musli vs. kornkross ?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Smultron92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 939
S

Smultron92

innan sommaren gav jag min heta D-ponny kornkross, mineraler, betfor & vitlökskorn.

Men har nu bört rata maten, tar någon tugga och skiter sen i det.
En stallkompis til mig er sin häst musli oh gav eidag min häst en näva i boxe för hennes fick mat, och min häst som annars alltid ratar mat & godis som hon får i hand, började istället tigga efter mer och äta med aptipt.

Så funderar på att testa och byta till musli, dock så undrar jag vad som det egentligen är i musli, Det finns ju olika musli, så skulle bvara glad om ni tog er tid och und hjälpa mig med att berätta vad som det är i i oika sorter & för nackdelar och så.
Dock får det

Sv: musli vs. kornkross ?

Det finns en uppsjö av olika müsslisorter, vilken du ska välja är ju vad du behöver komplettera ditt grovfoder med, om du över huvudtaget behöver ge kraftfoder. Grovfoder analys är ju att föredra

Ajo,det var ju enna det som jag skrev, att det finns massor olika, så vill höra lite skillnader på olika märken & negativt/posetivt.

Jo, kompletera med kraft det måste jag.

Hur som helst är det hopplöst o råda dig vilket du ska välja så länge vi inte har värdena på ditt grovfoder

Men hallå?, jag frågade efter posetivt/negatívt om musli, ingen foderstat.

det jag undrar är:

Posetivt/negativt om musli?
lite vad det finns för olka märken som gör musli, bäst- sämst?
vad det är i musli & liteså.
Dock musli utan havre.

så nej, du behöver inte veta värdena på mitt hö,ör att kunna gelite negativt/posetivt om musli.

Det är just det, omöjligt att säga vad som är bäst/sämst då det beror helt o hållet på ditt grovfoder. Har du lågt protein i ditt grovfoder så behöver du ett müssli med lite mj o högt smrp o om du har ett grovfoder med högt smrp, då behöver du kanske inget kraftfoder alla

Annars finns det massor av olika märken av müssli foder, både med o utan havre ex, hippo, mustang, hestekraft mfl.

Plocka du väck vitlöken i din hästs foder så äter nog hon den igen.

har redan testat med det, men åter till det jag frågade.

vad har ni för posetiva/neativa erfarenhter av musli?
vad finsn det för olika sorter & finns det utav havre?

sågnu att Arabian ahdesvarat ang. olia märekn, tack. har du ngra egna erfarenheter av musli?

Ja jag har fodrat med Mustang müssli ett år när det passade mitt grovfoder, onödigt dyrt är det o fodra med müssli, samma foder fast i pelletsform är betydligt billigare, dock gillar hästarna det

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 282
Senast: cactuspower
·
C
Foder & Strö Jag har en 31 år gammal ponny som jag skulle behöva ha ett riktigt bra foder till, för att förra vintern började man se att han inte tog...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 222
Senast: milly
·
J
Foder & Strö Jag har i ca fyra månader nu, gett min sex åriga (stora) vallack mustang musli orginal. Det har funkat kanonbra, och han har hållt sig i...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: jezzie-
·
Foder & Strö Vill ha tips på fodersorter, har innan utfodrat med musli endast men ska nu troligen byta till att blanda eget foder för det är...
Svar
3
· Visningar
766
Senast: Robin1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka