Mycket svårböjd ponny åt höger, tips?

Sv: Mycket svårböjd ponny åt höger, tips?

ja, jag hoppas det, har inte hållit ngn koll på detta , men vid förra stallet sa dom ; "Emma var helt omöjlig att raspa, så hon sövdes. Hon stegrade sig väldigt många gånger mot veterinären."

Så antar dom inte menat söva henne? :crazy:
Dom vet inte så mkt där, så jag vet inte, i mitt stall söver nog också alla tror jag.

Konstigt att hon reagerade så, det skulle nog de flesta göra om man tvingar upp munnen onormalt mycket och trycker in en munstege utan att söva... :smirk:

Men om det var 1,5 år sedan bör hon definitivt kollas i munnen! Sen kommer inte allt sitta där, problemet kommer fortfarande finnas kvar, men det underlättar säkert.

Söva hästen är väl lite väl (är dessutom onödigt på ett så litet ingrepp), men det kanske är lugnande ni menar?

För övrigt söver man väl alla hästar som raspas? Det gör vi iallafall och det hoppas jag att alla gör...

Alla behövs det inte på nej.... men oftast.

Har 6 hästar och alla utan 1 drogas, ett sto på nu 5 år som är ända sen föl van vid att det kollas i mun m.m (Uppfödd av veterinär;))

så det beror nog helt på hur hästen är i psyket och om den mår dåligt av det.

ska tilläggas att detta är den ENDA häst som jag någonsin varit med om att det inte behövts någon drog.

Senast ändrad:

Min häst har aldrig sövts vid tandraspning :O

Alla behövs det inte på nej.... men oftast.

Har 6 hästar och alla utan 1 drogas, ett sto på nu 5 år som är ända sen föl van vid att det kollas i mun m.m (Uppfödd av veterinär;))

så det beror nog helt på hur hästen är i psyket och om den mår dåligt av det.

ska tilläggas att detta är den ENDA häst som jag någonsin varit med om att det inte behövts någon drog.

Är ni allvarliga? :eek:
Här är det precis tvärtom.. :crazy:

Det är bara en, el möjligtvis två hästar under alla åren som har behövs lugnande (När det enbart gäller raspning alltså..)

frågade igår av min stallets ägare/ ridlärare, och hon sa att det beror på, vissa får lugnande / sövs, andra klarar det utan.

*kl*

Att söva dem för tandraspning låter som ett väldigt jobb, stort, dyrt och farligt. Triodde bara att man sövde på klinik inför operationer mm. Men lugnande kanske? En del vet ger tyvärr det på rutin, korkat anser jag, mina vehöver varken sövas eller drogas vid tandjobb...

Liknande trådar

Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 272
Senast: tuaphua
·
Ridning Är det någon här som kan förklara på ett enkelt sätt och som man förstår oliksidighet hos häst? Eller musklerna överlag. Jag förstår att...
Svar
2
· Visningar
2 387
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka