Muskla bogen?

S

Sofia-J

Shosan :) behöver några tips på övningar på hur man kan muskla bogen mera? :p Min pålle är väldigt tunn fram och har mkt mer muskler på bakdelen :) tacksam för svar!

Sv: Muskla bogen?

Varför vill du muskla bogen mera? Du vill ju ha muskler i ryggen och bakdelen eftersom det är dom delarna hästen framförallt ska jobba med. Hästen sätter ju dom muskler den behöver, så rider du din häst i god form med varierad ridning kommer den ju få dom muskler den behöver.

det är klart att man kan vilja muskla bogen mer! det är ju trots allt bogen som tar den största belastningen!

jag fick ett tips om att sätta blyvikter på frambenen... ska tydligen finnas skydd som man kan sätta i blyvikter, men det är viktigt att man gör det succesivt...

det är klart att man kan vilja muskla bogen mer! det är ju trots allt bogen som tar den största belastningen!

jag fick ett tips om att sätta blyvikter på frambenen... ska tydligen finnas skydd som man kan sätta i blyvikter, men det är viktigt att man gör det succesivt...

Största belastningen fram? Själva tanken med att hästen ska gå i samling är ju att vikten ska förskjutas bakåt för att hästen ska hålla att rida på. Sen har jag lärt mig att hästar naturligt har 60 % av vikten i fram om det är det du syftar på, men det klarar de ju så länge de rids med vikten bak.
Dessutom håller jag med tidigare svar - hästen sätter ju de muskler som den behöver.

För att knyta an till TS:
Genom att rida i naturligt kuperad terräng, typ klättra eller rida omkring i skog och mark så får hästen naturligt muskler runt om eftersom den måste använda hela kroppen och lyfta ordentligt på benen.

Mitt råd och rekomendation är att inte börja använda vikter osv för att kompensera svagheter, eftersom det är mycket svårt (läs: i princip omöjligt) att göra på ett bra sätt utan att slita ut hästen.

Hästar ska INTE belasta framdelen. De ska belasta bakdelen. Det är vad som menas med gå på tygeln - höja ryggen, trampa under sig med bakbenen - det ska kännas som att rida i en uppförsbacke. Om hästar belastade framdelen lika mycket med ryttare, skulle hästens framben bli till splitter.

Ta hjälp av en duktig ryttare, som kan rida hästen i rätt form, istället:)

Om man ser det såhär; innan hästen kommit till den supersamling som innebär att den blir mycket lätt fram ett helt ridpass (tror ärligt talat inte det är många som kommer till 60% eller mer på bakdelen som "arbetsläge", däremot i samlade rörelser och kortare sträckor) så innebär stark framdel att hästen blir mer stabil och därmed sliter på sig mer. Dessutom kan "spinkiga" rangliga hästar faktiskt bredda sig i bog och bringa eftersom bogbladen inte sitter fast. Att satsa på broilerframdel och normal eller klen bakdel, det låter dumt, men att satsa på att muskla fram förstår jag mycket väl! Och helst runda muskler som går långt upp snarare än bulliga muskler enbart vid armbågarna t ex.

Hursomhelst så ser jag dock en poäng i det där att "muskla lagom" rider man hästen bra kommer den sätta bra muskler (jag anser att det finns bra framdelsmuskler också). Tips är väl att galoppera mycket i lugnt tempo, jobba mycket med balansövningar i lugnt tempo för att inte slita så mycket, öva även lösgörande -öppna t ex är lösgörande för bogarna- rid i nedförsbackar i sakta tempo och i balans och öva massor med halter och halvhalter, det musklar både bak och fram om det görs rätt.

Rent allmänt - lågt tempo men styrketränande bygger större muskler och kräver mer balans vilket hästarna naturligt nog även kommer behöva framdelen till. Hjälp inte hästen för mycket utan låt den hitta sin balans själv, annars blir det nacke och hals den tränar! ;) Rid mycket serpentiner kombinerat med många halvhalter för att hitta balans utan ett femte ben.
Med mera.
Har aldrig riktigt behövt fundera på det själv för de hsätar jag tränar brukar alltid börja med att biffa sig lite fram för att sen börja öka på bak :angel: förutom varmblodet som inte skulle se grov ut fram även om han musklade sig massa skulle jag tro, för slanka muskler!

själva tanken ja, men rider du dint häst 24h/dygn? eller är det snarare 1h/dygn?

jag vet inte hur era hästar fördelar vikten, men det är ytterst få hästar som tar mer tyngd på baken!

och eftersom bakdelen är mer anpassad att ta tyngd så klarar den det mkt bra, framdelen kan behöva hjälp att muskla sig då MÅNGA hästar har låsningar i bogen och då blir blodcirkulationen dålig = ännu mindre muskler och så är det onda cirkeln igång.

det är inte tal om att övermuskla fronten, men det finns hästar som tex min som han såg ut så hade han en quarter rumpa till en spänd bog som hade ytterst små muskler, det man gör för honom är helt enkelt att hjälpa till lite på traven, undertiden får ju en spänd häst massage för att komma tillrätta med det problemet.

bogbladen sitter inte mer fast för att hästen har mer muskler, tvärtom så har den styrka att ta ut steget ordenkligt och ta stötarna vid nedslag av hoven i marken mer med musklerna = hästen håller längre.

ni verkar tro att det handlar om flera kilo... det gör det inte! om jag inte kommer ihåg fel så handlar det om ca 2-300 gram.

och eftersom bakdelen är mer anpassad att ta tyngd så klarar den det mkt bra, framdelen kan behöva hjälp att muskla sig då MÅNGA hästar har låsningar i bogen och då blir blodcirkulationen dålig = ännu mindre muskler och så är det onda cirkeln igång.

Bra poäng! Troligen en av de vanligaste orsakerna till tanig muskulatur fram?
Med det här i åtanke får man se muskulaturen som ett kvitto och utgångsstatus och utifrån det försöka få sin häst "fixad" vid behov för att sen träna på som vanligt - bra då givetvis (;) ) och även ta de större musklerna som kvitto på färre spänningar och låsningar = bättre blodcirkulation och mer harmoni i muskulaturen!

själva tanken ja, men rider du dint häst 24h/dygn? eller är det snarare 1h/dygn?

jag vet inte hur era hästar fördelar vikten, men det är ytterst få hästar som tar mer tyngd på baken!

det är inte tal om att övermuskla fronten, men det finns hästar som tex min som han såg ut så hade han en quarter rumpa till en spänd bog som hade ytterst små muskler, det man gör för honom är helt enkelt att hjälpa till lite på traven, undertiden får ju en spänd häst massage för att komma tillrätta med det problemet.

bogbladen sitter inte mer fast för att hästen har mer muskler, tvärtom så har den styrka att ta ut steget ordenkligt och ta stötarna vid nedslag av hoven i marken mer med musklerna = hästen håller längre.

ni verkar tro att det handlar om flera kilo... det gör det inte! om jag inte kommer ihåg fel så handlar det om ca 2-300 gram.

Men spänningar/låsningar i bogen skulle jag bearbeta genom att jobba hästen i en rund och bra form där den får chans att ta i med bak och sträcka ut i fram och så skulle jag som sagt ge hästen tillfälle att använda hela sin kropp genom galopp, klättring, bommar osv. Stretcha bogen därefter. Det är precis det här som jag håller på med på en häst just nu och hennes rörelser har blivit mycket bättre på bara några månader, utan speciell fokus i fram (förutom stretch) och utan vikter.
Hästen går ju naturligt med mer tyngd i fram, ja, när det t ex går i hagen och då har den ju inte den extra tyngden från ryttaren och jobbas inte så hårt som under ridning - därför klarar den att gå framtung utan problem. Det är ju ridningen som är poängen.

Men det är så klart individuellt hur olika hästar behöver jobbas och behandlas. Din kanske behöver extra fokus på fram.

jo jag tror han behöver det, iaf numera... blev biten av en huggorm förrförra sommaren och efter det har bogen inte riktigt kommit ikapp, han blev biten precis mellan frambenen, så jag funderar på att köpa vikter, men äger inga i dagsläget...

nästan alla hästar jag har sett har mer eller mindre låsningar i bogen... det är väl för att bogbladet "hänger i luften" det sitter alltså bara fast med muskler eftersom hästar inte har nåt nyckelben, och om man då inte strechar och masserar hästen regelbundet så får de nog spänningar...

spänningarna behöver inte bara sitta så att de inte kan ta ut steget framåt, på min sitter spänningarna främst under magen som gör att bogbladen dras ihop och på så sätt minskar cirkulationen och rörelsen... men oom man kombinerar massage och "sen" sätter tyngder på så att bogen verkligen får jobba ( ökad cirkulation vilket gör att muskeln arbetar och läker från spänningarna bättre) så tror jag iaf att det går mkt bättre.

det är väldigt sällan man pratar om bogens musklatur, man pratar främst om rumpan och ryggen, varför är det så?

Har hästen en regelrätt låsning i bogen så känns det som en ypperligt dålig ide att försöka forcera igenom låsningen med hjälp av vikter.

ang. 2-300 gram så är det lite i din värld, men det påverkar enormt gällande arbete för hästen. Man man tillochmed påverka hästars arbete och rörelser genom att ändra en skoning från 8 till 10 mm tjocka skor, så tänk utifrån det.

Om man skall träna hästen med vikter brukar det rekommenderas att det är per ordination av veterinär isåfall, såvida man inte är expert på ämnet. Återigen är anledningen den att det påverkar väldigt mycket och lätt kan bli fel.

Senast ändrad:

Om låsningar skulle försvinna med stretching så skulle det betyda att alla som stretchar ordentligt inte har låsningar. Så fungerar det tyvärr inte.
Framförallt så är själva principen med en låsning att den hindrar ryggen att få full rörlighet och kan därmed hindra från att använda kroppen "rätt", pressar man hästen trots att det tar emot kommer den bara kompensera på annat sätt. Låsningen måste behandlas bort FÖRST, sen rehabilitering!

det är väldigt sällan man pratar om bogens musklatur, man pratar främst om rumpan och ryggen, varför är det så?

intressant frågeställning eftersom vi annars är så duktiga på att fokusera på symptom! :angel:

bara för att vi kom in på ämnet så kan jag tillägga att jag fick en av mina hästar manipulerad i bog/underhals, hängde inte med riktigt på exakta muskelnamn och såna petiga bitar men principen var att få loss som en "sträng" av muskler som gick igenom bringa och underhals.
en enda manipulation den dagen och vid nästa ridpass var hästen plötsligt hundra gånger mer lättstyrd och lättmanövrerad, "stadigare"! :p

jag har nästan alltid 10 mm skor... de slits så mkt annars... rider distans.. de är lövtunna när man byter annars...

jag har inte skrivit nåt om att focera, men man kan hjälpa till på traven, självklart som jag redan har skrivit så sätter man inte på 200 gram poff utan man kanske tar 50 gram, och innan ska ju låsningarna vara lösgjorda av en massör!

intressant frågeställning eftersom vi annars är så duktiga på att fokusera på symptom! :angel:

bara för att vi kom in på ämnet så kan jag tillägga att jag fick en av mina hästar manipulerad i bog/underhals, hängde inte med riktigt på exakta muskelnamn och såna petiga bitar men principen var att få loss som en "sträng" av muskler som gick igenom bringa och underhals.
en enda manipulation den dagen och vid nästa ridpass var hästen plötsligt hundra gånger mer lättstyrd och lättmanövrerad, "stadigare"! :p

ja visst är det underbart att rida när massören har varit på besök? :love:

nu är ju inte min pålle riktigt bra av andra anledningar ( är du nyfiken så läs min tråd) så därav tar jag inte ut massören innan jag vet att han är frisk, kan ju tydligen bli mkt mkt värre om jag inte minns fel...

jag har nästan alltid 10 mm skor... de slits så mkt annars... rider distans.. de är lövtunna när man byter annars...

jag har inte skrivit nåt om att focera, men man kan hjälpa till på traven, självklart som jag redan har skrivit så sätter man inte på 200 gram poff utan man kanske tar 50 gram, och innan ska ju låsningarna vara lösgjorda av en massör!

Läs mitt inlägg en gång till.
Man rekommenderas inte att själv hålla på och mickla och mackla med såna saker som vikt träning, framför allt inte på en ej helt fräsh häst, om den har en bakgrund med problem av olika slag skulle jag aldrig våga göra ngt sånt utan veterinärens ordination.
en massör är INTE en veterinär : )

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: Blyger
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
630
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama