Muskelbyggnad

N

nelly

Jag behöver tips o råd för hur jag ska göra med min häst... Jag tog över honom för några månader sen och han har rätt dålig kondition och blir svett av ett litet pass. Han har dåligt med muskler som bland annat gör att han inte kan galoppera på en volt utan att han travar med bakbenen. Han kan överhuvudtaget inte galoppera sakta. Hur ska jag göra för att träna upp honom? Ska jag bara köra trav tills han byggt mer muskler så att han orkar hålla kort galopp, eller gör det något om han får trava med bakbenen tills vidare??

Sv: Muskelbyggnad

Nä, jag ser ingen poäng med att träna något fel från början. Det sliter bara och hästen lär sig inte vad du vill att den ska göra.

Gör hellre enklare saker, men gör dem bra. Rida korrekt på volt är egentligen väldigt svårt, kräver genomgående böjning, balans och viss bärighet, så bättre än att sitta och nöta på ridbanan med en häst som inte riktigt orkar, är att rida ut och stärka den på rakare spår i början, eller hellre, i kuperad terräng.

Skritta långa pass på lång tygel, gärna i terräng. Rid korta pass på ridbanan, där skritta kan vara svårt nog. Kliv över cavalettiserier och hoppa gymnastikhinder. Träna på galoppen på rakt spår i sansat tempo. Bryt av om det går för fort, det är ändå fattningarna som är mest stärkande (och jobbiga).
Markarbete som komplemet är bra. Under (lös)longering, löshoppning eller tömkörning kan ni träna galoppfattningar - men kräv inte galopp på voltspår då heller till en början. Många fattningar är däremot bra och stärkande!
Ge flera vilodagar i veckan åt en häst som håller på att bygga muskler och kondis, och se till att han får tillräckligt med protein i maten.

Använd sökfunktionen för utbildning och muskelbyggnad både här och på "ridning" så får du fler tips, bla tråden om att stärka bakbensaktiviteten nedan eftersom det gällde en grön häst det med.

Tack för svar! Jag har ridit honom 3-4 dagar/vecka (han blev inte riden alls ofta innan jag tog över honom). De allra flesta dagar är vi ute i naturen. Går ofta i skog så han får lyfta på benen, hoppar nedfallna träd osv. Det är för bara några veckor sen, när underlaget blev bättre, som jag ville komma igång lite med dressyr. Så jag tänkte köra ca 1 gång i veckan på volt tills vidare.

Skritta ut! Att skritta ut länge i skog och mark bygger muskler och förbättrar konditionen avsevärt. Gör det i iaf en månad innan u arbetar på banan igen. Du kan även klättra, men allti skritt! Tro mig det kommer löna sig. Efter det travar du kortare perioder och så vidare...Uppbyggnad ska ske succesivt och det kan ta sin tid! Ha inte för bråttom , det lönar sig i längden! :banana:

Min häst som jag äntligen just börjat rida (vilat från ryttare i ett halvår) ska enl. vetrinär galoppera 5 min, skritta 2 min, galopp 5 min etc. tills han blir trött varannan dag. Varannan dag så löslongerar jag, cyklar, har som handhäst etc.

tänkte bara lägga in en liten parantes. alla andra inlägg är jättebra!

som sagt är lång skritt enormt uppbyggande, samt att man måste ju öka lite på intensiviteten kanske en-tre ggr per vecka så man får upp flåset och bygger muskler osv. (komma över tröskeln)

men till min parantes: mat! se till att din häst äter ordentligt med grovfoder med en bra kvalitet. samt att den får tillräckligt med kraftfoder för att kunna bugga upp sina muskler. räkna på foderstaten! sen har jag hört lite huskurer (tillskott man kan lägga till för att klara uppbyggnaden bättre):
VSL (vitamin e + selen)
kornkross
b-vitaminer
foderjäst
dock har jag inte provat alla dessa i sådana syften utan d e bara tips jag har hört från kompisarna.

Lycka till/ Ankiesen

Jag har provat VSL och märkte ingen superskillnad men vet att andra varit nöjda. Foderjäst och B-vitamin är i stort sett samma sak men foderjästen innehåller mer nyttiga ämnen tror jag. Men den består av största del av B-vit. Tror jag.. :smirk: Kornkross är ju mest för att hästen ska få bra hull. Men protein är ju mkt viktigt i muskeluppbyggandet!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 054
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 545
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar