Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Balansen i foderstaten är mycket viktig.
Det är inte bara att ösa på hur som helst med vad som helst.
Då så kan det bli mycket fel.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Varför ska man ha ett slowfeedingnät när hästen behöver äta mer än den gör? Ett slowfeedingnät ger man hästar som inte vill ska gå upp i vikt.

Jag har haft nät till min ena ponny då han behöver upp i vikt. En orsak är att han äter mer ur nätet än från backen. Han äter inte maten om det spridits ut i boxen t.ex. och då är nätet väldigt bra. En annan är att han då får fri tillgång till mat inne och kan äta när han behöver, vilket även gör honom lugnare.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Men om hästen behöver gå upp i vikt så kanske det är dumt att använda sig av ett smhn i boxen? Det borde ju vara bättre att använda ett vanligt hönät med stora hål i såna fall så hästen inte blir begränsad i sitt ätande. :)
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Jag skulle analysera grovfodret oavsett om det inte vore min egen häst eller ägarens. Du är ju ändå engagerad i hästen och rider den flera gånger i veckan. Skulle kännas som "ogjort arbete" om det gick åt fel håll och hästen tappade hull och muskelmassa. Det är ju ändå bara fråga om ett par hundralappar. Du kan ju först ta upp frågan med ägaren, det är ju en struntsumma jämförelsevis med vad det kostar en uppsjö kraftfoder och specialfoder.


Försök att få till en balanserad foderstat där fri tillgång på grovfoder är basen. Om hästen är sådan som till slut rör runt fodret när den inte längre är intresserad så skulle jag försöka skaffa typ en Haybar eller göra någon liknande konstruktion själv. Hönät (särskilt småmaskiga) gör ju i regel att det tar längre tid för hästen att äta. Samtidigt så är det inte så konstigt om hästen inte vill äta upp det som den "vispat runt" i boxen.

Jag skulle också kollat hästens tänder samt tagit träckprov om det är så att hästen är tunn och mager. Även funderat på om det kan vara något som är relaterat till att sadeln kanske inte ligger hundra? Sedan skulle jag funderat lite över motion/ridning utav hästen. Har den rätt förutsättningar för att kunna bygga muskler?

Är hästen frusen? så att extra energi krävs för att hålla värmen?

Nu börjar ju hästarna dessutom fälla vinterpälsen och då kan det krävas ännu mer proteiner.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

När hästen inte kan hålla vikten så är det främst energi den behöver, inte protein. Ge kraftfoder för att komplettera. Jag har en unghäst som står på fri tillgång på hö men det hjälper inte, kraftfoder måste till. Protein är för att hålla muskler, energi för att hålla hull.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 154
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp