Den personalen i sjukvården jag träffat har inte haft något munskydd eller visir, dom sätter bara på sig det om symptom finns.
Från och med igår ska all sjukvårdspersonal ha det i Region Stockholm åtminstone, oavsett symptom. Vi får väl se hur övriga regioner gör.

Nu har munskydd införts i hela sjukvården i Region Stockholm, på inrådan av smittskyddsläkaren. Både vid patientbesöken, men också vid all kontakt mellan personal och när vi vistas i gemensamma utrymmen såsom fikarum osv. Personligen är jag glad över det - upplever att man varit rätt duktiga på att hålla avstånd osv till patienter, men mellan personal har det varit svårare pga arbetets art, lokalernas utformning och vanan. Nu är munskydden på och hittills är folk betydligt mer försiktiga med avstånd också, det blir automatiskt när man ser någon med skyddsmundering.

Vi får väl se om det kommer att smygas in i resten av samhället också, jag upplever det här som ett steg åt det hållet.

Tillägg: munskydd + visir, till och med.
Det är intressant hur olika det där är. På min arbetsplats (sjukvård) har många börjat använda munskydd. De flesta använder det fel och tänka på avstånd är fullständigt borta.

Så i min värld agerar folk exakt så som FHM varit rädd för att de ska göra om rekommendation om munskydd lagts. Jag hoppas innerligt att det inte kommer något krav.

Vet tex min pappa som jobbar på större fabrik med 800 plus på verkstadsgolvet de har infört krav på visir för alla som vistas där inte alternativt munskydd. De har till och med skickat hem folk som vägrar följa de direktiv som ledningen givit ut. Min sambo jobbar inom LSS han har haft visir sedan i våras vid arbete nära sina brukare. De har också bara haft 1 (!) fall inom personal gruppen som konstaterats med Covid och denna person fick de inte ens på sin arbetsplats och då jobbar han i en kommun som haft stora problem med Covid På sina boenden. Min pappa säger också sedan de nya direktiven kom för deras jobb så har smittspridningen saktat av och de har halverat mängden som blir sjuka, de har mindre smittspridning på vissa avdelningar men är också snabbare på att smittspåra. Jag tror att om alla gör lika och sköter sig så visst då fungerar de till den mån att man kan iaf hålla nere de antal vecka för vecka som blir sjuka. Att man inte får lika stora utbrott helt enkelt men folk kommer ändå bli sjuka 🤷🏻‍♀️ Men som sagt de använder visir. Sa till min sambo senast idag att de ska vara stolta att de lyckats hålla sina brukare friska under hela de här året en så länge peppar peppar ... Men de ligger också hårt jobb bakom.

Jag tror det har införts på min ICA, jag får säga att de är bra på att ha skydd men mindre bra på att göra rätt. Munskydd på hakan är populärt där.

Ja, och vår läkarmottagning har obligatoriskt munskyddskrav när man går dit. Några här skulle nog tycka det var skitfint. Men, då ligger alla munskydd i hög vid ingången utan skyddsplast på någon.
Hur tar man ett munskydd från högen utan att råka peta på de andra? Hur många skiter i att tänka på det överhuvudtaget och tror att skyddet skyddar bara det sitter över munnen oavsett hur många som tagit i det före du har?

Jag har numera visir på jobbet. Ett skitkasst visir. Det ramlar av, hänger snett. Är repigt som fasen efter fyra dagars användning. Vi måste rätta till det hela tiden. Vi ringer jättemycket på avdelningen och varje gång kör en alltså upp telefonen på visirets insida. Sen hämtar en klientelefonen och kopplar till klienten som stoppar upp den i sitt ansikte. Det är bara ett skydd för syns skull. Så inte ledningen får skit. Och jag har någon kollega som trott att visiret är för att klienterna inte ska spotta på oss....dom kollegor som har munskydd lägger det på bordet i personalrummet på rasten och tar sen på samma skydd. Helt jävla puckat.

Jag har numera visir på jobbet. Ett skitkasst visir. Det ramlar av, hänger snett. Är repigt som fasen efter fyra dagars användning. Vi måste rätta till det hela tiden. Vi ringer jättemycket på avdelningen och varje gång kör en alltså upp telefonen på visirets insida. Sen hämtar en klientelefonen och kopplar till klienten som stoppar upp den i sitt ansikte. Det är bara ett skydd för syns skull. Så inte ledningen får skit. Och jag har någon kollega som trott att visiret är för att klienterna inte ska spotta på oss....dom kollegor som har munskydd lägger det på bordet i personalrummet på rasten och tar sen på samma skydd. Helt jävla puckat.
Det här är ju vardagen med skydd i de allra flesta fall, dessvärre. Det är därför jag är så skeptisk till att göra det till ett tvång - det blir ett måste och för syns skull, ingenting som hanteras på ett fungerande och ansvarsfullt vis ute i samhället, av gemene man. Det krävs så mycket mer anpassning än man först tror.

Det blev tillslut ohållbart. Trycket blev för stort. Munskydd på i kollektiv trafiken. Men ändå frivilligt, precis då som nu och framöver

Det blev tillslut ohållbart. Trycket blev för stort. Munskydd på i kollektiv trafiken. Men ändå frivilligt, precis då som nu och framöver
Du som studerat vad Sverige gör så noggrant, hur har du kunnat missa att Tegnell och company ungefär varje pressträff, ibland 2 gånger, sagt att de kan tänka sig att införa munskydd om man ser en situation där det kan hjälpa?

Din reaktion blir direkt konstig utifrån det perspektivet. Det har ju aviserats att det kan komma hur länge som helst.

Du som studerat vad Sverige gör så noggrant, hur har du kunnat missa att Tegnell och company ungefär varje pressträff, ibland 2 gånger, sagt att de kan tänka sig att införa munskydd om man ser en situation där det kan hjälpa?

Din reaktion blir direkt konstig utifrån det perspektivet. Det har ju aviserats att det kan komma hur länge som helst.
Idag var det väl inte första dagen som det trängdes i kollektiv trafiken. Det har ju trängts förr under större delen av pandemin. Så varför just idag och inte igår. Varför ta upp det överhuvudtaget?

Så hade du skrivit oavsett dag.
Du resonerar ju helt fel anser jag. Man har ju fått på fingrarna både av corona kommissionen och Kungen för att man har misslyckats så därför var man ju tvungen nu att nämna munskydd. Men för att inte tumma på sin stolthet alltför mycket så blev det bara nämnt munskydd i kollektiv trafiken

Du resonerar ju helt fel anser jag. Man har ju fått på fingrarna både av corona kommissionen och Kungen för att man har misslyckats så därför var man ju tvungen nu att nämna munskydd. Men för att inte tumma på sin stolthet alltför mycket så blev det bara nämnt munskydd i kollektiv trafiken
Eller så hade man gjort det oavsett för att det är dags nu. Dags att följa efter Spanien som misslyckats mycket värre med än fler döda.

Cheesus
Fick precis ett reklammejl (från en av alla kundklubbar och webbutiker jag handlat från) där de säljer munskydd. Såna med ventil! :banghead: :banghead: :banghead:
1608316296183.webp

Gissa en gång hur många som kommer köpa dem för att "det är ju skönt att det blir lättare att andas i munskydden" och alltså helt förtränga det faktum att det är just utandningsluften som ska filtreras för att - i den mån det är möjligt - undvika att sprida eventuell smitta...
Detta är ju INTE munskydd som bör användas för att minska smittspridning, utan för att använda i dammiga miljöer och liknande. Men hur många läser så långt i produktbeskrivningen? Och tänker en gång extra?

Det här med munskydd inom kollektivtrafiken. Jag är så jäkla upprörd på Västtrafik. Jag åker tåg regelbundet pga måste pga har ingen bil. Varje resa går det en konduktör fram och tillbaka, fram och tillbaka och ska titta på biljetter. De har INGEN skyddsutrustning öht, och har inga problem med att nästan hänga över folk för att se deras biljetter. Jag förstår bara inte hur detta kan vara rimligt. Varför rör de sig i tåget öht, och om de nu måste göra det, varför använder de inte skyddsutrustning? Är de inte rädda att bli smittade? Rädda att smitta andra? Detta övergår mitt förstånd.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
2 034
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25