Muskla bogen?

Sv: Muskla bogen?

ja visst är det underbart att rida när massören har varit på besök? :love:

Såvitt jag vet så utför inte massörer manipulationer, men efter att pållen har fått behandling och man kommit åt något - ja! ;)
Min kuse har ju haft ojämna höfter och en massa andra småfel (låsningar och lite spänningar) i samband med det, repade sig ganska snabbt från snedheten i höfterna men bieffekterna har man fått tagit lite pö om pö efter att de har visat sig. Trodde ärligt talat att kusen var bra nu och att den bara var muskulärt ojämn eller att det var jag som satt och inverkade snett, men uppenbarligen inte! :angel:

nu är ju inte min pålle riktigt bra av andra anledningar ( är du nyfiken så läs min tråd) så därav tar jag inte ut massören innan jag vet att han är frisk, kan ju tydligen bli mkt mkt värre om jag inte minns fel...

Har inte läst tråden, men nej - friskvård ska man såklart pyssla med på friska hästar! :p

jaså? vad tar du ut?

equterapeut (stavning?) jag upplevde inte att denne gjorde så mkt nytta.. iaf... märkte ingen skillnad...

själva tanken ja, men rider du dint häst 24h/dygn? eller är det snarare 1h/dygn?

jag vet inte hur era hästar fördelar vikten, men det är ytterst få hästar som tar mer tyngd på baken!

Vad har du sett för hästar då? Inte samma som jag har jag en känsla av... Visst när hästen går och strosar eller håglöst travar runt så lägger den mer vikt på fram, men en häst som leker och vänder och tvärstannar lägger vikten på bakdelen (om den är frisk). En häst som rivstartar lägger mer vikt bak, ofta ganska mycket mer vikt bak. Det där emd 60% fram det är ju i "viloläge"...

och hur mkt springer hästen och gör rivstarter i hagen? ta tid får du se, jag lovar att den vilar och äter betydligt längre tid.

Fast nu missförstod du mig nog. Vad jag menade (men antagligen glömde skriva) är att det krävs ju betydligt mer muskler för att röra på sig än att stå stilla och eftersom hästen oftast har tyngden på bakbenen när den rör på sig i frihet så behöver den ju inte lika mycket muskler fram eftersom den "bara" har tyngden på frambenen när den ändå tar det lugnt.

Fast nu missförstod du mig nog. Vad jag menade (men antagligen glömde skriva) är att det krävs ju betydligt mer muskler för att röra på sig än att stå stilla och eftersom hästen oftast har tyngden på bakbenen när den rör på sig i frihet så behöver den ju inte lika mycket muskler fram eftersom den "bara" har tyngden på frambenen när den ändå tar det lugnt.

vart får du det ifrån att den OFTAST i frihet skulle ha tyngden på bakdelen? 60/40 fördelningen hänvisar absolut inte endast till en häst i vila. sen är det i.o.f till viss del som du säger, särskilt med tanke på att en häst i frihet sällan använder trav över huvud taget annat än som en övergång mellan skritt och galopp. skritten i sig är ju inte särskilt belastande, och galoppen har en bärighet den med. Men ändå.

jo, men jag vill ju ha mer muskler :D han ser så himla smal ut fram så muskler skulle inte vara fel :)

tack så jätte mkt för svaret :D förstår vad du menar!

jo det vet jag ;) det är ju lite därför som han har musklats bak, och jag belastar nästan aldrig framdelen. men jag vill ju fortfarande muskla bogen :bump:

där kom svaret! :idea: :D tack så jätte mkt, ska definitivt jobba mycket på detta! :)

jaså? vad tar du ut?

equterapeut (stavning?) jag upplevde inte att denne gjorde så mkt nytta.. iaf... märkte ingen skillnad...

Equiterapeuft ja, sen får den lite annan behandling också men grovjobbet görs av ET´n.
Tror det är väldigt olika hur skickliga de är och hur bra de lyckas komma åt problemen. Eftersom jag haft ute ET´n många gånger på båda hästarna och tränat mer eller mindre emellan så har man kunnat följa hur mycket man märkt både utseendemässigt (vissa saker kan man se med blotta ögat) och i ridningen på hur det känns, om något tar emot i hästen.
Största skillnaderna har märkts efter första 2 behandlingarna och sen har det varit lite slumpvis beroende på vad ET´n kommit åt. Ibland *poff* jättestor skillnad som den där enda manipulationen som gjorde grym skillnad, ibland märker jag inget alls, och så lite mellanting. Allt beroende på vad man kommer åt.

det är det resultatet jag har fått av min massör! både synligt och skillnaden var enorm!!

hehe... antagigen är min massör skicklig och et inte så jätte bra...:rofl:

Vad har du sett för hästar då? Inte samma som jag har jag en känsla av... Visst när hästen går och strosar eller håglöst travar runt så lägger den mer vikt på fram, men en häst som leker och vänder och tvärstannar lägger vikten på bakdelen (om den är frisk). En häst som rivstartar lägger mer vikt bak, ofta ganska mycket mer vikt bak. Det där emd 60% fram det är ju i "viloläge"...

Hmm, nej, men självklart kan hästarna stundvis lägga över mer vikt bak när de bränner omkring.
Som utgångsläge skjuter de på bakifrån och tar emot fram även när de "busar", även om de då använder bakbenen mer så kommer framdelen fortfarande bära mer av vikten.
Som utgångsläge som sagt.

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: Blyger
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
630
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama