Skaune

Trådstartare
Alla hästar musklar ju sig olika beroende på vilken disiplin de tränas inom.
Kan det då bli till nackdel för travhästen om det skaffar sig för mycket "rid-muskler"?
Kan de muskler som byggs för att bära med bakdelen hämma de muskler som används för att bredda traven i högre hastigheter till exempel?

/Skaune - kanske mer förvirrad än vanligt.

Sv: Muskling

Det är så uppfriskande med dina funderingar!

Det finns tränare som tycker det är så ja, att ridningen inte får användas för att bygga muskler som inte används när hästen går trav därför att den inte har någon nytta av dem utan istället kan hämmas.

... och då blir slutsatsen att all ridning som inte är i snabb trav går bort... och all ridning i snabb trav är skadlig för hästen så då går den också bort...

Nej inte riktigt, inte ens hos de tränare som påstår det jag skrev. Istället brukar det heta att ridningen måste hållas som ett komplement, men får inte bli den enda träningen.

Mitt favvisämne :D
Vid bärighetsträning byggs mkt muskler som blir långsamma.
Om man bara bygger dessa muskler så tappar man farten.
MEN... Skritt i rask fart på lång tygel "motverkar" dessa muskler.

Min slutsats som funkat i många år: man kan använda vilken sorts tung bärighetsträning som helst så länge man kombinerar den med miltals skrittande.
Idealet är att en bärighetstränande häst skrittas i tryckvagn ett par dagar i veckan. Då får man ALLT.

Sen är det ju det där med att man ska välja perioder för sitt tränande.
att bärighetsträna en starthäst under tävlingssäsongen som aldrig gjort det förr är dumt, men om man gör det efter vilan och under styrketräningsfasen är det perfekt. Då har man ju heller ingen nytta av nån snabbhet eftersom man ju bara stärker upp hästen.
Jag är nog amed att skilja på
tävlingsträning (lätta, snabba intervaller)
Vila (skritt och hage)
Styrketräning (dressyr, galopp, sand etc)

Tror säkert att westernridningen skulle passa tränade travare väldigt bra då de behöver en allsidig träning, dvs. mjukar upp musklerna på ett annat sätt än vad de är vana vid.

Och sedan så är ju backträning väldigt bra. I skogen. Å andra sidan kan travaren eventuellt gärna jobba lite grovt arbete i skogen, t ex dra timmer osv... Jag kanske är lite 'udda', men jag är öppentänkande o tror att hästen behöver lite variation ibland.

Mycket tänkvärt, tack så mycket. Jag har inte så många att bolla idéer med på daglig basis i stallet.
Jag får nog jobba på att få hästen så pass reglerbar framför vagn så att jag vågar köra åt minstonne långsamma jobb med henne hemma. Fast på det planet har jag ju näst intill nada rutin så det blir nog knepigt...

Hm... Måste ha varit väldigt länge sen i så fall, jag och barrockridning går liksom inte riktigt ihop (typ det värsta ord jag vet).
Men jag dressyrrar massor, men absolut inte barrockigt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 951
Senast: valpköpare
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar