mus och kattmat

taccotad

Trådstartare
Just nu ligger min katt i hallen och leker med en mus.... Musen lever fortfarande. Varför kan han inte döda mössen innan han tar in dom??? :crazy:

För att komma till den rätta frågan:
Har bytt mat till Royal Canin, men enligt doseringen där ska våra katter inte ha särskilt mkt mat. Vi ger dom ändå liiiite extra än vad det står på påsen. Men katterna verkar hungriga, de står och skriker för fullt vid matplatsen. Känns hemskt! :cry: Hur gör ni? Följer doseringsanvisningen? Ena katten väger 3.5 kg och den andra 3 kg, nog skulle den ena kunna gå upp lite men båda två är ganska lagom enligt mig iallfall.
Den andra har lätt för att gå upp i vikt och tar gärna all mat som kommer i hans väg.

Nu ska jag kolla till musen igen, hoppas han gått ut med den. :eek:

Sv: mus och kattmat

Hur går det med musen:crazy: :angel:

Här hemma ges det Royal canin dygnet runt. Följde doseringen ett tag men det visade sig vara "för lite" för våran katt.

Mätte någon gång i början så mina ska ha 4-5 skopor per dag, en skopa = ett kaffemått och det verkar vara OK även om hanen skulle behöva lägga på sig lite till, är smal. Men det finns alltid mat i skålarna och ibland när de går runt och skriker så är de hungriga men inte varit och ätit klantarna

musen är ute i snön nu....

kattf*n hade gått ut och lämnat musen här inne. jag tog en tidning och puttade upp den där och kastade sen ut den. Katten såg väldigt sur ut när han såg vad jag gjorde....

först tänkte vi dela upp maten i två omgångar: morgon och kväll, men jag tror att ena katten äter upp allt då och lämnar inget till den andre. Nu sista dagarna har vi gett dom mat mer utspritt på dygnet och nu har de slutat hetsäta, lämnar kvar end el och går och småäter istället. Får väl se hur det går.

Ytterligare en anledning till att hålla katterna inne! ;)

Jag tror faktiskt att mina katter får mindre mat (Royal Canin Skincare) än vad som står på påsen. Dom är runda och trinda ändå! :D Det var länge sedan jag kollade på den där tabellen, men mina flickor får dela på ungefär två deciliter per dag. Jag ska titta vad som står på påsen!

fast skulle jag hålla katterna inne hade de nog klättrat på väggarna.... Då står jag hellre ut med nåt musbesök då och då.
Katterna ska ju helst vara musjägare här på gården så hålls dom instängda lär det krylla av möss.

Idag har dom faktiskt lämnat mat, verkar inte hungriga alls.

Ganska intressant egentligen, vi jämförde de olika foderna. Alltså den billigare sorten vi använt förr och nu RC, vi kom fram till att det går ungefär jämnt ut rent pengamässigt. Då väljer man ju självklart det bättre alternativet :D

De säger ju att man kan ge mindre av dyra foder pga bättre innehåll och det är ju med all säkerhet sant. Men är katterna vana att äta mer så tar det väl ett tag för dom att krympa magsäcken. Mina äter som sagt ca 1 dl var och de väger 4+5 kg. Ibland piper de efter mer, men inte så ofta. Kollade på hemsidan och det stod att de skulle ha 75+60 gram var. Hur mycket det är i dl vet jag inte.

Liknande trådar

Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
3 257
Senast: Strict
·
Hundhälsa Jag håller på att sätta in Milou på dietfoder. Jag har köpt en sort som heter weight management satiety veterinary men hittat en modell...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 103
Senast: canine
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 214
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama