Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Mitt ponny sto är också tunnt, har inte heller någon analys på höt men jag överväger att fixa det nu.

Kan berätta om mitt ponny sto.
Fri tillgång i hagen, ser henne sällan stå och äta, står mest och häckar, tuggar lite ibland osv. Inget aktivt ätande som den övriga flocken.

4 kg hö i boxen, 0,5 kg grov90 morgon och kväll, ca 2 liter hackad lusern, 0,5 dl linfrö olja.

Gav henne ca 2kg grov om dagen först men hon vägrade att äta upp, lämnade alltid massor av hö, proppmätt helt enkelt. Sänkte grov och nu äter hon upp höet och det i krubban.

Har precis ökat på hackade lusernen, hur mycket kan man ge dom? enligt kraffts hemsida står det 0,5 till 4 kg per häst är det oavsett storlek på häst?

Hon är 5 år gammal och under inridning.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Hon får fri tillgång på hösilage ute och ca 5kg till natten, ger jag mer lämnar hon. Hon får även 1kg havre och 600g krafft muskel per dag.

Utan analys av hösilaget famlar man i mörker. Det går bara att gissa. Av din beskrivning verkar det som om hästen har brist på protein eftersom den inte bygger muskler trots att du rider ganska flitigt.

Det är dock inte säkert att det fattas protein i foderstaten. Det kan lika gärna fattas energi. Om hästen får för lite energi omvandlar den en del av proteinet i foderstaten till energi och då kan proteinbrist uppkomma trots att det egentligen inte är proteinbrist i foderstaten. Om detta är fallet ska man tillföra mer energi i foderstaten.

Vad du kan göra om du inte har en analys är att utgå från din hästs energibehov och uppskatta om hästen får sitt energibehov uppfyllt.

Jag skulle gissa att det du rider motsvarar medelhårt arbete vilket ger ett energibehov på ca. 90 MJ för en häst som väger 600 kg (frieserhästar brukar vara rätt tunga). Väger den mer eller mindre kan du justera energibehovet. 1 kg havre ger ca. 10 MJ och 600 g krafft muskel ger 7,2 MJ. Energivärdet i grovfoder varierar inte så förtvivlat mycket så du kan anta ett medelvärde, t.ex. 7,6 MJ/kg Ts. Minimimängden av grovfoder för en 600 kg häst är 9 kg Ts. Får den 9 kg Ts så ger detta ca. 68,4 MJ och med kraften blir summa energi 85,6 MJ, dvs. något under behovet. Du får dock försöka uppskatta hur mycket grovfoder din häst får.

Du kan räkna på proteinbehovet också. Proteinbehovet enligt NRC 2007 är 0,85 x hästens kroppsvikt i kg. För en 600 kg häst blir behovet SmRp = 510 g. Ger du 600 g krafft muskel så ger detta 222 g SmRp. 1 kg havre ger ca. 75 g vilket ger 297 g SmRp från kraftfodret. Grovfodret måste således innehålla minst 213 g SmRp för att din häst ska få tillräckligt med protein. Det är många grovfoder som har haft extremt låg proteinhalt i år beroende på att det slogs senare än vanligt. Flera grovfoder har i år haft SmRp t.o.m. under 20 g/kg Ts. Om man räknar på minimimängden av grovfoder för en 600 kg häst, dvs. 9 kg Ts och antar att ditt hösilage har SmRp = 20 g/kg Ts så skulle 9 kg Ts ge 180 g SmRp. Det skulle i så fall fattas protein i foderstaten.

Allt detta är bara spekulationer och en analys av ditt grovfoder och en foderstatsberäkning skulle tala om för dig om det är energi eller protein (eller båda) som fattas i foderstaten.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Du kan ge hur mycket som helst av lusernen d v s fri tillgång om det är så. Se den för vad det är d v s ett grovfoder med bra värden.
I ditt ställe hade jag också kollat upp stoets tänder och mun så att det inte är något där som gör att hon inte äter så bra.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

För att dom alltid ska ha i boxen. Vanliga måltider uvtöver det såklart.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Om man har en häst som är tunn är det ju superdumt att ge den mat i ett slowfeedingnät. Det är ju bara att lägga in MER mat i boxen så det räcker hela natten.

Hästen får ju i sig mindre om den måste äta ur nätet och det är ju rent av dåligt med en häst som behöver få i sig mer mat.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Ursäkta?


1010

Ja alltså om hästen är tunn (eller annars också beroende på vad det innehåller, typ av individ osv) har man ju alltid tillgång till grovfoder, vare sig utan eller med nät.
Nätet gör ju att det ska ta länge tid att äta, dvs det ger man till hästar som är tjocka/lätt att lägga på sig, tanken är ju att få kilo ska räcka länge.
Det gör man ju inte på hästar som måste lägga på sig.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

måste få fråga en sak!??? igår fick jag höra att det inte gick att fodra upp hästen med lusern,det skulle bara bli skit av den hästen och gav man lusern så var man tvungen att använda ett speciellt mineral till den hästen!???? är det något som ni känner till???
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Det jag kan tänka mig är att lusern innehåller ganska mycket kalcium så man måste ha koll på vad kalcium/fosfor-kvoten blir och eventuellt komplettera med extra fosfor.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Lucern innehåller massor av kalcium därför får man komplettera med motsvarande fosformängd för att hålla kvoten mellan kalcium och fosfor på rätt nivå speciellt viktigt om det är en växande individ där det är ännu mer noga med kvoten för att få ett så hållbart skelett som möjligt.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

För att dom alltid ska ha i boxen. Vanliga måltider uvtöver det såklart.

Om man har en häst som ska äta mycket (och kanske drar runt maten i boxen) så är ju ett vanligt hönät bättre! SMN är ju bättre om de ska äta mindre mängd men ändå ha lång ättid.
 
Senast ändrad:
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Du kan ge hur mycket som helst av lusernen d v s fri tillgång om det är så. Se den för vad det är d v s ett grovfoder med bra värden.
I ditt ställe hade jag också kollat upp stoets tänder och mun så att det inte är något där som gör att hon inte äter så bra.

Jag har det i tanken också, håller på och letar efter en bra lokal tandläkare.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Jo jag vet!

Men jag utgick ifrån min egen häst som rör runt allt hö i boxen så att den liknar ett fågelbo :grin: om hon får mer än 2-3kg per mål.
(Tänkte eftersom att hon skrev att hennes häst lämnar om hon får mer än 5kg på natten)

Med nätet kan jag ge henne ca 15 kg inne på en gång utan att det blir stökigt!


Så visst, vilket nät som helst fungerar i MITT syfte!
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Har inte lusläst alla inlägg men delar ändå med mig av min erfarenhet från i höst/vinter:

Trots fri tillgång på bra silage med analys och både energi/protein som gott och väl skulle täcka min hästs behov har jag varit tvungen att ge extra havre för att han ska hålla hull. Han står förvisso i utebox från i år, men det är inte särskilt kallt och enligt beräkningen skulle behovet ändå täckas av bara silage. Det var tydligen fel, för först efter en ranson på 2 kg havre per dag har han börjat gå upp i normalhul igen.

Jag undrar om det kan vara så att det höga proteininnehållet gör att det går åt mer energi för kroppen att ta hand om fodret. Det är den enda förklaring jag har. Maskkontroll är gjord.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Jag har också upplevt att vissa individer har svårt att lägga på sig i hull om kvoten är hög. Detta trots att energibehovet är mer än uppfyllt. Brukar då blanda betfor med olja och då går dom fort upp i vikt.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Lucern innehåller massor av kalcium därför får man komplettera med motsvarande fosformängd för att hålla kvoten mellan kalcium och fosfor på rätt nivå speciellt viktigt om det är en växande individ där det är ännu mer noga med kvoten för att få ett så hållbart skelett som möjligt.


Vad innebär detta för mig?
Ger hästen 3-4kg lucern utöver vanliga fodret (hösilage, built up, havre och olja)
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Vad innebär detta för mig?
Ger hästen 3-4kg lucern utöver vanliga fodret (hösilage, built up, havre och olja)

Det betyder att du måste räkna på hur mycket mineraler Ca/P din häst får av fodret för att det ska se bra ut. Kvoten är Viktig. Har du räknat tidigare lägger du på lucernets värden och räknar om kvoten
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Såg inte tråden förrän nu..... ser många bra svar
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 154
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp