Mycket ögonvita???

vensville

Trådstartare
Tittade på en häst idag som var väldigt fin, men såg att högra ögonvitan syntes väldigt mycket vad e detta varför. Vill lägga in en bild men fattar ej hur?? Vill ha svar tack

Sv: Mycket ögonvita???

Att ögonvitan syns på en häst kan, till exempel, vara ett täcken på att den är tigrerad, även om det inte syns på resten av kroppen. Sen finns det säkert en miljon andra förklaringen, men det är den jag känner till då min egen dam är tigrerad:love:

Ena ögat på min häst ser man också ögonvitan hela tiden. Hade sj inte märkt men en kompis kom och frågade varför han hade så, vet faktiskt inte men. :)

Här kommer Vensvilles bild

ga_29978288.jpg

Det är de tredje ögonlocket som syns ganska tydligt, ska be min kära vän o lägga in en annan bild.

Här kommer samma öga men en annan bild.

ga__30062380.jpg

/Vensvilles personliga bilduppläggare... ;)

har läst att om det syns mkt vitt i ögonen beror det på att hästen är stressad eller har ont någonstans. det stämmer på dom hästar jag träffat på som haft såna ögon.

detta gäller givetvis bara hästar med hela färger.

Detta tror i och för sig inte jag är ögonvita som visas pga stress... detta är mer lite rosa och det var det tredje ögonlocket som jag tänkte på direkt när jag såg bilden, Vensiville är den som har sett hästen irl.
Nu har jag i och för sig ingen aning om vad det innebär eller om mitt antagande stämmer eftersom jag är en glad amatör och inte är vetrinärkunning.

kl

Ögonvita (sklera) och tredje ögonlocket är liksom inte samma sak! :p
Den här hästen har ett tydligt framträdande tredje ögonlock. Titta noga på andra sidan - kanske är det lika framträdande där, men pigmenterat!? Ett rosa tredje ögonlock syns så mycket mer att man kan lura sig.

Det kan också vara så att det högra ögat är lite mindre än det vänstra - 3:e ögonlocket faller då fram lite mer. Ytterligare anledningar; hästen har en uveit med sänkt tryck i bulben.. Mindre troligt då detta borde synas även på andra sätt...

Hursomhelst - har hästen ingen inflammation i ögat (låt besiktningsvetten kolla lite extra, jag menar inte en vanlig konjunktivit utan en djupare process) så är det sannolikt inget att bry sig om. Jag skulle gissa på att det är bristen på pigment som lurar betraktarens öga. det har absolut inget med stress att göra, men visst kan uppjagade, nervösa hästar visa mer ögonvita än annars.

Synligt tredje ögonlock

Han hade bara detta på höger öga det andra ser normalt ut, och det såg inte irreterat ut heller. Men varför har han de??

Kika på andra hästögonbilder - t ex Tina64´s avatar (har en tråd "vätskande sår" just nu). Den hästen har också ett framträdande 3e ögonlock, men ett pigmenterat (alltså brunt) och då tycker man inte att det är så konstigt!

Som svar på din fråga - hästen är troligen skapt så. Jag vet inte varför!

Har själv en häst med "vit sclera" och opigmenterat 3:e ögonlock på ena ögat. Mina erfarenheter är att flugor oftare tycker om detta "opigmenterade öga" än det andra, och hästen har oftare fått konjunktiviter på just detta ögat. Dessutom har hon haft ett plattepitelscarcinom som satte sig på sclera och växte in över limbus och hornhinnan. Ovanligt, ffa för att hon i övrigt är en mörkbrun travare... de flesta som drabbas annars är just tigrerade hästar eller skimmlar...

men till din fråga angående ögonvitan- det är helt "normalt", jämför med att vara opigmenterad på nosen eller på benen... Men de kan vara känsligare just därför att de är opigmenterade.

Rekommenderar att man använder en flughuva under sommartid för att skydda mot flugor...

Senast ändrad av en moderator:

Min häst har mycket vitt i ögonen. På bägge. Hon är känslig oxå på sommaren så hon kan svullna i slemhinnorna....

24801637.jpg

Det kan vara äftligt. Mitt sto har det liksom många avkommor till hennes pappa och farfar och båda hennes avkommor har det.

*kl*
Har en häst med mycket ögonvita, det är då han är en appaloosa. Så här ser hans öga ut:
18957693.jpg

För honom är flughuva måste över sommaren, så här såg han ut runt öget efter 1½ dag efter han lyckades klia av sig sin huva.

På din häst syns mycket ögonvita. Ts häst har ett opigmenterat tredje ögonlock. Det är inte samma sak.

Liknande trådar

Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
585
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka