Mycket påhopp!!!

Maira

Trådstartare
Varför blir det så ofta påhopp och infekterade diskussioner i olika trådar här på Buke?

Människor som bara skriver för att få lite goda råd, får sig ofta en massa "åsikter" och negativ kritik. Inte sällan runt saker de inte ens frågat/bett om hjälp med!

Många trådstartare har också "åsikter" om saker och ifrågasätter personer som gör på andra sätt. Det finns många exempel på detta.

Är det så att man blir tuffare och "tycker" en massa när man skriver mer eller mindre anonymt under ett nick? Sånt som man inte skulle våga säga IRL?

Man kan faktiskt sänka en människa rejält, som kanske inte är så van osv, som vänder sig till mer erfarna för att få lite tips och stöttning. Kanske just köpt sin första häst, börjat rida osv.

Jag tycker i alla fall att det är väldigt tråkigt att det så ofta blir så här. :crazy:

Sv: Mycket påhopp!!!

Jag håller med dig till viss del. Sedan tror jag att det är ganska olika på olika delar av forumet.

Jag tycker att de trådar som "spårar ur" ofta gör det pga att en del som skriver här inte inser att det finns användare som kan betydligt mer än vad de själva kan. Det finns många exempel på ngn som påstår ngt som de har hört från ngn släktings bekant osv. I vissa fall är den "hjälp" de kommer med helt felaktig. Om man då ber om att få reda på var denna kunskap kommer ifrån så tar personen ofta illa upp och tycker att det är förfärligt att man inte får påstå vad som helst.
Sedan tror jag också att det är lättare att skriva ngt kritiskt än att säga det till en person. Man bör ju tänka på att det sitter ngn i andra änden och läser det man skriver. Ibland blir det också missuppfattningar.

Jag vill med detta inte påstå att jag kan allt om hästar eller att jag alltid skriver trevliga inlägg. Men om jag märker att jag har sårat ngn så brukar jag be om ursäkt.

Visst är det så att man blir mer eller mindre påhoppad på detta forum, men sen är det ju upp till var och en hur man tar det så att säga.

Jag skulle vilja belysa det faktum att det är väldigt svårt att tolka betoningarna i språket via skriften.
Det leder ju väldigt ofta till missförstånd.

Men visst fan är det tröttsamt med dessa påhopp som blir!!

Alternativmedicin t ex (för att ta ett brett exempel) är ju ett ämne som blir påhoppat och bespottat hejvilt.Ett jäkla kackalorum...

Men jag hajar inte riktigt varför man ger sig in i en diskussion om ett ämne som man inte är intresserad av??
Jaja, det är som det är!!

Men en kul grej med Buke är att om man kastar in en fråga om vad det nu än månde vara, så har man snart ett svar!!
:D

Trevlig sommar på er!!

Jaa... det är väl oftast i de olika rid- och utrustningstrådarna det blir så här...

Att t ex lägga in en bild med frågan "Hur tycker ni att min nya sadel ligger?" skulle jag aldrig våga... :crazy: :rofl:

Ja, svar får man oftast... av ena eller andra slaget... ;)

Ibland ser man ju att folk startar trådar för att reta upp folk... det är nästan lite roligt... En del är ju så tacksamma att få igång..

Kommer ihåg en tjej som startade en tråd där hon skrev något om att det är fult med tjocka människor som rider (det var bara elakt, verkligen) men så skrev hon också att hon aldrig skulle tillåta sig att bli för fet för då skulle det inte synas att det var en Butet-sadel hon red i.... Jösses vad arga svar hon fick.... :rofl:

Alltså ibland tycker jag att det finns dom som går över gränsen... Men sen tänker jag efter och upptäcker att jag inte är bättre själv... I stridens hetta så kan man kasta ur sig påhopp...det är dumt och drar ner nivån på diskussion..
Sen kan jag väl tycka att vissa förtjänar hårda ord...för man ska inte tro att man kan skriva vad som helst och komma undan med det.
Sen finns det ju dom som ger sig in i en tråd med fientlig/otrevlig attityd direkt...och det är synd..

Jag har varit på flera andra nätforum genom åren, och tycker det är ovanligt hyfsad stämning här på senior, mycket på grund av våra duktiga moderatorer! :bow:

Vad gäller skriva inlägg och svar så är det i princip omöjligt att ta hänsyn till varenda bukares personliga historia, hangups, nojjor eller problem.
Du kanske är jättekänslig för en diskussion om pappor, medan andra välkomnar den och vill inget annat än diskutera fadersrollen och livet som pappa!

Och hur intressanta diskussioner skulle det bli om man bara satt och höll med varandra eller skrev "kjamizz vännen!" i alla inlägg?! :eek:
Urtrista, var ordet!

Nej, skriver man på ett öppet forum får man ta att alla inte håller med, att en del inte kan uttrycka sig, att man kan råka ut för personliga påhopp - och så vidare.
Klarar man inte det är det bättre att hålla sig därifrån!

Man kan också göra som en del användare har gjort i vissa trådar - undanbed sig de svar man inte vill ha. Typ "du som inte vill diskutera XX kan väl vara snäll att låta bli den här tråden".

Till sist: tycker man att något inlägg är för skarpt är det ju bara att triangla det, så tar moderatorn en titt på tråden. Det är ju därför vi har dem! :)

Alternativmedicin t ex (för att ta ett brett exempel) är ju ett ämne som blir påhoppat och bespottat hejvilt.Ett jäkla kackalorum...

Men jag hajar inte riktigt varför man ger sig in i en diskussion om ett ämne som man inte är intresserad av??

Men man kan väl vara intresserad av ett ämne och av att diskutera det fastän man inte håller med om andras åsikter om det?

Varför ska alternativmedicinförespråkarna stå oemotsagda, samtidigt som de själva får såga vetenskapliga argument med kommentarer som "ja, men min mormors kusin blev minsann frisk av att äta maskrosor kokta till gröt till frukost varje dag"?

ALLT kan och bör diskuteras, tycker jag!

Sedan håller jag med ForestAthumn att man kan be om ursäkt om man sårat någon!
Det har jag gjort vid flera tillfällen, faktiskt.
Eller att jag i en annan tråd senare sagt till TS att "du, jag ser att du har förändrat det och det, vad duktig du är och kul att det går ba för dig!".

Senast ändrad:

Självklart ska man diskutera och ha olika åsikter! En hög med ryggdunkare som aldrig ifrågasätter blir ju väldigt långtråkiga...

Men ibland tycker jag nog att man kan tänka sig för lite eller kanske inte vara tvungen att hålla så styvt på sin åsikt. Det kan ju finnas fler rätta sätt än ett.... :angel:

Jag tycker att man måste vara så oerhört noga med HUR man skriver här. Kan det misstolkas på minsta sätt så nog gör någon det och ifrågasätter/idiotförklarar det man skrivit!

ALLT kan och bör diskuteras, tycker jag!

Hakar på här även om det egentligen lutar åt knapplån...

Jag ser något rätt ofta som förvånar mig: folk som skriver "jaså, får jag inte ha den åsikten för dig?" så fort de möts av ett motargument.

Det får mig att undra hur de definierar "diskussion" egentligen. En diskussion innebär för mig att olika personer argumenterar för eller emot något. Att A tycker tvärtemot B innebär INTE att B inte får tycka som h*n gör. Hur skulle det kunna göra det? A är dessutom i sin fulla rätt att skriva 800 inlägg om samma sak, hur mycket det än irriterar B. Det betyder bara att A är diskussionslysten, inte att A försöker hindra B från att tycka något.

Såna människor borde inte ge sig in på ett diskussionsforum över huvud taget, de borde starta en blogg, ta bort kommentarfunktionen och sen trumpeta ut sina åsikter oemotsagda.

Ger man sig in på ett forum däremot, då får man finna sig i att ens åsikt blir ifrågasatt.

Senast ändrad:

H
Jag ser något rätt ofta som förvånar mig: folk som skriver "jaså, får jag inte ha den åsikten för dig?" så fort de möts av ett motargument.

Det får mig att undra hur de definierar "diskussion" egentligen. En diskussion innebär för mig att olika personer argumenterar för eller emot något. Att A tycker tvärtemot B innebär INTE att B inte får tycka som h*n gör. Hur skulle det kunna göra det? A är dessutom i sin fulla rätt att skriva 800 inlägg om samma sak, hur mycket det än irriterar B. Det betyder bara att A är diskussionslysten, inte att A försöker hindra B från att tycka något.

Såna människor borde inte ge sig in på ett diskussionsforum över huvud taget, de borde starta en blogg, ta bort kommentarfunktionen och sen trumpeta ut sina åsikter oemotsagda.

Ger man sig in på ett forum däremot, då får man finna sig i att ens åsikt blir ifrågasatt.

Jag håller helt med dig. Det som tyvärr händer ganska ofta, kanske inte på senior jag läser gärna trådar här men är inte med så ofta, men på andra ställen är att diskussionen inte kommer vidare. Den man diskuterar med svarar inte alls på de argument som man kommer med utan upprepar bara samma, i mitt tycke ibland, dumma argument hela tiden. Då är det klart att man, i alla fall jag, ilsknar till ibland.

Sedan håller jag med de som redan har skrivit. Detta är ett diskussionsforum. Det är klart att det hettar till ibland. Det hade varit urtrist om alla tyckte likadant om allting!

Jo, visst kan man ilskna till, det är inte det. Vad jag vänder emot är just det där "får jag inte ha min åsikt för dig?" vilket jag tycker tyder på svår argumentnöd. Bättre att hålla tyst i det läget.

jag tycker att ger man sig in i leken får man leken tåla

startar jag en tråd här på forumet så måste jag ju inse att det finns någon som har ett motargument och sedan finns det dom som håller med mig till fullo

det värsta som dyker upp är ju dom som blir otrevliga när inte deras argument längre håller och dessa trådstartare funderar jag ofta på hur är dom att diskutera med i de verkliga livet

sedan hav vi ju trollen som roar oss jämt och ständigt:D

Jo, visst kan man ilskna till, det är inte det. Vad jag vänder emot är just det där "får jag inte ha min åsikt för dig?" vilket jag tycker tyder på svår argumentnöd. Bättre att hålla tyst i det läget.

Ett av de bästa argumenten jag någonsin läst i en alternativmedicintråd löd ungefär (fritt citerat ur minnet):
"ibland undrar jag vad det är för fel i huvudet på dig".

:crazy:

Vad ska man svara på det?!

Visst kan man ge sig in i ett ämne om man finner det intressant att diskutera, men om det är ett ämne som absolut inte ger en något (uttrycker mig något luddigt kanske, men jag åberopar solsting i hjärnan...:rofl:), då kanske man inte ger sig in en sån diskussion...

Man kan ju diskutera på olika sätt!!

Och just tänka till ett par gånger extra med hur man skriver och hur det tolkas.
Det ör ju väldans lätt med missuppfattningar!!

Nä, nu ska jag ut o solen....
:bump:

Fast många gånger så brukar TS klaga på att folk är otrevliga för att de ger svar som TS inte vill höra.

Många skriver att de vill ha råd och liknade men igentligen så känns det som om de bara fiskar efter medhåll. Får de då svar som inte passar in i den mallen, eller svar som de inte alls vill höra så börjar de genast gasta om påhopp.

Det är ju så att när man lägger ut en tråd så får man vara beredd på att få höra även sådant som man kanske inte vill höra.

Tex om man frågar om vilket skarpare bett jag skall byta till då min häst är så dum i munnen. Får då TS svaret åk till en duktig veterinärtandläkare först (vilket är ett helt korrekt svar) istället för att byta till ett skarpare bett så kan TS ta illa vid sig (har hänt i flera trådar). För det är ju inte det svaret som TS vill höra utan TS vill ju bara byta bett och få problemet "fixat" på det sättet.

Eller någon som sitter och rider en halt häst för att deras euqviterapeut (stavning?) har sagt det och ber om råd då hästen är dum. När TS då får svaret åk till klinik och låt en veterinär kolla hästen omgående så blir TS arg och börjar svamla om översittarfasoner och att alla minsan tror att de är så duktiga.

Detta mönstret upprepar sig ofta i tråd efter tråd. Visst kan de ibland bli lite hetska diskussioner men så länge ingen blir direkt otrevlig så är det ju något man får leva med.

Vissa går ju inte som katten runt het gröt utan skriver kalla fakta direkt. En del har ju lite svårt att ta det. Den kattegorin vill ju gärna ha sanningen inlindad i bomull och blir sura om svaren inte är skrivna så.

Sen är det ju inte alltid så lätt att uttycka sig i skrift. Det blir lätt missförstånd som aldrig skulle ha uppstått om man pratade med varandra direkt.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 737
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 971
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar