Sv: Muskeluppbyggande müsli?
*ler lite* Det är alltid svårt att göra sig förstådd, särskilt när man bara har det skrivna mediet att tillgå. Jag tror att du i din tur kanske missförstått svaren du fått också. Att folk börjar "tjata" om analyser etc när du efterfrågar muskeluppbyggande foder handlar antagligen (åtminstone i mitt fall) om att de vill hjälpa dig att angripa "problemet" från rätt ände.
Dvs huruvida ett visst foder kommer att verka muskeluppbyggande eller inte beror i första hand på vad din häst får i sig i övrigt (särskilt eftersom detta är fråga om ett tillskott, och inte hästens huvudfoder, ett grovfoder), inte vad just din eftersökta müsli innehåller.
Är du med då?
Ja jag är helt och hållet med. Problemet var mest att folk börjar tjöta om analyser hit och dit utan att egentligen ha blekaste aning om det egentliga "problemet". Det fanns en anledning till att jag var kort i mitt första inlägg, just för att slippa det tjötet
Protein är muskeluppbyggande, så den typen av färdigfoder innehåller höga halter protein. Om din häst, utifrån övrig foderstat, behöver mer protein för att fylla sina behov, kommer müslin kunna ge önskad effekt.
Om den däremot redan får i sig sitt proteinbehov (och att den ser ut som den gör beror på ngt helt annat), kan ett proteinrikt tillskottsfoder vara direkt skadligt!! Jag har ett skräckexempel på en häst som (pga att man "trodde" höet var proteinfattigt och gav proteintillskott för att bygga mer muskler) hade tre gånger de normala proteinvärdena i blodet! Behöver jag tala om att hästen var seg och allmänt hängig...??
Är det däremot så (vilket inte framgick av din fråga) att du efter analys och foderstatsberäkning fått fram att din häst har ett proteinunderskott som behöver täckas, så rekommenderar jag soja. Billigt, lång hållbarhet och framförallt effektivt. Dessutom brukar hästarna tycka att det är smakligt.
Det är inte så "inne" förstås...om man jämför med müsli...
Men kära någon, nu känner jag mig än en gång dömd för något ingen här har blekaste aning om...
Ska jag vara helt ärlig så har jag ingen som helst aning om vad som är "inne" eller "ute" och jag är tillräckligt gammal för att skita fullständigt i det, rent ut sagt.
Jag umgås knappt alls med andra hästägare (mer än min svärmor) just på grund av mångas äckliga attityd.
"Just nu använder ALLA martingal och ger sin häst Dynavena, jag bara MÅSTE göra detsamma" eller
"Hallå, kan du ingenting? Har du inte gått hovslagar-/foder-/instruktörs-/etc./etc./etc.-kursen eller????"
Någon som har en aning om vad jag menar (med handen på hjärtat)?
Ingen här känner mig så de kan göra en bedömning av hur jag är som person/hästägare/ryttare och ingen behöver heller bry sig om det.
Jag ställde en hyfsat enkel fråga och ville ha ett enkelt svar.
Diskussioner/frågor om foderanalyser, sadlar eller levnadssätt är välkomna via PM.
Jag må säkert låta förbannat elak, korkad eller vad ni nu kan tycka. Men jag säger ärligt vad jag tycker och tar gärna emot åsikter om min "hemska" attityd också.
Anledningen till att jag gärna tar foder i müsliform är att jag helt enkelt personligen trivs bättre med det än pellets + att jag skulle tro att det är mer lättätet och aptitligare för en tant med kräsna smaklökar. Men det är min
teori, så det är ingenting att idiotförklara mig för.
Och anledningen till att jag inte vill köpa in en massa och göra egna ihopkok är att jag helt enkelt inte är tillräckligt kunnig i fodervärlden.
Något mer någon promt måste veta för att kunna säga sina åsikter om ett visst foder?