Sv: Muskelkunniga!
Eftersom jag förmodar att jag inte kan länka till vissa sidor utan att det räknas som reklam, har jag kopierat en del info angående chockvågor/stötvågor och laser.
Shockwave Therapy eller stötvågsbehandling som det ofta kallas, är en snabb, effektiv, välbeprövad och vetenskapligt dokumenterad behandlingsmetod inom humanmedicinen. Mycket effektiv behandlingsmetod även på hästar.
Genom en applikator genereras stötvågor som uppkommer av pneumatiskt tryck som transporteras in i smärtområdet. Stötvågorna stimulerar läkningsprocessen och har en smärtstillande och antiinflammatorisk effekt.
För att få ett så snabbt och effektivt resultat som möjligt är det viktigt att veterinären först har ställt en korrekt diagnos och sedan att stötvågen används korrekt så att individen får en optimal behandlingsmängd.
Behandlingen sker polikliniskt och är klar på ca 10 min. Ofta behövs några behandlingar med någon veckas intervall för optimalt resultat.
Shockwave/Stötvåg är i många fall lämplig behandling på tex: ligamentskador, senskador, ringband och ryggproblem mm.
Laser
Många av världens bästa tävlingshästar behandlas idag med laser både i förebyggande och behandlande syfte. Inom veterinärmedicin så är laser många gånger ett bra komplement till andra behandlingar för att förkorta läkningstiden.
Laser är ett energifyllt infrarött ljus som sänds ut i den våglängd dioden är framtagen att producera och som påverkar kroppens vävnad på olika sätt. Terapeutisk laser används för att minska inflammationer, ödem samt minska smärta och stimulera läkningsprocesser. Energimängden och frekvensen ställs in beroende på vad som skall behandlas. Laserljuset tränger sedan ned i vävnaden och in i cellerna där det tillför energi. Cellen behöver energi för att utföra alla de uppgifter som är programmerad för att utföra, inklusive läkningsprocessen som minskar inflammation smärta och svullnad i vävnaden.
Laserterapi på häst är lämplig vid tex senskador, muskelskador, ryggproblem, svullnader och sårskador mm.
Används med fördel även på akupunktur samt triggerpunkter.
Min häst fick detta konvalescens program: (Ifrån dag 1) Skritt för hand max en timma per dag och om han stod still fick han vara i sjukhage. Nu står inte han still så då blev det box istället. Han har letts en timma (exakt) per dag, alla dagar i veckan, i två månader och 7 dagar. När han hade letts i nästan två månader var han på återbesök och får nu sedan tre dagar tillbaka trava totalt 4 varv på en volt. Eftersom han inte kan göra detta utan att röja, får jag springa en liten bit i taget med honom. Bock och hopp är inte tillåtet, då läker det inte. Men sist var det bara en 20%-ig förstorning av ligamentet som är skadat. Ett sådant här ligament kommer aldrig att bli lika smalt igen, men däremot brukar det bli starkare än vad det var innan. Så har jag förstått det i a f. Problemet är att om man inte får det här att läka så fort som möjligt riskerar man att få följdskador. Området runt SI-leden är känsligt och det var också därför min häst blev sprutad senast, för att göra allt för att se till så att det inte skall uppstå problem på andra ställen däromkring framöver. Ultraljudet som vetten gjorde (igen) var orsaken till det beslutet.
Efter 5 veckors pyttelite trav skall han vara uppe i 5 minuters trav totalt. Med många övergångar. (Fortfarande skritt en timma per dag). Traven skall vara balanserad och inte för stor, ingen framåtgripande trav alltså, utan mer jogging. För att han skall hålla sig på mattan skall han vara inspänd. Hade jag varit en fena på att tömköra hade det varit ok, men det är jag inte. För att han inte skall hoppa omkring går han även på en mindre dos Vetranquil när han leds (2 1/2 skedar).
Galopp är det som går hårdast åt en häst med en skada i detta område, så det får man vänta rätt länge med. Men samtidigt är det oftast unga travhästar som åker på en skada i detta parti, eftersom deras kroppar ofta inte tål hårda snabbjobb i trav. Allt enl min vet.
Sammanfattningsvis. Jag vet inte om det är troligt att hästen får en skada igen i samma område. Det beror nog helt och hållet på vad det är och om man får bukt på det. Och på hur hästen uppför sig. Och om man har tur eller inte. Och eventuellt på vad man vill använda sin häst till?