Mycket ögonvita???

Sv: Mycket ögonvita???

*delvis kl*

Hm...det här förstärker mina tankar om att min häst har någon skäck- eller tigrerad gen någonstans. Han har nämligen lite vita strån här och var; manen är i det närmsta "stickelhårig" och så har han även några vita strån vid svansbasen. Utöver detta har han också ett öga med mycket ögonvita. I passet står han dock bara som "mörkfux".

Bild på ögat:
okto44.JPG

Senast ändrad av en moderator:

Att ögonvitan syns på en häst kan, till exempel, vara ett täcken på att den är tigrerad, även om det inte syns på resten av kroppen. Sen finns det säkert en miljon andra förklaringen, men det är den jag känner till då min egen dam är tigrerad:love:

Jag har en häst som har mycket vitt. Vita ben, stor vit hammarlykta, vit haka, vit bukfläck, vitt i svansen. Man ser lite av bägge hans ögonvitor.

Det du skriver kan stämma. Tre av fyra ben är vita. Någon färggenetisk kuniig person förklarade att det vita i svansen är något som kallades silveranlag. Det fjärde vita benet hamnade i svansen istället för benet. Om jag minns och fattade rätt.

Ja o de e mitt fel att det blivit lite otydligt, men jag hade aldrig sett ett sådant öga innan o kunde inte precisera vad det vad, så jag skrev mycket ögon vita :crazy:, men nu vet jag att det är det tredje ögonlocket som är synligt :idea:. Har inte fått besked ännu om dom vill sälja till mig men kommer uppdatera hur det går o vad det är med hans öga :)

Ja... Hon som registrerade min madame sa något om det... Fast hon sa att det finns inga faktiska anlag för vit färg, utan att det är någon form av genetisk mutation... Jag fattade inte riktigt då jag bara läst basic genetik, men det lät ganska vettigt:) Och när hästen har mycket vitt i man/svans, heter det att den är melerad då?:confused:

Liknande trådar

Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
585
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat