T

Trautur

Jag undrar vilka övningar som underlättar för vilka muskler, alltså, vilka övningar ger mest träning åt vilka muskler? Ni får gärna visa på bild, är inte speciellt duktig på hästen anatomi.

Tack:bow:

Sv: Muskler

Skogen är bra! Klättra mycket, det ger bra träning för hela kroppen och de blir mjuka och smidiga, och dessutom tycker de att det är kul! :D

Trautur skrev:
Jag undrar vilka övningar som underlättar för vilka muskler, alltså, vilka övningar ger mest träning åt vilka muskler? Ni får gärna visa på bild, är inte speciellt duktig på hästen anatomi.

Tack:bow:

att bygga muskler på sin häst är inte särskilt svårt eller magiskt egentligen. rätt foderstat och en allsidig träning bygger muskler - precis som på människor. Det går inte att "punkt träna" enskilda muskler, varierar du träningen så sätter hästen muskler jämt över kroppen.

rygg och överlinje tex stärks av mycket skritt på lång tygel i kuperad terräng, klättring, jogg arbete (i rätt form, mjuk och avslappnad). Bomarbete, tömkörning.

stärker även rumpa och annat. återigen, det går inte att punkt träna musklerna.

Mjaaoooo..kan inte riktigt hålla med, visst kan man punktträna hästmuskler, man måste bara veta om att det fungerar och hur man gör ;) :D

Alazan: Du svarar att klättring ger mjuka o smidiga muskler, det är inte riktigt hela sanningen, allt beror på i vilken mängd, när och hur, och från vilken utgångspunkt.

När ni ger råd, kan ni inte försöka förklara hela er ide bakom då?:bow: :p

Att klättra med hästen kan vara både bra och dåligt beroende på hur hästen mår, vilken sorts häst det är, ålder och så vidare....

Klättring ÄR jättebra men inte för ofta, inte för länge och inte på vilken häst som helst.

Max 2 dagar i veckan på en häst som man håller på att bygga upp och då helst bara i skritt. Skritt bygger bäst av alla gångarter, både smidighet, styrka, koordination och Muskler ;)

Jag brukar rida min häst i olika voltövningar typ serpentiner, åttor volter i olika storlekar. Han blir avslappanad och andvänder musklerna rätt efter de. Sen går dom i kuperad terräng i hagen. Så dom har väldigt mycke muskler även om dom står still lite. Undrans tro om du blev något klokare av detta? :)

CarolaLind skrev:
Mjaaoooo..kan inte riktigt hålla med, visst kan man punktträna hästmuskler, man måste bara veta om att det fungerar och hur man gör ;) :D

Alazan: Du svarar att klättring ger mjuka o smidiga muskler, det är inte riktigt hela sanningen, allt beror på i vilken mängd, när och hur, och från vilken utgångspunkt.

Att klättra med hästen kan vara både bra och dåligt beroende på hur hästen mår, vilken sorts häst det är, ålder och så vidare....

Klättring ÄR jättebra men inte för ofta, inte för länge och inte på vilken häst som helst.

Max 2 dagar i veckan på en häst som man håller på att bygga upp och då helst bara i skritt. Skritt bygger bäst av alla gångarter, både smidighet, styrka, koordination och Muskler ;)

Jag håller inte riktigt med dig heller. Jag har tränat olika hästar i flera år och ridit in dem från att de inte har gjort något alls. Och det här är mina erfarenheter av de olika hästar och raser jag har stött på. Jag har arbetat (och gör det fortfarande) dem i skogen flera gånger i veckan, men självklart lägger man upp passet för individen, så att det ej blir mer än den klarar av. Man kan ju inte säga att t.ex. alla omusklade hästar bara får gå i skritt i skogen två gånger i veckan. Alla är individuella. Men jag anser att skogen är mest naturligt för en häst efter som den är född och byggd för att ströva i det fria. Dessutom är det roligare för både häst och ryttare. Man behöver ju inte nödvändigtvis sitta på heller, jag är mycket ute och springer och går med hästarna i skogen. Jag är av den åsikten att en häst inte ska tränas för mycket i ett ridhus, då jag har sett väldigt många som inte klarar av detta. De blir ridna mycket "på samma sätt" så att de blir stela, ofta ojämt musklade och det är lätt att man nöter på "i sina vanliga banor". Men självklart tränar man ju där med, men inte varje dag som många gör.

Du skrev "Att klättra med hästen kan vara både bra och dåligt beroende på hur hästen mår, vilken sorts häst det är, ålder och så vidare....

Klättring ÄR jättebra men inte för ofta, inte för länge och inte på vilken häst som helst." Detta gäller vilken ridning som helst. Även i ridhus. Och jag utgick från att om man har en häst bör man ju känna den bäst själv, och utifrån det räknar man ut hur mycket man kan rida den och hur länge.

Hur skall jag då träna min häst, som av naturen har stora muskler bak, men sämre ställt fram på bogarna...?
Jag rider mest i skog, speciellt nu när ridbanan är isig...och tyvärr är det mkt "klättring" där stigarna går...hon blir ju bara mer musklad där bak...:(

BonRaiz skrev:
Hur skall jag då träna min häst, som av naturen har stora muskler bak, men sämre ställt fram på bogarna...?
Jag rider mest i skog, speciellt nu när ridbanan är isig...och tyvärr är det mkt "klättring" där stigarna går...hon blir ju bara mer musklad där bak...:(

Mina hästar blir musklade fram också när jag rider i skogen. Vad har du för häst? Nyfiken...:)

Kan du utveckla hur du anser att du kan punktträna en muskel eller vissa muskler på hästen och "undvika" att hästen musklar andra ställen samtidigt?

Alazan skrev:
Mina hästar blir musklade fram också när jag rider i skogen. Vad har du för häst? Nyfiken...:)
75a Paint....:) (25%NF)
Ja, jag skulle oxå vilja veta hur man "punkttränar", speciellt framändan o bogarna...:confused:

BonRaiz skrev:
75a Paint....:) (25%NF)
Ja, jag skulle oxå vilja veta hur man "punkttränar", speciellt framändan o bogarna...:confused:

Ååh, fint! :) Rider du western? Nyfiken...

CarolaLind skrev:

Carola nu får du leva som du lär:) utveckla hur du menar...;) :bow:

Håller er naturligtvis lite till på halster.

Ärligen kan jag säga att jag hinner inte utveckla just nu, det tar en stund att formulera allt det...och jag är på resande fot.

Snart nog...tills dess kan ni gnugga era geniknölar.

:p

Alla är individuella.
:bow:
Men jag anser att skogen är mest naturligt för en häst efter som den är född och byggd för att ströva i det fria. Dessutom är det roligare för både häst och ryttare. Man behöver ju inte nödvändigtvis sitta på heller, jag är mycket ute och springer och går med hästarna i skogen.
Skogen är fantastisk! Jag gillar skogen.
Men det kan vara bra att veta hur skogen påverkar kroppen.
Och genom att göra som dig, att gå bredvid, så vet du ju vad som är lätt och hård träning.
Låter mina hästar gå lös i skogen tills dom är starka nog att klara annat. Skogen är som Yoga för hästen, om människan kan låta bli att påföra spänningar.

Du skrev "Att klättra med hästen kan vara både bra och dåligt beroende på hur hästen mår, vilken sorts häst det är, ålder och så vidare....
Det är inget vidare att klättra med en häst som är svag på vissa ställen, snedheter eller skador. Det kan bli för mycket, utan att man är klar över det.

Och jag utgick från att om man har en häst bör man ju känna den bäst själv, och utifrån det räknar man ut hur mycket man kan rida den och hur länge.
Skulle så vara fallet så skulle vi väl inte se alla "problem" som finns i dagens hästvärld??:confused:

Alazan:
"Och jag utgick från att om man har en häst bör man ju känna den bäst själv, och utifrån det räknar man ut hur mycket man kan rida den och hur länge."

Rikkan:
"Skulle så vara fallet så skulle vi väl inte se alla "problem" som finns i dagens hästvärld??"

Nej, det är sant :idea: men eftersom man inte har en aning om hur folks hästar är här och på vilken nivå osv så är det ju lite knepigt att förklara över internet....:crazy: Tycker inte att man kan säga t.ex. att jo, en omusklad häst som är si och så gammal av den rasen, ska tränas i skogen två dagar i veckan i skritt, endast 30 min.
Du förstår vad jag menar kanske, tycker att alla individer är olika och för att bedöma en sån sak måste man se hästen och få en uppfattning om personlighet, kondition osv. Därför, önskar jag, att folk har en någerlunda uppfattning och "hästkänsla" så att de kan avgöra sånt själva.

Alazan skrev:
Därför, önskar jag, att folk har en någerlunda uppfattning och "hästkänsla" så att de kan avgöra sånt själva.
Jag vet inte om jag missuppfattade det här sista, men den träning (allsidig) jag haft på min häst har tydligen mest gett henne muskler där bak....så därför ville jag iaf ha tips på träning för framdelen....betyder det då att jag inte har den "hästkänslan"?
Nä, jag tror inte det, utan det har nog mer m individen att göra...min häst är av den rasen, som bygger på där bak...
I väntan på Carolas "utveklande" så går jag i funderingar på att det där m att köra hästen borde väll vara bra för framändan?
Eller vad tror ni...nu är ju inte vägarna så farbara än, så det är väll bara o vänta på våren...men skam den som ger sig...
ALAZAN:Ja, jag försöker rida Western, men just nu är det lite svårt...har nämligen inte hittat nån bra tränare här nära mig, så jag tränar mest grunder....hon är iofs inte mer än 4, såvi hinner...

BonRaiz skrev:
Jag vet inte om jag missuppfattade det här sista, men den träning (allsidig) jag haft på min häst har tydligen mest gett henne muskler där bak....så därför ville jag iaf ha tips på träning för framdelen....betyder det då att jag inte har den "hästkänslan"?
Nä, jag tror inte det, utan det har nog mer m individen att göra...min häst är av den rasen, som bygger på där bak...
I väntan på Carolas "utveklande" så går jag i funderingar på att det där m att köra hästen borde väll vara bra för framändan?
Eller vad tror ni...nu är ju inte vägarna så farbara än, så det är väll bara o vänta på våren...men skam den som ger sig...
ALAZAN:Ja, jag försöker rida Western, men just nu är det lite svårt...har nämligen inte hittat nån bra tränare här nära mig, så jag tränar mest grunder....hon är iofs inte mer än 4, såvi hinner...

Nej, nej, nej! Det var inte menat att klanka ner på någon, har bara lite svårt att formulera mig så att budskapet når fram....:o Så du tog illa upp så ber jag om ursäkt. :bow:
Menar bara att alla hästar är olika, och som din t.ex. musklar på sig mest bak, så det är svårt att säga just att en viss träning passar en häst om man inte har sett den, hur den rör sig o.s.v. Men detta är ju bara mina tankar....:crazy:
Jo, körning ger ju lite andra muskler än ridning. Har en ponny som jag kör, jätte skoj! Och hemma har vi massa snö, så det går fin fint att göra det nu :D Tror att allsidig träning med mycket variation ger bäst resultat. Så det gäller att ha fantasi, det är ju lätt att man håller sig fast vid det gammla vanliga...:crazy:
Rider western jag med på mina stora hästar :banana:

Alazan skrev:
Nej, nej, nej! Det var inte menat att klanka ner på någon, har bara lite svårt att formulera mig så att budskapet når fram....:o Så du tog illa upp så ber jag om ursäkt. :bow:
Nädå, JAG tog inte illa upp, ville bara ha det bekräftat att man kan misstolka just skriven text ibland, så alla märker det...kan själv då o då "läsa fel"...just denna gång tog jag inte åt mig, då jag vet att jag har verkligen försökt m så allsidig träning som det går...
Men körningen har jag faktiskt inte återupptagit efter vintervilan..
Har varit lite jobbigt m alla virkestransporter på våra skogsvägar, + att det är riktigt halt oxå under den här "förgrömmade" snön...:(

Rider western jag med på mina stora hästar :banana:
Va kul, vad e det för stora hästar du har?:)

BonRaiz skrev:
Va kul, vad e det för stora hästar du har?:)

Trist när det blir halt och så...:( Vi har haft jätte mycket snö i flera veckor, vi har typ 1m nu, jätte fint! Har varit ute och galopperat i djupsnö hela helgen :D
Har en andalusier och en arab som jag rider western på :banana:

Alazan skrev:
Trist när det blir halt och så...:( Vi har haft jätte mycket snö i flera veckor, vi har typ 1m nu, jätte fint! Har varit ute och galopperat i djupsnö hela helgen :D
Har en andalusier och en arab som jag rider western på :banana:
Jösses, dog den här tråden ut, el?
Aaa, så härliga hästar du har...Andalusier är så fina, men jag har inte nån erfarenhet av dom...Araben däremot har jag kommit i kontakt med, de är så smäckra, men berätta hur dom skiljer sig åt, om det är nån skillnad, förutom kroppen då...
Hur är Andalus att rida w på?
Ja, jag kunde inte vänta på våren...utan grävde fram Rockarden under snön och igår tog vi en tur...den första sen hon gick i vintervila i dec...
Det va inte många steg hon behövde ta, förrän hon kom ihåg hur det skulle va...alltså, hon är en kanon körhäst...går helt underbart m vagn bakom sig...jag slår vad om att hon har varit en "känd" körhäst i sitt tidigare liv...:rofl: ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama