nyponros

Trådstartare
Har blivit livrädd för foderstrupsförstoppning, jag ger min häst krafft grund.
Innan gav jag den tillsammans med blötfoder, men nu har jag börjat blöta upp den helt före också. Det känns ganska omständigt, och kanske inte så aptitligt för honom heller. Allt hans foder blir liksom en enda sörja. Så nu undrar jag om ngn vet om ngn müsli som är likvärdig eller näst intill??
Pris?

Tacksam för svar!
 
Sv: Müsli?

det finns flera muslitrådar redan så sök på dem. jag ger min ena häst kraffts musli, men det är inget helfoder, utan du får komplettera med ex havre o så mineraler.
hippo har ett par olika sorters musli, jag tror att alla deras är helfoder.

kraffts musli kostar 200 på granngården, jag tror det är 20 kg. min häst får bara 1 l musli per dag så en säck räcker hyffsat länge.
 
Sv: Müsli?

Det är inte bra att blöta fodret för mycket eftersom du hämmnar hästens naturliga salivproduktion som automatiskt självsmörjer halsen. Plus det finns enzymer i saliven som behövs för matsmältningen.

Om du inte ger lucern pellets eller torr betfor eller i värsta fall har en häst som bokstavligen hetsäter & slänger i sig fodret så tycker jag inte att du skall oroa dig..

Vanligt kraftfoderpellets är konstruerat att det inte skall svälla något märkbart, utan skall bara finfördelas & blötas upp för att underlätta nedgången till magsäcken. Musli är oftast smakligare & hästarna brukar roa sig med att sortera ut det godaste först sen det näst godaste osv. om dom har stått på musli ett tag.

Jag ger själv muslifoder & är nöjd. Har tidigar fodrat med krafft pellets & mustang pellets. Har aldrig haft problem med det på något sätt. Tyckte bara att det måste vara ett väldigt trist foder att äta om man är häst. :crazy:

Jag fodrar med Dynavena active 100 ca 8 kr/kg & då behöver man inte komplettera & jag ger ca 2 kg/dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Müsli?

Fast kraftfodret är ju en så liten del av det han äter.. visst måste salivutsöndringen vara nöjd med 8 kg hö vintertid och gräs dygnet runt sommartid?

Sen tycker jag faktiskt att pelletsen sväller MKT... det blir flera gånger mer när man låtit det svälla en stund. Sen har jag hört skräckhistorier om vad som hänt när hästar förstoppats på pellets, och det är inga trevliga historier.

Jag tror inte min häst skulle välja ut det godaste och lämna resten, han är väldigt glad i all mat:rofl: :angel:

Okej, har de produkterna ngn hemsida eller något sådant? Vart köper du det?
 
Sv: Müsli?

nyponros skrev:
Har blivit livrädd för foderstrupsförstoppning, jag ger min häst krafft grund.
Innan gav jag den tillsammans med blötfoder, men nu har jag börjat blöta upp den helt före också. Det känns ganska omständigt, och kanske inte så aptitligt för honom heller. Allt hans foder blir liksom en enda sörja. Så nu undrar jag om ngn vet om ngn müsli som är likvärdig eller näst intill??
Pris?

Tacksam för svar!

min häst äter donson and horrel. mamma betalar men jag tror den kostar 230 kr för 20 kg eller nåt sånt
 
Sv: Müsli?

Hej!
Jag ger Salsa Müsli - havrefri - den är super - med bla.a. morötter, majs och veg. olia och hästarna bara ääälskar den:bow: Och den är inte sååå dyr :banana:
 
Sv: Müsli?

Min foderhäst svalde sin mat i ett par tuggor i början.
Han är ständigt hungrig & slukar allt som kommer i hans väg.
Det tog ca 3 månader på musli innan han lugnt & fint tuggar maten .


www.dynavena.se

Kraffts pellets sväller en del, men mustang`s pellets är väldigt små & kan inte svälla speciellt mycket. Jag hade dom ett tag tills min gamla häst började matvägra. Han åt betforn & mineralerna men lämnade pelletsen kvar. Då gick jag över till kornkross & betfor istället. Sen fick jag tips om dynavena musli & det har fungerat hela stallsäsongen & jag är nöjd.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 183
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 444
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 505
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp