Mycket är på gång just nu..

Sv: Mycket är på gång just nu..

Mitt största problem är att du har ditt stall söder om stan och inte norr om :angel:

och att det är fruktansvärt tråkigt att lägga ner 7 minuter på att rengöra brunnen i spolspiltan... :grin: :D

Snart ska jag ut och plocka svamp.. Jobba på du! :p

Jag har ju sagt att du ska flytta. Förstår du inte de?:p

kl

Såhär ser stället ut från luften, dålig bild dock..
23453454.jpg

Senast ändrad:

Du slipper :p

Det var ju hästägarna själva som ville det stod det ju :)

Tack o lov för det. Jag tar inte ens in sådant folk i mitt stall. Jag vill ha kunnit folk runt mig och mina hästar. Folk som inte ens vet att hästar är flockdjur passar inte in hos mig.

Tack o lov för det. Jag tar inte ens in sådant folk i mitt stall. Jag vill ha kunnit folk runt mig och mina hästar. Folk som inte ens vet att hästar är flockdjur passar inte in hos mig.

Njä, egentligen är jag likadan. Men anläggningen är en tävlingsanläggning och folket är därefter.
Och jag bryr mig inte så mycket i hur de vill sköta sina hästar så länge de tar väl hand om dem och jag får betalt för boxarna varje månad.

Hehe, känner igen det där med att allt händer på en gång och man bara har lust att stanna tiden så att man kan få andas ut en liten stund...

Har också tusen saker som ska göras, och ytterligare tusen som redan borde vara gjorda för länge sedan. Bygga färdigt huset är ett av dem... Skulle varit klart för över 1 år sedan - jo tjena:grin: Har inte ens isolerat färdigt övervåningen, och snickarn kommer i nästa vecka och sätter in trappan... Gissa vem som får en saftig elräkning de kommande månaderna? Sedan var det ju det därmed rörmokarna som aldrig dyker upp... Och sedan måste vi rensa ogräs i den nysådda gräsmattan innan det tar över helt... Och fixa gårdsplan... Fälla lite träd... Fixa lite stängsel... Göra grunden till garaget... Bygga garaget... Nämnde jag att det kommer folk och ska sova över hos oss i den här röran? Måste städa... Och baka lite...

Sedan var det ju stallet som jag ska totalrenovera på semestern - som var över för en vecka sen... Jag hann fixa foderrummet, och bära ut ALLT från sadelkammaren för att gjuta golvet där... Så nu står ALLT i stallgången, så där kan jag inte högtryckstvätta. Var nere idag på min lediga dag och skulle ta tag i sadelkammaren. Lätt som en plätt tänkte jag. Skulle precis blanda lite betong när strömmen gick. En Eon-kille kommer förbi och säger "Vi bryter strömmen här en stund om det går bra"... Ja, den är ju redan bruten så vad har jag för val? Nä, det får ni inte? Och måla skulle jag också göra, men kändes onödigt innan jag gjuter golvet... Så jag tvättade en dörr istället som ska målas... Färdig sadelkammare vs. nytvättad dörr? Ungefär samma sak...

Så jag gick hem och tvättade utrustning! För den ska ju vara ren och fin i den nya fina nymålade perfekta sadelkammaren som ska stå färdig i helgen, så att jag kan tvätta mitt stall och förbereda boxarna för vintersässongen (visst ja, måste stolpa vinterhage av storlek typ enorm) Tvättade mina fårskinnsgrejer i mitt nya dyra fårskinnstvättmedel för att se hur all päls bara trillar av grejerna... Bara att slänga:( Slängde in schabraken i tvättmaskinen, grimmorna i en spann med vatten och såpa och gick och la mig i soffan, ägnade mig åt lite självömkan och käkade drömyoughurt och tittade på nya avsnittet av Prison Break... Äntligen några med större problem än mig:idea:... Men de är ju inte på riktigt...

Men men, det där är helt enkelt bara en vanlig vardag... Som hästtjej är man ju drillad att bara bita ihop och aldrig ge upp, så det är bara att kämpa på. För när man väl nått sina mål finns det ingen bättre känsla än att veta att det var man själv som nådde hit, ens egna prestationer... Jag blir iallafall lite stolt varje gång jag kliver in i stallet med tanke på hur där såg ut för två år sedan när jag tog över det, och väldigt stolt varje gång jag kör in på uppfarten till mitt hus... "Titta, det där har jag byggt:laugh:"

Så kämpa på Sidekick, det kommer kännas så mycket bättre när du är klar (om man nu nånsin blir det;))

Sen var det ju den där oron över att pengarna aldrig räcker till, att unghästen ska bli halt så mycket som han rejsar i hagen över stock och sten, att jag kommer bli utskrattad på vår första tävling efterssom jag är en hoppnörd som bytt till western och inte kan nånting, att huset ska brinna upp efterssom jag återigen glömt köpa brandsläckare och att bilen inte ska gå igenom besiktningen... Men man ska ju se allt från den ljusa sidan - Jag har en jävligt ren sadelkammardörr!

