murade boxar alt. leca

S

sweet_extraa

Jag vill se bilder på murade boxar. Med tegel, leca block osv.
allt är av intresse. Då jag just nu står i valet av tegel.

Vad behöver man tänka på?
 
Sv: murade boxar alt. leca

Man ska tänka på skade risk och på hur det är att göra rent väggarna.
Vilket som blir bäst hänger mycket på tekniken man bygger med och kvalitén på t ex tegel
Enklast att ha i bruk är nog pustade väggar som är fria från kanter och lättare att hålla rena. Då kanman nästan använda vilken typ av sten som helst. Bara man är noga med själv putsningen.
Snyggast är troligen tegel. Men som jag skrev innan så finns det olika kvalitéer på tegel vissa kan lätt splittra sig och ge vassa kanter om en häst sparkar. Andra är porösare och suger åt sig smuts och fukt.
 
Sv: murade boxar alt. leca

Hej, jag stog i ett stall med tegelboxar förut, jättefint men vi fick inte tvätta vaggarna med ögtryck för då nöttes fogarna bort! Så de var bara att skrubba allt för hand...
 
Sv: murade boxar alt. leca

ja, själva underhållet blir väl mycket jobbigare kan jag tänka mig :)
men vad snyggt kommer det inte å vara? :love:

var inne å pratade med en bygghandel och dom rekommenderade att man gjorde en ev. smal cement vägg emellan själva boxväggarna som sedan muras upp med tegel. till boxdörrar blir det ju ändå vanlig färdiga fronter.

ingen som har bilder?
 
Sv: murade boxar alt. leca

Jag har murade boxar med cementsten och sen puts på. Bilden allra längst ner på sidan visar nog bäst hur det ser ut.
http://www.xenxa.se/stall/bilder/

Jag gillar tegelstall väldigt mycket och skulle kanske överväga det om vi någon gång skulle ge oss på att bygga stall igen.
 
Sv: murade boxar alt. leca

men ååh vad läckert!!
nu vart jag riktigt sugen för vad ljust det här var om man jämnför med vad det skulle bli av tex. tegelstenar..

vad gick det på att bygga det per box ungefär om man får fråga?
 
Sv: murade boxar alt. leca

Va ju jätte läckert! :D Inte som jag föreställde mig att det skulle se ut (har inte sett tegelstall på riktigt, bara gamla som är halvt rivna ;))
 
Sv: murade boxar alt. leca

Kul att ni gillar det :banana:

Jo, det är ju väldigt ljust och fint, men det är ju också lite svårskött. Ska man ha vitt får man räkna med att högtryckstvätta och måla om oftare än om man väljer mörkare färg.
Vi valde vitt för att det är sån fint och ja funderar då och då på att måla om halva väggen inne i boxen i en mörkare färg. Det är lättare att gå från vitt till mörkare om man ska måla om :)

Tegelstenar ger å andra sidan ett varmare intryck, men visst blir det lite mörkare. Men man kan ju välja en gul ton till exempel som är ljusare än de vanliga oranga. Skulle nog vara jättesnyggt med gult tegel och bruna trä dörrar :love:

Det var inte så väldigt dyrt med materialet till boxarna om man jämför med alla andra kostnader när man renoverar ett stall. Vi köpte ju en stor mängd sten och prutade bra.
Sen tar det kortare tid att mura upp cemensten än tegel eftersom de är större stenar. Något att tänka på om man anlitar murare för då blir det ju en lägre kostnad totalt i timmar för cementsten.

Det är ganska enkelt att räkna ut vad det kostar kvadraten i materialkostnad bara du får tag på prisuppgifter på cementsten.
Det går att få tag på begagnat tegel ibland till bra priser, men som Masse skriver så måste man nog vara extra noggrann med kvaliteten på tegel.
 
Sv: murade boxar alt. leca

vi har fått ett jättebra pris på tegelstenar, 4:- stenen så därför vart man sugen. men nu har ju du kommit och förstört jenny ;) nu vill jag ju ha ett stort fräsch vit stall istället.. skulle aldrig lagt upp denna tråden :angel: hahaha

nej, men nu blev det ju lite andra tankar man hamnade i :)

hur ofta har ni målat om?
 
Sv: murade boxar alt. leca

Det är ju jättekul att ge lite inspiration. Hade du bott lite närmre hade du gärna fått komma och kika IRL :)

Faktum är att om en månad ungefär så har jag haft hästar i stallet i två år och vi har inte målat om ännu. jag skulle behövt göra det i en av boxarna redan för ett år sen för den hästen var hemskt dålig i magen och sprutade det på väggen hela tiden :crazy: Nu blev det en högtryckstvättning istället när hon flyttade ut. Men det ser lite sjabbigt ut i den boxen.

Men vi har bara varit två personer i stallet (nu är vi tre pers och 6 hästar) och vi har varit noggranna med hur vi vistas i stallet. Det låter kanske lite konstigt, men man blir kanske lite försiktigare med att köra emot med en skottkärra tex för det blir märken. Hade jag haft många inhysningar så hade det varit mycket mer lortigt överallt och då hade jag nog behövt måla om överallt i somras. Nu väntar vi till nästa sommar.
Sen syns spindelnät mycket mer än i ett tegelstall. Så jag tar bort spindelnät någon gång i månaden. Känns inte så jättebetungadnde för det går på vana.

Så man kan ju säga att vitt är bra lite beroende på vilka som bor i stallet.... Och det går ju faktiskt att måla om också om man märker att det inte funkar alls utan bara är jobbigt.
 
Sv: murade boxar alt. leca

Här kommer mitt stall, byggde om denna delen i våras o är väldigt nöjd! Lecasten som e putsade o målade, har hållt väldigt bra o blir knappt märken när den store slänger iväg en hov i väggen då o då... :D
Att tänka på dock e att låta det torka tillräckligt länge innan man målar för annars spricker de lätt i putsen, vi var lite för snabba med färgen...

20073491.jpg

19058328.jpg


Fler bilder finns här
http://www.pixbox.se/alb_show_id740118_page0.html
 
Sv: murade boxar alt. leca

Jag gillar dina boxdörrar skarpt! Jag gissar att det blir bra luft och ljus i boxen av att man inte stänger till med hela dörrar. Dessutom blir det ju ett väldigt luftigt intryck i stallet.
 
Sv: murade boxar alt. leca

Ja jag valde dessa just för o få in mkt luft i boxen, blir juh sämre luftflöde i dem när man murar upp väggarna men nu slipper man det problemet. Älskar oxå dem :love:
 
Sv: murade boxar alt. leca

Jättesnyggt!

Var har du köpt boxdörrarna & vad kostade de? (PM:a gärna)

Vi håller på att bygga stall och kommer att mura fronterna i leca. Jag har letat efter gallerdörrar, men inte hittat någonstans. Är för tillfället inne på att låta någon svetsa dörrar.
 
Sv: murade boxar alt. leca

Jättesnyggt!

Var har du köpt boxdörrarna & vad kostade de? (PM:a gärna)

Vi håller på att bygga stall och kommer att mura fronterna i leca. Jag har letat efter gallerdörrar, men inte hittat någonstans. Är för tillfället inne på att låta någon svetsa dörrar.

Jag vill också veta var du köpt dörrarna Moffsan.

//doris
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 520
Senast: Tualma
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
25
· Visningar
1 423
Senast: ii-ssa
·
Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
3 356
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 610
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp