Cheesus
Fick precis ett reklammejl (från en av alla kundklubbar och webbutiker jag handlat från) där de säljer munskydd. Såna med ventil! :banghead: :banghead: :banghead:
Visa bifogad fil 61822
Gissa en gång hur många som kommer köpa dem för att "det är ju skönt att det blir lättare att andas i munskydden" och alltså helt förtränga det faktum att det är just utandningsluften som ska filtreras för att - i den mån det är möjligt - undvika att sprida eventuell smitta...
Detta är ju INTE munskydd som bör användas för att minska smittspridning, utan för att använda i dammiga miljöer och liknande. Men hur många läser så långt i produktbeskrivningen? Och tänker en gång extra?
Fast FFP3 är högsta filtreringsgraden för munskydd... Det är garanterat inte en sådan ventil som på ”hantverkarmunskydd”.

"Mer detaljer kommer innan det här börjar gälla. Även när, hur och vilka munskydd som ska omfattas. Det är fortfarande viktigt att undvika trängsel i största möjliga mån och att se till att man själv inte bidrar till trängsel. Munskydd ska aldrig ses som en ersättning för eller ett alternativ till att hålla avstånd." - Från FHM, så då antar jag att de kommer vara krav på ett visst typ av munskydd som ska användas i kollektivtrafiken.

Fast FFP3 är högsta filtreringsgraden för munskydd... Det är garanterat inte en sådan ventil som på ”hantverkarmunskydd”.
jag kan inget om klassificering av munskydd
men en ventil släpper ju igenom utandningsluften ofiltrerad. VAD ska du så ha munskyddet till?

"Mer detaljer kommer innan det här börjar gälla. Även när, hur och vilka munskydd som ska omfattas. Det är fortfarande viktigt att undvika trängsel i största möjliga mån och att se till att man själv inte bidrar till trängsel. Munskydd ska aldrig ses som en ersättning för eller ett alternativ till att hålla avstånd." - Från FHM, så då antar jag att de kommer vara krav på ett visst typ av munskydd som ska användas i kollektivtrafiken.
Förhoppningsvis blir det inte som i de flesta andra länder där det räcker med en polotröja med uppvikt krage. :) Ska det vara så ska det vara tänker jag.

Såg idag ett munskydd som var stickad på samma sätt, i samma material, i samma maskstorlekar (!) som en lovikkavante.

men en ventil släpper ju igenom utandningsluften ofiltrerad. VAD ska du så ha munskyddet till?

Men på bilden i ditt inlägg står det FFP3 på masken. Googla så ser du. Masker av den säkerhetsgraden ser ut så. Jag vet inte heller hur de funkar, men det är som sagt garanterat inte en sådan ventil som hantverksmaskerna har.

Förhoppningsvis blir det inte som i de flesta andra länder där det räcker med en polotröja med uppvikt krage. :) Ska det vara så ska det vara tänker jag.
Hoppas också de, åker inte själv i kollektivtrafiken ( inget behov och bor där de inte ens går bussar längre 🙄 ) men tänker på att de kommer ju inte hjälpa om folk bara har såna där vanliga typ som tandläkaren har. Vet att en av min Pappas arbetskamrater fått ta ut semester resten av året då hen inte anser att hen kan åka kollektivtrafiken på ett säkert sätt till sitt jobb pga trängsel.

• Gilla
Reactions: Sel
Men på bilden i ditt inlägg står det FFP3 på masken. Googla så ser du. Masker av den säkerhetsgraden ser ut så. Jag vet inte heller hur de funkar, men det är som sagt garanterat inte en sådan ventil som hantverksmaskerna har.
Det är korrekt, det är den klassningen.
Och säljarens information om den klassningen är följande (varav jag markerar några ord):

FFP3​

För den som behöver maximalt skydd från att andas in den omgivande luften är andningsskydd av typen FFP3 att föredra. Dessa skyddar mot föroreningar av många olika typer. Det kan exempelvis handla om skadliga ämnen i damm, aerosoler och farlig rök. 99% av alla skadliga partiklar upp till 0,6 μm filtreras bort. Detta är särskilt viktigt då reglerna säger att endast 5% läckage får finnas. Även radioaktiva partiklar kan filtreras bort av den här typen av munskydd. För människor som arbetar med kemi är FFP3-skydd vanliga att använda på daglig basis.

Så, min slutsats är fortfarande att det är fel sorts munskydd för att förhindra smittspridning

Och säljarens information om den klassningen är följande (varav jag markerar några ord):

FFP3​

För den som behöver maximalt skydd från att andas in den omgivande luften är andningsskydd av typen FFP3 att föredra. Dessa skyddar mot föroreningar av många olika typer. Det kan exempelvis handla om skadliga ämnen i damm, aerosoler och farlig rök. 99% av alla skadliga partiklar upp till 0,6 μm filtreras bort. Detta är särskilt viktigt då reglerna säger att endast 5% läckage får finnas. Även radioaktiva partiklar kan filtreras bort av den här typen av munskydd. För människor som arbetar med kemi är FFP3-skydd vanliga att använda på daglig basis.

Så, min slutsats är fortfarande att det är fel sorts munskydd för att förhindra smittspridning
Som sagt, jag vet inte heller mer än att det är högsta skyddsklassen. Kanske menas det verkligen bara åt ett håll. Ingen aning.

Som sagt, jag vet inte heller mer än att det är högsta skyddsklassen. Kanske menas det verkligen bara åt ett håll. Ingen aning.

Det finns de utan ventil som inte sprider ut lika mycket men är betydligt tyngre andas i.

Sen är det ju upp till var och en vilket de vill använda. Jag ser inte man kan kräva alla ska ha ett skydd som varken släpper in eller ut. Det skulle kräva att alla med skägg rakar sig med.

Så vill man främst visa omtanke om andra - använd ett som stoppar bra även om det släpper in massor. Och omvänt.
Om ALLA de facto använder minst ffp2 eller 3 så blir ingen maskbärare smittad.

Jag tror dock de flesta kommer använda medicinska engångs eller tygskydd. Och det är ju fint då de minskar risken för andra en del. Men det skyddar ju inte särskilt mycket själv ensamt. Men om ALLA har munskydd av NÅGOT slag lär man få ner smittspridningen oavsett.

Fast jag tror det blir att det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna... Folk är hopplösa på att pilla på munskydd en, ta av och på, lägga de I handväskan, sätta på sig det igen osv osv. Dvs folk kommer ha mycket mycker mer virus partiklar på händerna efter att ha (fel) hanterat munskydd...

Jag pratade med min svägerska om olika munskydd häromdagen. Hon är sjukgymnast på infektionsavdelningen på sjukhuset i Innsbruck, hennes chef är en av österrikes främsta experter på infektionssjukdomar.
Hon svägerska jobbar inte direkt med Covid patienterna utan tillhör det team som jobbar med svårt immunsvaga (cancerpatienter bla). Dom måste ha ffp2 masker när dom jobbar, den skyddar både personal och patienter. Hennes kollegor som jobbar med Covid patienter använder ffp3 masker, den skyddar främst bäraren och ger bäraren högsta möjliga skydd, men den ger sämre skydd till patienten vilket räcker eftersom patienten redan har Covid.

Enklare munskydd "tandläkarmunskydd", tygmunskydd osv. skyddar främst andra och ger bäraren ett mkt litet skydd.

Jag är glad att jag kan köra bil dit jag ska. Och att inga direkta krav på vilket munskydd man ska använda finns just nu.

Vi har behörighet att hantera asbest i företaget, jobba i den skyddsutrustningen tangerar hur personalen på IVA har det, jag är inte avundsjuk 😩

Jag använde munskydd idag på ICA och wow, vilken effekt! Jag vet inte om folk blev påminda när de såg munskyddet eller om de trodde att jag var sjuk men de höll mycket bättre avstånd. Fortsätter det så kommer jag fortsätta använda munskydd för att få folk att hålla avstånd. Effekten kanske minskar om fler använder munskydd, är inte jättemånga som gör det här.

Något mode skulle jag aldrig se det som, men absolut så skulle jag kunna tänka mig att använda munskydd så fort jag gick utanför dörren.Tycker nästan det är konstigt att det kravet inte har kommit än, speciellt på sjukhus, kollektivtrafik, och vid köpcentrum.

Hos veterinären jag var till förra veckan var det antingen munskydd, eller vänta ute i bilen. Vänta ute i bilen var det sist vi var dit i somras, och vovven som är väldigt osäker bland nya människor, och speciellt när inte jag är i närheten, hade ett panikartat veterinärbesök då.

Jag var så tacksam att vi ägare kan få följa med in nu igen, så länge vi har munskydd. Avståndet ska fortfarande hållas så jag fick inte stå med under undersökningen och hålla hunden, men jag var i samma rum och kunde prata lugnande med henne.

Munskydden delades ut direkt i receptionen.

Så tummen upp till dom!

Men om ni känner så, @Niyama och @Fibusen, till exempel, jag vet att det finns fler som uttryckt att de gärna ser munskyddskrav och liknande, varför bär ni inte munskydd så gott som hela tiden? Varför vänta tills det blir ett Krav när det står var och en fritt att göra det redan?
Jag är ärligt och uppriktigt nyfiken.

Men om ni känner så, @Niyama och @Fibusen, till exempel, jag vet att det finns fler som uttryckt att de gärna ser munskyddskrav och liknande, varför bär ni inte munskydd så gott som hela tiden? Varför vänta tills det blir ett Krav när det står var och en fritt att göra det redan?

För att jag aldrig vistas på dessa ställen där det är folksamlingar, skulle jag göra det så skulle jag garanterat ha munskydd på mig. Bor i en liten håla, storhandlar 2-3 ggr i månaden strax innan stängning då det kanske är 2 personer till där inne, i en ändå ganska stor mataffär så jag ser dom inte ens mer än korta ögonblick långt borta. Åker aldrig med kollektivtrafik, och skulle aldrig någonsin åka till något köpcenter nu, så jag ser hellre att munskydden kommer till rätta bättre hos någon annan. Jag har dock några hemma om jag skulle behöva iväg till tex sjukhus osv.

För att jag aldrig vistas på dessa ställen där det är folksamlingar, skulle jag göra det så skulle jag garanterat ha munskydd på mig. Bor i en liten håla, storhandlar 2-3 ggr i månaden strax innan stängning då det kanske är 2 personer till där inne, i en ändå ganska stor mataffär så jag ser dom inte ens mer än korta ögonblick långt borta. Åker aldrig med kollektivtrafik, och skulle aldrig någonsin åka till något köpcenter nu, så jag ser hellre att munskydden kommer till rätta bättre hos någon annan. Jag har dock några hemma om jag skulle behöva iväg till tex sjukhus osv.
Jag förstår.
Fast om du känner att du klarar dig fint utan känns det ju konstigt att lobba för/tycka att det ska bli krav och att alla andra (varav många inte heller upplever att munskydd behövs) samt du själv ska bli tvugna att bära munskydd även i de situationer du beskriver. När det bara är två personer inne i butik till exempel. Är det krav så är det krav. Då är det ju inte 'beroende på situation' längre, utan omak, kostnader och slöseri av resurser kommer att gälla alla oavsett, hela tiden, överallt där kravet ålagts.

Eh va? Jag skrev att jag kommer fortsätta använda munskydd om det även fortsättningsvis har den effekten. Har inte skrivit att jag önskar krav utan att JAG kommer använda det om människor då håller bättre avstånd. Varför jag skulle använda det hela tiden vet jag inte, enda gången jag träffar folk inomhus är på nämnda ICA. Fattar inte vad du är uppriktigt nyfiken på, känns mest som du ville hugga på nånting eftersom munskyddsbärare verkar populärt att driva med här. Tänkte att jag inte ens borde ha skrivit inlägget, var bara glad över avståndseffekten det hade.

Cheesus
Fick precis ett reklammejl (från en av alla kundklubbar och webbutiker jag handlat från) där de säljer munskydd. Såna med ventil! :banghead: :banghead: :banghead:
Visa bifogad fil 61822
Gissa en gång hur många som kommer köpa dem för att "det är ju skönt att det blir lättare att andas i munskydden" och alltså helt förtränga det faktum att det är just utandningsluften som ska filtreras för att - i den mån det är möjligt - undvika att sprida eventuell smitta...
Detta är ju INTE munskydd som bör användas för att minska smittspridning, utan för att använda i dammiga miljöer och liknande. Men hur många läser så långt i produktbeskrivningen? Och tänker en gång extra?

FFP3​

Det sitter (i alla fall har i USA) ett kolfilter pa insidan av den ventilen. Kolfiltret ar utbytbart och det kommer flera med munskydden (atminstone har) och man kan for en blygsam penning kopa kolfilter separat.

Har i Oregon dar munskydd ar "mandatory" haller folk avstand till varandra, det ar inga problem i affarer eller utomhus dar det ar folksamlingar ... alla haller avstand och alla har munskydd och jag har inte hort nagon klaga.
Da jag har flera "predisposed" sjukdommar och tar medicin som slar ut immunsystemet ar jag mycket tacksam att det fungerar sa bra da det gor att jag faktiskt kan lamna huset och handla och bara ga ut.

Oh ... och precis samma effect som @Niyama namnde ser vi har i Oregon. Innan det var ett krav pa munskydd sag man tydligt hur folk backade och holl avstand nar de sag att man hade munskydd.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
2 034
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25