Muskelsträckning?

A

Achron

Vad är egentligen en muskelsträckning?
Kan det jämföras med någonting som vi människor kan drabbas av?

Vilka hästar får egentligen muskelsträckning, kan vilken häst som helst få det? -återkommer den?
Hur farligt är det? och hur kan det undvikas?

jättetacksam för svar.

Sv: Muskelsträckning?

En muskelsträckning är när muskelfibrerna slits i sönder från varandra och det är samma på människor skulle jag tro.

Alla hästar kan sträcka sig i musklerna och för att förebygga det gör man genom att värma upp ordentligt.
Men jag skulle oxå tro att hästen kan sträcka sig trots uppvärming om man tex hoppar ett enormt hinder helt plötsligt och hästen inte är van att hoppa, så kan den oxå sträcka sig..

En mindre sträckning kan vara svår att upptäcka och gör man inte nåt åt sträckningen utan rider ändå tex så leder det till spänningar i muskeln och de runt om kring och tom att hästen kan bli halt så småningom..
Men hästen blir oftast stelare i det området.

Låter man inte en sträckning läka ut så kan den mkt väl återkomma och hästen kan sträcka samma ställe lättare och få spänningar i området.

Senast ändrad av en moderator:

Muskler består av buntar med muskelfibrer som är omgivna av fascia (bindvävshinnor). I muskelfibrerna finns något som heter propioceptorer som håller ordning på muskelfiberns längd. Fibern är ju töjbar till en viss gräns och när den gränsen överskrids så reagerar propioceptorerna med att beordra fibern att dra ihop sig. Det blir som en krampreaktion och fibrer går då sönder så att blödning uppstår i muskelbuntarna. En muskelsträckning är en måttlig sådan skada i en muskel. Fibrer slits av, det blir blödning i muskeln och det gör ont. En större skada, där en större del av muskeln skadas kallas muskelbristning eller ruptur. En muskelbristning brukar lämna spår efter sig i form av "hål" i muskelvävnaden. Det är inte ovanligt att man hittar sådana gropar eller hål i musklerna hos hästar. Genom att träna hästen allsidigt, stretcha och hålla hästen mjuk hålls musklerna elastiska och risken för sträckningar och muskelbristningar minskar.

Om en muskelbristning eller sträckning uppstått ska man inte belasta den skadade muskeln men däremot är det viktigt att den så snart som möjligt börjar användas igen, för att vävnaden ska få tillbaka sin elasticitet. Annars blir den lagade delen av muskeln inte lika elastisk som den gamla delen och det finns risk för nya skador. Alltså, inte träning men däremot lätt motion (t ex skritta) så tidigt som möjligt. Hur länge man måste vänta med träning beror på hur omfattande skadan är. Normalt läker en muskelbristning bra och hästen får tillbaka full funktion.

mvh
Lejonelle

men ifall muskelsträckningen återkommer, fastän att man varit noga med uppvärmning, vad kan det bero på?

Och, det låter som att det vanligaste är att hästarna blir bra igen,
vad händer ifall de inte blir bra?

tack så mycket för era svar förresten, en hel del klarnade.

Min häst fick en muskelsträckning längs ryggen på ena sidan när han närapå gick omkull med rockard. Han satte sig coh fick då en sträckning. Han är hlet bra nu men har sedan tidigare känslig rygg efter att ha blivit riden i felpassande sadelar.

Hej - muskeln är ju försvagad eftersom fibrer gått av. Det är därför det är så viktigt att inte belasta för mycket eftersom de fibrer som är kvar då måste göra ett tyngre jobb (men ändå så viktigt för läkningen att hålla muskeln igång eftersom det annars blir oelastisk bindvävsbildning som gör muskeln skör). Andra muskler kan stötta den trasiga muskeln och överta dess funktion och det är svårare på vissa ställen i kroppen än på andra. Så om skadan varit stor i muskeln och den muskel som är skadad gör ett arbete som inte så lätt kan övertas av andra muskler så kan det bli fortsatta problem. Men jämfört med en skelettskada senskada eller ligamentskada så är muskelbristningar en rätt lindring skada med en oftast väldigt bra prognos.

Detta som generell information, om du har specifika frågor om just din hästs skada, berätta mer om vilken muskel som drabbats etc.

mvh
Lejonelle

:idea:
jag tror att jag fattar nu!!

Gud vad ni kan mycket, det är ganska svårt, fick läsa det flera gånger. fast det är kanske bara jag som är dum :angel:

Hästen har haft två muskelsträckningar under loppet av 1 och ½ år. samma ställe, muskeln som böjer höften. Jag tror att hästen under denna tid varit
ganska så sporadiskt riden, tror du att det kan ha bidragit till att
den fått ett "återfall"?- är det ett återfall?
Hästen är helt friskförklarad nu men har inte blivit särskilt mycket riden sen sist tror jag, kan en konsekvens av detta vara ytterligare en muskelsträckning?

Jag tror inte att jag har helt lätt för att se ifall en häst är stel,
jag har en bra massör, kan det vara idé att kontakta henne och fråga ifall hon kan hjälpa mig?
För mycket av tillfrisknandet handlar väl om att upptäcka det i tid?

Om jag misstänker att min häst har en muskelsträckning, vem ska jag kontakta då?
Veterinär, massör eller akupunktör?

och en sista fråga; kan detta dömma ut en häst?

Vet du vilken höftböjarmuskel? Flera finns. Var på hästen sitter problemet?

En liten muskelbristning kan du kyla i det akuta läget, man ska inte massera på en akut skada. En stor skada kan behöva veterinär eftersom hästen kan behöva smärtstillande och antiinflammatorisk medicin. Massören eller equiterapeuten kommer in under uppbyggnaden efter skadan för att ge råd om stretching och träning. Mycket av tillfrisknandet handlar om att ge muskeln bra förutsättningar för läkning vilket betyder att belasta den så mycket som den klarar av så tidigt som möjligt. Då minskar svullnaden och den nya vävnaden ordnar sig i fina buntar på rätt sätt.

Om skadan redan finns och det har blivit ärrvävnad i muskeln så är det som när du lagar en cykelslang, det sitter en lagning där men det kan fungera bra ändå. Det du då kan göra är att försöka få mera smidighet i muskeln så att rörligheten och styrkan inte påverkas. Skadan försvinner inte men det kan bli mycket bättre med massage och stretching. Stumma och korta muskler behöver göras smidiga, inte bara för att minska risken för sträckningar utan också för att hästens rörelseomfång i lederna inte ska minskas. Om hästen inte kan ta ut hela rörelsen sliter det mer på lederna och då kan man få andra problem. Så visst är det viktigt att sköta om musklerna på hästarna. Om du redan har en duktig massör som känner hästen verkar det klokt att diskutera problemet med honom eller henne.

Om en muskelskada kan döma ut en häst eller inte beror på om skadan påverkar hästens användbarhet så mycket att den inte kan återställas. I så fall handlar det nog oftast om att muskler helt har gått av eller att hästen fått andra problem efter skadan som t ex snedbelastning av leder.

Jag kan inte tillräckligt om akupunktur för att ha någon åsikt om hur det kan hjälpa mot en muskelskada men akupunktur har ju en dokumenterad smärtstillande effekt. Det finns säkert någon härinne som vet mer om detta.

mvh
Lejonelle

Lejonelle skrev:
Om en muskelskada kan döma ut en häst eller inte beror på om skadan påverkar hästens användbarhet så mycket att den inte kan återställas. I så fall handlar det nog oftast om att muskler helt har gått av eller att hästen fått andra problem efter skadan som t ex snedbelastning av leder.

det är faktiskt det här jag menar, det är det här som har hänt.
Men ifall hästen är friskförklarad nu, kan problem med lederna komma igen? Kan detta förebyggas, hur?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 915
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