S
Sofia-J
Shosan behöver några tips på övningar på hur man kan muskla bogen mera? Min pålle är väldigt tunn fram och har mkt mer muskler på bakdelen tacksam för svar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det är klart att man kan vilja muskla bogen mer! det är ju trots allt bogen som tar den största belastningen!
jag fick ett tips om att sätta blyvikter på frambenen... ska tydligen finnas skydd som man kan sätta i blyvikter, men det är viktigt att man gör det succesivt...
och eftersom bakdelen är mer anpassad att ta tyngd så klarar den det mkt bra, framdelen kan behöva hjälp att muskla sig då MÅNGA hästar har låsningar i bogen och då blir blodcirkulationen dålig = ännu mindre muskler och så är det onda cirkeln igång.
själva tanken ja, men rider du dint häst 24h/dygn? eller är det snarare 1h/dygn?
jag vet inte hur era hästar fördelar vikten, men det är ytterst få hästar som tar mer tyngd på baken!
och eftersom bakdelen är mer anpassad att ta tyngd så klarar den det mkt bra, framdelen kan behöva hjälp att muskla sig då MÅNGA hästar har låsningar i bogen och då blir blodcirkulationen dålig = ännu mindre muskler och så är det onda cirkeln igång.
det är inte tal om att övermuskla fronten, men det finns hästar som tex min som han såg ut så hade han en quarter rumpa till en spänd bog som hade ytterst små muskler, det man gör för honom är helt enkelt att hjälpa till lite på traven, undertiden får ju en spänd häst massage för att komma tillrätta med det problemet.
bogbladen sitter inte mer fast för att hästen har mer muskler, tvärtom så har den styrka att ta ut steget ordenkligt och ta stötarna vid nedslag av hoven i marken mer med musklerna = hästen håller längre.
ni verkar tro att det handlar om flera kilo... det gör det inte! om jag inte kommer ihåg fel så handlar det om ca 2-300 gram.
det är väldigt sällan man pratar om bogens musklatur, man pratar främst om rumpan och ryggen, varför är det så?
intressant frågeställning eftersom vi annars är så duktiga på att fokusera på symptom!
bara för att vi kom in på ämnet så kan jag tillägga att jag fick en av mina hästar manipulerad i bog/underhals, hängde inte med riktigt på exakta muskelnamn och såna petiga bitar men principen var att få loss som en "sträng" av muskler som gick igenom bringa och underhals.
en enda manipulation den dagen och vid nästa ridpass var hästen plötsligt hundra gånger mer lättstyrd och lättmanövrerad, "stadigare"!
jag har nästan alltid 10 mm skor... de slits så mkt annars... rider distans.. de är lövtunna när man byter annars...
jag har inte skrivit nåt om att focera, men man kan hjälpa till på traven, självklart som jag redan har skrivit så sätter man inte på 200 gram poff utan man kanske tar 50 gram, och innan ska ju låsningarna vara lösgjorda av en massör!