Müsli med högt proteininnehåll?

S

simplythetruth

Någon som har tips på ett müsli med högt proteininnehåll?

Min ena här oerhört svårt att hålla i hull. Problemet är att hon är riktigt kräsen. Hon äter inte lusern i någon form, periodvis äter hon inte heller havre, betfor, ensilage osv.

Hon bör väga ca 700 kg (stort halvblod i tävlingskondition), och idag får jag i henne ca 1,5 kg hö på morgonen (hon får 3), inget i hagen (får 2 kg), och sen äter hon 3 kg när hon kommer in och 3 kg på natten.

För tillfället äter hon nästan inget kraftfoder. :crazy: Förra vintern åt hon Kraffts groov 125 glatt i 4 månader, tills hon en dag vägrade. Då var det bara att ge havre igen, som hon glatt ätit tills nu.

Ibland vägrar hon äta höt, och ibland vägrar hon äta ensilage.

Har aldrig fodrat med müsli men tänkte prova. Tar gärna emot förslag på vad era hästar gillar.

Sv: Müsli med högt proteininnehåll?

Krafft har precis kommit ut med en ny musli serie, varav en. Musli grön, har högt protein värde.

ang. hästen så aj vad problematiskt att den är så kräsen.
vad är "anledningen" att den inte äter i hagen undrar jag? Hur är hagförhållandena och vad gör den på dagarna - flock osv.

Kika in på eggersmanns hemsida
Kan varmt rekomendera detta foder!! :bow:

så är min gammling också... verkar dock hjälpa om jag byter foder så han får lite olika smakar... han tycker inte heller om lusern, äter nåt kg under tvång..

eggersman müslin som jag ger har 12,7% smb tror jag. sen finns en avelsmüsli som är runt 15..

Någon som har tips på ett müsli med högt proteininnehåll?

Min ena här oerhört svårt att hålla i hull. Problemet är att hon är riktigt kräsen. Hon äter inte lusern i någon form, periodvis äter hon inte heller havre, betfor, ensilage osv.

Hon bör väga ca 700 kg (stort halvblod i tävlingskondition), och idag får jag i henne ca 1,5 kg hö på morgonen (hon får 3), inget i hagen (får 2 kg), och sen äter hon 3 kg när hon kommer in och 3 kg på natten.

För tillfället äter hon nästan inget kraftfoder. :crazy: Förra vintern åt hon Kraffts groov 125 glatt i 4 månader, tills hon en dag vägrade. Då var det bara att ge havre igen, som hon glatt ätit tills nu.

Ibland vägrar hon äta höt, och ibland vägrar hon äta ensilage.

Har aldrig fodrat med müsli men tänkte prova. Tar gärna emot förslag på vad era hästar gillar.

Salsa Xtra Mixwww.salsafoder.se för informativa pdf-filder och närmaste återförsäljare.

smrp 120 g/kg
MJ 10,0/kg

Prisvärt, svensktillverkat, hästarna älskar det....

Går hon med sina kompisar och det finns rejält med bete äter hon ute.

Går hon med kompisarna i vinterhage (nerbetat) så får hon inte i sig något, de äter helt enkelt upp hennes mat innan hon hunnit börja tänka på det.

Så på vinterhalvåret brukar hon gå själv så hon kan peta i sig ett eller ett par kilon under dagen.

Nu går de fortf i de stora beteshagarna men hon har varit tvungen att gå själv pga medicinering, men from idag går hon med kompisarna igen. Hon faller ju för grupptrycket och äter när de äter, är hon själv i så här stor hage står hon mest och tittar efter dem.

Ska undersöka vilka müsli-märken som säljs i vår närhet. Inga av de ovan nämnda såg jag.

Vad har ni för erfarenheter av Fibergi?

Går hon med sina kompisar och det finns rejält med bete äter hon ute.

Går hon med kompisarna i vinterhage (nerbetat) så får hon inte i sig något, de äter helt enkelt upp hennes mat innan hon hunnit börja tänka på det.

Så på vinterhalvåret brukar hon gå själv så hon kan peta i sig ett eller ett par kilon under dagen.

Nu går de fortf i de stora beteshagarna men hon har varit tvungen att gå själv pga medicinering, men from idag går hon med kompisarna igen. Hon faller ju för grupptrycket och äter när de äter, är hon själv i så här stor hage står hon mest och tittar efter dem.

Ska undersöka vilka müsli-märken som säljs i vår närhet. Inga av de ovan nämnda såg jag.

Vad har ni för erfarenheter av Fibergi?

Hackad halm och MASSOR av melass och dessutom dyrt för innehållet....Hästarna älskar det söta men definitivt inget jag skulle offra pengar att betala för.....:mad:

Var i landet bor Du....jagmenar om det finns en Salsa-återförsäljare i Din närhet....

Jag har ett sto som påminner om ditt, väldigt kräsen , äter dock gärna havre men jag kan ju inte ge henne hur mkt havre som helst. Det som funkar bäst på henne är fibergi elit, sedan får hon krafft protein (behöver man inte ge så mkt av och det är bra för hon tycker inte om pellets) . Så hon får fri tillgång hösilage, fibergi elit och havre. Gillar inte blöt mat så tyvärr inte betfor...
Skulle vilja ge henne nåt som jag kallar för sweetfeed, är nån slags musli i genomskinlig plastsäck, brunaktig musli med lite majs i som smakar sött. Det är ett bra uppbyggnadsfoder, dock vet jag inte vem som säljer det (jag köpte av en i ängelholm innan men bor nu 100 mil norrut).
Vet någon var man kan köpa sweetfeed så pm:a mig.

Man kan ju blanda ihop müsliliknande foder själv med önskat innehåll. Jag rör ihop krossat korn med hippocool och olja och morötter, äpplen. Det blir nästan so müsli, och jag kan anpassa innehållet efter vad mina hästar behöver.

Om du vill ha högt proteininnehåll kan du jú prova ge krafft protein eller lite linfrökaka blandat med valfritt spannmål, tex korn eller havre. Ofta gillar hästarna müsli för att det är melass i, och det kan man ju röra i själv. Fibergi kan också röras ner som redan innehåller en del melass. Billigt, och du kan anpassa protein, energi och smak efter vad din häst behöver. Torkade morotsflarn i är också gott, eller lite morötter och äpplen. Kan vara värt att prova om man har en kräsen häst som är svår att få i foder. Blir dyrt att köpa nya säckar hela tiden som man ndå inte får i hästen.

Eggersmanns struktur equichamp var räddningen för en av våra travare som åt mycket dåligt, både av hö och kraftfoder. Med ett halvt kilo av detta i krubban så åt han allt! Med god aptit dessutom.

High energy musli har högt innehåll av både energi och protein, kanske kan vara något för TS häst?

Nu testar vi Mustang Active Müsli. Hon fick prova igår, spottade först ut det och stod i hörnet och tjurade, men när jag kom i morse hade hon ätit upp det. Vi får se hur det går.

Bor mellan Linköping & Nkpg, appropå återförsäljare!

Äter hon inte hacklucern heller?
Ställ in ett vattenkar el. liknande och ge henne fri tillgång på det. Äter hon inte direkt så prova att ta bort höet inne helt och hållet (elakt kanske, men det är värt att prova?)

De svårfödda hästar jag haft det till har det funkar suveränt på :)

Build Up (D&H) är också att rekommendera.

Jag började lite försiktigt med D&H build up igår och jag hoppas att det ska göra att min arabhingst lägger på sig lite mer =)
Jag har iaf hört väldigt possitiva saker om det fodret.

kl

Dynavena. Finns i massa olika varianter på energi/protein och de flesta hästarna äälskar det.

Tyvärr är det rätt dyrt.

Det ända jag fått min att hålla sig på - och tycka är gott är Salsa müsli. Förra året när jag hade dåligt proteinvärde i höet fick hon extramixen. Hon var hur fin som helst och älskade den.

I år får hon dock Hot-mixen för proteinet har skjutit i höjden.

Kan varmt rekomendera Salsa!

Salsa Extramix skulle jag rekomendera
Har ett sto som matvägrat och krånglat i flera år men nu äter hon och ser jättefin ut.
Har ätit det i över ett år utan bekymmer.

rekomenderar helt klart Dynavena....super nöjd med det till min kräsna och svårfödda valack...Uppfattas dyrt av vissa men inte av mig när jag såg resultatet på min häst!Han är värd det helt enkelt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 391
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 468
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 306
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?