Eh va? Jag skrev att jag kommer fortsätta använda munskydd om det även fortsättningsvis har den effekten. Har inte skrivit att jag önskar krav utan att JAG kommer använda det om människor då håller bättre avstånd. Varför jag skulle använda det hela tiden vet jag inte, enda gången jag träffar folk inomhus är på nämnda ICA. Fattar inte vad du är uppriktigt nyfiken på, känns mest som du ville hugga på nånting eftersom munskyddsbärare verkar populärt att driva med här. Tänkte att jag inte ens borde ha skrivit inlägget, var bara glad över avståndseffekten det hade.
Jag ber om ursäkt, jag måste ha skumläst ditt inlägg. Funkar det som du vill är det naturligtvis bara positivt!
Jag menar inte att hugga någonstans, tycker inte att det drivs med dem som faktiskt bär munskydd här i tråden heller. Var har du sett det?
Däremot upplever jag att det är rätt vanligt runtom på olika forum att folk ifrågasätter varför munskyddskrav inte sätts in eller har satts in tidigare, när det redan är fritt fram för alla som vill att bära dem. Det är det resonemanget jag blir så fundersam över.
Säkert färgat av att jag personligen avskyr prylarna rätt innerligt, och bor där det råder munskyddskrav. Jag önskar inte att tvånget ska drabba Någon.

Hos veterinären jag var till förra veckan var det antingen munskydd, eller vänta ute i bilen. Vänta ute i bilen var det sist vi var dit i somras, och vovven som är väldigt osäker bland nya människor, och speciellt när inte jag är i närheten, hade ett panikartat veterinärbesök då.

Jag var så tacksam att vi ägare kan få följa med in nu igen, så länge vi har munskydd. Avståndet ska fortfarande hållas så jag fick inte stå med under undersökningen och hålla hunden, men jag var i samma rum och kunde prata lugnande med henne.

Munskydden delades ut direkt i receptionen.

Så tummen upp till dom!
Fast då har säkerheten minskat sen i somras. Det är klart säkrare att vänta i bilen där det går än att ha munskydd. Det ärmycket den effekten fhm vill undvika, att använda munskydd istället för avstånd.

Jag mötte en man i en glesbesökt butik häromdagen, önskar jag hade haft en lång pinne att peta på honom med eftersom han jäkligt envist närmade sig mig vart jag än försökte ta vägen.

Fick ju verkligen intryck av att han trodde munskydd ersatte avstånd, eller så kanske han inte höll avstånd tidigare heller 🤷‍♀️ Irriterande var det i alla fall eftersom det fanns flera meter att vistas på.

Däremot upplever jag att det är rätt vanligt runtom på olika forum att folk ifrågasätter varför munskyddskrav inte sätts in eller har satts in tidigare, när det redan är fritt fram för alla som vill att bära dem. Det är det resonemanget jag blir så fundersam över.
Jag vill addera att dessa ifrågasättande individer varför munskyddskrav inte sätts in eller har satts in tidigare, by default ofta inte använder munskydd själva, och pressar man dem om varför - så blir motiveringen till slut att FoHM inte har rekommenderat munskydd.

Dessa människor, just dessa människor, byggda av lika delar kött och blod och Moment 22, är fritt fram att häckla i min värld.

Passar på att fråga i den här tråden: någon som har tips på munskydd som sitter ordentligt?

Har testat 2-3 olika varianter och hittar ingen som sitter lika bra som de vi har på jobbet. De som går att köpa i affär känns på något sätt mindre och klämma över näsan är inte alls lika bra.

Tygvarianten funkar, nackdelen är att man behöver ett gäng...har klippt så ska börja sy eftersom dottern åker kommunalt i Stockholm.

Man får väl definiera vad man menar med fungerar. Det är svårt att göra egna tygvarianter som är lika bra som skyddsutrustning som är tillverkad för ändamålet men däremot är det nog inte så svårt att göra tygvarianter som hamnar någonstans på spektrumet bättre än ingenting alls och mer mot fullgott skydd än ingenting alls.

Man får väl definiera vad man menar med fungerar. Det är svårt att göra egna tygvarianter som är lika bra som skyddsutrustning som är tillverkad för ändamålet men däremot är det nog inte så svårt att göra tygvarianter som hamnar någonstans på spektrumet bättre än ingenting alls och mer mot fullgott skydd än ingenting alls.
Nej, det man kan inte göra något som är halvbra. Egensydda munskydd funkar mest för att ge bäraren falsk trygghet.

Förutom om man kan få tag på något slags textil som förmår filtrera bort pyttesmå virus, och sådan textil finns inte i handeln.

Tygvarianten funkar, nackdelen är att man behöver ett gäng...har klippt så ska börja sy eftersom dottern åker kommunalt i Stockholm.

Sjalv tankte jag gora ett par sadana har i mellandagarna.

Vad är det för "tygvarianter som fungerar" menar du?

Fungerar = filtrerar bort virus.

Vem har pastatt att ansikts masker ar till for att filtrera bort virus? Har, atminstone, ar det mycket klart vad de ar till for da de tydligt kallas for "droplet protection".

Något mode skulle jag aldrig se det som, men absolut så skulle jag kunna tänka mig att använda munskydd så fort jag gick utanför dörren.Tycker nästan det är konstigt att det kravet inte har kommit än, speciellt på sjukhus, kollektivtrafik, och vid köpcentrum.

Hos veterinären jag var till förra veckan var det antingen munskydd, eller vänta ute i bilen. Vänta ute i bilen var det sist vi var dit i somras, och vovven som är väldigt osäker bland nya människor, och speciellt när inte jag är i närheten, hade ett panikartat veterinärbesök då.

Jag var så tacksam att vi ägare kan få följa med in nu igen, så länge vi har munskydd. Avståndet ska fortfarande hållas så jag fick inte stå med under undersökningen och hålla hunden, men jag var i samma rum och kunde prata lugnande med henne.

Munskydden delades ut direkt i receptionen.

Så tummen upp till dom!

Munskydd från entrén, men tillåtelse att vara med och hålla om katten fram till slutet, gällde hos min veterinär också igår. Men munskydd i all ära så är det svårt med en covidsäker mundering i en situation när tårar och snor bara inte går att hejda.

Nej, det man kan inte göra något som är halvbra. Egensydda munskydd funkar mest för att ge bäraren falsk trygghet.

Förutom om man kan få tag på något slags textil som förmår filtrera bort pyttesmå virus, och sådan textil finns inte i handeln.
Det är inte allt eller inget, du minskar mängden och du minskar storleken på "spridningszonen". Jämför med att nya i armvecket vs rakt ut, du hindrar inte HELT men MYCKET.

Hur mycket varierar på material och hur den är konstruerad.

Funkar=sitter skönare än pappersvarianten.

Jag tror och på en enväldig Anders Tegnell.
De enkla budorden är
Håll avstånd!
Tvätta händerna!
Stanna hemma om du har symptom.

Men där det är trängsel tex på pendeltåg kan det vara bra med ett munskydd.
Det är ett pestverktyg sedan medeltiden.

Så för att inte stå med skägget i brevlådan 7 januari så för jobbar jag lite.

Ta hand om er!

Bifogade filer

• BA26A358-3CF4-4F8D-BCE5-B7CB555FD472.webp
    BA26A358-3CF4-4F8D-BCE5-B7CB555FD472.webp
    80,6 KB · Visningar: 20
Det är inte allt eller inget, du minskar mängden och du minskar storleken på "spridningszonen". Jämför med att nya i armvecket vs rakt ut, du hindrar inte HELT men MYCKET.

Hur mycket varierar på material och hur den är konstruerad.
Om man håller på och nyser, och har andra symtom på sjukdom, så ska man hålla sig hemma.

Inte springa omkring ute bland folk, vare sig med eller utan, mer eller mindre funktionella munskydd.

Nyser man p.g.a. t.ex. torra slemhinnor på vintern, alltså att det är diagnosticerat, så behöver man inget munskydd.

Funkar=sitter skönare än pappersvarianten.

Jag tror och på en enväldig Anders Tegnell.
De enkla budorden är
Håll avstånd!
Tvätta händerna!
Stanna hemma om du har symptom.

Men där det är trängsel tex på pendeltåg kan det vara bra med ett munskydd.
Det är ett pestverktyg sedan medeltiden.

Så för att inte stå med skägget i brevlådan 7 januari så för jobbar jag lite.

Ta hand om er!
Tänker du på det här:

250px-Jan_van_Grevenbroeck,_Venetian_doctor_during_the_time_of_the_plague._Museo_Correr,_Venice.webp

Om man håller på och nyser, och har andra symtom på sjukdom, så ska man hålla sig hemma.

Inte springa omkring ute bland folk, vare sig med eller utan, mer eller mindre funktionella munskydd.

Nyser man p.g.a. t.ex. torra slemhinnor på vintern, alltså att det är diagnosticerat, så behöver man inget munskydd.
Nysa i armvecket var för att ge exempel på att man kan genomföra åtgärder som inte är 100% men som minskar skada det var inte specifikt i relation att man bör göra si eller så under Corona.

Även sämre masker kan minska mängden virus i luften och sträckan det färdas och kan därmed fylla en funktion även om det inte är ett 100% skydd.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
2 034
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25