//En något självömkande-glaset är halvtomt-Western Wannabe

Jag håller verkligen tummarna för dig för det är mycket jobb.. men något som ger mycket tillbaka med som många redan sagt.

Har ni köpt eller arrenderar ni hela gården? Nyfikna jag.. *ler*

Jag håller verkligen tummarna för dig för det är mycket jobb.. men något som ger mycket tillbaka med som många redan sagt.

Har ni köpt eller arrenderar ni hela gården? Nyfikna jag.. *ler*

Jag hyr ett stall på gården med tillhörande hagar:)
Det är riktigt bra läge, hyran är över förväntan bra, med tanke på att det ligger i stockholm.
Ägaren till gården är jättebra, aldrig omöjlig och jättejätte trevlig.

Det är mycket jobb nu, men det är helt klart värt det, kan knappt vänta på att vi ska komma igång!:banana:

Ååh jag som dagdrömmer vareviga dag om att få inreda och pyssla iordning ett alldeles tomt och eget stall :love:
Fast då kanske man kan drömma om obegränsat med pengar också :angel:

Haha ja är det inte underbart att ha häst?:p

Själv håller jag på att sätta igång min lilla unghäst efter betet lite lätt för han ska säljas. Ska ju få tillökning om (ca) 2 mån så börjar bli otympligt att rida. Så fort igång med honom och sen hoppas hitta den rätta köparen så snart som möjligt....suck....

Måste du sälja bara för att du ska ha barn? Det var väl inte så länge sedan du köpte honom eller?

Måste du sälja bara för att du ska ha barn? Det var väl inte så länge sedan du köpte honom eller?

Ja jag måste sälja. Han kostar alldeles för mycket pengar för jag ska ha råd och tiden kommer inte finnas. Bättre låta någon annan med tid och intresse ta över. Har haft honom 2,5 år nu så det var ju inte igår jag köpte honom. Tider förändras och det blir aldrig som man tänkt sig.

Ja men det låter ju toppen.. !:bump: Jag förstår att det gäller att leta på när det gäller stockholms området för att kunna få bra ställen med någorlunda vettig hyra.. ;) Men go on... håller tummisarna.

Jag tror inte det är okunnighet som gör att man inte vill ha sin häst som är värd flera hundratusentals kronor tillsammans med andra hästar.
Dessutom kan det ju vara både hingstar, ston och valacker = hög skaderisk om man släpper alla tillsammans = DET kallar jag mer okunnigt.

Jättebra att det finns stall för alla sorters människor och hästhållning. Jag tror dock inte Malin Baryard tex. skulle släppt sin Flippa i stor hage med 10 andra hästar när hon var som bäst. Det beror nog inte på okunnighet heller om man är en av världens bästa ryttare.:)

Nej självklart inte, men de kunde ju gått två och två iaf. Det gör dem i "dressyr och hoppstallet" här borta. Sen att de går in klockan två-tre varje dag är ju en annan sak...

Nej självklart inte, men de kunde ju gått två och två iaf. Det gör dem i "dressyr och hoppstallet" här borta. Sen att de går in klockan två-tre varje dag är ju en annan sak...

Ja det kunde dom, men nu var det deras egna val. Ska jag som 'säljare' börja argumentera mot dem? Det är tillräckligt svårt att få hyresgäster i stockholm så man behöver inte göra det svårare. Jag bryr mig föga om deras hästar och hur dom gör med dom, sålänge hästarna får mat, tas väl om hand och motioneras.

Nu vill jag inte ha mer diskussioner om det.

Jag tror inte det är okunnighet som gör att man inte vill ha sin häst som är värd flera hundratusentals kronor tillsammans med andra hästar.
Dessutom kan det ju vara både hingstar, ston och valacker = hög skaderisk om man släpper alla tillsammans = DET kallar jag mer okunnigt.

Jättebra att det finns stall för alla sorters människor och hästhållning. Jag tror dock inte Malin Baryard tex. skulle släppt sin Flippa i stor hage med 10 andra hästar när hon var som bäst. Det beror nog inte på okunnighet heller om man är en av världens bästa ryttare.:)

Vart har jag skrivit att alla ska gå ihop? Varför skulle dom skada sig? Så bara för att man köper en ''dyr'' häst så ska den gå i en ruta och inte leva ett hästliv menar du??

Hej.
Här på Grevagården går endast 1 och 2 åringar ihop och avelsstona går också ihop. Alla andra hästar går ensamma (om de över huvudtaget får gå i nån hage) vilket inte min häst får göra i alla fall, om han skall gå nånstans så blir det lös i ridhuset en liten stund...
Nu är det i o f EXTREMT lite hagar här på grevagården och de hästar som går i hage och står i stall går in från hagen senast kl. 12
Men då blir de iof ridna varje dag och får dessutom gå i skrittmaskinen varje dag.
Jag håller med om att hästar egentligen är flockdjur, men en del hästar är verkligen inte gjorda för att gå i hage med andra hästar, de gör sig illa hela tiden eller drar av sig dojjor och liknande. Junior är ju hingst, så honom kan man inte släppa var som helst heller, men jag föredrar att ha honom inne även om det skulle finnas nån hage till honom. Han går inte i skrittmaskinen för det är han för smart för, han hittar bara på en massa bus. Jag rider hellre två gånger om dagen, funkar för mig :)

/Emmi

Jag förstår att du som har en riktig anläggning är ytterst beroende av hyresgäster. Jag ville mer visa på att att det inte behöver vara antingen ingen häst i samma hage eller alla. Ursäkta om det formulerades klumpigt. Nu kommer jag förmodligen aldrig ha inackorderingsstall men som ägare har du faktiskt rätt ställa krav. Men jag inser ju att här nere i hästtäta skåne är det betydligt lättare att hitta hyresgäster.

Jag förstår att du som har en riktig anläggning är ytterst beroende av hyresgäster. Jag ville mer visa på att att det inte behöver vara antingen ingen häst i samma hage eller alla. Ursäkta om det formulerades klumpigt. Nu kommer jag förmodligen aldrig ha inackorderingsstall men som ägare har du faktiskt rätt ställa krav. Men jag inser ju att här nere i hästtäta skåne är det betydligt lättare att hitta hyresgäster.

Ja, när jag har etablerat mig och folk vet vad det är för ställe, så kan jag ställa krav. Just nu behöver jag folk till stallet som följer mina rutiner och regler. Och faktiskt så är det inte en så big deal för mig hur dom vill ha sina hästar, jag har inte med det att göra liksom. Och jag känner inte hästarna, de kanske är bråkstakar för flera hundra tusen hela bunten.

"Och faktiskt så är det inte en så big deal för mig hur dom vill ha sina hästar, jag har inte med det att göra liksom. Och jag känner inte hästarna, de kanske är bråkstakar för flera hundra tusen hela bunten."

Synd att det är så långt borta annars skulle jag flytta in direkt. Tycker det är skönt att få göra som jag tycker är rätt för min häst utan att någon annan lägger sig i. Så länge hästen mår bra.:bow:

Verkar som du får till ett toppenställe med ordning och reda även på de små detaljerna. Lycka Till

Hej.
Här på Grevagården går endast 1 och 2 åringar ihop och avelsstona går också ihop. Alla andra hästar går ensamma (om de över huvudtaget får gå i nån hage) vilket inte min häst får göra i alla fall, om han skall gå nånstans så blir det lös i ridhuset en liten stund...
Nu är det i o f EXTREMT lite hagar här på grevagården och de hästar som går i hage och står i stall går in från hagen senast kl. 12
Men då blir de iof ridna varje dag och får dessutom gå i skrittmaskinen varje dag.
Jag håller med om att hästar egentligen är flockdjur, men en del hästar är verkligen inte gjorda för att gå i hage med andra hästar, de gör sig illa hela tiden eller drar av sig dojjor och liknande. Junior är ju hingst, så honom kan man inte släppa var som helst heller, men jag föredrar att ha honom inne även om det skulle finnas nån hage till honom. Han går inte i skrittmaskinen för det är han för smart för, han hittar bara på en massa bus. Jag rider hellre två gånger om dagen, funkar för mig :)

/Emmi
Det kallar jag då rakt inte för djurhållning. Snarare ett gränsfall på djurplågeri...Arma djur som inte har mer förstående ägare. :mad::crazy:

Liknande trådar

Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 086
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka