Muskla hästen fram

Pathmaker

Trådstartare
Hej!
Har ni några bra råd på hur man musklar hästen vid bog och bogblad, ni vet ovanför benen upp där.

Hoppas ni förstår hur jag menar.. :p

Är det klättring som gäller?

Sv: Muskla hästen fram

Min häst har samma problem och jag har hört att han behöver klättring, cvaletti bommar och även ut och cantra i långsam galopp. Men jag tror mkt på klättring och bommar :)

Åh vad skönt att höra att man inte är ensam på den punkten! inte för att det är så värst roligt att ha det här problemet :/

Ok, min häst har jag inte börjat rida så seriöst än, bara rider i skogen då o då.. Så hur gör jag med bommar då? kan jag springa bredvid honom över bommar och så också eller är det kanske inte hjälper? :confused:

Hej!
Har ni några bra råd på hur man musklar hästen vid bog och bogblad, ni vet ovanför benen upp där.

Hoppas ni förstår hur jag menar.. :p

Är det klättring som gäller?

Min tanke är att om hästen får en balanserad foderstat innehållande tillräckligt med protein så ska hästen muskla sig jämnt och fint utan några specialövningar.
Annars skulle jag anta att hästen har någon form av skada som gör att den inte musklar sig jämnt.

Foderstaten är bra :)
Det enda är att jag har varit lite lat o så med träningen.
Det enda som jag vet är att han har blivit biten ordentligt när han var liten så han har ett djupt ärr på halsen, men det ska inte hindra honom nåt :)

Ville bara veta vad hästfolket på buke har för roliga ideer :)

Jag tror inte det är något konstigt för att vissa musklar sig annorlunda.. Titta på människor! Vi är inte jämnt musklade..

Ts häst är inte riden så mkt..som min häst. Då har dom inte hunnit bygga upp sig än. Min är ung och därför omusklad. Ts häst vet jag inte. Men bara för att en häst inte är perfekt musklad så är den inte fel fodrad..

Pathmaker: Du kan kanske tömköra över bommar? Eller lägga upp tjocka grenar som bommar i skogen. Det är ju perfekt träning att rida i kuperad terräng. Det är något jag själv med har börjat göra med min.
Har du bommar så lägg upp dom bara. Du kan ju börja med att skritta över om hästen inte är van.

Jag delar inte din åsikt. Kanske pga av okunskap från min sida.

Om du jämför ett friskt, normalbyggt fölsto eller vildhäst som inte blivit riden och en tävlingshäst i vilken disiplin som helst, vad ser du för skillnad på musklerna?

Du kan ju inte dra in en vildhäst i samanhanget! Dom jobbar ju om nått. En tamhäst rör sig inte alls på samma sätt som en vildhäst som klätttrar, rör sig obegränsat och kuperat.

Jag kan tänka mig att många tamhästar rör sig så som du beskriver.

Vad ser man för skillnad?

Jag har googlat lite där folk lagt ut bilder på omusklade tillsammans med musklade och det jag ser är bara lite mindre underhudsfett på de musklade.

Jag vill gärna förstå vad jag ska titta efter.

Min är snart fem år och han är en islänning :) Den rasen börjar man ju rida senare, jag har ridit på sen han var fyra, innan reds han bara 2 - 3 gånger när han var tre. Men jag har inte jobbat så mycket med ridningen eftersom jag velat att han skulle få muskla lite mer. Sen har jag haft en för liten sadel, tyvärr visste jag inte det förän min gamla instruktör nämnde det, så jag ska beställa en bomlös snart. Under tiden har jag ridit barbacka men har inte kunnat göra det så mycket ändå eftersom jag själv varit skadad. Så har tagit det VÄLDIGT lugnt :)

Tömkörning är jag dålig på tyvärr, men skritta över stockar o sånt ute i skogen kan jag lyckas med :p Han har hoppat och sprungit över cavaletti förr så det borde inte va nån fara :p

MonteRose: precis som Aston säger så musklas vi ju faktiskt olika :) Dessutom tycker jag att det är lite för mycket snack om rätt foderstat etc. Om man ska börja dra upp det med vildhästar så kan man ju undra hur fasen dem klarar sig, då människan inte kan va där och slänga in lite protein och havre till dom. Självklart får min häst både havre och betfor, samt hö och mineraler och tillskott. Men jag tror ändå att vi kanske ibland kan överdriva allt det där med maten. En av mina instruktörers islandshästar går på rätt magert bete, med bara havre och betfor till mat och så fint musklade hästar får man leta länge efter..

Jag kan bara utgå ifrån mina erfarenheter då jag vid endast ett fåtal tillfällen lyckats få tag på grovfoder med tilräckligt med protein i. Även när man läser merparten av analystrådar här på forumet så är proteinet i underskott. Tror inte alls man kan jämföra vildhästars foderstat men tama hästar som hålla till godo med odlad mat.

Jag ser ingen större skillnad på oss människor om vi inte tränar bodybildning eller cykel på elitnivå.

Och angående vildhästar så verkar de flesta av de jag sett på bilder, ha tillräcklig tillgång på protein eftersom de inte är bukiga.

Min egen häst rids ytterst sporadiskt men är ej bukig, ej toppig, ej urgröpt vid manken. Obs, det är inte bara fett som fyller ut.

Kan du inte se skillnad på en bodybuilder och en cyklist?
Det är enorm skillnad där..

Men det är bra att du utgår ifrån dina egna erfarenheter :) Finns alldeles för många här på buke som tyvärr bara kastar ur sig saker dem inte har en aning om.. :(

Jag håller med MonteRose.
Med tillräckligt bra foderstat kan de allra flesta hästar se fantastiskt fina ut.

Eller hur tror ni slaktdjur (nöt) bygger muskler när de bara står på box?

Jag vet inte riktigt men, är det inte rätt så omöjligt att bygga muskler utan att motionera?
Kan ju ha fel, men efter all den utbildning i skolan från idrotten och vetskapen jag fått ifrån min bror som gymmar, så är det rätt svårt att bygga muskler om man inte får protein, men rör du dig inte och tränar så bajsar du bara ut proteinet..
Slaktdjuren (nötkreatur) som belgian blue är avlade till att bli stora.. Dem blir det utan att röra sig så värst mycket..

Muskler lär ju kunna byggas utan att röra sig särskilt mycket. Eller vad tror du en ungtjur som stått uppbunden i 18 månader består av? Fett?

Ni har väl inte helt fel någon av er..
En välfodrad häst i vila är jämn och fin över hela kroppen. Sen kan det såklart ibland vara svårt (spec om man inte är så kunnig) att hitta vägen dit. Det kan ta ett tag innan man hittar rätt "sammansättning" i fodret man ger.

Om man däremot rider hästen enformigt eller illa och kanske med fokus på vissa kroppsdelar så är det klart hästen kan muskla sig konstigt eller fel.
Ex vissa hästar har ju mkt power i bakbenen men går som stjärnkikare, då är det klart de kan se lite mindre snygga ut i vissa delar av kroppen.

Om man däremot rider hästarna i en bra varierad form med variation i ridningen så ska de muskla sig jämnt i hela kroppen.
Är hästen inte helt igång så kommer ju muskulaturen automatiskt ju mer man jobbar den.
Lösgörande dressyrövningar, övergångar och korta/länga är ju bra för musklerna.

Och om ni nu ska prata om vildhästar kan jag påpeka att många nu för tiden faktiskt stödfodras (till viss del, inte som ridhästar såklart) på vintern för att inte dö. Och även fast de får extra mat så är de sällan fina i hullet.
Knappast något man ska sträva efter eller jämföra med.
Sommartid är det klart de är (typ) fina i hullet, de kan ju söka sig till energirika ställen -det kan inte tamhästar och därför behövs ibland stödfoder.

Men hästar som rids felaktigt/med felaktig sadel bygger väl inte särskilda muskler för det?
Det är väl snarare så att det INTE byggs muskler på utsatta ställen, eller de muskler som tex fanns runt manken tillbakabildas.

Men hästar som rids felaktigt/med felaktig sadel bygger väl inte särskilda muskler för det?
Det är väl snarare så att det INTE byggs muskler på utsatta ställen, eller de muskler som tex fanns runt manken tillbakabildas.

Faktum är att jag under en period med en speciell tränare lyckades få till "dressyrmuskler" på revbenen på min häst. När jag bytte till en annan tränare och slutade dra hästen i munnen samtidigt som jag sparkade på honom, försvann dessa bulor som tydligen växer till sig när ryggen är låst.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 067
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka