :) Tack !

Hej.
håller med om att du borde kolla igenom henne.
men ifall det inte finns något annat än att hon är ojämt musklad (som jag tror) så är det nog spec höger bak som inte orkar riktigt. då är det bara jobba på med att få henne att trampa under höger mera. typ som skänkelvikningar längs långsidorna med huvudet innåt. eller flytta baken mer än frammen på en volt och sen fatta galopp etc. men kom ihåg att träna vänstern oxå så det inte vänder på sig. :)
hoppas allt blir bra /Nausea

Tack ! :D
Nu fick jag ju några ridövningar att syslla med också :)

Mest troligt är även du sne i din ridning oxå..
Ta hjälp av duktig tränare som kan hjälpa dig!

Men först låt kiro/ET kolla ponnyn - kan nästan sätta min högra hand på att det finns ngt där..

Jag tror snarare att det är vänster bak som är svagt. Om hon inte vill böja sig till höger vill hon ju inte sätta bakdelen till höger, alltså ha vänster bak under sig, utan vill ha det lite utanför kroppen.

Se till att hon inte sladdar ut med bakdelen i höger varv, försök ha den lite innanför er hela tiden, byt varv OFTA, glöm inte bort vänstersidan. Sen egentligen så är ju höger sida hennes bästa sida, den starka sidan, så se inte vänster som "komplett" för att hon är lätt att böja där, det är hennes svaga, veka sida där de gärna "går av" i kroppen, så försök att rida henne rakare i vänster, medan du jobbar med mjukheten och böjningen i höger. Rid sluta i höger varv och skänkelvikning med framdelen innanför spåret i vänster, och undvik att rida på fyrkanten allt för mycket, speciellt i vänster varv.

Och viktigt, försök att inte böja för mycket i höger för att det är svårt, vilket är lätt hänt. Om du var stel och hade ont i nacken, då skulle du ju tänja försiktigt åt det hållet, inte ta i med "våld" och förböja. Så ta en liten bit i taget, och tänj på gränsen, annars blir hästen bara spänd...

Det blev långt, haha! Men som de andra skriv, kolla upp den ordentligt först, och hoppas att du rider för tränare! ( ? ) Lycka till!

Tack för alla övningar och tips!
Jag har ridit henne rätt mkt i skritt nu, då hon har ju varit skadad, och då skulle man ju börja med en gångart i taget, så vi skrittade ju i ca 2 veckor, och då koncentrerade jag på att få henne böja bättre, hon böjde då fint.
I vänster så håller jag en stadig ytter, så att hon inte överböjer, utan jag rider henne mer egenom där, för hon känns så stabil och fin, och söker sig ibland fint neråt. Dock mest i skritt.

Normalt sett rider jag för 3 olika tränare :angel:

En som jag rider för varje vecka, dressyr / hoppning varannan vecka.
Hon är utbildad instruktör vid Ypäjä ( Finland )

En annan, är en mkt duktig och känd dressyrryttare/tränare, som rider på ett mjukt och trevligt sätt, och trots jag bara hann rida en lektion för henne,före Emma blev skadad, så, ärligt talat, så har jag aldrig fått emma så fin o mjuk förr , som på denna lektion! detta är varannan vecka, börjar om ca. 3 veckor pånytt :)

Hopptränar gör jag för en enormt duktig tränare, ca var 3e vecka.
:)

Senast ändrad av en moderator:

Hej, jag säger som alla andra att kolla upp henne ordentligt..
Har du kollat tänderna på henne? Min ponny var också väldigt stel åt höger och jag höll på i flera månader med en massa olika övningar för att få honom att böja sig, inget hjälpte. Sen när vår tandläkare kom för undersökning/raspning så såg han att Tintin hade ett ganska så snett bett (Framtänderna typ, dom var snea mot nått håll kommer inte ihåg vilket :p ) Han förklarade att det kunde vara därför att han var stel och inte ville böja till höger.. När han rättat till felet så blev det bättre och bättre och nu är han bra!

Bara en fundering, men det kan ju vara olika saker..

Lycka till! :D

Min häst har åxå varit svårböjd åt höger. O haft mycket svårt att bära sej i galoppen i höger varv. Hon är svag i vänster bak som någon redan skrivit. Vi har övat jättemycket på fattningar för att stärka hennes bakdel. Rid utåtställd i båda varven så du får tag på yttersidorna. Du måste vara mycket noga med att stödja hästen i yttersidan för att få den eftergiven. Rid sidvärtsrörelser.

Jag skulle tömköra hästen och lossa den från marken. då slipper den ha en ryttare som sitter snett eller är obalanserad på ryggen. Genom tömkörning har du fortfarande en yttertöm att reglera o hålla emot med till skillnad från vid longering. Börja i skritt o trav o ta galoppen när hästen är ärligt eftergiven i trav.

Tänderna har inte blivit kollade på ett och ett halvt år tror jag,
( har haft henne ca 10 månader)
Vi har helt enkelt inte hunnit få tag i ngn raspare, dessutom är hon grymt svår, och behöver lungnande / sövas ner, enligt förra ägaren.
Men vi ska kolla upp det !

Jo, jag brukar böja henne utåt, har inte hunnit med det ännu, men det kommer, skritten sitter fint åtminstone ;)

Oj, vi brukar kalla dom det här i mitt område :angel:
Altså en som raspar tänderna, vad kallas dom i sverige? :angel:
tandläkare? :smirk:

aha, okej,
vet inte riktigt hur det funkar här, har ju aldrig behövt raspa ngn häst förr, för detta är ju min första ponny :p

För övrigt söver man väl alla hästar som raspas? Det gör vi iallafall och det hoppas jag att alla gör...

det tror jag inte?

Är konstigt att man inte gör det. tur min ponny är smart att säga ifrån isåfall. :)

Synd bara att hon sätter sig lika på tvären när hon ska in i en transport..:smirk:

Liknande trådar

Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 272
Senast: tuaphua
·
Ridning Är det någon här som kan förklara på ett enkelt sätt och som man förstår oliksidighet hos häst? Eller musklerna överlag. Jag förstår att...
Svar
2
· Visningar
2 387
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V