Muskeluppbyggande müsli?

Sv: Muskeluppbyggande müsli?

Jag har börjat ge Lympos muslifoder till min häst. Det innehåller mycket olja och de hästar som fått i mitt stall har smaskat och låtit så jag tror det är smakligt.

Mannen bakom Lympos har lång erfarenhet av foder, bla till fullblod som både kan vara svåra att få i hull och lite kräsna att äta.

Vet inte riktigt hur tillgången är i Sverige, han håller till i skåne.

Jag har börjat ge Lympos muslifoder till min häst. Det innehåller mycket olja och de hästar som fått i mitt stall har smaskat och låtit så jag tror det är smakligt.

Mannen bakom Lympos har lång erfarenhet av foder, bla till fullblod som både kan vara svåra att få i hull och lite kräsna att äta.

Vet inte riktigt hur tillgången är i Sverige, han håller till i skåne.

Tack för ditt svar, jag ska ta reda på hur lätt det är att få tag i. :)

Vet inte om det är vidare omoget att diskutera analyser om du tycker det verkar som din häst saknar något, eftersom den inte sätter muskler.
Men rent praktiskt borde det nog vara bra att leta efter en müslie som ligger högt i protein och fett (det var det jag fick genom lusernpellets (15% smbpr) och olja men eftersom du gärna vill ha muslie så vet jag att de flesta tillverkare har flera sorters müslie som ligger högt i protein och fett. Jag vet att Spillers har några sorter som ligger runt 15 och 16% protein eftersom jag läste på dem häromveckan. (Personligen betalar jag hellre 5 kr/kg än 10 kr/kg men det är upp till var och en och det var inte det tråden handlar om). Den Spillersen jag fick rekommenderat innehåller 12,2 MJ, 5% fett, 14% protein. Deras Stud och Youngstock feed innehåller 11,8 MJ, 4,75 fett och 16% protein.
Jag vet inte om den är så mycket längre än så? Vart man väljer att hämta näringen ifrån spelar kanske inte så stor roll bara smältbarnäring kommer, i rätt mängd och rätt proportioner.
/U

Tack för ditt svar, jag ska forska vidare lite kring Spillersen (har faktiskt inte hört det tidigare).

Jag blev irriterad bara då tråden bara vandrade vidare utan att ge mig några som helst vettiga svar.

Tycker tyvärr att det i regel är lite så på detta forum att trådarna far iväg och bara diskuterar huruvida saker är rätt och fel istället för att svara på frågorna som ställs. Folk är alltför duktiga på att döma folk av en simpel fråga de ställt...

Har inte själv någon erfarenhet av musli, men rekomenderar att du går in på Krafft.nu dom har många olika produkter inom olika områden. Själv har jag ett sto som inte fölat eller används till avel men till och från problem med magen och hullet. På Krafft har dom foderrådgivare (gratis) som är jätteduktiga. Har fått jättebra tips och hjälp med foderstaten både som förebyggande och vid akuta problem. Så nu har jag "full koll" :) på hur jag skall reglera fodret om det går åt ett eller annat håll. Om just denna leverantör av foder är bättre eller sämre finns det säkert åsikter om, men det fungerar bra för oss i alla fall. Och håller med dig åsikter om vad och varför var ju inte frågan.

Fast innehåller inte det Rapsolja? Och det ska väl inte vara så bra vad jag hört?

Vilken veg olja vet jag ej, men det har ingen betydelse.
Rapsolja är inte sämre än andra oljor. Oavsett vad du hört.

Mannen bakom Lympos är samma man som stod bakom Salsa. Lympos har bara inte något foder med högre proteinhalt (än?). TS ville ha ett muskeluppbyggande foder och det betyder högre proteinhalt. Då har Lympos inget att erbjuda om man inte gör en egen stallblandning.
// Linda

Har inte själv någon erfarenhet av musli, men rekomenderar att du går in på Krafft.nu dom har många olika produkter inom olika områden. Själv har jag ett sto som inte fölat eller används till avel men till och från problem med magen och hullet. På Krafft har dom foderrådgivare (gratis) som är jätteduktiga. Har fått jättebra tips och hjälp med foderstaten både som förebyggande och vid akuta problem. Så nu har jag "full koll" :) på hur jag skall reglera fodret om det går åt ett eller annat håll. Om just denna leverantör av foder är bättre eller sämre finns det säkert åsikter om, men det fungerar bra för oss i alla fall. Och håller med dig åsikter om vad och varför var ju inte frågan.

Strålande, tack för länken!
Jag ska spana in där lite och se vad jag hittar. Får jag skicka PM till dig och ifrågasätta dig som har "full koll" om det är något jag undrar över sådär spontant? :angel:

Kanon att dom har gratis foderrådgivare! Självklart är de ju inställda på sina egna produkter, men de kan ju fortfarande ge bra tips.

Hallå, jag frågade efter ett bra färdigfoder i müsliform som kan hjälpa till att bygga/bibehålla muskler. Och om någon har erfarenheter av någon typ av sådant.

Jag frågade inte efter vad ni tycker om färdigfoder i sig och vad ni ger era hästar etc etc. Hur ni räknar ut foderstaten och annat bullshit. Precis detta frågade jag INTE efter.

Varför kan ingen på ett vuxet sätt svara på min fråga istället för att börja tjäbbla om rätt och fel i ämnet?

Tycker ni att jag gör helt fel som ens ställer frågan, är ni mycket välkomna att höra av er till mig och tala om detta så lovar jag att ge er tydliga svar på era frågor.

Jag har heller inte bett er tala om hur jag bygger muskler på min häst, så det är ingenting ni behöver informera mig om.
Var min fråga verkligen så vansinnigt dåligt formulerad att den är otroligt omöjlig att förstå?

*ler lite* Det är alltid svårt att göra sig förstådd, särskilt när man bara har det skrivna mediet att tillgå. Jag tror att du i din tur kanske missförstått svaren du fått också. Att folk börjar "tjata" om analyser etc när du efterfrågar muskeluppbyggande foder handlar antagligen (åtminstone i mitt fall) om att de vill hjälpa dig att angripa "problemet" från rätt ände.
Dvs huruvida ett visst foder kommer att verka muskeluppbyggande eller inte beror i första hand på vad din häst får i sig i övrigt (särskilt eftersom detta är fråga om ett tillskott, och inte hästens huvudfoder, ett grovfoder), inte vad just din eftersökta müsli innehåller.
Är du med då?
Protein är muskeluppbyggande, så den typen av färdigfoder innehåller höga halter protein. Om din häst, utifrån övrig foderstat, behöver mer protein för att fylla sina behov, kommer müslin kunna ge önskad effekt.
Om den däremot redan får i sig sitt proteinbehov (och att den ser ut som den gör beror på ngt helt annat), kan ett proteinrikt tillskottsfoder vara direkt skadligt!! Jag har ett skräckexempel på en häst som (pga att man "trodde" höet var proteinfattigt och gav proteintillskott för att bygga mer muskler) hade tre gånger de normala proteinvärdena i blodet! Behöver jag tala om att hästen var seg och allmänt hängig...??
Är det däremot så (vilket inte framgick av din fråga) att du efter analys och foderstatsberäkning fått fram att din häst har ett proteinunderskott som behöver täckas, så rekommenderar jag soja. Billigt, lång hållbarhet och framförallt effektivt. Dessutom brukar hästarna tycka att det är smakligt.
Det är inte så "inne" förstås...om man jämför med müsli...

Japp, det är Jönköping. Tack för tipset!:bow:

"Full koll" på min egen häst menar jag. Det har jag fått dels genom rådgivningen och att jag har fått testa mig fram vilket som fungerar för just min häst. Nu när jag har "hittat en lösning" behåller jag den. Det går säkert att byta ut mot andra leverantörer eller billigare allternativ som ger samma effekt. Det finns ju ingen standart för foderstater men........ Det viktiga är att Du utgår från Grovfodret och näringsvärdena i det. Komplettera med krafft foder så att kvoterna i sammanställningen blir bra rent närings och vitaminmässigt mm. Sedan är det ju med hästar som med oss människor, en del klarar av för mycket eller för lite av något, en del tål inte saker så att det måste ersättas av annat, en del blir lätt "tjocka" och andra kan äta hur mycket som helst utan att det märks oavsett om dom äter och jobbar på exakt samma sätt.
Det tycks och sägs mycket i detta ämne och det är bra, sen gäller det att hitta rätt till sin egen häst. Det viktiga är att hästen mår bra och får i sig det som just den individen har "behov av" för att vara välmående enligt sitt ändmål, tävling, avel, skogsmulle eller vad det än må vara. :)

*ler lite* Det är alltid svårt att göra sig förstådd, särskilt när man bara har det skrivna mediet att tillgå. Jag tror att du i din tur kanske missförstått svaren du fått också. Att folk börjar "tjata" om analyser etc när du efterfrågar muskeluppbyggande foder handlar antagligen (åtminstone i mitt fall) om att de vill hjälpa dig att angripa "problemet" från rätt ände.
Dvs huruvida ett visst foder kommer att verka muskeluppbyggande eller inte beror i första hand på vad din häst får i sig i övrigt (särskilt eftersom detta är fråga om ett tillskott, och inte hästens huvudfoder, ett grovfoder), inte vad just din eftersökta müsli innehåller.
Är du med då?

Ja jag är helt och hållet med. Problemet var mest att folk börjar tjöta om analyser hit och dit utan att egentligen ha blekaste aning om det egentliga "problemet". Det fanns en anledning till att jag var kort i mitt första inlägg, just för att slippa det tjötet ;)

Protein är muskeluppbyggande, så den typen av färdigfoder innehåller höga halter protein. Om din häst, utifrån övrig foderstat, behöver mer protein för att fylla sina behov, kommer müslin kunna ge önskad effekt.
Om den däremot redan får i sig sitt proteinbehov (och att den ser ut som den gör beror på ngt helt annat), kan ett proteinrikt tillskottsfoder vara direkt skadligt!! Jag har ett skräckexempel på en häst som (pga att man "trodde" höet var proteinfattigt och gav proteintillskott för att bygga mer muskler) hade tre gånger de normala proteinvärdena i blodet! Behöver jag tala om att hästen var seg och allmänt hängig...??
Är det däremot så (vilket inte framgick av din fråga) att du efter analys och foderstatsberäkning fått fram att din häst har ett proteinunderskott som behöver täckas, så rekommenderar jag soja. Billigt, lång hållbarhet och framförallt effektivt. Dessutom brukar hästarna tycka att det är smakligt.
Det är inte så "inne" förstås...om man jämför med müsli...

Men kära någon, nu känner jag mig än en gång dömd för något ingen här har blekaste aning om...
Ska jag vara helt ärlig så har jag ingen som helst aning om vad som är "inne" eller "ute" och jag är tillräckligt gammal för att skita fullständigt i det, rent ut sagt.
Jag umgås knappt alls med andra hästägare (mer än min svärmor) just på grund av mångas äckliga attityd.
"Just nu använder ALLA martingal och ger sin häst Dynavena, jag bara MÅSTE göra detsamma" eller "Hallå, kan du ingenting? Har du inte gått hovslagar-/foder-/instruktörs-/etc./etc./etc.-kursen eller????"

Någon som har en aning om vad jag menar (med handen på hjärtat)?

Ingen här känner mig så de kan göra en bedömning av hur jag är som person/hästägare/ryttare och ingen behöver heller bry sig om det.

Jag ställde en hyfsat enkel fråga och ville ha ett enkelt svar.

Diskussioner/frågor om foderanalyser, sadlar eller levnadssätt är välkomna via PM.

Jag må säkert låta förbannat elak, korkad eller vad ni nu kan tycka. Men jag säger ärligt vad jag tycker och tar gärna emot åsikter om min "hemska" attityd också.

Anledningen till att jag gärna tar foder i müsliform är att jag helt enkelt personligen trivs bättre med det än pellets + att jag skulle tro att det är mer lättätet och aptitligare för en tant med kräsna smaklökar. Men det är min teori, så det är ingenting att idiotförklara mig för.

Och anledningen till att jag inte vill köpa in en massa och göra egna ihopkok är att jag helt enkelt inte är tillräckligt kunnig i fodervärlden.

Något mer någon promt måste veta för att kunna säga sina åsikter om ett visst foder?

"Full koll" på min egen häst menar jag. Det har jag fått dels genom rådgivningen och att jag har fått testa mig fram vilket som fungerar för just min häst. Nu när jag har "hittat en lösning" behåller jag den. Det går säkert att byta ut mot andra leverantörer eller billigare allternativ som ger samma effekt. Det finns ju ingen standart för foderstater men........ Det viktiga är att Du utgår från Grovfodret och näringsvärdena i det. Komplettera med krafft foder så att kvoterna i sammanställningen blir bra rent närings och vitaminmässigt mm. Sedan är det ju med hästar som med oss människor, en del klarar av för mycket eller för lite av något, en del tål inte saker så att det måste ersättas av annat, en del blir lätt "tjocka" och andra kan äta hur mycket som helst utan att det märks oavsett om dom äter och jobbar på exakt samma sätt.
Det tycks och sägs mycket i detta ämne och det är bra, sen gäller det att hitta rätt till sin egen häst. Det viktiga är att hästen mår bra och får i sig det som just den individen har "behov av" för att vara välmående enligt sitt ändmål, tävling, avel, skogsmulle eller vad det än må vara. :)

Tusen tack för vettiga svar. Har ringt foderrådgivningen och fått otroligt bra svar. Tack igen för länken :bow:

Har ringt foderrådgivningen och fått otroligt bra svar. Tack igen för länken :bow:

Det är nog bara att inse att det bästa hade varit om du hade ringt till en foderrådgivare från början. Detta är ju ett forum där man kan diskutera olika frågor. Jag har lärt mig mkt genom att ställa frågor här på forumet men självklart måste man vara beredd på att andra talar om vad de tycker och ifrågasätter olika ideer. Det är ju det som är meningen annars blir det inte några diskussioner.

Det är nog bara att inse att det bästa hade varit om du hade ringt till en foderrådgivare från början. Detta är ju ett forum där man kan diskutera olika frågor. Jag har lärt mig mkt genom att ställa frågor här på forumet men självklart måste man vara beredd på att andra talar om vad de tycker och ifrågasätter olika ideer. Det är ju det som är meningen annars blir det inte några diskussioner.

Folk får gärna påpeka, fråga och tala om sina åsikter. Annars skulle jag inte fråga här.
Jag hade kunnat ringa en foderrådgivare från början, men då hade jag inte fått det jag var ute efter. Andras åsikter och erfarenheter.

Men jag vill fasen inte bli dömd för att jag frågar efter en viss typ av foder. På en del svar här låter det som att jag tror att min häst kommer att kunna stå i en box i ett halvår och bara bygga muskler utan att jag själv ska behöva lyfta ett finger utan bara sitta och titta på när min häst växer.

Jag vill inte bli dömd av folk som inte har den blekaste aning om vem jag är....
Jag vill inte bli idiotförklarad för att jag ställer en, i mina ögon, en väldigt enkel fråga.
Har man inga erfarenheter av den typ av foder jag är på jakt efter, varför i bara ge fan i att skriva i tråden alls? Hur svårt kan det vara?

Min fråga var inte vad folk tycker att man ska ge sin häst eller hur mycket de ska ha av det, utan jag gav tråden tillochmed namn efter vad för typ av foder jag var ute efter. Frågade inte heller om priser eller vad som var billigast eller dyrast.
Har folk så stora problem med att läsa verkligen? Måste de lägga till egna meningar i allt?

Hade jag frågat om foderanalyser eller hur man räknar ut en foderstat till sig häst så vore det kalas....
Men i mina ögon bör man inte svara i en tråd på ett forum om man inte har ett svar att ge.
Inte sjutton svarar jag att jag gillar choklad i en tråd där någon frågar om vad folk tycker om jordgubbar.....

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka