Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

karini

Trådstartare
Rider en frieser som ända sedan betesperiodens slut blivit muskelfattig.
Tidigare var hon bukig och något i överhull men det har försvunnit, nu har hon istället nästan blivit tunn. Bakdelen ser muskelfattig ut, korset är toppigt och känns tydligt men över revbenen är hon normal i hullet. Uppenbarligen kräver hon mer mat, frågan är vad?

Hon får fri tillgång på hösilage ute och ca 5kg till natten, ger jag mer lämnar hon. Hon får även 1kg havre och 600g krafft muskel per dag. Har gett muskel sedan i november, först bara 300g men märkte inte någon effekt, dock tappade hon vikt två veckor när hon inte fick någon. Har ökat till 600g senaste månaden utan att märka någon direkt skillnad. Havren började vi ge för en månad sen och den har gett önskat resultat eftersom den förbättrat hennes bristande framåtbjudning. Rids lätt arbete 4-6 dagar i veckan.

Kan jag ger mer proteintillskott, är 100g/100kg häst och dag maxdos av krafft muskel, kan jag då komplettera med exempelvis lusern?

Hade det varit min egen häst hade jag direkt gjort en analys men tyvärr vill inte ägaren bekosta det, dock köper hon det foder jag tycker hästen behöver. Hoppas ändå ni kan hjälpa mig utefter min beskrivning! :)
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Gör en egen analys ändå. Det är definitivt prio 1!

Sedan är det 100 gram protein/ 100 kg häst, inte 100 gram Krafft Muskel. 100 gram protein är ca 0,25 kg muskel, 1 kg är ca 300 gram protein.
Så 1½ kg muskel för en 500 kg häst är 100 gram protein/100 kg häst.
Lägger du till annat foder med protein får du räkna med det, på samma sätt.

Jag tror helt klart på att det är för dåliga värden i grovfodret. OM det mot förmodan skulle vara kanonvärden i grovfodret och hästen absolut får ett stort överskott av både MJ och protein skulle jag misstänka nåt fel, tex magsår. Men det är mycket du kan göra och kolla innan det skulle vara aktuellt.
Börja med en analys!
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Har du koll på om hästen får tillräckligt med selen och E-vitamin?

Utan dessa är det svårt att sätta muskler.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Kanske behöver du öka energin också, så att hon kan tillgodogöra sig proteinet bättre.
Lusern kan man alltid ge mer av....
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Svara alla.

Tack för era tips!
Tack för förklaringen, då behöver jag inte vara rädd att hon får för mycket protein!
Jag tror helt klart det kan vara för lite näring i hösilaget, bara som jämförelse får travhästarna i stallet flera kilo havre, krafft grov +betfor. Men de har ju ett helt annat energibehov än min också!

Hon får 25ml chevinal per dag, vet inte om det täcket upp för ev. Selen eller E-vitaminbrist?

Vad tror ni om att till en början öka havren lite samt börja ge lusern, hur mycket i så fall?

Ska fundera på att göra en egen analys, ägaren funderar på att sälja hästen till våren och då vill inte jag ha lagt pengar i onödan. Samtidigt, med rätt foder kanske hästen blir så fin att jag vill köpa henne:laugh:
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Nu vet inte jag vad din häst väger men om vi räknar med 500 kg för enkelhetens skull så behöver hon ca 0.2 mg Selen/100 kg häst => 1 mg om dan. I 25 mL Chevinal finns det 0,175 mg. Dvs 6 gånger för lite Selen.

Vad beträffar E-vitamin så behöver hon ca 100-200 mg om dan/100 kg => 500 - 1 000 mg. I 25 mL Chevinal finns det 425 mg E-Vitamin. Dvs för lite där oxå.


Chevinal är ingen optimal källa för mineraler och vitaminer eftersom det finns alldeles för lite av allt utom sirap i den.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Jag hade ökat på både havre och lusern. Många vill inte ge för mycket havre men 1 kg tycker jag låter lite för en frieser som rids och tränas flera gånger i veckan, om nu grovfodret är lite sämre värdemässigt.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Ska fundera på att göra en egen analys, ägaren funderar på att sälja hästen till våren och då vill inte jag ha lagt pengar i onödan. Samtidigt, med rätt foder kanske hästen blir så fin att jag vill köpa henne:laugh:

Är lite av samma sits som dig och jag googlade på foderanalys och fick upp denna länk http://www.agrilab.se/gem/default.aspx?p=132 och enligt dom kostar det bara 400 kr att göra en analys, trodde faktiskt det var dyrare men 400 kr är ju ingenting att betala för att få reda på vad man ska komplettera med :)
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Är lite av samma sits som dig och jag googlade på foderanalys och fick upp denna länk http://www.agrilab.se/gem/default.aspx?p=132 och enligt dom kostar det bara 400 kr att göra en analys, trodde faktiskt det var dyrare men 400 kr är ju ingenting att betala för att få reda på vad man ska komplettera med :)

Skickar alltid till agrilab och är supernöjd med dem! Det tar ca två dar innan man får analysen. Dock kostar det 500, priserna på deras hemsida är ex moms. Men helt klart värt det!
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Får hon käka ute i lugn och ro?
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Skickar alltid till agrilab och är supernöjd med dem! Det tar ca två dar innan man får analysen. Dock kostar det 500, priserna på deras hemsida är ex moms. Men helt klart värt det!

Och jag hade fått för mig att det kostade över tusenlappen att göra analys :o
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Skickar alltid till agrilab och är supernöjd med dem! Det tar ca två dar innan man får analysen. Dock kostar det 500, priserna på deras hemsida är ex moms. Men helt klart värt det!


Gör du utan mineralanalys så kostar det 400kr (300 kr + moms).

Använder också agrilab, jättenöjd med dom, fått jättesnabbt svar via mail.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Jag hade testat olja, energitätt och väljer man rätt olja så är det billigt.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Kan jag ger mer proteintillskott, är 100g/100kg häst och dag maxdos av krafft muskel, kan jag då komplettera med exempelvis lusern?

Hade det varit min egen häst hade jag direkt gjort en analys men tyvärr vill inte ägaren bekosta det, dock köper hon det foder jag tycker hästen behöver. Hoppas ändå ni kan hjälpa mig utefter min beskrivning! :)

Du kan ge 100g/100kg häst och utfodringstillfälle. Dvs du kan ge samma dos morgon lunch och middag om det behövs. Och det räknas ju inte på g foder utan på g smrp.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Är hästen tunn så är det inte protein i första hand man ökar på utan energin.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Nja fast så enkelt är det ju inte. Om hästen får för lite energi (mj) så blir den så klart tunn. Men det kan mycket väl vara så att en häst får tillräckligt med energi men för lite protein. Då blir den ändå tunn i meningen muskelfattig. Tappar hästen muskler så är det helt klart tecken på proteinrikt. Ser hästen sådär kantig ut över korset som ts beskriver så tror jag på proteinbrist. Jag skulle inte öka havre i första hand utan braka på med lucern. Lucern är att betrakta som ett proteinrikt grovfoder så man kan ösa på ganska bra. Jag har också god erfarenhet av kraft grov. Analys på grovfodret hade ju underlättat. Oavsett: kör på med lucern och se vad som händer. Lycka till!
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Häng upp ett slowfeedingnät i boxen, dom rymmer åtminstone 10-15kg så att hon alltid har!

Ös på med 2-3kg Krafft Groov 125 eller Dodson&Horell build up mix!

Det lär ge resultat! Bästa jag någonsin testat, speciellt när jag behövde ha upp min Donna i vikt och näringsmässigt fort!
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Varför ska man ha ett slowfeedingnät när hästen behöver äta mer än den gör? Ett slowfeedingnät ger man hästar som inte vill ska gå upp i vikt.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Tack för era svar!

Nu har vi köpt grov 125, skönt att höra att flera har bra erfarenhet av det! Eftersom hon svarat så bra på havren tror jag detta blir bra, lite extra protein och samtidigt mer energi. Men hur fort kan jag öka mängden? Behöver dem en invänjningsperiod? Har bara gett 0.25 kg/dag sedan i onsdags men hon kommer ju behöva mer än så.

Hon verkar ha slutat att gå ner i vikt nu och i veckan har hon känts lite starkare också så jag tror vi är på rätt väg nu.

Angående mer hösilage så tror jag helt enkelt hon är mätt och inte vill äta mer. Hon står med en lugn pensionär i hagen och har god tid att äta och i boxen lämnar hon om jag ger mer, som jag skrev innan. När hon fick begränsat med hösilage under hösten dammsög hon boxen på minsta strå så jag tror inte det är problemet. Är nog helt enkelt hösilaget som är lite för dåligt.
 
Sv: Muskelfattig och tunn trots fri tillgång och proteintillskott

Jag hade aldrig gett grov 125, utan isåfall hippoalfa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 154
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp