Muskelskada i bogen

M

mårran

Ska försöka fatta mig så kort det går. :smirk:
Min treåring gick omkull i hagen och landade med bogen på en stor sten. Varvid en muskel skadades i bogen. Hon var på djursjukhus i fyra dagar och sedan fick hon gå i pytteliten hage i fyra veckor.
Då var vi på återbesök till djursjukhuset och vet. tyckte att det hade blivit fantastiskt bra på så kort tid. Men hon var insjunken på bogen eftersom muskeln hade förtvinat. Det var helt i sin ordning för det hade han sagt från början att den skulle göra.

Till saken hör att jag hade ju inte ens sett att hon hade en grop där och jag var så dum att jag skämdes för det så jag sa inget, i själva verket var det nog så att det hände i princip den dagen, och sen blev det ju bara värre och värre. Så det var nog så att fyra veckor var för kort tid för ett återbesök.

Detta var i slutet på maj och nu har hon gått på bete först i en platt hage och sen i en kuperad hage med mkt klättring ändå syns ingen förbättring. I dag ringde jag till djursjukhuset men vet. var på semester. Jag ville inte prata med någon annan heller eftersom det var han som tog emot oss när hon skadat sig och som vi var på återbesök till så han känner ju till hästen.

Nu till min fråga till er kära buke-vänner. Har någon varit med om någon liknande skada?
Hur lång tid tog läkningen?
Vad gjorde ni under tiden? (massage, akupunktur, etc)?

Hoppas att någon kan ge mig lite hopp.

:cry:

Sv: Muskelskada i bogen

Hejsan

Muskelskador läker oftast bra. Det är viktigt för läkningen att muskeln får arbeta så att "riktig" muskelvävnad bildas, eftersom risken annars är stor att det blir för mycket bindvävsbildning med minskad elasticitet som följd. Men belastningen måste förstås hållas under gränsen där skadan blir värre. Jag antar att veterinären för denna unga häst har rekommenderat "sjukgymnastik" i form av större hage där den får lagom mycket belastning som passar skadan genom att umgås med andra hästar.

Vad menar du med att det inte syns någon förbättring? Är hästen fortsatt halt och har ont? Troligen kommer din häst hela livet ha kvar en grop i muskeln där trådarna har gått av, men det behöver inte betyda försämrad funktion. Andra delar av muskeln och andra omkringliggande muskler kompenserar för de trådar som har gått av. Muskelbristningar är vanliga och jag ser ofta hästar med "hål" här och där i muskulaturen utan att det påverkar hästens prestation eller resultat på tävlingsbanan.

En tråkig sak som kan hända är att nerver skadas så att informationen inte kommer fram till muskeltrådarna. Då får du en stor förtvining i muskeln och när detta inträffar i bogen kan det bli instabilitet i bogleden, som är beroende av musklernas stöd eftersom där inte finns så mycket stödjande ligament. Jag vet inte om ni misstänker en nervskada men i så fall tar läkningen längre tid och kan behöva en större insats i form av sjukgymnastik, t ex elektrisk stimulering eller att du passivt rör hästens ben så att den muskel det handlar om böjs och sträcks (vilken muskel är det som är skadad?).

Du kan inte göra så mycket för att skynda på läkningen men rehabiliteringen är viktig för att få tillbaka rörlighet och styrka så följ din veterinärs råd om sjukgymnastik. Hästen kan lägga sig till med ett felaktigt rörelsemönster för att den är "van vid" att inte kunna göra vissa rörelser, då kan man behöva lära den att våga börja belasta de trasiga musklerna igen. Arbete i skritt över bommar så hästen får balansera sig och lyfta på benen kan vara väldigt nyttigt.

En muskelbristning är i mångt och mycket en krampreaktion på att muskeln blev "för lång", muskeltrådarna drar ihop sig kraftigt och bristningen blir ett faktum. Det kan finnas kvarvarande spänningar och muskelknutor i området eller kompensation i andra muskler. Här kan massage och försiktig stretching hjälpa.

Hur lång tid det tar och vilket resultat det blir beror på omfattningen av skadan och hur den sitter. Lättare muskelbristningar är helt bra på en månad. Men som sagt, oftast läker muskelskador bra och hästen får tillbaka full funktion.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 217
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama