Muskler vs Muskler

Det här funderar jag på. Två bilder av bönder. Jag kan inte tro att den moderna bilden visar en man som orkar lika länge som den på den svartvita bilden. Jovisst, Sebastian kan säkert bära tyngre grejor en stund.
Men hur tåliga är dessa bulkmuskler?
Kräver det inte en massa energi att bara underhålla den stora kroppen?
Och är inte musklerna i vägen om du ska arbeta effektivt?

images
hoskord_eva_oh0944-23_lank_web_5615229ee087c34521592271.jpg

Det här funderar jag på. Två bilder av bönder. Jag kan inte tro att den moderna bilden visar en man som orkar lika länge som den på den svartvita bilden. Jovisst, Sebastian kan säkert bära tyngre grejor en stund.

Den största skillnaden ligger i kroppsfett, mannen på den övre bilden rejält nerdeffad skulle inte se så stor ut. Jämför folk som tävlar i fitnessklasser, de kan se väldigt stora ut men när tävlingssäsongen väl kommer med allt av hård deff så har de "krympt" betänkligt. Det kostar helt klart energi att ha en stor kropp i arbete, men med ett fysiskt jobb blir det ju självreglerande. Är kroppen för energikrävande för vad man gör kommer man tappa i vikt tills jämvikt uppnås.

Det ena utesluter ju inte det andra. Dvs, bara för att någon är trevlig att titta på, så betyder det inte att det inte också är trevligt att prata med personen ifråga. :idea:
Nävars, men att samma person skulle vara snyggast och trevligast att prata med är väl jätteosannolikt.

Den största skillnaden ligger i kroppsfett, mannen på den övre bilden rejält nerdeffad skulle inte se så stor ut. Jämför folk som tävlar i fitnessklasser, de kan se väldigt stora ut men när tävlingssäsongen väl kommer med allt av hård deff så har de "krympt" betänkligt. Det kostar helt klart energi att ha en stor kropp i arbete, men med ett fysiskt jobb blir det ju självreglerande. Är kroppen för energikrävande för vad man gör kommer man tappa i vikt tills jämvikt uppnås.
Han tävlar ju i styrka, inte i snygghet. Så han deffar knappast. Jag tycker dom där musklerna borde vara i vägen i det dagliga jobbet. Precis som mitt fett är.

images
Mannen på den äldre bilden ser betydligt starkare ut än den nyare.
Sen tycker jag att många bönder är betydlig mindre, alltså inte lika mycket mage som han på över bilden.
Men ja förr var man tvungen att använda kroppen hela tiden. Min mormor var alltid i jättebra form och kondis, tills de skaffade den ena maskinen efter den andra och hon minskade aldrig ner sitt kaloriintag utan åt som hon alltid hade gjort.

Nävars, men att samma person skulle vara snyggast och trevligast att prata med är väl jätteosannolikt.

Absolut, om ribban ligger på snyggaste människan på planeten och trevligaste människan på planeten. Då lär man nog få förbli singel. Men det är väl vanligare att man är nöjd med tillräckligt trevlig och tillräckligt snygg? Det är såklart inte heller jätteenkelt, men dels så färgar ju dedär av sig på varandra - vare sig snygg eller trevlig är ju några absoluta egenskaper, och väldigt attraktiva människor verkar ofta lite trevligare, och väldigt trevliga människor framstår ju lite mer attraktiva, vilket underlättar, och dels är det ju de facto inte superenkelt att hitta nån att dela sitt liv med. Men det räcker ju om man hittar en.

Trevligast men inte attraktiv alls låter som nån man vill ha som kompis, i mitt tycke. Och attraktiv men inte trevlig alls är väl en sån som gör sig bäst på foto.

Intressant fråga tycker jag. Jag tänker, som någon var inne på, att de tränar när vi inte ser ex på nätterna. Men då ställer jag mig förstås genast frågan - stora ormar i djurparker som inte har så mycket plats att röra sig på, är de lika starka som ormar i det fria? Jag tror spontant på nej men jag vet inte.
Många ormar i terrarium är feta

images
Bilden är från 1965, då hade de flesta gårdar sedan länge gått över till traktordrift och man bar inte tunga säckar heller längre. Han ser ganska ung ut, det kan mycket väl ha varit sonen som var hemma från skolan och hjälpte till med höskörden och musklerna kommer från idrottande. Att det inte hade fungerat för en grovarbetare förr att se ut som personen på övre är väl självklart, en arbetsdag var 10-12 timmar sex dagar i veckan och då kan man inte vara så tung som han, det orkar nog ingen.

images
Det går ju inte att säga om den övre mannen är uthållig bara genom att titta på fotot, eftersom uthålliga muskler inte blir större. Det är ju möjligt att han har uthålliga muskler också. Men han är ju i vilket fall mer råstark än den nedre.

Sen är den nedre mycket smalare, alltså har mindre fett, men det är ju en annan sak.

Att bulkiga muskler skulle vara ”tomma”, och egentligen inte ge så mycket styrka är en myt. Har man stora muskler är man mer råstark. Uthållighet är svårare att se, mer än att den träning som krävs för att träna upp uthållighet brukar ha bieffekten att bränna så mycket kalorier att man blir smal och senig. Tränar man för prestation så försöker man väl också se till att inte bli för tung, och av den anledning undvika att bygga upp explosiv styrka man inte behöver.

Absolut, om ribban ligger på snyggaste människan på planeten och trevligaste människan på planeten. Då lär man nog få förbli singel. Men det är väl vanligare att man är nöjd med tillräckligt trevlig och tillräckligt snygg? Det är såklart inte heller jätteenkelt, men dels så färgar ju dedär av sig på varandra - vare sig snygg eller trevlig är ju några absoluta egenskaper, och väldigt attraktiva människor verkar ofta lite trevligare, och väldigt trevliga människor framstår ju lite mer attraktiva, vilket underlättar, och dels är det ju de facto inte superenkelt att hitta nån att dela sitt liv med. Men det räcker ju om man hittar en.

Trevligast men inte attraktiv alls låter som nån man vill ha som kompis, i mitt tycke. Och attraktiv men inte trevlig alls är väl en sån som gör sig bäst på foto.
Något ditåt, ja. Jag funderar på det här med utseendet. En viktig del av det för mig, handlar om vilka sociala signaler personen sas sänder ut. Vad personen signalerar när hen rör sig och för sig, inte minst med tanke på typ genusposition.

"Snygg" blir lätt en egenskap i tomme, känner jag nog. Det är på något vis totalt sett mycket intressantare hur personen interagerar socialt med sin framtoning eller performance eller vad man vill kalla det, tex map genus och i viss mån nåt jag inte har ord för, klass/samhällsgrupp, kanske. Nån som ser ut som en streber är nog en streber, typ. Nån som ser avspänt prestigefri ut, är i bästa fall också det. Nåt sånt.

Men utseende, jag vet inte. Jag tycker nog att alla jag gillar ser rätt trevliga ut. Det är nog jätteviktigt, men jag vet inte riktigt hur. (Jag hade en rolig upplevelse en gång då jag hade klätt ut mig för ett möte i för mig helt fel miljö, och partner tittade nästan med avsmak på mig. :D )

Bilden är från 1965, då hade de flesta gårdar sedan länge gått över till traktordrift och man bar inte tunga säckar heller längre. Han ser ganska ung ut, det kan mycket väl ha varit sonen som var hemma från skolan och hjälpte till med höskörden och musklerna kommer från idrottande. Att det inte hade fungerat för en grovarbetare förr att se ut som personen på övre är väl självklart, en arbetsdag var 10-12 timmar sex dagar i veckan och då kan man inte vara så tung som han, det orkar nog ingen.
Så du tror inte en person kan få sådana muskler som på hässjebilden utan idrottsträning?

Min pappa såg ut som på den nedre bilden i alla fall uppåt 25-30 års ålder. Han föddes 1945, var mjölkbonde och skogsbrukare och 1965 använde de fortfarande häst i stor utsträckning (har massor med gamla bilder från både jord- och skogsbruk eftersom min ena faster var flitig med kameran).

Så den här gossen var också en elitidrottare som var hemma på höskörd? Bild från 40-tal.
kima-019.jpg

Så du tror inte en person kan få sådana muskler som på hässjebilden utan idrottsträning?
Varför undrar du det? Jag skrev att bilden är från ett sent datum när arbetet inom jordbruket i stort sett var nästan helt mekaniserat och inte på långt när lika fysiskt krävande som det var ett halvsekel tidigare. Sen att de ser unga ut och inte är klädda för arbetet gör att det inte skulle förvåna mig om det är barnen som är hemma för att hjälpa till.

Han kanske hängde mkt på lokala gymmet i ladugården ? :D
Appropå arbetarkropp och gymkropp. Så ser jag då ingen större skillnad.
Här fanns en nästan komplett hemmabygd friidrottsarena hemma på gården, granngården hade ett gym för styrkelyft samt lite annat. En släkting, lantbrukarson, tävlade i friidrott på nationell nivå. Många unga var idrottsintresserade och tränade mycket redan på trettiotalet.

Jag tycker man ser en tydlig skillnad även om det i det individuella fallet kan vara svårt att säga något med säkerhet.

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Lazy Lady
·
Avel Nu är det inte aktuellt iår eller ens nästa år, men funderationerna går ju iaf runt litegrann. Har ett fint kallblodstravarsto vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 885
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar