T
Trautur
Jag undrar vilka övningar som underlättar för vilka muskler, alltså, vilka övningar ger mest träning åt vilka muskler? Ni får gärna visa på bild, är inte speciellt duktig på hästen anatomi.
Tack
Tack
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Trautur skrev:Jag undrar vilka övningar som underlättar för vilka muskler, alltså, vilka övningar ger mest träning åt vilka muskler? Ni får gärna visa på bild, är inte speciellt duktig på hästen anatomi.
Tack
CarolaLind skrev:Mjaaoooo..kan inte riktigt hålla med, visst kan man punktträna hästmuskler, man måste bara veta om att det fungerar och hur man gör
Alazan: Du svarar att klättring ger mjuka o smidiga muskler, det är inte riktigt hela sanningen, allt beror på i vilken mängd, när och hur, och från vilken utgångspunkt.
När ni ger råd, kan ni inte försöka förklara hela er ide bakom då?
Att klättra med hästen kan vara både bra och dåligt beroende på hur hästen mår, vilken sorts häst det är, ålder och så vidare....
Klättring ÄR jättebra men inte för ofta, inte för länge och inte på vilken häst som helst.
Max 2 dagar i veckan på en häst som man håller på att bygga upp och då helst bara i skritt. Skritt bygger bäst av alla gångarter, både smidighet, styrka, koordination och Muskler
BonRaiz skrev:Hur skall jag då träna min häst, som av naturen har stora muskler bak, men sämre ställt fram på bogarna...?
Jag rider mest i skog, speciellt nu när ridbanan är isig...och tyvärr är det mkt "klättring" där stigarna går...hon blir ju bara mer musklad där bak...
75a Paint.... (25%NF)Alazan skrev:Mina hästar blir musklade fram också när jag rider i skogen. Vad har du för häst? Nyfiken...
BonRaiz skrev:75a Paint.... (25%NF)
Ja, jag skulle oxå vilja veta hur man "punkttränar", speciellt framändan o bogarna...
CarolaLind skrev:Mjaaoooo..kan inte riktigt hålla med, visst kan man punktträna hästmuskler, man måste bara veta om att det fungerar och hur man gör
När ni ger råd, kan ni inte försöka förklara hela er ide bakom då?
Alla är individuella.
Skogen är fantastisk! Jag gillar skogen.Men jag anser att skogen är mest naturligt för en häst efter som den är född och byggd för att ströva i det fria. Dessutom är det roligare för både häst och ryttare. Man behöver ju inte nödvändigtvis sitta på heller, jag är mycket ute och springer och går med hästarna i skogen.
Det är inget vidare att klättra med en häst som är svag på vissa ställen, snedheter eller skador. Det kan bli för mycket, utan att man är klar över det.Du skrev "Att klättra med hästen kan vara både bra och dåligt beroende på hur hästen mår, vilken sorts häst det är, ålder och så vidare....
Skulle så vara fallet så skulle vi väl inte se alla "problem" som finns i dagens hästvärld??Och jag utgick från att om man har en häst bör man ju känna den bäst själv, och utifrån det räknar man ut hur mycket man kan rida den och hur länge.
Jag vet inte om jag missuppfattade det här sista, men den träning (allsidig) jag haft på min häst har tydligen mest gett henne muskler där bak....så därför ville jag iaf ha tips på träning för framdelen....betyder det då att jag inte har den "hästkänslan"?Alazan skrev:Därför, önskar jag, att folk har en någerlunda uppfattning och "hästkänsla" så att de kan avgöra sånt själva.
BonRaiz skrev:Jag vet inte om jag missuppfattade det här sista, men den träning (allsidig) jag haft på min häst har tydligen mest gett henne muskler där bak....så därför ville jag iaf ha tips på träning för framdelen....betyder det då att jag inte har den "hästkänslan"?
Nä, jag tror inte det, utan det har nog mer m individen att göra...min häst är av den rasen, som bygger på där bak...
I väntan på Carolas "utveklande" så går jag i funderingar på att det där m att köra hästen borde väll vara bra för framändan?
Eller vad tror ni...nu är ju inte vägarna så farbara än, så det är väll bara o vänta på våren...men skam den som ger sig...
ALAZAN:Ja, jag försöker rida Western, men just nu är det lite svårt...har nämligen inte hittat nån bra tränare här nära mig, så jag tränar mest grunder....hon är iofs inte mer än 4, såvi hinner...
Va kul, vad e det för stora hästar du har?Alazan skrev:Nej, nej, nej! Det var inte menat att klanka ner på någon, har bara lite svårt att formulera mig så att budskapet når fram.... Så du tog illa upp så ber jag om ursäkt.
Nädå, JAG tog inte illa upp, ville bara ha det bekräftat att man kan misstolka just skriven text ibland, så alla märker det...kan själv då o då "läsa fel"...just denna gång tog jag inte åt mig, då jag vet att jag har verkligen försökt m så allsidig träning som det går...
Men körningen har jag faktiskt inte återupptagit efter vintervilan..
Har varit lite jobbigt m alla virkestransporter på våra skogsvägar, + att det är riktigt halt oxå under den här "förgrömmade" snön...
Rider western jag med på mina stora hästar
BonRaiz skrev:Va kul, vad e det för stora hästar du har?
Jösses, dog den här tråden ut, el?Alazan skrev:Trist när det blir halt och så... Vi har haft jätte mycket snö i flera veckor, vi har typ 1m nu, jätte fint! Har varit ute och galopperat i djupsnö hela helgen
Har en andalusier och en arab som jag rider western på