Mycket kraftfoder.

S

Sweet

Är det ok att ge mycket kraftfoder till en häst som inte rids?

Har fått hem mitt fullblodssto, nyss avvand från sitt föl och minst sagt mager. Man ser revbenen och flankerna är indragna, hon ser ut som en vinthund... :crazy:

Är frisk och pigg i övrigt så hon är inte sjuk.

Mitt hö är inte det bästa (MJ 7 - smrp 28 g/kg foder) och hon får fri tillgång. Måste alltså ge en hel del kraftfoder för att få upp henne i hull.

Vad är bäst att ge? Olja, lucern? Jag har Nya Krafft Groov, soja, havre och betfor hemma. Tänkte köpa lucern, strå eller pellets?? Hur mycket olja kan man ge?

Mycket tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Mycket kraftfoder.

Jag hade blötlagt lucernpellets med vatten och lite olja, eftersom att det går lättare för dom att äta det lucernstrå verkar många hästar tycka är jobbigt att äta, så behöver hästen äta upp sig hade jag gett pellets.
Man kan blötlägga lucernen ihop med betforen.

Så länge din häst antingen arbetar på något sätt eller har möjlighet att röra sig på annar sätt kan du ge den så mycket som behövs,om den har fått lite mat tidigare tänk på att öka maten sakta så att den inte blir sjuk pågrund av att den inte är van att få så mycket mat.
Mvh

Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Mycket kraftfoder.

Hon rör ju på sig, hon står på lösdrift i stor hage med hästkompisar så det är ju inte så att hon står still.
 
Sv: Mycket kraftfoder.

Hej!!
Jag hade samma problem med mitt sto...
Ge henne 2 kg krafft,kornkross... Ca 1 dl solrosolja.. Det gör susen!!
Lycka till!!!!
 
Sv: Mycket kraftfoder.

Hur mycket hö äter hon ungefär?
Hur mycket kraftfoder ger du henne nu och går hon upp i vikt på det?
Har du några mineralvärden på höet?
Eftersom det har fri tillgång på hö så skulle jag nog helst välja lucernpellets, det är nog lättare för dig att hantera.
 
Sv: Mycket kraftfoder.

Det räcker knappast med korn som proteintillskott till det höet hon har, och oljan sänker kvoten ändå mer...

Till trådskaparen:
Vad väger hästen? Eller snarare, vad är det tänkt att den SKA väga? Ungefär hur mycket hö äter hon? Även om du ger Nya Groov måste du nog komplettera med lucern...

Ett snabbräknat exempel som ger ca 93 MJ och en kvot på lite drygt 6: 10 kg hö, 1 kg lucern och 1,5 kg Nya Groov.
Har inte räknat på mineralerna, och det kanske är lite för mycket mat, men du ser vart det lutar iaf...
 
Sv: Mycket kraftfoder.

Höanalysen ser ut såhär i helhet:

Sbrp 28 g
MJ 7
Ca 2,3 g
P 0,9 g
Mg 0,8 g

Hon äter inte så mycket hö, skulle gissa på att hon äter runt 6-7 kg på sin höjd. Höt är av bra hygienisk kvalitet, det är skulltorkat. Hon äter också av det gräs som finns kvar ute i hagen.

Hon åt havre, kornkross och betfor hos sin förra ägare så jag håller på att vänja henne vid annat foder nu då havre inte funkar med mitt hö. Jag har bara haft henne i två dagar så jag kan inte svara på om hon går upp i vikt ännu.

Jag ger henne nu ungefär:

2 kg havre
0,6 kg betfor (torrvikt)
0,1 kg soja
0,6 kg Nya krafft groov

fördelat på 3 gånger om dagen. Ska sakta öka på med Soja och Groov och ta bort havren.

Jag har räknat lite på foderstat som jag hade tänkt hon kunde få när jag tagit bort all havre.

7 kg hö (ca)
2 kg Nya krafft groov
0,6 kg betfor
0,3 kg soja
0,2 kg majsolja (ca 2 dl)

Ger en MJ/sbrp kvot på strax under 7 och en Ca/P kvot på lite drygt 1,8

Har räknat med lucern också men får ingen bra CA/P kvot då...

Är absolut ingen expert på att räkna foderstater men vad tror ni om ovanstående foderstat??

Jag vet inte vad hon väger nu, men hon är 157 cm hög, väldigt smäckert byggd så hon bör nog väga runt 450 kg i normalhull. Mitt varmblod som är ungefär i samma höjd, något kraftigare byggd ligger på ca 475 kg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mycket kraftfoder.

Mitt fullblod var oxå väldigt mager när jag fick hem henne men, oxå väldigt vältränad. Hon åt runt 15kg hö om dagen, ½liter betfor, knappt 1kg kraft grund + mineraler och 1 mått tokosel.
Hon ökade snabbt i hull och var pigg och glad.
 
Sv: Mycket kraftfoder.

Men då hade du förmodligen ett riktigt bra hö, vilket trådskaparen inte har...

Sweet:
Kan inte räkna just nu, men det SER bra ut, och om du räknat ut att det ska stämma så ÄR det ju bra. :)

Om du skulle vilja ge lucern så är kalköverskottet inte någon fara, då det kommer från ett grovfoder. Se bara till att P-behovet är täckt så funkar det utmärkt.
 
Sv: Mycket kraftfoder.

Tack för alla goda råd!

Jag fodrar såhär så får vi se om hon lägger på sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 558
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 493
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp