Muskler vs Muskler

Min pappa såg ut som på den nedre bilden i alla fall uppåt 25-30 års ålder. Han föddes 1945, var mjölkbonde och skogsbrukare och 1965 använde de fortfarande häst i stor utsträckning (har massor med gamla bilder från både jord- och skogsbruk eftersom min ena faster var flitig med kameran).
!965 var väl precis i brytning för när hästen försvann även från skogsbruket? Inom jordbruket gick mekaniseringen väldigt fort direkt efter kriget.

Varför undrar du det? Jag skrev att bilden är från ett sent datum när arbetet inom jordbruket i stort sett var nästan helt mekaniserat och inte på långt när lika fysiskt krävande som det var ett halvsekel tidigare. Sen att de ser unga ut och inte är klädda för arbetet gör att det inte skulle förvåna mig om det är barnen som är hemma för att hjälpa till.
Jag tycker du verkar leta anledningar till att hårt fysiskt arbete inte kan skapa en kropp som den på bilden utan att man måste "träna" fram den.
Och angående kläder - jag har grannen på foto i exakt sådana byxor vid en hässja ca 1968. Han har dock skjorta på sig så hans muskler vet jag inget om. Han var heltidsbonne då och byxorna var väl ett par gamla finbyxor. Hans döttrar står bredvid i shorts och top - på den tiden hade tjejer insett att man kunde passa på och bli brun när man ändå var med och jobbade.

On topic så tror jag det finns folk som är rejält vältränade av vanligt kroppsarbete. Men ändå med helt olika muskelutseende.
Hade en kompis som 25 år gammal var mjölkbonde med mekaniserat jordbruk, han hade en fantastisk "snygg" överkropp och var stark som tusan men inte en bulkig muskel.
Min dåvarande lika gamla pojkvän jobbade som mjölkdräng, lika många kor och samma arbetsuppgifter, stark som en björn men med en helt annan kroppstyp, mer osynliga muskler. Nästa grannbonde, lika många kor, samma jobb - tio år äldre, var bara senor men vrålstark. Utan tvekan den starkaste av dom men han såg ut mest utmärglat senig ut.
Ingen av dom idrottade frivilligt. Vi umgicks i många år så jag var med på armbrytningssessioner, flyttlass, dans och en del bus så jag fick mer än en gång anledning att fundera på att dom trots att dom var så olika ändå var så jämnstarka.

On topic så tror jag det finns folk som är rejält vältränade av vanligt kroppsarbete. Men ändå med helt olika muskelutseende.
Hade en kompis som 25 år gammal var mjölkbonde med mekaniserat jordbruk, han hade en fantastisk "snygg" överkropp och var stark som tusan men inte en bulkig muskel.
Min dåvarande lika gamla pojkvän jobbade som mjölkdräng, lika många kor och samma arbetsuppgifter, stark som en björn men med en helt annan kroppstyp, mer osynliga muskler. Nästa grannbonde, lika många kor, samma jobb - tio år äldre, var bara senor men vrålstark. Utan tvekan den starkaste av dom men han såg ut mest utmärglat senig ut.
Ingen av dom idrottade frivilligt. Vi umgicks i många år så jag var med på armbrytningssessioner, flyttlass, dans och en del bus så jag fick mer än en gång anledning att fundera på att dom trots att dom var så olika ändå var så jämnstarka.

Jag tror inte heller det är några problem att få en rejält tränad kropp som en bonde. Har man mkt tungt kroppsligt arbete så får man muskler. Sen har vissa lättare för att bygga muskler än andra.

Sen är det inte alltid man kan se på kroppstypen om man är stark eller inte. Jag har en kompis som är ca 15 cm längre och 20 kg tyngre, vi har tränat på gym ganska precis lika länge, dock inte på samma gym. Men när jag frågar hur mkt han maxar på olika övningar så tar jag mer än honom och i vissa övningar bra mkt mer på lika många reps. Vilket förvånade iaf mig väldigt mkt.
Jag tror att skulle man fråga en utomstående skulle dom nog tro att min kompis är starkare.

Om ni ursäktar, så skulle jag gärna vilja prata mer om just muskler och styrka :D

Det sades tidigare att vi har fler varianter av muskelfibrer (två? flera?) som är bra på oilka saker. Samt att man musklar sig olika. Gissningsvis ju mer testosteron, desto lättare att bygga muskler, utifrån den mängd träning man får.

Det jag har länge funderat på, är hur funkar det egentligen att bygga muskler utan nämnvärt större ansträngning? Vissa människor har lättare för att bygga muskler, men jag tänker främst på stillasittande/liggande djur, framför allt reptiler men också vissa predatorer som inte verkar gör så mycket annat än att ligga och såsa mestadels. Lejonhanar exempelvis.

Om exempelvis en större orm eller alligator blir väldigt stark av att inte göra många knop om dagarna, varför inte andra djur som skulle ha nytta av det, och hur fungerar det egentligen?

Vi människor har 2 (eller 3, beroende på hur man räknar) varianter på muskelfibrer, typ 1 och typ 2a och typ 2x. Jag tror (utan att ha undersökt just den saken) att det kan vara svårt att jämföra människors muskeluppbyggnad med typ kattdjur, då kattdjur kan använda sig av hyperplasi i musklerna (muskelfibrerna delar sig och blir fler), det är något som man inte har sett hos människor (än?), utan våra muskler blir starkare genom hypertrofi (att själva muskelfibern blir större). Att sen jämföra med reptiler tror jag kan bli ännu svårare :p

Det sägs att första gångerna på gymmet höjer du vikterna nästan på mental styrka.

När man börjar styrketräna (eller egentligen allt nytt man börjar med, men det syns väldigt tydligt i styrketräning) så är den första styrkeökningen man gör inte genom att att musklerna växer, utan genom att hjärnan lär sig hur rörelsen går till. Dvs hur många muskelfibrer måste den aktivera i den arbetande muskeln, och att inte spänna de muskler som håller emot övningen osv.

!965 var väl precis i brytning för när hästen försvann även från skogsbruket? Inom jordbruket gick mekaniseringen väldigt fort direkt efter kriget.

På det stora hela var det säkert så. Jag vet att de skaffade första traktorn däromkring. Men i min by användes primärt hästar, och handkraft, vid den tidpunkten.

Har för övrigt även bilder från -68 där häst och hässjor används. Och skogsbruksbilder från -69.

Det här funderar jag på. Två bilder av bönder. Jag kan inte tro att den moderna bilden visar en man som orkar lika länge som den på den svartvita bilden. Jovisst, Sebastian kan säkert bära tyngre grejor en stund.
Men hur tåliga är dessa bulkmuskler?
Kräver det inte en massa energi att bara underhålla den stora kroppen?
Och är inte musklerna i vägen om du ska arbeta effektivt?

images
hoskord_eva_oh0944-23_lank_web_5615229ee087c34521592271.jpg
Jag tror musklerna är lika effektiva (starke man brukar ju ha en del underhudsfett osv) eller att killen på övre bilden kan lyfta tyngre en gång. Men att den extra tyngden gör att det inte blir lika uthålligt?

Jag tror musklerna är lika effektiva (starke man brukar ju ha en del underhudsfett osv) eller att killen på övre bilden kan lyfta tyngre en gång. Men att den extra tyngden gör att det inte blir lika uthålligt?

Ja, precis. Man måste lyfta tungt om man vill bli starkare.
Ett exempel på detta från denna träningstudie av bodypump. Många reps ger inte så stor ökning av muskelstyrka.
https://traningslara.se/antligen-en-langre-traningsstudie-pa-bodypump/

Men självklart krävs det mer energi för en starke man att röra sin kropp. Såg nån dokumentär där man fick följa isländska starke man killar. Det dom utsätter kroppen för är inte hälsosamt. Man käkar kopiösa mängder mat för att bibehålla/växa och hjärta osv är inte utvecklat för den stora kroppen. Så det är en klar hälsorisk
Känns inte som nån kropp man bör eftersträva.
Eddie Hall swimmade direkt efter ett världsrekord och var nära att dö.
http://www.independent.co.uk/sport/...-deadlift-world-record-of-500kg-a7132306.html

Jag tycker du verkar leta anledningar till att hårt fysiskt arbete inte kan skapa en kropp som den på bilden utan att man måste "träna" fram den.
Och angående kläder - jag har grannen på foto i exakt sådana byxor vid en hässja ca 1968. Han har dock skjorta på sig så hans muskler vet jag inget om. Han var heltidsbonne då och byxorna var väl ett par gamla finbyxor. Hans döttrar står bredvid i shorts och top - på den tiden hade tjejer insett att man kunde passa på och bli brun när man ändå var med och jobbade.

Äh jag drar väl in min pappa i det hela :) om bulliga muskler.
Han har rejält stora bulliga muskler i armarna tex och de är urstarka, han är dock inte ett dugg uthållig :). Vilket snarare beror på total avsaknad av försök till träning. Jag skulle lätt vinna en tävling i "hur länge och stort område som slås med lie".

Han för en kontorsexistens med direktörsfysik i övrigt. (ev skogsarbete och liande var mer av en hobby. Och det är han som har lärt mig att man tar i tills man blir blå, inte tills man "inte orkar mer".)

Så bulliga muskler/slanka muskler, jag tror det är de förutsättningar man föds med. Och jag håller med Luff om att båda verkar lika bra, man kan vara stark med olika muskelstorlek. Och bulliga är inte alls tomma, de jag sett, det kan vara som granit.

På det stora hela var det säkert så. Jag vet att de skaffade första traktorn däromkring. Men i min by användes primärt hästar, och handkraft, vid den tidpunkten.

Har för övrigt även bilder från -68 där häst och hässjor används. Och skogsbruksbilder från -69.
Fast du kommer från norra Sverige? Bilden är från en av dem bördigare jordbruksbygderna i mellansverige. Hässjor användes ganska länge även i Skåne.

Fast du kommer från norra Sverige? Bilden är från en av dem bördigare jordbruksbygderna i mellansverige. Hässjor användes ganska länge även i Skåne.
Vad underliga saker du kommenterar. Men jag hakar på. Vi (pappa månskensbonde och grannarna mjölkbönder) slutade med långhässjor ca 1975-80 (mitt i Skaraborg). Mindre trefotshässjor gjordes nog på mindre lantbruk långt in på 80-talet. Sen kom skulltorkarna på bred front.
Och jag kan också berätta att de skaraborgska bönder var bland de sista att skaffa traktorer. Vi ville allt se så didäringa nymodihetera verkligen funcherade innan vi la pengar på´t.

Anledningen till att jag väljer hässjebilder är att det var i princip enda gången en bonne tog av sig skjortan. Kanske finns det motsvarande bilder på hamnarbetare eller någon annan yrkesgrupp.

Man blir bra på det man gör och en bonde kommer därmed bli vältränad för sin arbetsuppgift. På samma sätt skiljer sig kunskaperna och kroppstyperna beroende på vilken idrott man håller på med. En kultstötare är inte så vältränad för långdistanslöpning och vice versa. Det utseende du får av en viss sorts fysisk aktivitet kan du alltid uppnå på ett välutrustat gym eftersom du kan anpassa träningen för att uppnå just detta. Däremot kommer det vara svårare att uppnå något som är vältränat för aktiviteter väldigt skiljda från sin egen genom bara någon fysisk aktivitet.

Kortfattat så är ett gym bara ett verktyg och hur du sedan använder verktyget är upp till användaren. Det finns träningsresultat som i princip bara kan uppnås på ett gym men det finns inte träningsresultat genom fysisk aktivitet du inte kan uppnå genom att emulera aktiviteten på ett gym (inom rimliga gränser såklart, svårt att träna på fridykning på ett gym).

... emulera ...
låter som du sysslar med datorer och programmering?

I praktiken stämmer inte det du skriver, men jag förstår att du resonerar utifrån ett teoretiskt perspektiv. Fast vilka träningsresultat från gymmet skulle inte kunna nås utanför?

låter som du sysslar med datorer och programmering?

I praktiken stämmer inte det du skriver, men jag förstår att du resonerar utifrån ett teoretiskt perspektiv. Fast vilka träningsresultat från gymmet skulle inte kunna nås utanför?
På vilket sätt stämmer det inte? Det jag menar är att det finns vissa sorters resultat (tänk bodybuilding) som i princip kräver att man använder vikter och liknande. Det behöver inte vara på ett gym, man kan lyfta däck i en trädgård men det jag menar är att man kan inte få såna resultat från att hugga ved.

På vilket sätt stämmer det inte? Det jag menar är att det finns vissa sorters resultat (tänk bodybuilding) som i princip kräver att man använder vikter och liknande. Det behöver inte vara på ett gym, man kan lyfta däck i en trädgård men det jag menar är att man kan inte få såna resultat från att hugga ved.
Finns det en "hugga ved" maskin på gym för att ta omvändningen på ditt exempel? Inte ens roddmaskinen på ett gym är särskilt bra på att efterlikna verklig rodd som är en enkel rörelse i jämförelse med nästan vilket kroppsarbete som helst.

Finns det en "hugga ved" maskin på gym för att ta omvändningen på ditt exempel? Inte ens roddmaskinen på ett gym är särskilt bra på att efterlikna verklig rodd som är en enkel rörelse i jämförelse med nästan vilket kroppsarbete som helst.
Man kan konstruera en övning som tränar samma muskler.

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Lazy Lady
·
Avel Nu är det inte aktuellt iår eller ens nästa år, men funderationerna går ju iaf runt litegrann. Har ett fint kallblodstravarsto vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 885
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar