Mycket är på gång just nu..

Sv: Mycket är på gång just nu..

Men varför inte starta en egen tråd om detta och föra vidare diskussionen om det när TS t o m bett om att inte diskutera det här?
Spinn-Off-trådar är ett rätt bra sätt att diskutera saker som är Off-Topic i andra trådar...

Vart har jag skrivit att alla ska gå ihop? Varför skulle dom skada sig? Så bara för att man köper en ''dyr'' häst så ska den gå i en ruta och inte leva ett hästliv menar du??

Under den perioden den tränas och tävlas, svar Ja!

Hästar som inte vet annat mår inte dåligt av det, det är lika sant som det är fel (min egen häst går ute i stor hage med andra hästar, han skulle bli farlig om jag stallade in honom dygnet runt då han vet bättre. Men han är inte värd så mycket i pengar och han är ingen outstanding tävlingshäst heller)

Faktiskt så är vi människor smartare än hästen, det är därför vi kan ha dom inlåsta och sedan rida på dom varje dag utan att dom har ihjäl oss..

Nu ska vi peppa, inte deppa.... :D

Jag är helt med på vad TS menar, och det är klart att man som ny (eller överhuvudtaget) inte kan tala om för en hyresgäst hur den ska ha sin häst gåendes. Vill hyresgästen ha sin häst i ensam hage ska den få det då de betalar för att ha hästen där. Service....
Vi har alltid haft tävligshästarna separerade för skaderisken. Man vill inte att, nu som vi med travhästarna, de skadas när de ska gå löp flera gg i månaden. Det handlar om ekonomi och fortsatt tävlande. Många tävlingshästar tycker det är skönt att få vara ifred hemma då det är mycket ståhej på tävlingar. Min åsikt... :banana:

Skillnad med exempelvis tingeling här hemma, hon har gjort sitt på western arenorna, det är ju bara jag som kan tänka mig å åka på skoj. Hon har två hagkompisar och har gått å dragit benen efter sig hela sommaren, men hon är pensionär på sitt vis med.. :) :bow:

Nä, att inte kunna splitta på hästar, det kan vara djurplågeri.

Håll på att alla hästar och dess ägare är olika. Man måste det trots sina egna åsikter. Annars går det aldrig att driva ett storstall med många olika individer. :angel:

Varför då?
De få gånger jag har släppt ut honom i hagen så antingen springer han hysteriskt och blir SUPERSTRESSAD eller så Står han vid grinden och stegrar tills den går sönder och så promenerar han in i stallet på egen hand... Inte så bra med en hingst...

/Emmi

Han tycker helt enkelt inte om att vara i hagen... Inte ens om han går i en hage med alla "sina" ston i hagarna nära...
Men när han nån gång i framtiden (om en väldig massa år hoppas jag) blir pensionär, då skall han få gå i hage hela dagarna och ha sina ston i samma hage, så att han har en egen flock, då kommer han förmodligen tycka att det är helt OK att vara ute tror jag.

Men ännu så länge så kan jag inte ens rida honom ner till ridhuset (300 m) om det regnar, han stannar i stalldörren och VÄGRAR att gå ut.... hehehe, han är precis som jag :)

Inomhus är bäst tycker både han och jag, förutom när vi är ute i skogen och skrittar en sådär 3 timmar om dan, det är också trevligt tycker han.

Men så är han ju tävlingshäst också, och jag skulle aldrig ha råd att köpa en ny häst som ens var i närheten av vad han kan och villl göra. Dessutom, han är min SOULMATE... :)

Jag älskar honom över allt här på jorden.

/Emmi

Däremot håller jag helt med om att det är djurplågeri att ha hästen i stall och bara ta ut den ca. 45 min för ett ridpass i ridhuset... Det skulle jag aldrig klara av att utsätta min häst för.

/Emmi

kl

Såhär ser stallet ut, dålig mobil bild dock.
Dörren är inte så låg som den ser ut, det är en liten nerförsbacke in till stallet av räfflad betong.
23572620.jpg

Ridhuset,ridbanan och lite av gården sett från mitt stall:
23572658.jpg

Vi har haft några galopphästar speciellt hingst som inte gillar att gå ihage.
De blir ju ett stressmoment om dom inte trivs och då är de bättre dom får vara där dom trivs.

Kanon fint sidekick. har bebben kommit hem ännu?

Tack:)

Nej:mad:
Allt har blivit försenat. Först fick han ett sår på bakbenet som behövde hållas rent mkt noga så hon ville inte skicka iväg honom tills det var 'stabilt'. Och sen vart det orkan i Florida, där killen som ska köra honom bor. Så han var tvungen att åka hem och ta hand om huset.
Men nu hoppas jag att han kommer iväg till Nedpoint nästa vecka.

kl

Tack alla!:love:

Ska han stå i karantän där då?
Hur gammal är han nu?
Tänker på att en sån ung liten häst ska åka så långt. Men förhoppningsvis så är de väl fler hästar som kommer hem. synd att jag inte bestämt mig för en häst ännu då kunde han fått sällis en bra bit iallafall. Håller tummarna nu då.

Japp, han ska stå där. När han kommer hit är han ca 8 månader.
Med tanke på att Nedpoint exporterar hästar från 4 månader så borde det gå bra.

Mjaa, bestäm dig fort!:D

det kan man lungt säga, fast jag fattar inte hur folk har råd att köpa häst... har knappt råd att ha en häst..... tråkigt tycker jag....

/Emmi

delvis knapp

Nu har killen som skulle köra honom sagt ifrån för att det blir för dyrt med diesel.
Så nu ska ägaren själv köra honom till nedpoint, och då blir det inte fören den tionde oktober.
*Suck* Men det är sånt man får räkna med, lite tråkigt bara.

Hej!

Ser verkligen jättefint ut:) Precis ett sådant ställe där jag skulle kunna tänka mig att ha min häst uppstallad.:love:

Nu bor jag ju alldeles för långt ifrån och dessutom har vi hästarna hemma men ibland drömmer jag ändå om att ha ett ridhus alldeles utanför stallet. Min sambo, som är en klok man;) säger att vi inte kan ha hästarna uppstallade någon annanstans när vi bor på egen gård och det har han väl rätt i(?)

MVH/Carina

Liknande trådar

Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 086
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30